SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Quid tibi vitandum praecipue existimes quaeris? turbam. 7.1.1
Nondum illi tuto committeris. Ego certe confitebor inbecil-
litatem meam: numquam mores quos extuli refero; aliquid
ex eo quod composui turbatur, aliquid ex iis quae fugavi redit.
Quod aegris evenit quos longa inbecillitas usque eo adfecit 5
ut nusquam sine offensa proferantur, hoc accidit nobis
quorum animi ex longo morbo reficiuntur. Inimica est 2.1
multorum conversatio: nemo non aliquod nobis vitium aut
commendat aut inprimit aut nescientibus adlinit. Utique quo
maior est populus cui miscemur, hoc periculi plus est. Nihil
vero tam damnosum bonis moribus quam in aliquo spectaculo 5
desidere; tunc enim per voluptatem facilius vitia subrepunt.
Quid me existimas dicere? avarior redeo, ambitiosior, luxurio- 3.1
sior? immo vero crudelior et inhumanior, quia inter homines
fui. Casu in meridianum spectaculum incidi, lusus expectans
et sales et aliquid laxamenti quo hominum oculi ab humano
cruore adquiescant. Contra est: quidquid ante pugnatum est 5
misericordia fuit; nunc omissis nugis mera homicidia sunt.
Nihil habent quo tegantur; ad ictum totis corporibus ex-
positi numquam frustra manum mittunt. Hoc plerique 4.1
ordinariis paribus et postulaticiis praeferunt. Quidni prae-
ferant? non galea, non scuto repellitur ferrum. Quo munimen-
ta? quo artes? omnia ista mortis morae sunt. Mane leonibus
et ursis homines, meridie spectatoribus suis obiciuntur. Inter- 5
fectores interfecturis iubent obici et victorem in aliam detinent
caedem; exitus pugnantium mors est. Ferro et igne res
geritur. Haec fiunt dum vacat harena. 'Sed latrocinium fecit 5.1
aliquis, occidit hominem.' Quid ergo? quia occidit, ille
meruit ut hoc pateretur: tu quid meruisti miser ut hoc
spectes? 'Occide, verbera, ure! Quare tam timide incurrit in
ferrum? quare parum audacter occidit? quare parum libenter 5
moritur? Plagis agatur in vulnera, mutuos ictus nudis et
obviis pectoribus excipiant.' Intermissum est spectaculum:
'interim iugulentur homines, ne nihil agatur'. Age, ne hoc
quidem intellegitis, mala exempla in eos redundare qui
faciunt? Agite dis immortalibus gratias quod eum docetis 10
esse crudelem qui non potest discere.
  Subducendus populo est tener animus et parum tenax recti: 6.1
facile transitur ad plures. Socrati et Catoni et Laelio excutere
morem suum dissimilis multitudo potuisset: adeo nemo no-
strum, qui cum maxime concinnamus ingenium, ferre impe-
tum vitiorum tam magno comitatu venientium potest. Unum 7.1
exemplum luxuriae aut avaritiae multum mali facit: convictor
delicatus paulatim enervat et mollit, vicinus dives cupidita-
tem inritat, malignus comes quamvis candido et simplici
rubiginem suam adfricuit: quid tu accidere his moribus credis 5
in quos publice factus est impetus? Necesse est aut imiteris 8.1
aut oderis. Utrumque autem devitandum est: neve similis
malis fias, quia multi sunt, neve inimicus multis, quia dissi-
miles sunt. Recede in te ipse quantum potes; cum his versare
qui te meliorem facturi sunt, illos admitte quos tu potes 5
facere meliores. Mutuo ista fiunt, et homines dum docent
discunt. Non est quod te gloria publicandi ingenii producat in 9.1
medium, ut recitare istis velis aut disputare; quod facere te
vellem, si haberes isti populo idoneam mercem: nemo est qui
intellegere te possit. Aliquis fortasse, unus aut alter incidet,
et hic ipse formandus tibi erit instituendusque ad intellectum 5
tui. 'Cui ergo ista didici?' Non est quod timeas ne operam
perdideris, si tibi didicisti.
  Sed ne soli mihi hodie didicerim, communicabo tecum 10.1
quae occurrunt mihi egregie dicta circa eundem fere sensum
tria, ex quibus unum haec epistula in debitum solvet, duo
in antecessum accipe. Democritus ait, 'unus mihi pro populo
est, et populus pro uno'. Bene et ille, quisquis fuit (ambigitur 11.1
enim de auctore), cum quaereretur ab illo quo tanta diligentia
artis spectaret ad paucissimos perventurae, 'satis sunt' inquit
'mihi pauci, satis est unus, satis est nullus'. Egregie hoc
tertium Epicurus, cum uni ex consortibus studiorum suorum 5
scriberet: 'haec' inquit 'ego non multis, sed tibi; satis enim
magnum alter alteri theatrum sumus'. Ista, mi Lucili, con- 12.1
denda in animum sunt, ut contemnas voluptatem ex plurium
adsensione venientem. Multi te laudant: ecquid habes cur
placeas tibi, si is es quem intellegant multi? introrsus bona
tua spectent. Vale. 5