SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  'Tu me' inquis 'vitare turbam iubes, secedere et conscien- 8.1.1
tia esse contentum? ubi illa praecepta vestra quae imperant
in actu mori?' Quid? ego tibi videor inertiam suadere? In
hoc me recondidi et fores clusi, ut prodesse pluribus possem.
Nullus mihi per otium dies exit; partem noctium studiis 5
vindico; non vaco somno sed succumbo, et oculos vigilia
fatigatos cadentesque in opere detineo. Secessi non tantum 2.1
ab hominibus sed a rebus, et in primis a meis rebus: pos-
terorum negotium ago. Illis aliqua quae possint prodesse
conscribo; salutares admonitiones, velut medicamentorum uti-
lium compositiones, litteris mando, esse illas efficaces in meis 5
ulceribus expertus, quae etiam si persanata non sunt, serpere
desierunt. Rectum iter, quod sero cognovi et lassus errando, 3.1
aliis monstro. Clamo: 'vitate quaecumque vulgo placent,
quae casus adtribuit; ad omne fortuitum bonum suspiciosi
pavidique subsistite: et fera et piscis spe aliqua oblectante
decipitur. Munera ista fortunae putatis? insidiae sunt. 5
Quisquis vestrum tutam agere vitam volet, quantum pluri-
mum potest ista viscata beneficia devitet in quibus hoc
quoque miserrimi fallimur: habere nos putamus, haeremus.
In praecipitia cursus iste deducit; huius eminentis vitae exitus 4.1
cadere est. Deinde ne resistere quidem licet, cum coepit trans-
versos agere felicitas, aut saltim rectis aut semel ruere: non
vertit fortuna sed cernulat et allidit. Hanc ergo sanam ac 5.1
salubrem formam vitae tenete, ut corpori tantum indulgeatis
quantum bonae valetudini satis est. Durius tractandum est
ne animo male pareat: cibus famem sedet, potio sitim extin-
guat, vestis arceat frigus, domus munimentum sit adversus 5
infesta temporis. Hanc utrum caespes erexerit an varius lapis
gentis alienae, nihil interest: scitote tam bene hominem
culmo quam auro tegi. Contemnite omnia quae supervacuus
labor velut ornamentum ac decus ponit; cogitate nihil praeter
animum esse mirabile, cui magno nihil magnum est.' Si haec 6.1
mecum, si haec cum posteris loquor, non videor tibi plus
prodesse quam cum ad vadimonium advocatus descenderem
aut tabulis testamenti anulum inprimerem aut in senatu
candidato vocem et manum commodarem? Mihi crede, qui 5
nihil agere videntur maiora agunt: humana divinaque simul
tractant.
  Sed iam finis faciendus est et aliquid, ut institui, pro hac 7.1
epistula dependendum. Id non de meo fiet: adhuc Epicurum
compilamus, cuius hanc vocem hodierno die legi: 'philosophiae
servias oportet, ut tibi contingat vera libertas'. Non differtur
in diem qui se illi subiecit et tradidit: statim circumagitur; 5
hoc enim ipsum philosophiae servire libertas est. Potest fieri 8.1
ut me interroges quare ab Epicuro tam multa bene dicta
referam potius quam nostrorum: quid est tamen quare tu
istas Epicuri voces putes esse, non publicas? Quam multi
poetae dicunt quae philosophis aut dicta sunt aut dicenda! 5
Non attingam tragicos nec togatas nostras (habent enim hae
quoque aliquid severitatis et sunt inter comoedias ac tra-
goedias mediae): quantum disertissimorum versuum inter
mimos iacet! quam multa Publilii non excalceatis sed cotur-
natis dicenda sunt! Unum versum eius, qui ad philosophiam 9.1
pertinet et ad hanc partem quae modo fuit in manibus,
referam, quo negat fortuita in nostro habenda:
    alienum est omne quidquid optando evenit.
Hunc sensum a te dici non paulo melius et adstrictius memini: 10.1
    non est tuum fortuna quod fecit tuum.
Illud etiamnunc melius dictum a te non praeteribo:
    dari bonum quod potuit auferri potest.
Hoc non inputo in solutum: de tuo tibi. Vale. 5