SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  An merito reprehendat in quadam epistula Epicurus eos 9.1.1
qui dicunt sapientem se ipso esse contentum et propter hoc
amico non indigere, desideras scire. Hoc obicitur Stilboni ab
Epicuro et iis quibus summum bonum visum est animus in-
patiens. In ambiguitatem incidendum est, si exprimere ἀπάθειαν 2.1
uno verbo cito voluerimus et inpatientiam dicere; poterit
enim contrarium ei quod significare volumus intellegi. Nos
eum volumus dicere qui respuat omnis mali sensum: accipietur
is qui nullum ferre possit malum. Vide ergo num satius sit 5
aut invulnerabilem animum dicere aut animum extra omnem
patientiam positum. Hoc inter nos et illos interest: noster sapiens 3.1
vincit quidem incommodum omne sed sentit, illorum ne sentit
quidem. Illud nobis et illis commune est, sapientem se ipso
esse contentum. Sed tamen et amicum habere vult et vicinum
et contubernalem, quamvis sibi ipse sufficiat. Vide quam sit 4.1
se contentus: aliquando sui parte contentus est. Si illi ma-
num aut morbus aut hostis exciderit, si quis oculum vel oculos
casus excusserit, reliquiae illi suae satisfacient et erit inmi-
nuto corpore et amputato tam laetus quam [in] integro fuit; 5
sed <si> quae sibi desunt non desiderat, non deesse mavult. Ita 5.1
sapiens se contentus est, non ut velit esse sine amico sed ut
possit; et hoc quod dico 'possit' tale est: amissum aequo
animo fert. Sine amico quidem numquam erit: in sua pote-
state habet quam cito reparet. Quomodo si perdiderit Phidias 5
statuam protinus alteram faciet, sic hic faciendarum amici-
tiarum artifex substituet alium in locum amissi. Quaeris 6.1
quomodo amicum cito facturus sit? Dicam, si illud mihi
tecum convenerit, ut statim tibi solvam quod debeo et quan-
tum ad hanc epistulam paria faciamus. Hecaton ait, 'ego tibi
monstrabo amatorium sine medicamento, sine herba, sine 5
ullius veneficae carmine: si vis amari, ama'. Habet autem non
tantum usus amicitiae veteris et certae magnam voluptatem
sed etiam initium et comparatio novae. Quod interest inter 7.1
metentem agricolam et serentem, hoc inter eum qui amicum
paravit et qui parat. Attalus philosophus dicere solebat
iucundius esse amicum facere quam habere, 'quomodo artifici
iucundius pingere est quam pinxisse'. Illa in opere suo 5
occupata sollicitudo ingens oblectamentum habet in ipsa
occupatione: non aeque delectatur qui ab opere perfecto
removit manum. Iam fructu artis suae fruitur: ipsa fruebatur
arte cum pingeret. Fructuosior est adulescentia liberorum,
sed infantia dulcior. 10
  Nunc ad propositum revertamur. Sapiens etiam si conten- 8.1
tus est se, tamen habere amicum vult, si nihil aliud, ut
exerceat amicitiam, ne tam magna virtus iaceat, non ad hoc
quod dicebat Epicurus in hac ipsa epistula, 'ut habeat qui
sibi aegro adsideat, succurrat in vincula coniecto vel inopi', 5
sed ut habeat aliquem cui ipse aegro adsideat, quem ipse
circumventum hostili custodia liberet. Qui se spectat et
propter hoc ad amicitiam venit male cogitat. Quemadmodum
coepit, sic desinet: paravit amicum adversum vincla laturum
opem; cum primum crepuerit catena, discedet. Hae sunt ami- 9.1
citiae quas temporarias populus appellat; qui utilitatis causa
adsumptus est tamdiu placebit quamdiu utilis fuerit. Hac re
florentes amicorum turba circumsedet, circa eversos solitudo
est, et inde amici fugiunt ubi probantur; hac re ista tot nefaria 5
exempla sunt aliorum metu relinquentium, aliorum metu
prodentium. Necesse est initia inter se et exitus congruant:
qui amicus esse coepit quia expedit <et desinet quia expedit>;
placebit aliquod pretium contra amicitiam, si ullum in illa
placet praeter ipsam. 'In quid amicum paras?' Ut habeam 10.1
pro quo mori possim, ut habeam quem in exilium sequar,
cuius me morti et opponam et inpendam: ista quam tu de-
scribis negotiatio est, non amicitia, quae ad commodum acce-
dit, quae quid consecutura sit spectat. Non dubie habet 11.1
aliquid simile amicitiae adfectus amantium; possis dicere illam
esse insanam amicitiam. Numquid ergo quisquam amat lucri
causa? numquid ambitionis aut gloriae? Ipse per se amor,
omnium aliarum rerum neglegens, animos in cupiditatem 5
formae non sine spe mutuae caritatis accendit. Quid ergo?
ex honestiore causa coit turpis adfectus? 'Non agitur' inquis 12.1
'nunc de hoc, an amicitia propter se ipsam adpetenda sit.'
Immo vero nihil magis probandum est; nam si propter se
ipsam expetenda est, potest ad illam accedere qui se ipso
contentus est. 'Quomodo ergo ad illam accedit?' Quomodo 5
ad rem pulcherrimam, non lucro captus nec varietate fortunae
perterritus; detrahit amicitiae maiestatem suam qui illam
parat ad bonos casus.
  'Se contentus est sapiens.' Hoc, mi Lucili, plerique perperam 13.1
interpretantur: sapientem undique submovent et intra cutem
suam cogunt. Distinguendum autem est quid et quatenus
vox ista promittat: se contentus est sapiens ad beate viven-
dum, non ad vivendum; ad hoc enim multis illi rebus opus 5
est, ad illud tantum animo sano et erecto et despiciente
fortunam. Volo tibi Chrysippi quoque distinctionem in- 14.1
dicare. Ait sapientem nulla re egere, et tamen multis illi
rebus opus esse: 'contra stulto nulla re opus est (nulla enim
re uti scit) sed omnibus eget'. Sapienti et manibus et oculis et
multis ad cotidianum usum necessariis opus est, eget nulla 5
re; egere enim necessitatis est, nihil necesse sapienti est.
Ergo quamvis se ipso contentus sit, amicis illi opus est; hos 15.1
cupit habere quam plurimos, non ut beate vivat; vivet enim
etiam sine amicis beate. Summum bonum extrinsecus instru-
menta non quaerit; domi colitur, ex se totum est; incipit
fortunae esse subiectum si quam partem sui foris quaerit. 5
'Qualis tamen futura est vita sapientis, si sine amicis relin- 16.1
quatur in custodiam coniectus vel in aliqua gente aliena
destitutus vel in navigatione longa retentus aut in desertum
litus eiectus?' Qualis est Iovis, cum resoluto mundo et dis in
unum confusis paulisper cessante natura adquiescit sibi 5
cogitationibus suis traditus. Tale quiddam sapiens facit: in
se reconditur, secum est. Quamdiu quidem illi licet suo 17.1
arbitrio res suas ordinare, se contentus est et ducit uxorem;
se contentus <est> et liberos tollit; se contentus est et tamen
non viveret si foret sine homine victurus. Ad amicitiam fert
illum nulla utilitas sua, sed naturalis inritatio; nam ut aliarum 5
nobis rerum innata dulcedo est, sic amicitiae. Quomodo solitu-
dinis odium est et adpetitio societatis, quomodo hominem
homini natura conciliat, sic inest huic quoque rei stimulus
qui nos amicitiarum adpetentes faciat. Nihilominus cum sit 18.1
amicorum amantissimus, cum illos sibi comparet, saepe
praeferat, omne intra se bonum terminabit et dicet quod
Stilbon ille dixit, Stilbon quem Epicuri epistula insequitur.
Hic enim capta patria, amissis liberis, amissa uxore, cum ex 5
incendio publico solus et tamen beatus exiret, interroganti
Demetrio, cui cognomen ab exitio urbium Poliorcetes fuit,
num quid perdidisset, 'omnia' inquit 'bona mea mecum sunt'.
Ecce vir fortis ac strenuus! ipsam hostis sui victoriam vicit. 19.1
'Nihil' inquit 'perdidi': dubitare illum coegit an vicisset.
'Omnia mea mecum sunt': iustitia, virtus, prudentia, hoc
ipsum, nihil bonum putare quod eripi possit. Miramur
animalia quaedam quae per medios ignes sine noxa corporum 5
transeunt: quanto hic mirabilior vir qui per ferrum et ruinas
et ignes inlaesus et indemnis evasit! Vides quanto facilius sit
totam gentem quam unum virum vincere? Haec vox illi
communis est cum Stoico: aeque et hic intacta bona per
concrematas urbes fert; se enim ipse contentus est; hoc 10
felicitatem suam fine designat. Ne existimes nos solos generosa 20.1
verba iactare, et ipse Stilbonis obiurgator Epicurus similem
illi vocem emisit, quam tu boni consule, etiam si hunc diem
iam expunxi. 'Si cui' inquit 'sua non videntur amplissima,
licet totius mundi dominus sit, tamen miser est.' Vel si hoc 5
modo tibi melius enuntiari videtur (id enim agendum est
ut non verbis serviamus sed sensibus), 'miser est qui se non
beatissimum iudicat, licet imperet mundo'. Ut scias autem 21.1
hos sensus esse communes, natura scilicet dictante, apud
poetam comicum invenies:
    non est beatus, esse se qui non putat.
Quid enim refert qualis status tuus sit, si tibi videtur malus? 5
'Quid ergo?' inquis 'si beatum se dixerit ille turpiter dives et 22.1
ille multorum dominus sed plurium servus, beatus sua
sententia fiet?' Non quid dicat sed quid sentiat refert, nec
quid uno die sentiat, sed quid adsidue. Non est autem quod
verearis ne ad indignum res tanta perveniat: nisi sapienti sua 5
non placent; omnis stultitia laborat fastidio sui. Vale.