SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Hesternum diem divisi cum mala valetudine: antemeri- 65.1.1
dianum illa sibi vindicavit, postmeridiano mihi cessit. Itaque
lectione primum temptavi animum; deinde, cum hanc re-
cepisset, plus illi imperare ausus sum, immo permittere:
aliquid scripsi et quidem intentius quam soleo, dum cum 5
materia difficili contendo et vinci nolo, donec intervenerunt
amici qui mihi vim adferrent et tamquam aegrum intem-
perantem coercerent. In locum stili sermo successit, ex quo 2.1
eam partem ad te perferam quae in lite est. Te arbitrum ad-
diximus. Plus negotii habes quam existimas: triplex causa est.
  Dicunt, ut scis, Stoici nostri duo esse in rerum natura ex
quibus omnia fiant, causam et materiam. Materia iacet iners, 5
res ad omnia parata, cessatura si nemo moveat; causa autem,
id est ratio, materiam format et quocumque vult versat, ex
illa varia opera producit. Esse ergo debet unde fiat aliquid,
deinde a quo fiat: hoc causa est, illud materia. Omnis ars 3.1
naturae imitatio est; itaque quod de universo dicebam ad
haec transfer quae ab homine facienda sunt. Statua et
materiam habuit quae pateretur artificem, et artificem qui
materiae daret faciem; ergo in statua materia aes fuit, causa 5
opifex. Eadem condicio rerum omnium est: ex eo constant
quod fit, et ex eo quod facit.
  Stoicis placet unam causam esse, id quod facit. Aristoteles 4.1
putat causam tribus modis dici: 'prima' inquit 'causa est
ipsa materia, sine qua nihil potest effici; secunda opifex;
tertia est forma, quae unicuique operi inponitur tamquam
statuae'. Nam hanc Aristoteles 'idos' vocat. 'Quarta quoque' 5
inquit 'his accedit, propositum totius operis.' Quid sit hoc 5.1
aperiam. Aes prima statuae causa est; numquam enim facta
esset, nisi fuisset id ex quo funderetur ducereturve. Secunda
causa artifex est; non potuisset enim aes illud in habitum
statuae figurari, nisi accessissent peritae manus. Tertia causa 5
est forma; neque enim statua ista 'doryphoros' aut 'dia-
dumenos' vocaretur, nisi haec illi esset inpressa facies. Quarta
causa est faciendi propositum; nam nisi hoc fuisset, facta non
esset. Quid est propositum? quod invitavit artificem, quod 6.1
ille secutus fecit: vel pecunia est haec, si venditurus fabri-
cavit, vel gloria, si laboravit in nomen, vel religio, si donum
templo paravit. Ergo et haec causa est propter quam fit: an
non putas inter causas facti operis esse numerandum quo 5
remoto factum non esset?
  His quintam Plato adicit exemplar, quam ipse 'idean' 7.1
vocat; hoc est enim ad quod respiciens artifex id quod destina-
bat effecit. Nihil autem ad rem pertinet utrum foris habeat
exemplar ad quod referat oculos an intus, quod ibi ipse
concepit et posuit. Haec exemplaria rerum omnium deus 5
intra se habet numerosque universorum quae agenda sunt
et modos mente conplexus est; plenus his figuris est quas
Plato 'ideas' appellat, inmortales, inmutabiles, infatigabiles.
Itaque homines quidem pereunt, ipsa autem humanitas, ad
quam homo effingitur, permanet, et hominibus laborantibus, 10
intereuntibus, illa nihil patitur. Quinque ergo causae sunt, ut 8.1
Plato dicit: id ex quo, id a quo, id in quo, id ad quod, id
propter quod; novissime id quod ex his est. Tamquam in
statua (quia de hac loqui coepimus) id ex quo aes est, id a quo
artifex est, id in quo forma est quae aptatur illi, id ad quod 5
exemplar est quod imitatur is qui facit, id propter quod
facientis propositum est, id quod ex istis est ipsa statua <est>.
Haec omnia mundus quoque, ut ait Plato, habet: facientem, 9.1
hic deus est; ex quo fit, haec materia est; formam, haec est
habitus et ordo mundi quem videmus; exemplar, scilicet ad
quod deus hanc magnitudinem operis pulcherrimi fecit;
propositum, propter quod fecit. Quaeris quod sit propositum 10.1
deo? bonitas. Ita certe Plato ait: 'quae deo faciendi mundum
fuit causa? bonus est; bono nulla cuiusquam boni invidia est;
fecit itaque quam optimum potuit'.
  Fer ergo iudex sententiam et pronuntia quis tibi videatur 5
verisimillimum dicere, non quis verissimum dicat; id enim
tam supra nos est quam ipsa veritas.
  Haec quae ab Aristotele et Platone ponitur turba causarum 11.1
aut nimium multa aut nimium pauca conprendit. Nam si
quocumque remoto quid effici non potest, id causam iudicant
esse faciendi, pauca dixerunt. Ponant inter causas tempus:
nihil sine tempore potest fieri. Ponant locum: si non fuerit 5
ubi fiat aliquid, ne fiet quidem. Ponant motum: nihil sine
hoc nec fit nec perit; nulla sine motu ars, nulla mutatio est.
Sed nos nunc primam et generalem quaerimus causam. Haec 12.1
simplex esse debet; nam et materia simplex est. Quaerimus
quid sit causa? ratio scilicet faciens, id est deus; ista enim
quaecumque rettulistis non sunt multae et singulae causae,
sed ex una pendent, ex ea quae facit. Formam dicis causam 13.1
esse? hanc inponit artifex operi: pars causae est, non causa.
Exemplar quoque non est causa, sed instrumentum causae
necessarium. Sic necessarium est exemplar artifici quomodo
scalprum, quomodo lima: sine his procedere ars non potest, 5
non tamen hae partes artis aut causae sunt. 'Propositum' 14.1
inquit 'artificis, propter quod ad faciendum aliquid accedit,
causa est.' Ut sit causa, non est efficiens causa, sed super-
veniens. Hae autem innumerabiles sunt: nos de causa generali
quaerimus. Illud vero non pro solita ipsis subtilitate dixerunt, 5
totum mundum et consummatum opus causam esse; multum
enim interest inter opus et causam operis.
  Aut fer sententiam aut, quod facilius in eiusmodi rebus est, 15.1
nega tibi liquere et nos reverti iube. 'Quid te' inquis 'delectat
tempus inter ista conterere, quae tibi nullum adfectum
eripiunt, nullam cupiditatem abigunt?' Ego quidem †peiora†
illa ago ac tracto quibus pacatur animus, et me prius scrutor, 5
deinde hunc mundum. Ne nunc quidem tempus, ut existimas, 16.1
perdo; ista enim omnia, si non concidantur nec in hanc sub-
tilitatem inutilem distrahantur, attollunt et levant animum,
qui gravi sarcina pressus explicari cupit et reverti ad illa
quorum fuit. Nam corpus hoc animi pondus ac poena est; 5
premente illo urguetur, in vinclis est, nisi accessit philo-
sophia et illum respirare rerum naturae spectaculo iussit et
a terrenis ad divina dimisit. Haec libertas eius est, haec
evagatio; subducit interim se custodiae in qua tenetur et
caelo reficitur. Quemadmodum artifices [ex] alicuius rei 17.1
subtilioris quae intentione oculos defetigat, si malignum
habent et precarium lumen, in publicum prodeunt et in
aliqua regione ad populi otium dedicata oculos libera luce
delectant, sic animus in hoc tristi et obscuro domicilio clusus, 5
quotiens potest, apertum petit et in rerum naturae contem-
platione requiescit. Sapiens adsectatorque sapientiae ad- 18.1
haeret quidem in corpore suo, sed optima sui parte abest et
cogitationes suas ad sublimia intendit. Velut sacramento
rogatus hoc quod vivit stipendium putat; et ita formatus
est ut illi nec amor vitae nec odium sit, patiturque mortalia 5
quamvis sciat ampliora superesse. Interdicis mihi inspe- 19.1
ctione rerum naturae, a toto abductum redigis in partem?
Ego non quaeram quae sint initia universorum? quis rerum
formator? quis omnia in uno mersa et materia inerti con-
voluta discreverit? Non quaeram quis sit istius artifex mundi? 5
qua ratione tanta magnitudo in legem et ordinem venerit?
quis sparsa collegerit, confusa distinxerit, in una deformitate
iacentibus faciem diviserit? unde lux tanta fundatur? ignis
sit, an aliquid igne lucidius? Ego ista non quaeram? ego 20.1
nesciam unde descenderim? semel haec mihi videnda sint,
an saepe nascendum? quo hinc iturus sim? quae sedes ex-
pectet animam solutam legibus servitutis humanae? Vetas
me caelo interesse, id est iubes me vivere capite demisso? 5
Maior sum et ad maiora genitus quam ut mancipium sim 21.1
mei corporis, quod equidem non aliter aspicio quam vinclum
aliquod libertati meae circumdatum; hoc itaque oppono
fortunae, in quo resistat, nec per illud ad me ullum transire
vulnus sino. Quidquid in me potest iniuriam pati hoc est: 5
in hoc obnoxio domicilio animus liber habitat. Numquam me 22.1
caro ista conpellet ad metum, numquam ad indignam bono si-
mulationem; numquam in honorem huius corpusculi mentiar.
Cum visum erit, distraham cum illo societatem; et nunc tamen,
dum haeremus, non erimus aequis partibus socii: animus ad 5
se omne ius ducet. Contemptus corporis sui certa libertas est.
  Ut ad propositum revertar, huic libertati multum conferet 23.1
et illa de qua modo loquebamur inspectio; nempe universa
ex materia et ex deo constant. Deus ista temperat quae
circumfusa rectorem sequuntur et ducem. Potentius autem
est ac pretiosius quod facit, quod est deus, quam materia 5
patiens dei. Quem in hoc mundo locum deus obtinet, hunc 24.1
in homine animus; quod est illic materia, id in nobis corpus
est. Serviant ergo deteriora melioribus; fortes simus adversus
fortuita; non contremescamus iniurias, non vulnera, non vin-
cula, non egestatem. Mors quid est? aut finis aut transitus. 5
Nec desinere timeo (idem est enim quod non coepisse), nec
transire, quia nusquam tam anguste ero. Vale.