SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Claranum condiscipulum meum vidi post multos annos: 66.1.1
non, puto, expectas ut adiciam senem, sed mehercules viridem
animo ac vigentem et cum corpusculo suo conluctantem. In-
ique enim se natura gessit et talem animum male conlocavit;
aut fortasse voluit hoc ipsum nobis ostendere, posse ingenium 5
fortissimum ac beatissimum sub qualibet cute latere. Vicit
tamen omnia inpedimenta et ad cetera contemnenda a con-
temptu sui venit. Errare mihi visus est qui dixit 2.1
    gratior et pulchro veniens e corpore virtus.
Non enim ullo honestamento eget: ipsa magnum sui decus
est et corpus suum consecrat. Aliter certe Claranum nostrum
coepi intueri: formosus mihi videtur et tam rectus corpore 5
quam est animo. Potest ex casa vir magnus exire, potest et ex 3.1
deformi humilique corpusculo formosus animus ac magnus.
Quosdam itaque mihi videtur in hoc tales natura generare,
ut adprobet virtutem omni loco nasci. Si posset per se nudos
edere animos, fecisset; nunc quod amplius est facit: quosdam 5
enim edit corporibus inpeditos, sed nihilominus perrumpentis
obstantia. Claranus mihi videtur in exemplar editus, ut scire 4.1
possemus non deformitate corporis foedari animum, sed
pulchritudine animi corpus ornari.
  Quamvis autem paucissimos una fecerimus dies, tamen
multi nobis sermones fuerunt, quos subinde egeram et ad 5
te permittam. Hoc primo die quaesitum est, quomodo possint 5.1
paria bona esse, si triplex eorum condicio est. Quaedam, ut
nostris videtur, prima bona sunt, tamquam gaudium, pax,
salus patriae; quaedam secunda, in materia infelici expressa,
tamquam tormentorum patientia et in morbo gravi tem- 5
perantia. Illa bona derecto optabimus nobis, haec, si necesse
erit. Sunt adhuc tertia, tamquam modestus incessus et
compositus ac probus vultus et conveniens prudenti viro
gestus. Quomodo ista inter se paria esse possunt, cum alia 6.1
optanda sint, alia aversanda?
  Si volumus ista distinguere, ad primum bonum revertamur
et consideremus id quale sit. Animus intuens vera, peritus
fugiendorum ac petendorum, non ex opinione sed ex natura 5
pretia rebus inponens, toti se inserens mundo et in omnis
eius actus contemplationem suam mittens, cogitationibus
actionibusque intentus ex aequo, magnus ac vehemens,
asperis blandisque pariter invictus, neutri se fortunae
summittens, supra omnia quae contingunt acciduntque emi- 10
nens, pulcherrimus, ordinatissimus cum decore tum viribus,
sanus ac siccus, inperturbatus intrepidus, quem nulla vis
frangat, quem nec attollant fortuita nec deprimant—talis
animus virtus est. Haec eius est facies, si sub unum veniat 7.1
aspectum et semel tota se ostendat. Ceterum multae eius
species sunt, quae pro vitae varietate et pro actionibus
explicantur: nec minor fit aut maior ipsa. Decrescere enim
summum bonum non potest nec virtuti ire retro licet; sed 5
in alias atque alias qualitates convertitur, ad rerum quas
actura est habitum figurata. Quidquid attigit in similitu- 8.1
dinem sui adducit et tinguit; actiones, amicitias, interdum
domos totas quas intravit disposuitque condecorat; quidquid
tractavit, id amabile, conspicuum, mirabile facit. Itaque vis
eius et magnitudo ultra non potest surgere, quando incremen- 5
tum maximo non est: nihil invenies rectius recto, non magis
quam verius vero, quam temperato temperatius. Omnis in 9.1
modo est virtus; modo certa mensura est; constantia non
habet quo procedat, non magis quam fiducia aut veritas aut
fides. Quid accedere perfecto potest? nihil, aut perfectum
non erat cui accessit; ergo ne virtuti quidem, cui si quid adici 5
potest, defuit. Honestum quoque nullam accessionem recipit;
honestum est enim propter ista quae rettuli. Quid porro?
decorum et iustum et legitimum non eiusdem esse formae
putas, certis terminis conprehensum? Crescere posse in-
perfectae rei signum est. Bonum omne in easdem cadit leges: 10.1
iuncta est privata et publica utilitas, tam mehercules quam
inseparabile est laudandum petendumque. Ergo virtutes inter
se pares sunt et opera virtutis et omnes homines quibus illae
contigere. Satorum vero animaliumque virtutes, cum mor- 11.1
tales sint, fragiles quoque caducaeque sunt et incertae;
exiliunt residuntque et ideo non eodem pretio aestimantur.
Una inducitur humanis virtutibus regula; una enim est ratio
recta simplexque. Nihil est divino divinius, caelesti caelestius. 5
Mortalia minuuntur cadunt, deteruntur crescunt, exhauri- 12.1
untur implentur; itaque illis in tam incerta sorte inaequalitas
est: divinorum una natura est. Ratio autem nihil aliud est
quam in corpus humanum pars divini spiritus mersa; si ratio
divina est, nullum autem bonum sine ratione est, bonum 5
omne divinum est. Nullum porro inter divina discrimen est;
ergo nec inter bona. Paria itaque sunt et gaudium et fortis
atque obstinata tormentorum perpessio; in utroque enim
eadem est animi magnitudo, in altero remissa et laxa, in
altero pugnax et intenta. Quid? tu non putas parem esse 13.1
virtutem eius qui fortiter hostium moenia expugnat, et eius
qui obsidionem patientissime sustinet? [et] Magnus Scipio,
qui Numantiam cludit et conprimit cogitque invictas manus
in exitium ipsas suum verti, magnus ille obsessorum animus, 5
qui scit non esse clusum cui mors aperta est, et in complexu
libertatis expirat. Aeque reliqua quoque inter se paria sunt,
tranquillitas, simplicitas, liberalitas, constantia, aequanimi-
tas, tolerantia; omnibus enim istis una virtus subest, quae
animum rectum et indeclinabilem praestat. 10
  'Quid ergo? nihil interest inter gaudium et dolorum in- 14.1
flexibilem patientiam?' Nihil, quantum ad ipsas virtutes:
plurimum inter illa in quibus virtus utraque ostenditur; in
altero enim naturalis est animi remissio ac laxitas, in altero
contra naturam dolor. Itaque media sunt haec quae pluri- 5
mum intervalli recipiunt: virtus in utroque par est. Virtutem 15.1
materia non mutat: nec peiorem facit dura ac difficilis nec
meliorem hilaris et laeta; necessest ergo par sit. In utraque
enim quod fit aeque recte fit, aeque prudenter, aeque honeste;
ergo aequalia sunt bona, ultra quae nec hic potest se melius 5
in hoc gaudio gerere nec ille melius in illis cruciatibus; duo
autem quibus nihil fieri melius potest paria sunt. Nam si quae 16.1
extra virtutem posita sunt aut minuere illam aut augere
possunt, desinit unum bonum esse quod honestum. Si hoc
concesseris, omne honestum perît. Quare? dicam: quia nihil
honestum est quod ab invito, quod a coacto fit; omne 5
honestum voluntarium est. Admisce illi pigritiam, querelam,
tergiversationem, metum: quod habet in se optimum perdidit,
sibi placere. Non potest honestum esse quod non est liberum;
nam quod timet servit. Honestum omne securum est, tran- 17.1
quillum est: si recusat aliquid, si conplorat, si malum iudicat,
perturbationem recepit et in magna discordia volutatur; hinc
enim species recti vocat, illinc suspicio mali retrahit. Itaque
qui honeste aliquid facturus est, quidquid opponitur, id 5
etiam si incommodum putat, malum non putet, velit, libens
faciat. Omne honestum iniussum incoactumque est, sincerum
et nulli malo mixtum.
  Scio quid mihi responderi hoc loco possit: 'hoc nobis 18.1
persuadere conaris, nihil interesse utrum aliquis in gaudio
sit an in eculeo iaceat ac tortorem suum lasset?'. Poteram
respondere: Epicurus quoque ait sapientem, si in Phalaridis
tauro peruratur, exclamaturum, 'dulce est et ad me nihil 5
pertinet'. Quid miraris si ego paria bona dico <alterius in
convivio iacentis,> alterius inter tormenta fortissime stantis,
cum quod incredibilius est dicat Epicurus, dulce esse torreri?
Sed hoc respondeo, plurimum interesse inter gaudium et 19.1
dolorem; si quaeratur electio, alterum petam, alterum vitabo:
illud secundum naturam est, hoc contra. Quamdiu sic aesti-
mantur, magno inter se dissident spatio: cum ad virtutem
ventum est, utraque par est, et quae per laeta procedit et 5
quae per tristia. Nullum habet momentum vexatio et dolor 20.1
et quidquid aliud incommodi est; virtute enim obruitur.
Quemadmodum minuta lumina claritas solis obscurat, sic
dolores, molestias, iniurias virtus magnitudine sua elidit atque
opprimit; et quocumque adfulsit, ibi quidquid sine illa ap- 5
paret extinguitur, nec magis ullam portionem habent in-
commoda, cum in virtutem inciderunt, quam in mari nimbus.
Hoc ut scias ita esse, ad omne pulchrum vir bonus sine ulla 21.1
cunctatione procurret: stet illic licet carnifex, stet tortor
atque ignis, perseverabit nec quid passurus sed quid facturus
sit aspiciet, et se honestae rei tamquam bono viro credet;
utilem illam sibi iudicabit, tutam, prosperam. Eundem locum 5
habebit apud illum honesta res, sed tristis atque aspera, quem
vir bonus pauper aut exul <aut exilis> ac pallidus. Agedum 22.1
pone ex alia parte virum bonum divitiis abundantem, ex
altera nihil habentem, sed in se omnia: uterque aeque vir
bonus erit, etiam si fortuna dispari utetur. Idem, ut dixi, in
rebus iudicium est quod in hominibus: aeque laudabilis 5
virtus est in corpore valido ac libero posita quam in morbido
ac vincto. Ergo tuam quoque virtutem non magis laudabis 23.1
si corpus illi tuum integrum fortuna praestiterit quam si ex
aliqua parte mutilatum: alioqui hoc erit ex servorum habitu
dominum aestimare. Omnia enim ista in quae dominium
casus exercet serva sunt, pecunia et corpus et honores, in- 5
becilla, fluida, mortalia, possessionis incertae: illa rursus
libera et invicta opera virtutis, quae non ideo magis adpetenda
sunt si benignius a fortuna tractantur, nec minus si aliqua
iniquitate rerum premuntur. Quod amicitia in hominibus 24.1
est, hoc in rebus adpetitio. Non, puto, magis amares virum
bonum locupletem quam pauperem, nec robustum et lacer-
tosum quam gracilem et languidi corporis; ergo ne rem qui-
dem magis adpetes aut amabis hilarem ac pacatam quam 5
distractam et operosam. Aut si hoc est, magis diliges ex 25.1
duobus aeque bonis viris nitidum et unctum quam pulveru-
lentum et horrentem; deinde hoc usque pervenies ut magis
diligas integrum omnibus membris et inlaesum quam debilem
aut luscum; paulatim fastidium tuum illo usque procedet 5
ut ex duobus aeque iustis ac prudentibus comatum et crispu-
lum malis. Ubi par in utroque virtus est, non comparet
aliarum rerum inaequalitas; omnia enim alia non partes
sed accessiones sunt. Num quis tam iniquam censuram inter 26.1
suos agit ut sanum filium quam aegrum magis diligat, pro-
cerumve et excelsum quam brevem aut modicum? Fetus suos
non distinguunt ferae et se in alimentum pariter omnium
sternunt; aves ex aequo partiuntur cibos. Ulixes ad Ithacae 5
suae saxa sic properat quemadmodum Agamemnon ad
Mycenarum nobiles muros; nemo enim patriam quia magna
est amat, sed quia sua. Quorsus haec pertinent? ut scias 27.1
virtutem omnia opera velut fetus suos isdem oculis intueri,
aeque indulgere omnibus, et quidem inpensius laborantibus,
quoniam quidem etiam parentium amor magis in ea quorum
miseretur inclinat. Virtus quoque opera sua quae videt adfici 5
et premi non magis amat, sed parentium bonorum more
magis conplectitur ac fovet.
  Quare non est ullum bonum altero maius? quia non est 28.1
quicquam apto aptius, quia plano nihil est planius. Non
potes dicere hoc magis par esse alicui quam illud; ergo nec
honesto honestius quicquam est. Quod si par omnium virtu- 29.1
tum natura est, tria genera bonorum in aequo sunt. Ita dico:
in aequo est moderate gaudere et moderate dolere. Laetitia
illa non vincit hanc animi firmitatem sub tortore gemitus
devorantem: illa bona optabilia, haec mirabilia sunt, utraque 5
nihilominus paria, quia quidquid incommodi est vi tanto
maioris boni tegitur. Quisquis haec inparia iudicat ab ipsis 30.1
virtutibus avertit oculos et exteriora circumspicit. Bona vera
idem pendent, idem patent: illa falsa multum habent vani;
itaque speciosa et magna contra visentibus, cum ad pondus
revocata sunt, fallunt. Ita est, mi Lucili: quidquid vera ratio 31.1
commendat solidum et aeternum est, firmat animum attol-
litque semper futurum in excelso: illa quae temere laudantur
et vulgi sententia bona sunt inflant inanibus laetos; rursus
ea quae timentur tamquam mala iniciunt formidinem menti- 5
bus et illas non aliter quam animalia specie periculi agitant.
Utraque ergo res sine causa animum et diffundit et mordet: 32.1
nec illa gaudio nec haec metu digna est. Sola ratio inmuta-
bilis et iudicii tenax est; non enim servit sed imperat sensi-
bus. Ratio rationi par est, sicut rectum recto; ergo et virtus
virtuti; nihil enim aliud est virtus quam recta ratio. Omnes 5
virtutes rationes sunt; rationes sunt, si rectae sunt; si rectae
sunt, et pares sunt. Qualis ratio est, tales et actiones sunt; 33.1
ergo omnes pares sunt; nam cum similes rationi sint, similes
et inter se sunt. Pares autem actiones inter se esse dico qua
honestae rectaeque sunt; ceterum magna habebunt discrimina
variante materia, quae modo latior est, modo angustior, modo 5
inlustris, modo ignobilis, modo ad multos pertinens, modo ad
paucos. In omnibus tamen istis id quod optimum est par est:
honestae sunt. Tamquam viri boni omnes pares sunt qua 34.1
boni sunt, sed habent differentias aetatis: alius senior est,
alius iunior; habent corporis: alius formosus, alius deformis
est; habent fortunae: ille dives, hic pauper est, ille gratiosus,
potens, urbibus notus et populis, hic ignotus plerisque et 5
obscurus. Sed per illud quo boni sunt pares sunt.
  De bonis ac malis sensus non iudicat; quid utile sit, quid 35.1
inutile, ignorat. Non potest ferre sententiam nisi in rem
praesentem perductus est; nec futuri providus est nec prae-
teriti memor; quid sit consequens nescit. Ex hoc autem rerum
ordo seriesque contexitur et unitas vitae per rectum iturae. 5
Ratio ergo arbitra est bonorum ac malorum; aliena et ex-
terna pro vilibus habet, et ea quae neque bona sunt neque
mala accessiones minimas ac levissimas iudicat; omne enim
illi bonum in animo est. Ceterum bona quaedam prima ex- 36.1
istimat, ad quae ex proposito venit, tamquam victoriam,
bonos liberos, salutem patriae; quaedam secunda, quae non
apparent nisi in rebus adversis, tamquam aequo animo pati
morbum, ignem, exilium; quaedam media, quae nihilo 5
magis secundum naturam sunt quam contra naturam, tam-
quam prudenter ambulare, composite sedere. Non enim minus
secundum naturam est sedere quam stare aut ambulare. Duo 37.1
illa bona superiora diversa sunt: prima enim secundum
naturam sunt, gaudere liberorum pietate, patriae incolu-
mitate; secunda contra naturam sunt, fortiter obstare tor-
mentis et sitim perpeti morbo urente praecordia. 'Quid 38.1
ergo? aliquid contra naturam bonum est?' Minime; sed id
aliquando contra naturam est in quo bonum illud existit.
Vulnerari enim et subiecto igne tabescere et adversa valetu-
dine adfligi contra naturam est, sed inter ista servare animum 5
infatigabilem secundum naturam est. Et ut quod volo ex- 39.1
primam breviter, materia boni aliquando contra naturam
est, bonum numquam, quoniam bonum sine ratione nullum
est, sequitur autem ratio naturam. 'Quid est ergo ratio?'
Naturae imitatio. 'Quod est summum hominis bonum?' Ex 5
naturae voluntate se gerere.
  'Non est' inquit 'dubium quin felicior pax sit numquam 40.1
lacessita quam multo reparata sanguine. Non est dubium'
inquit 'quin felicior res sit inconcussa valetudo quam ex
gravibus morbis et extrema minitantibus in tutum vi quadam
et patientia educta. Eodem modo non erit dubium quin 5
maius bonum sit gaudium quam obnixus animus ad per-
petiendos cruciatus vulnerum aut ignium.' Minime; illa 41.1
enim quae fortuita sunt plurimum discriminis recipiunt;
aestimantur enim utilitate sumentium. Bonorum unum
propositum est consentire naturae; hoc [contingere] in omni-
bus par est. Cum alicuius in senatu sententiam sequimur, 5
non potest dici: ille magis adsentitur quam ille. Ab omnibus
in eandem sententiam itur. Idem de virtutibus dico: omnes
naturae adsentiuntur. Idem de bonis dico: omnia naturae
adsentiuntur. Alter adulescens decessit, alter senex, aliquis 42.1
protinus infans, cui nihil amplius contigit quam prospicere
vitam: omnes hi aeque fuere mortales, etiam si mors aliorum
longius vitam passa est procedere, aliorum in medio flore
praecidit, aliorum interrupit ipsa principia. Alius inter 43.1
cenandum solutus est; alterius continuata mors somno est;
aliquem concubitus extinxit. His oppone ferro transfossos
aut exanimatos serpentium morsu aut fractos ruina aut per
longam nervorum contractionem extortos minutatim. Ali- 5
quorum melior dici, aliquorum peior potest exitus: mors
quidem omnium par est. Per quae veniunt diversa sunt; in
[id] quod desinunt unum est. Mors nulla maior aut minor
est; habet enim eundem in omnibus modum, finisse vitam.
Idem tibi de bonis dico: hoc bonum inter meras voluptates, 44.1
hoc est inter tristia et acerba; illud fortunae indulgentiam
rexit, hoc violentiam domuit: utrumque aeque bonum est,
quamvis illud plana et molli via ierit, hoc aspera. Idem enim
finis omnium est: bona sunt, laudanda sunt, virtutem ratio- 5
nemque comitantur; virtus aequat inter se quidquid agnoscit.
  Nec est quare hoc inter nostra placita mireris: apud Epi- 45.1
curum duo bona sunt, ex quibus summum illud beatumque
componitur, ut corpus sine dolore sit, animus sine perturba-
tione. Haec bona non crescunt si plena sunt: quo enim crescet
quod plenum est? Dolore corpus caret: quid ad hanc accedere 5
indolentiam potest? Animus constat sibi et placidus est: quid
accedere ad hanc tranquillitatem potest? Quemadmodum 46.1
serenitas caeli non recipit maiorem adhuc claritatem in sin-
cerissimum nitorem repurgata, sic hominis corpus animum-
que curantis et bonum suum ex utroque nectentis perfectus
est status, et summam voti sui invenit si nec aestus animo est 5
nec dolor corpori. Si qua extra blandimenta contingunt, non
augent summum bonum, sed, ut ita dicam, condiunt et
oblectant; absolutum enim illud humanae naturae bonum
corporis et animi pace contentum est.
  Dabo apud Epicurum tibi etiamnunc simillimam huic 47.1
nostrae divisionem bonorum. Alia enim sunt apud illum
quae malit contingere sibi, ut corporis quietem ab omni
incommodo liberam et animi remissionem bonorum suorum
contemplatione gaudentis; alia sunt quae, quamvis nolit 5
accidere, nihilominus laudat et conprobat, tamquam illam
quam paulo ante dicebam malae valetudinis et dolorum
gravissimorum perpessionem, in qua Epicurus fuit illo summo
ac fortunatissimo die suo. Ait enim se vesicae et exulcerati
ventris tormenta tolerare ulteriorem doloris accessionem non 10
recipientia, esse nihilominus sibi illum beatum diem. Beatum
autem diem agere nisi qui est in summo bono non potest.
Ergo et apud Epicurum sunt haec bona, quae malles non 48.1
experiri, sed, quia ita res tulit, et amplexanda et laudanda et
exaequanda summis sunt. Non potest dici hoc non esse par
maximis bonum quod beatae vitae clausulam inposuit, cui
Epicurus extrema voce gratias egit. 5
  Permitte mihi, Lucili virorum optime, aliquid audacius 49.1
dicere: si ulla bona maiora esse aliis possent, haec ego quae
tristia videntur mollibus illis et delicatis praetulissem, haec
maiora dixissem. Maius est enim difficilia perfringere quam
laeta moderari. Eadem ratione fit, scio, ut aliquis felicitatem 50.1
bene et ut calamitatem fortiter ferat. Aeque esse fortis potest
qui pro vallo securus excubuit nullis hostibus castra temptan-
tibus et qui succisis poplitibus in genua se excepit nec arma
dimisit: 'macte virtute esto' sanguinulentis et ex acie redeunti- 5
bus dicitur. Itaque haec magis laudaverim bona exercitata
et fortia et cum fortuna rixata. Ego dubitem quin magis 51.1
laudem truncam illam et retorridam manum Mucii quam
cuiuslibet fortissimi salvam? Stetit hostium flammarumque
contemptor et manum suam in hostili foculo destillantem
perspectavit, donec Porsina cuius poenae favebat gloriae 5
invidit et ignem invito eripi iussit. Hoc bonum quidni inter 52.1
prima numerem tantoque maius putem quam illa secura et
intemptata fortunae quanto rarius est hostem amissa manu
vicisse quam armata? 'Quid ergo?' inquis 'hoc bonum tibi
optabis?' Quidni? hoc enim nisi qui potest et optare, non 5
potest facere. An potius optem ut malaxandos articulos 53.1
exoletis meis porrigam? ut muliercula aut aliquis in mulier-
culam ex viro versus digitulos meos ducat? Quidni ego felici-
orem putem Mucium, quod sic tractavit ignem quasi illam
manum tractatori praestitisset? In integrum restituit quid- 5
quid erraverat: confecit bellum inermis ac mancus et illa
manu trunca reges duos vicit. Vale.