SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Consilio tuo accedo: absconde te in otio, sed et ipsum otium 68.1.1
absconde. Hoc te facturum Stoicorum etiam si non praecepto,
at exemplo licet scias; sed ex praecepto quoque facies: et tibi
et cui voles adprobabis. Nec ad omnem rem publicam mitti- 2.1
mus nec semper nec sine ullo fine; praeterea, cum sapienti
rem publicam ipso dignam dedimus, id est mundum, non est
extra rem publicam etiam si recesserit, immo fortasse relicto
uno angulo in maiora atque ampliora transit et caelo inposi- 5
tus intellegit, cum sellam aut tribunal ascenderet, quam
humili loco sederit. Depone hoc apud te, numquam plus
agere sapientem quam cum in conspectum eius divina atque
humana venerunt.
  Nunc ad illud revertor quod suadere tibi coeperam, ut 3.1
otium tuum ignotum sit. Non est quod inscribas tibi philo-
sophiam ac quietem: aliud proposito tuo nomen inpone,
valetudinem et inbecillitatem vocato et desidiam. Gloriari
otio iners ambitio est. Animalia quaedam, ne inveniri possint, 4.1
vestigia sua circa ipsum cubile confundunt: idem tibi facien-
dum est, alioqui non deerunt qui persequantur. Multi aperta
transeunt, condita et abstrusa rimantur; furem signata sol-
licitant. Vile videtur quidquid patet; aperta effractarius prae- 5
terit. Hos mores habet populus, hos inperitissimus quisque:
in secreta inrumpere cupit. Optimum itaque est non iactare 5.1
otium suum; iactandi autem genus est nimis latere et a con-
spectu hominum secedere. Ille Tarentum se abdidit, ille
Neapoli inclusus est, ille multis annis non transît domus suae
limen: convocat turbam quisquis otio suo aliquam fabulam 5
inposuit.
  Cum secesseris, non est hoc agendum, ut de te homines 6.1
loquantur, sed ut ipse tecum loquaris. Quid autem loqueris?
quod homines de aliis libentissime faciunt, de te apud te male
existima: adsuesces et dicere verum et audire. Id autem
maxime tracta quod in te esse infirmissimum senties. Nota 7.1
habet sui quisque corporis vitia. Itaque alius vomitu levat
stomachum, alius frequenti cibo fulcit, alius interposito
ieiunio corpus exhaurit et purgat; ii quorum pedes dolor
repetit aut vino aut balineo abstinent: in cetera neglegentes 5
huic a quo saepe infestantur occurrunt. Sic in animo nostro
sunt quaedam quasi causariae partes quibus adhibenda cura-
tio est. Quid in otio facio? ulcus meum curo. Si ostenderem 8.1
tibi pedem turgidum, lividam manum, aut contracti cruris
aridos nervos, permitteres mihi uno loco iacere et fovere
morbum meum: maius malum est hoc, quod non possum tibi
ostendere: in pectore ipso collectio et vomica est. Nolo nolo 5
laudes, nolo dicas, 'o magnum virum! contempsit omnia et
damnatis humanae vitae furoribus fugit'. Nihil damnavi nisi
me. Non est quod proficiendi causa venire ad me velis. Erras, 9.1
qui hinc aliquid auxili speras: non medicus sed aeger hic
habitat. Malo illa, cum discesseris, dicas: 'ego istum beatum
hominem putabam et eruditum, erexeram aures: destitutus
sum, nihil vidi, nihil audivi quod concupiscerem, ad quod 5
reverterer'. Si hoc sentis, si hoc loqueris, aliquid profectum
est: malo ignoscas otio meo quam invideas.
  'Otium' inquis 'Seneca, commendas mihi? ad Epicureas 10.1
voces delaberis?' Otium tibi commendo, in quo maiora agas
et pulchriora quam quae reliquisti: pulsare superbas poten-
tiorum fores, digerere in litteram senes orbos, plurimum in
foro posse invidiosa potentia ac brevis est et, si verum 5
aestimes, sordida. Ille me gratia forensi longe antecedet, ille 11.1
stipendiis militaribus et quaesita per hoc dignitate, ille
clientium turba. [cui in turba] Par esse non possum, plus
habent gratiae: est tanti ab omnibus vinci, dum a me fortuna
vincatur. Utinam quidem hoc propositum sequi olim fuis- 12.1
set animus tibi! utinam de vita beata non in conspectu
mortis ageremus! Sed nunc quoque non moramur; multa
enim quae supervacua esse et inimica credituri fuimus rationi,
nunc experientiae credimus. Quod facere solent qui serius 13.1
exierunt et volunt tempus celeritate reparare, calcar addamus.
Haec aetas optime facit ad haec studia: iam despumavit,
iam vitia primo fervore adulescentiae indomita lassavit;
non multum superest ut extinguat. 'Et quando' inquis 14.1
'tibi proderit istud quod in exitu discis, aut in quam rem?'
In hanc, ut exeam melior. Non est tamen quod existimes
ullam aetatem aptiorem esse ad bonam mentem quam quae
se multis experimentis, longa ac frequenti rerum paenitentia 5
domuit, quae ad salutaria mitigatis adfectibus venit. Hoc est
huius boni tempus: quisquis senex ad sapientiam pervenit,
annis pervenit. Vale.