LIBER OCTAVVS
|
|
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Post longum intervallum Pompeios tuos vidi. In conspe-
|
70.1.1
|
ctum adulescentiae meae reductus sum; quidquid illic iuvenis
|
|
feceram videbar mihi facere adhuc posse et paulo ante fecisse.
|
|
Praenavigavimus, Lucili, vitam et quemadmodum in mari, ut
|
2.1
|
ait Vergilius noster,
|
|
terraeque urbesque recedunt,
|
|
sic in hoc cursu rapidissimi temporis primum pueritiam
|
|
abscondimus, deinde adulescentiam, deinde quidquid est
|
5
|
illud inter iuvenem et senem medium, in utriusque confinio
|
|
positum, deinde ipsius senectutis optimos annos; novissime
|
|
incipit ostendi publicus finis generis humani. Scopulum esse
|
3.1
|
illum putamus dementissimi: portus est, aliquando petendus,
|
|
numquam recusandus, in quem si quis intra primos annos
|
|
delatus est, non magis queri debet quam qui cito navigavit.
|
|
Alium enim, ut scis, venti segnes ludunt ac detinent et tran-
|
5
|
quillitatis lentissimae taedio lassant, alium pertinax flatus
|
|
celerrime perfert. Idem evenire nobis puta: alios vita velocis-
|
4.1
|
sime adduxit quo veniendum erat etiam cunctantibus, alios
|
|
maceravit et coxit. Quae, ut scis, non semper retinenda est;
|
|
non enim vivere bonum est, sed bene vivere.
|
|
Itaque sapiens vivet quantum debet, non quantum potest.
|
5
|
Videbit ubi victurus sit, cum quibus, quomodo, quid acturus.
|
5.1
|
Cogitat semper qualis vita, non quanta sit. [sit] Si multa
|
|
occurrunt molesta et tranquillitatem turbantia, emittit se;
|
|
nec hoc tantum in necessitate ultima facit, sed cum primum
|
|
illi coepit suspecta esse fortuna, diligenter circumspicit num-
|
5
|
quid illic desinendum sit. Nihil existimat sua referre, faciat
|
|
finem an accipiat, tardius fiat an citius: non tamquam de
|
|
magno detrimento timet; nemo multum ex stilicidio potest
|
|
perdere. Citius mori aut tardius ad rem non pertinet, bene
|
6.1
|
mori aut male ad rem pertinet; bene autem mori est effugere
|
|
male vivendi periculum. Itaque effeminatissimam vocem
|
|
illius Rhodii existimo, qui cum in caveam coniectus esset a
|
|
tyranno et tamquam ferum aliquod animal aleretur, suadenti
|
5
|
cuidam ut abstineret cibo, 'omnia' inquit 'homini, dum vivit,
|
|
speranda sunt'. Ut sit hoc verum, non omni pretio vita emen-
|
7.1
|
da est. Quaedam licet magna, licet certa sint, tamen ad illa
|
|
turpi infirmitatis confessione non veniam: ego cogitem in eo
|
|
qui vivit omnia posse fortunam, potius quam cogitem in eo
|
|
qui scit mori nil posse fortunam?
|
5
|
Aliquando tamen, etiam si certa mors instabit et destina-
|
8.1
|
tum sibi supplicium sciet, non commodabit poenae suae
|
|
manum: sibi commodaret. Stultitia est timore mortis mori:
|
|
venit qui occidat, expecta. Quid occupas? quare suscipis
|
|
alienae crudelitatis procurationem? utrum invides carnifici
|
5
|
tuo an parcis? Socrates potuit abstinentia finire vitam et
|
9.1
|
inedia potius quam veneno mori; triginta tamen dies in
|
|
carcere et in expectatione mortis exegit, non hoc animo tam-
|
|
quam omnia fieri possent, tamquam multas spes tam longum
|
|
tempus reciperet, sed ut praeberet se legibus, ut fruendum
|
5
|
amicis extremum Socraten daret. Quid erat stultius quam
|
|
mortem contemnere, venenum timere? Scribonia, gravis
|
10.1
|
femina, amita Drusi Libonis fuit, adulescentis tam stolidi
|
|
quam nobilis, maiora sperantis quam illo saeculo quisquam
|
|
sperare poterat aut ipse ullo. Cum aeger a senatu in lectica
|
|
relatus esset non sane frequentibus exsequîs (omnes enim
|
5
|
necessarii deseruerant impie iam non reum sed funus), habere
|
|
coepit consilium utrum conscisceret mortem an expectaret.
|
|
Cui Scribonia 'quid te' inquit 'delectat alienum negotium
|
|
agere?' Non persuasit illi: manus sibi attulit, nec sine causa.
|
|
Nam post diem tertium aut quartum inimici moriturus
|
10
|
arbitrio si vivit, alienum negotium agit.
|
|
Non possis itaque de re in universum pronuntiare, cum
|
11.1
|
mortem vis externa denuntiat, occupanda sit an expectanda;
|
|
multa enim sunt quae in utramque partem trahere possunt.
|
|
Si altera mors cum tormento, altera simplex et facilis est,
|
|
quidni huic inicienda sit manus? Quemadmodum navem
|
5
|
eligam navigaturus et domum habitaturus, sic mortem exi-
|
|
turus e vita. Praeterea quemadmodum non utique melior
|
12.1
|
est longior vita, sic peior est utique mors longior. In nulla re
|
|
magis quam in morte morem animo gerere debemus. Exeat
|
|
qua impetum cepit: sive ferrum appetit sive laqueum sive
|
|
aliquam potionem venas occupantem, pergat et vincula servi-
|
5
|
tutis abrumpat. Vitam et aliis adprobare quisque debet,
|
|
mortem sibi: optima est quae placet. Stulte haec cogitantur:
|
13.1
|
'aliquis dicet me parum fortiter fecisse, aliquis nimis temere,
|
|
aliquis fuisse aliquod genus mortis animosius'. Vis tu cogi-
|
|
tare id in manibus esse consilium ad quod fama non pertinet!
|
|
Hoc unum intuere, ut te fortunae quam celerrime eripias;
|
5
|
alioquin aderunt qui de facto tuo male existiment.
|
|
Invenies etiam professos sapientiam qui vim adferendam
|
14.1
|
vitae suae negent et nefas iudicent ipsum interemptorem
|
|
sui fieri: expectandum esse exitum quem natura decrevit.
|
|
Hoc qui dicit non videt se libertatis viam cludere: nihil
|
|
melius aeterna lex fecit quam quod unum introitum nobis
|
5
|
ad vitam dedit, exitus multos. Ego expectem vel morbi
|
15.1
|
crudelitatem vel hominis, cum possim per media exire tor-
|
|
menta et adversa discutere? Hoc est unum cur de vita non
|
|
possimus queri: neminem tenet. Bono loco res humanae sunt,
|
|
quod nemo nisi vitio suo miser est. Placet? vive: non placet?
|
5
|
licet eo reverti unde venisti. Ut dolorem capitis levares,
|
16.1
|
sanguinem saepe misisti; ad extenuandum corpus vena per-
|
|
cutitur. Non opus est vasto vulnere dividere praecordia:
|
|
scalpello aperitur ad illam magnam libertatem via et puncto
|
|
securitas constat. Quid ergo est quod nos facit pigros inertes-
|
5
|
que? Nemo nostrum cogitat quandoque sibi ex hoc domicilio
|
|
exeundum; sic veteres inquilinos indulgentia loci et con-
|
|
suetudo etiam inter iniurias detinet. Vis adversus hoc corpus
|
17.1
|
liber esse? tamquam migraturus habita. Propone tibi quan-
|
|
doque hoc contubernio carendum: fortior eris ad necessita-
|
|
tem exeundi. Sed quemadmodum suus finis veniet in mentem
|
|
omnia sine fine concupiscentibus? Nullius rei meditatio tam
|
18.1
|
necessaria est; alia enim fortasse exercentur in supervacuum.
|
|
Adversus paupertatem praeparatus est animus: permansere
|
|
divitiae. Ad contemptum nos doloris armavimus: numquam
|
|
a nobis exegit huius virtutis experimentum integri ac sani
|
5
|
felicitas corporis. Ut fortiter amissorum desideria pateremur
|
|
praecepimus nobis: omnis quos amabamus superstites for-
|
|
tuna servavit. Huius unius rei usum qui exigat dies veniet.
|
19.1
|
Non est quod existimes magnis tantum viris hoc robur fuisse
|
|
quo servitutis humanae claustra perrumperent; non est quod
|
|
iudices hoc fieri nisi a Catone non posse, qui quam ferro non
|
|
emiserat animam manu extraxit: vilissimae sortis homines
|
5
|
ingenti impetu in tutum evaserunt, cumque e commodo mori
|
|
non licuisset nec ad arbitrium suum instrumenta mortis
|
|
eligere, obvia quaeque rapuerunt et quae natura non erant
|
|
noxia vi sua tela fecerunt. Nuper in ludo bestiariorum unus e
|
20.1
|
Germanis, cum ad matutina spectacula pararetur, secessit ad
|
|
exonerandum corpus—nullum aliud illi dabatur sine custode
|
|
secretum; ibi lignum id quod ad emundanda obscena ad-
|
|
haerente spongia positum est totum in gulam farsit et inter-
|
5
|
clusis faucibus spiritum elisit. Hoc fuit morti contumeliam
|
|
facere. Ita prorsus, parum munde et parum decenter: quid
|
|
est stultius quam fastidiose mori? O virum fortem, o dignum
|
21.1
|
cui fati daretur electio! Quam fortiter ille gladio usus esset,
|
|
quam animose in profundam se altitudinem maris aut abscisae
|
|
rupis inmisisset! Undique destitutus invenit quemadmodum
|
|
et mortem sibi deberet et telum, ut scias ad moriendum nihil
|
5
|
aliud in mora esse quam velle. Existimetur de facto hominis
|
|
acerrimi ut cuique visum erit, dum hoc constet, praeferen-
|
|
dam esse spurcissimam mortem servituti mundissimae.
|
|
Quoniam coepi sordidis exemplis uti, perseverabo; plus
|
22.1
|
enim a se quisque exiget, si viderit hanc rem etiam a contem-
|
|
ptissimis posse contemni. Catones Scipionesque et alios quos
|
|
audire cum admiratione consuevimus supra imitationem
|
|
positos putamus: iam ego istam virtutem habere tam multa
|
5
|
exempla in ludo bestiario quam in ducibus belli civilis osten-
|
|
dam. Cum adveheretur nuper inter custodias quidam ad
|
23.1
|
matutinum spectaculum missus, tamquam somno premente
|
|
nutaret, caput usque eo demisit donec radiis insereret, et
|
|
tamdiu se in sedili suo tenuit donec cervicem circumactu
|
|
rotae frangeret; eodem vehiculo quo ad poenam ferebatur
|
5
|
effugit. Nihil obstat erumpere et exire cupienti: in aperto
|
24.1
|
nos natura custodit. Cui permittit necessitas sua, circum-
|
|
spiciat exitum mollem; cui ad manum plura sunt per quae
|
|
sese adserat, is dilectum agat et qua potissimum liberetur
|
|
consideret: cui difficilis occasio est, is proximam quamque
|
5
|
pro optima arripiat, sit licet inaudita, sit nova. Non deerit
|
|
ad mortem ingenium cui non defuerit animus. Vides quemad-
|
25.1
|
modum extrema quoque mancipia, ubi illis stimulos adegit
|
|
dolor, excitentur et intentissimas custodias fallant? Ille
|
|
vir magnus est qui mortem sibi non tantum imperavit sed
|
|
invenit. Ex eodem tibi munere plura exempla promisi.
|
5
|
Secundo naumachiae spectaculo unus e barbaris lanceam
|
26.1
|
quam in adversarios acceperat totam iugulo suo mersit.
|
|
'Quare, quare' inquit 'non omne tormentum, omne ludi-
|
|
brium iamdudum effugio? quare ego mortem armatus ex-
|
|
pecto?' Tanto hoc speciosius spectaculum fuit quanto hone-
|
5
|
stius mori discunt homines quam occidere. Quid ergo? quod
|
27.1
|
animi perditi quoque noxiosi habent non habebunt illi quos
|
|
adversus hos casus instruxit longa meditatio et magistra
|
|
rerum omnium ratio? Illa nos docet fati varios esse accessus,
|
|
finem eundem, nihil autem interesse unde incipiat quod
|
5
|
venit. Eadem illa ratio monet ut si licet moriaris <quemad-
|
28.1
|
modum placet, si minus> quemadmodum potes, et quidquid
|
|
obvenerit ad vim adferendam tibi invadas. Iniuriosum est
|
|
rapto vivere, at contra pulcherrimum mori rapto. Vale.
|
|