SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Subinde me de rebus singulis consulis, oblitus vasto nos mari
|
71.1.1
|
dividi. Cum magna pars consilii sit in tempore, necesse est
|
|
evenire ut de quibusdam rebus tunc ad te perferatur sententia
|
|
mea cum iam contraria potior est. Consilia enim rebus aptan-
|
|
tur; res nostrae feruntur, immo volvuntur; ergo consilium nasci
|
5
|
sub diem debet. Et hoc quoque nimis tardum est: sub manu,
|
|
quod aiunt, nascatur. Quemadmodum autem inveniatur
|
|
ostendam. Quotiens quid fugiendum sit aut quid petendum
|
2.1
|
voles scire, ad summum bonum, propositum totius vitae
|
|
tuae, respice. Illi enim consentire debet quidquid agimus:
|
|
non disponet singula, nisi cui iam vitae suae summa proposita
|
|
est. Nemo, quamvis paratos habeat colores, similitudinem
|
5
|
reddet, nisi iam constat quid velit pingere. Ideo peccamus
|
|
quia de partibus vitae omnes deliberamus, de tota nemo deli-
|
|
berat. Scire debet quid petat ille qui sagittam vult mittere,
|
3.1
|
et tunc derigere ac moderari manu telum: errant consilia
|
|
nostra, quia non habent quo derigantur; ignoranti quem
|
|
portum petat nullus suus ventus est. Necesse est multum in
|
|
vita nostra casus possit, quia vivimus casu. Quibusdam
|
4.1
|
autem evenit ut quaedam scire se nesciant; quemadmodum
|
|
quaerimus saepe eos cum quibus stamus, ita plerumque finem
|
|
summi boni ignoramus adpositum. Nec multis verbis nec
|
|
circumitu longo quod sit summum bonum colliges: digito,
|
5
|
ut ita dicam, demonstrandum est nec in multa spargendum.
|
|
Quid enim ad rem pertinet in particulas illud diducere?
|
|
cum possis dicere 'summum bonum est quod honestum est'
|
|
et, quod magis admireris, 'unum bonum est quod honestum
|
|
est, cetera falsa et adulterina bona sunt'. Hoc si persuaseris
|
5.1
|
tibi et virtutem adamaveris (amare enim parum est), quid-
|
|
quid illa contigerit, id tibi, qualecumque aliis videbitur, fau-
|
|
stum felixque erit. Et torqueri, si modo iacueris ipso tor-
|
|
quente securior, et aegrotare, si non male dixeris fortunae, si
|
5
|
non cesseris morbo, omnia denique quae ceteris videntur
|
|
mala et mansuescent et in bonum abibunt, si super illa
|
|
eminueris. Hoc liqueat, nihil esse bonum nisi honestum: et
|
|
omnia incommoda suo iure bona vocabuntur quae modo
|
|
virtus honestaverit. Multis videmur maiora promittere quam
|
6.1
|
recipit humana condicio, non inmerito; ad corpus enim
|
|
respiciunt. Revertantur ad animum: iam hominem deo
|
|
metientur.
|
|
Erige te, Lucili virorum optime, et relinque istum ludum
|
5
|
litterarium philosophorum qui rem magnificentissimam ad
|
|
syllabas vocant, qui animum minuta docendo demittunt
|
|
et conterunt: fies similis illis qui invenerunt ista, non qui
|
|
docent et id agunt ut philosophia potius difficilis quam magna
|
|
videatur. Socrates, qui totam philosophiam revocavit ad
|
7.1
|
mores et hanc summam dixit esse sapientiam, bona malaque
|
|
distinguere, 'sequere' inquit 'illos, si quid apud te habeo aucto-
|
|
ritatis, ut sis beatus, et te alicui stultum videri sine. Quisquis
|
|
volet tibi contumeliam faciat et iniuriam, tu tamen nihil
|
5
|
patieris, si modo tecum erit virtus. Si vis' inquit 'beatus esse,
|
|
si fide bona vir bonus, sine contemnat te aliquis.' Hoc nemo
|
|
praestabit nisi qui omnia prior ipse contempserit, nisi qui
|
|
omnia bona exaequaverit, quia nec bonum sine honesto est
|
|
et honestum in omnibus par est.
|
10
|
'Quid ergo? nihil interest inter praeturam Catonis et
|
8.1
|
repulsam? nihil interest utrum Pharsalica acie Cato vincatur
|
|
an vincat? hoc eius bonum, quo victis partibus non potest
|
|
vinci, par erat illi bono quo victor rediret in patriam et com-
|
|
poneret pacem?' Quidni par sit? eadem enim virtute et mala
|
5
|
fortuna vincitur et ordinatur bona; virtus autem non potest
|
|
maior aut minor fieri: unius staturae est. 'Sed Cn. Pompeius
|
9.1
|
amittet exercitum, sed illud pulcherrimum rei publicae
|
|
praetextum, optimates, et prima acies Pompeianarum par-
|
|
tium, senatus ferens arma, uno proelio profligabuntur et tam
|
|
magni ruina imperii in totum dissiliet orbem: aliqua pars
|
5
|
eius in Aegypto, aliqua in Africa, aliqua in Hispania cadet.
|
|
Ne hoc quidem miserae rei publicae continget, semel ruere.'
|
|
Omnia licet fiant: Iubam in regno suo non locorum notitia
|
10.1
|
adiuvet, non popularium pro rege suo virtus obstinatissima,
|
|
Uticensium quoque fides malis fracta deficiat et Scipionem
|
|
in Africa nominis sui fortuna destituat: olim provisum est ne
|
|
quid Cato detrimenti caperet. 'Victus est tamen.' Et hoc
|
11.1
|
numera inter repulsas Catonis: tam magno animo feret ali-
|
|
quid sibi ad victoriam quam ad praeturam obstitisse. Quo
|
|
die repulsus est lusit, qua nocte periturus fuit legit; eodem
|
|
loco habuit praetura et vita excidere; omnia quae acciderent
|
5
|
ferenda esse persuaserat sibi.
|
|
Quidni ille mutationem rei publicae forti et aequo patere-
|
12.1
|
tur animo? quid enim mutationis periculo exceptum? non
|
|
terra, non caelum, non totus hic rerum omnium contextus,
|
|
quamvis deo agente ducatur; non semper tenebit hunc ordi-
|
|
nem, sed illum ex hoc cursu aliquis dies deiciet. Certis eunt
|
13.1
|
cuncta temporibus: nasci debent, crescere, extingui. Quae-
|
|
cumque supra nos vides currere et haec quibus innixi atque
|
|
inpositi sumus veluti solidissimis carpentur ac desinent; nulli
|
|
non senectus sua est. Inaequalibus ista spatiis eodem natura
|
5
|
dimittit: quidquid est non erit, nec peribit sed resolvetur.
|
|
Nobis solvi perire est; proxima enim intuemur, ad ulteriora
|
14.1
|
non prospicit mens hebes et quae se corpori addixerit; alio-
|
|
qui fortius finem sui suorumque pateretur, si speraret, <ut>
|
|
omnia illa, sic vitam mortemque per vices ire et composita
|
|
dissolvi, dissoluta componi, in hoc opere aeternam artem
|
5
|
cuncta temperantis dei verti. Itaque ut M. Cato, cum aevum
|
15.1
|
animo percucurrerit, dicet, 'omne humanum genus, quod-
|
|
que est quodque erit, morte damnatum est; omnes quae
|
|
usquam rerum potiuntur urbes quaeque alienorum imperi-
|
|
orum magna sunt decora, ubi fuerint aliquando quaeretur et
|
5
|
vario exitii genere tollentur: alias destruent bella, alias desidia
|
|
paxque ad inertiam versa consumet et magnis opibus exitiosa
|
|
res, luxus. Omnes hos fertiles campos repentini maris in-
|
|
undatio abscondet aut in subitam cavernam considentis soli
|
|
lapsus abducet. Quid est ergo quare indigner aut doleam, si
|
10
|
exiguo momento publica fata praecedo?' Magnus animus deo
|
16.1
|
pareat et quidquid lex universi iubet sine cunctatione pati-
|
|
atur: aut in meliorem emittitur vitam lucidius tranquilliusque
|
|
inter divina mansurus aut certe sine ullo futurus incommodo,
|
|
si naturae remiscebitur et revertetur in totum. Non est ergo
|
5
|
M. Catonis maius bonum honesta vita quam mors honesta,
|
|
quoniam non intenditur virtus. Idem esse dicebat Socrates
|
|
veritatem et virtutem. Quomodo illa non crescit, sic ne virtus
|
|
quidem: habet numeros suos, plena est.
|
|
Non est itaque quod mireris paria esse bona, et quae ex
|
17.1
|
proposito sumenda sunt et quae si ita res tulit. Nam si hanc
|
|
inaequalitatem receperis ut fortiter torqueri in minoribus
|
|
bonis numeres, numerabis etiam in malis, et infelicem Socra-
|
|
ten dices in carcere, infelicem Catonem vulnera sua animo-
|
5
|
sius quam fecerat retractantem, calamitosissimum omnium
|
|
Regulum fidei poenas etiam hostibus servatae pendentem.
|
|
Atqui nemo hoc dicere, ne ex mollissimis quidem, ausus est;
|
|
negant enim illum esse beatum, sed tamen negant miserum.
|
|
Academici veteres beatum quidem esse etiam inter hos cru-
|
18.1
|
ciatus fatentur, sed non ad perfectum nec ad plenum, quod
|
|
nullo modo potest recipi: nisi beatus est, in summo bono non
|
|
est. Quod summum bonum est supra se gradum non habet,
|
|
si modo illi virtus inest, si illam adversa non minuunt, si
|
5
|
manet etiam comminuto corpore incolumis: manet autem.
|
|
Virtutem enim intellego animosam et excelsam, quam incitat
|
|
quidquid infestat. Hunc animum, quem saepe induunt gene-
|
19.1
|
rosae indolis iuvenes quos alicuius honestae rei pulchritudo
|
|
percussit, ut omnia fortuita contemnant, profecto sapientia
|
|
[non] infundet et tradet; persuadebit unum bonum esse
|
|
quod honestum, hoc nec remitti nec intendi posse, non
|
5
|
magis quam regulam qua rectum probari solet flectes. Quid-
|
|
quid ex illa mutaveris iniuria est recti. Idem ergo de virtute
|
20.1
|
dicemus: et haec recta est, flexuram non recipit; †rigidari
|
|
quidem amplius intendi potest†. Haec de omnibus rebus
|
|
iudicat, de hac nulla. Si rectior ipsa non potest fieri, ne
|
|
quae ab illa quidem fiunt alia aliis rectiora sunt; huic enim
|
5
|
necesse est respondeant; ita paria sunt.
|
|
'Quid ergo?' inquis 'iacere in convivio et torqueri paria
|
21.1
|
sunt?' Hoc mirum videtur tibi? illud licet magis admireris:
|
|
iacere in convivio malum est, iacere in eculeo bonum est,
|
|
si illud turpiter, hoc honeste fit. Bona ista aut mala non efficit
|
|
materia sed virtus; haec ubicumque apparuit, omnia eiusdem
|
5
|
mensurae ac pretii sunt. In oculos nunc mihi manus intentat
|
22.1
|
ille qui omnium animum aestimat ex suo, quod dicam paria
|
|
bona esse honeste iudicantis <et honeste periclitantis,> quod
|
|
dicam paria bona esse eius qui triumphat et eius qui ante
|
|
currum vehitur invictus animo. Non putant enim fieri quid-
|
5
|
quid facere non possunt; ex infirmitate sua ferunt de virtute
|
|
sententiam. Quid miraris si uri, vulnerari, occidi, alligari
|
23.1
|
iuvat, aliquando etiam libet? Luxurioso frugalitas poena est,
|
|
pigro supplicii loco labor est, delicatus miseretur industrii,
|
|
desidioso studere torqueri est: eodem modo haec ad quae
|
|
omnes inbecilli sumus dura atque intoleranda credimus,
|
5
|
obliti quam multis tormentum sit vino carere aut prima luce
|
|
excitari. Non ista difficilia sunt natura, sed nos fluvidi et
|
|
enerves. Magno animo de rebus magnis iudicandum est;
|
24.1
|
alioqui videbitur illarum vitium esse quod nostrum est. Sic
|
|
quaedam rectissima, cum in aquam demissa sunt, speciem
|
|
curvi praefractique visentibus reddunt. Non tantum quid
|
|
videas, sed quemadmodum, refert: animus noster ad vera
|
5
|
perspicienda caligat. Da mihi adulescentem incorruptum et
|
25.1
|
ingenio vegetum: dicet fortunatiorem sibi videri qui omnia
|
|
rerum adversarum onera rigida cervice sustollat, qui supra
|
|
fortunam extet. Non est mirum in tranquillitate non con-
|
|
cuti: illud mirare, ibi extolli aliquem ubi omnes deprimuntur,
|
5
|
ibi stare ubi omnes iacent. Quid est in tormentis, quid est in
|
26.1
|
aliis quae adversa appellamus mali? hoc, ut opinor, succidere
|
|
mentem et incurvari et subcumbere. Quorum nihil sapienti
|
|
viro potest evenire: stat rectus sub quolibet pondere. Nulla
|
|
illum res minorem facit; nihil illi eorum quae ferenda sunt
|
5
|
displicet. Nam quidquid cadere in hominem potest in se
|
|
cecidisse non queritur. Vires suas novit; scit se esse oneri
|
|
ferendo. Non educo sapientem ex hominum numero nec
|
27.1
|
dolores ab illo sicut ab aliqua rupe nullum sensum admittente
|
|
summoveo. Memini ex duabus illum partibus esse composi-
|
|
tum: altera est inrationalis, haec mordetur, uritur, dolet;
|
|
altera rationalis, haec inconcussas opiniones habet, intrepida
|
5
|
est et indomita. In hac positum est summum illud hominis
|
|
bonum. Antequam impleatur, incerta mentis volutatio est;
|
|
cum vero perfectum est, inmota illi stabilitas est. Itaque
|
28.1
|
inchoatus et ad summa procedens cultorque virtutis, etiam
|
|
si adpropinquat perfecto bono sed ei nondum summam
|
|
manum inposuit, ibit interim cessim et remittet aliquid ex
|
|
intentione mentis; nondum enim incerta trangressus est,
|
5
|
etiamnunc versatur in lubrico. Beatus vero et virtutis exactae
|
|
tunc se maxime amat cum fortissime expertus est, et metuen-
|
|
da ceteris, si alicuius honesti officii pretia sunt, non tantum
|
|
fert sed amplexatur multoque audire mavult 'tanto melior'
|
|
quam 'tanto felicior'.
|
10
|
Venio nunc illo quo me vocat expectatio tua. Ne extra
|
29.1
|
rerum naturam vagari virtus nostra videatur, et tremet
|
|
sapiens et dolebit et expallescet; hi enim omnes corporis
|
|
sensus sunt. Ubi ergo calamitas, ubi illud malum verum est?
|
|
illic scilicet, si ista animum detrahunt, si ad confessionem
|
5
|
servitutis adducunt, si illi paenitentiam sui faciunt. Sapiens
|
30.1
|
quidem vincit virtute fortunam, at multi professi sapientiam
|
|
levissimis nonnumquam minis exterriti sunt. Hoc loco no-
|
|
strum vitium est, qui idem a sapiente exigimus et a proficiente.
|
|
Suadeo adhuc mihi ista quae laudo, nondum persuadeo;
|
5
|
etiam si persuasissem, nondum tam parata haberem aut tam
|
|
exercitata ut ad omnes casus procurrerent. Quemadmodum
|
31.1
|
lana quosdam colores semel ducit, quosdam nisi saepius ma-
|
|
cerata et recocta non perbibit, sic alias disciplinas ingenia,
|
|
cum accepere, protinus praestant: haec, nisi alte descendit et
|
|
diu sedit et animum non coloravit sed infecit, nihil ex iis
|
5
|
quae promiserat praestat. Cito hoc potest tradi et paucissimis
|
32.1
|
verbis: unum bonum esse virtutem, nullum certe sine virtute,
|
|
et ipsam virtutem in parte nostri meliore, id est rationali,
|
|
positam. Quid erit haec virtus? iudicium verum et inmotum;
|
|
ab hoc enim impetus venient mentis, ab hoc omnis species
|
5
|
quae impetum movet redigetur ad liquidum. Huic iudicio
|
33.1
|
consentaneum erit omnia quae virtute contacta sunt et bona
|
|
iudicare et inter se paria. Corporum autem bona corporibus
|
|
quidem bona sunt, sed in totum non sunt bona; his pretium
|
|
quidem erit aliquod, ceterum dignitas non erit; magnis inter
|
5
|
se intervallis distabunt: alia minora, alia maiora erunt. Et in
|
34.1
|
ipsis sapientiam sectantibus magna discrimina esse fateamur
|
|
necesse est: alius iam in tantum profecit ut contra fortunam
|
|
audeat attollere oculos, sed non pertinaciter (cadunt enim
|
|
nimio splendore praestricti), alius in tantum ut possit cum
|
5
|
illa conferre vultum, nisi iam pervenit ad summum et fiduciae
|
|
plenus est. Inperfecta necesse est labent et modo prodeant,
|
35.1
|
modo sublabantur aut succidant. Sublabentur autem, nisi
|
|
ire et niti perseveraverint; si quicquam ex studio et fideli
|
|
intentione laxaverint, retro eundum est. Nemo profectum
|
|
ibi invenit ubi reliquerat.
|
5
|
Instemus itaque et perseveremus; plus quam profligavimus
|
36.1
|
restat, sed magna pars est profectus velle proficere. Huius
|
|
rei conscius mihi sum: volo et mente tota volo. Te quoque
|
|
instinctum esse et magno ad pulcherrima properare impetu
|
|
video. Properemus: ita demum vita beneficium erit; alioquin
|
5
|
mora est, et quidem turpis inter foeda versantibus. Id agamus
|
|
ut nostrum omne tempus sit; non erit autem, nisi prius nos
|
|
nostri esse coeperimus. Quando continget contemnere utram-
|
37.1
|
que fortunam, quando continget omnibus oppressis adfecti-
|
|
bus et sub arbitrium suum adductis hanc vocem emittere 'vici'?
|
|
Quem vicerim quaeris? Non Persas nec extrema Medorum nec
|
|
si quid ultra Dahas bellicosum iacet, sed avaritiam, sed ambi-
|
5
|
tionem, sed metum mortis, qui victores gentium vicit. Vale.
|
|