SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Quod quaeris a me liquebat mihi (sic rem edidiceram) per 72.1.1
se; sed diu non retemptavi memoriam meam, itaque non
facile me sequitur. Quod evenit libris situ cohaerentibus, hoc
evenisse mihi sentio: explicandus est animus et quaecumque
apud illum deposita sunt subinde excuti debent, ut parata 5
sint quotiens usus exegerit. Ergo hoc in praesentia differa-
mus; multum enim operae, multum diligentiae poscit. Cum
primum longiorem eodem loco speravero moram, tunc istud
in manus sumam. Quaedam enim sunt quae possis et in cisio 2.1
scribere, quaedam lectum et otium et secretum desiderant.
Nihilominus his quoque occupatis diebus agatur aliquid et
quidem totis. Numquam enim non succedent occupationes
novae: serimus illas, itaque ex una exeunt plures. Deinde 5
ipsi nobis dilationem damus: 'cum hoc peregero, toto animo
incumbam' et 'si hanc rem molestam composuero, studio me
dabo'. Non cum vacaveris philosophandum est, sed ut philo- 3.1
sopheris vacandum est; omnia alia neglegenda ut huic ad-
sideamus, cui nullum tempus satis magnum est, etiam si a
pueritia usque ad longissimos humani aevi terminos vita
producitur. Non multum refert utrum omittas philosophiam 5
an intermittas; non enim ubi interrupta est manet, sed
eorum more quae intenta dissiliunt usque ad initia sua
recurrit, quod a continuatione discessit. Resistendum est
occupationibus, nec explicandae sed summovendae sunt.
Tempus quidem nullum est parum idoneum studio salutari; 10
atqui multi inter illa non student propter quae studendum
est. 'Incidet aliquid quod inpediat.' Non quidem eum cuius 4.1
animus in omni negotio laetus atque alacer est: inperfectis
adhuc interscinditur laetitia, sapientis vero contexitur gaudi-
um, nulla causa rumpitur, nulla fortuna; semper et ubique
tranquillus est. Non enim ex alieno pendet nec favorem 5
fortunae aut hominis expectat. Domestica illi felicitas est;
exiret ex animo si intraret: ibi nascitur. Aliquando extrin- 5.1
secus quo admoneatur mortalitatis intervenit, sed id leve
et quod summam cutem stringat. Aliquo, inquam, incom-
modo adflatur; maximum autem illud bonum fixum est. Ita
dico, extrinsecus aliqua sunt incommoda, velut in corpore 5
interdum robusto solidoque eruptiones quaedam pustularum
et ulcuscula, nullum in alto malum est. Hoc, inquam, interest 6.1
inter consummatae sapientiae virum et alium procedentis
quod inter sanum et ex morbo gravi ac diutino emergentem,
cui sanitatis loco est levior accessio: hic nisi adtendit, sub-
inde gravatur et in eadem revolvitur, sapiens recidere non 5
potest, ne incidere quidem amplius. Corpori enim ad tempus
bona valetudo est, quam medicus, etiam si reddidit, non
praestat—saepe ad eundem qui advocaverat excitatur:
<animus> semel in totum sanatur. Dicam quomodo intellegas 7.1
sanum: si se ipse contentus est, si confidit sibi, si scit omnia
vota mortalium, omnia beneficia quae dantur petunturque,
nullum in beata vita habere momentum. Nam cui aliquid
accedere potest, id inperfectum est; cui aliquid abscedere 5
potest, id inperpetuum est: cuius perpetua futura laetitia est,
is suo gaudeat. Omnia autem quibus vulgus inhiat ultro
citroque fluunt: nihil dat fortuna mancipio. Sed haec quoque
fortuita tunc delectant cum illa ratio temperavit ac miscuit:
haec est quae etiam externa commendet, quorum avidis 10
usus ingratus est. Solebat Attalus hac imagine uti: 'vidisti 8.1
aliquando canem missa a domino frusta panis aut carnis
aperto ore captantem? quidquid excepit protinus integrum
devorat et semper ad spem venturi hiat. Idem evenit nobis:
quidquid expectantibus fortuna proiecit, id sine ulla volu- 5
ptate demittimus statim, ad rapinam alterius erecti et at-
toniti.' Hoc sapienti non evenit: plenus est; etiam si quid
obvenit, secure excipit ac reponit; laetitia fruitur maxima,
continua, sua. Habet aliquis bonam voluntatem, habet pro- 9.1
fectum, sed cui multum desit a summo: hic deprimitur
alternis et extollitur ac modo in caelum adlevatur, modo
defertur ad terram. Inperitis ac rudibus nullus praecipita-
tionis finis est; in Epicureum illud chaos decidunt, inane 5
sine termino. Est adhuc genus tertium eorum qui sapientiae 10.1
adludunt, quam non quidem contigerunt, in conspectu tamen
et, ut ita dicam, sub ictu habent: hi non concutiuntur, ne
defluunt quidem; nondum in sicco, iam in portu sunt. Ergo 11.1
cum tam magna sint inter summos imosque discrimina, cum
medios quoque sequatur fluctus suus, sequatur ingens peri-
culum ad deteriora redeundi, non debemus occupationibus
indulgere. Excludendae sunt: si semel intraverint, in locum 5
suum alias substituent. Principiis illarum obstemus: melius
non incipient quam desinent. Vale.