LIBER NONVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Minus tibi accuratas a me epistulas mitti quereris. Quis 75.1.1
enim accurate loquitur nisi qui vult putide loqui? Qualis
sermo meus esset si una desideremus aut ambularemus,
inlaboratus et facilis, tales esse epistulas meas volo, quae
nihil habent accersitum nec fictum. Si fieri posset, quid 2.1
sentiam ostendere quam loqui mallem. Etiam si disputarem,
nec supploderem pedem nec manum iactarem nec attollerem
vocem, sed ista oratoribus reliquissem, contentus sensus meos
ad te pertulisse, quos nec exornassem nec abiecissem. Hoc 3.1
unum plane tibi adprobare vellem, omnia me illa sentire
quae dicerem, nec tantum sentire sed amare. Aliter homines
amicam, aliter liberos osculantur; tamen in hoc quoque
amplexu tam sancto et moderato satis apparet adfectus. Non 5
mehercules ieiuna esse et arida volo quae de rebus tam magnis
dicentur (neque enim philosophia ingenio renuntiat),
multum tamen operae inpendi verbis non oportet. Haec sit 4.1
propositi nostri summa: quod sentimus loquamur, quod
loquimur sentiamus; concordet sermo cum vita. Ille promis-
sum suum implevit qui et cum videas illum et cum audias
idem est. Videbimus qualis sit, quantus sit: unus est. Non 5.1
delectent verba nostra sed prosint. Si tamen contingere
eloquentia non sollicito potest, si aut parata est aut parvo
constat, adsit et res pulcherrimas prosequatur: sit talis ut
res potius quam se ostendat. Aliae artes ad ingenium totae 5
pertinent, hic animi negotium agitur. Non quaerit aeger 6.1
medicum eloquentem, sed si ita competit ut idem ille qui
sanare potest compte de iis quae facienda sunt disserat, boni
consulet. Non tamen erit quare gratuletur sibi quod inciderit
in medicum etiam disertum; hoc enim tale est quale si 5
peritus gubernator etiam formosus est. Quid aures meas 7.1
scabis? quid oblectas? aliud agitur: urendus, secandus,
abstinendus sum. Ad haec adhibitus es; curare debes morbum
veterem, gravem, publicum; tantum negotii habes quantum
in pestilentia medicus. Circa verba occupatus es? iamdudum 5
gaude si sufficis rebus. Quando tam multa disces? quando
quae didiceris adfiges tibi ita ut excidere non possint? quando
illa experieris? Non enim, ut cetera, memoriae tradidisse
satis est: in opere temptanda sunt; non est beatus qui scit
illa, sed <qui> facit. 10
  'Quid ergo? infra illum nulli gradus sunt? statim a sapien- 8.1
tia praeceps est?' Non, ut existimo; nam qui proficit in
numero quidem stultorum est, magno tamen intervallo ab
illis diducitur. Inter ipsos quoque proficientes sunt magna
discrimina: in tres classes, ut quibusdam placet, dividuntur. 5
  Primi sunt qui sapientiam nondum habent sed iam in 9.1
vicinia eius constiterunt; tamen etiam quod prope est extra
est. Qui sint hi quaeris? qui omnes iam adfectus ac vitia
posuerunt, quae erant conplectenda didicerunt, sed illis
adhuc inexperta fiducia est. Bonum suum nondum in usu 5
habent, iam tamen in illa quae fugerunt decidere non pos-
sunt; iam ibi sunt unde non est retro lapsus, sed hoc illis de
se nondum liquet: quod in quadam epistula scripsisse me
memini, 'scire se nesciunt'. Iam contigit illis bono suo frui,
nondum confidere. Quidam hoc proficientium genus de quo 10.1
locutus sum ita conplectuntur ut illos dicant iam effugisse
morbos animi, adfectus nondum, et adhuc in lubrico stare,
quia nemo sit extra periculum malitiae nisi qui totam eam
excussit; nemo autem illam excussit nisi qui pro illa sapien- 5
tiam adsumpsit. Quid inter morbos animi intersit et adfe- 11.1
ctus saepe iam dixi. Nunc quoque te admonebo: morbi sunt
inveterata vitia et dura, ut avaritia, ut ambitio; nimio artius
haec animum inplicuerunt et perpetua eius mala esse coe-
perunt. Ut breviter finiam, morbus est iudicium in pravo 5
pertinax, tamquam valde expetenda sint quae leviter expeten-
da sunt; vel, si mavis, ita finiamus: nimis inminere leviter
petendis vel ex toto non petendis, aut in magno pretio
habere in aliquo habenda vel in nullo. Adfectus sunt motus 12.1
animi inprobabiles, subiti et concitati, qui frequentes
neglectique fecere morbum, sicut destillatio una nec adhuc
in morem adducta tussim facit, adsidua et vetus pthisin.
Itaque qui plurimum profecere extra morbos sunt, adfectus 5
adhuc sentiunt perfecto proximi.
  Secundum genus est eorum qui et maxima animi mala et 13.1
adfectus deposuerunt, sed ita ut non sit illis securitatis suae
certa possessio; possunt enim in eadem relabi.
  Tertium illud genus extra multa et magna vitia est, sed non 14.1
extra omnia. Effugit avaritiam sed iram adhuc sentit; iam non
sollicitatur libidine, etiamnunc ambitione; iam non concupi-
scit, sed adhuc timet, et in ipso metu ad quaedam satis firmus
est, quibusdam cedit: mortem contemnit, dolorem reformidat. 5
  De hoc loco aliquid cogitemus: bene nobiscum agetur, si 15.1
in hunc admittimur numerum. Magna felicitate naturae
magnaque et adsidua intentione studii secundus occupatur
gradus; sed ne hic quidem contemnendus est color tertius.
Cogita quantum circa te videas malorum; aspice quam nullum 5
sit nefas sine exemplo, quantum cotidie nequitia proficiat,
quantum publice privatimque peccetur: intelleges satis nos
consequi, si inter pessimos non sumus. 'Ego vero' inquis 'spero 16.1
me posse et amplioris ordinis fieri.' Optaverim hoc nobis
magis quam promiserim: praeoccupati sumus, ad virtutem
contendimus inter vitia districti. Pudet dicere: honesta
colimus quantum vacat. At quam grande praemium expectat, 5
si occupationes nostras et mala tenacissima abrumpimus! Non 17.1
cupiditas nos, non timor pellet; inagitati terroribus, in-
corrupti voluptatibus, nec mortem horrebimus nec deos;
sciemus mortem malum non esse, deos malo non esse. Tam
inbecillum est quod nocet quam cui nocetur: optima vi noxia 5
carent. Expectant nos, <si> ex hac aliquando faece in illud 18.1
evadimus sublime et excelsum, tranquillitas animi et expulsis
erroribus absoluta libertas. Quaeris quae sit ista? Non
homines timere, non deos; nec turpia velle nec nimia; in se
ipsum habere maximam potestatem: inaestimabile bonum 5
est suum fieri. Vale.