SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Inimicitias mihi denuntias si quicquam ex iis quae cotidie 76.1.1
facio ignoraveris. Vide quam simpliciter tecum vivam: hoc
quoque tibi committam. Philosophum audio et quidem
quintum iam diem habeo ex quo in scholam eo et ab octava
disputantem audio. 'Bona' inquis 'aetate.' Quidni bona? 5
quid autem stultius est quam quia diu non didiceris non
discere? 'Quid ergo? idem faciam quod trossuli et iuvenes?' 2.1
Bene mecum agitur si hoc unum senectutem meam dedecet:
omnis aetatis homines haec schola admittit. 'In hoc sene-
scamus, ut iuvenes sequamur?' In theatrum senex ibo et in
circum deferar et nullum par sine me depugnabit: ad philo- 5
sophum ire erubescam? Tamdiu discendum est quamdiu ne- 3.1
scias; si proverbio credimus, quamdiu vivas. Nec ulli hoc rei
magis convenit quam huic: tamdiu discendum est quemad-
modum vivas quamdiu vivas. Ego tamen illic aliquid et
doceo. Quaeris quid doceam? etiam seni esse discendum. 5
Pudet autem me generis humani quotiens scholam intravi. 4.1
Praeter ipsum theatrum Neapolitanorum, ut scis, transeun-
dum est Metronactis petenti domum. Illud quidem fartum
est, et ingenti studio quis sit pythaules bonus iudicatur;
habet tubicen quoque Graecus et praeco concursum: at in 5
illo loco in quo vir bonus quaeritur, in quo vir bonus discitur,
paucissimi sedent, et hi plerisque videntur nihil boni negotii
habere quod agant; inepti et inertes vocantur. Mihi contin-
gat iste derisus: aequo animo audienda sunt inperitorum
convicia et ad honesta vadenti contemnendus est ipse 10
contemptus.
  Perge, Lucili, et propera, ne tibi accidat quod mihi, ut 5.1
senex discas; immo ideo magis propera quoniam id nunc
adgressus es quod perdiscere vix senex possis. 'Quantum'
inquis 'proficiam?' Quantum temptaveris. Quid expectas? 6.1
nulli sapere casu obtigit. Pecunia veniet ultro, honor offere-
tur, gratia ac dignitas fortasse ingerentur tibi: virtus in te non
incidet. Ne levi quidem opera aut parvo labore cognoscitur;
sed est tanti laborare omnia bona semel occupaturo. Unum 5
est enim bonum quod honestum: in illis nihil invenies veri,
nihil certi, quaecumque famae placent. Quare autem unum 7.1
sit bonum quod honestum dicam, quoniam parum me ex-
secutum priore epistula iudicas magisque hanc rem tibi
laudatam quam probatam putas, et in artum quae dicta sunt
contraham. 5
  Omnia suo bono constant. Vitem fertilitas commendat et 8.1
sapor vini, velocitas cervum; quam fortia dorso iumenta
sint quaeris, quorum hic unus est usus, sarcinam ferre; in
cane sagacitas prima est, si investigare debet feras, cursus, si
consequi, audacia, si mordere et invadere: id in quoque 5
optimum esse debet cui nascitur, quo censetur. In homine 9.1
quid est optimum? ratio: hac antecedit animalia, deos
sequitur. Ratio ergo perfecta proprium bonum est, cetera illi
cum animalibus satisque communia sunt. Valet: et leones.
Formonsus est: et pavones. Velox est: et equi. Non dico, in 5
his omnibus vincitur; non quaero quid in se maximum habeat,
sed quid suum. Corpus habet: et arbores. Habet impetum ac
motum voluntarium: et bestiae et vermes. Habet vocem:
sed quanto clariorem canes, acutiorem aquilae, graviorem
tauri, dulciorem mobilioremque luscinii? Quid est in homine 10.1
proprium? ratio: haec recta et consummata felicitatem homi-
nis implevit. Ergo si omnis res, cum bonum suum perfecit,
laudabilis est et ad finem naturae suae pervenit, homini
autem suum bonum ratio est, si hanc perfecit laudabilis est 5
et finem naturae suae tetigit. Haec ratio perfecta virtus
vocatur eademque honestum est. Id itaque unum bonum est 11.1
in homine quod unum hominis est; nunc enim non quaeri-
mus quid sit bonum, sed quid sit hominis bonum. Si nullum
aliud est hominis quam ratio, haec erit unum eius bonum, sed
pensandum cum omnibus. Si sit aliquis malus, puto in- 5
probabitur; si bonus, puto probabitur. Id ergo in homine
primum solumque est quo et probatur et inprobatur.
  Non dubitas an hoc sit bonum; dubitas an solum bonum 12.1
sit. Si quis omnia alia habeat, valetudinem, divitias, imagines
multas, frequens atrium, sed malus ex confesso sit, inprobabis
illum; item si quis nihil quidem eorum quae rettuli habeat,
deficiatur pecunia, clientium turba, nobilitate et avorum 5
proavorumque serie, sed ex confesso bonus sit, probabis illum.
Ergo hoc unum est bonum hominis, quod qui habet, etiam
si aliis destituitur, laudandus est, quod qui non habet in
omnium aliorum copia damnatur ac reicitur. Quae condicio 13.1
rerum, eadem hominum est: navis bona dicitur non quae
pretiosis coloribus picta est nec cui argenteum aut aureum
rostrum est nec cuius tutela ebore caelata est nec quae fiscis
atque opibus regiis pressa est, sed stabilis et firma et iuncturis 5
aquam excludentibus spissa, ad ferendum incursum maris
solida, gubernaculo parens, velox et non sentiens ventum;
gladium bonum dices non cui auratus est balteus nec cuius 14.1
vagina gemmis distinguitur, sed cui et ad secandum subtilis
acies est et mucro munimentum omne rupturus; regula non
quam formosa, sed quam recta sit quaeritur: eo quidque
laudatur cui comparatur, quod illi proprium est. Ergo in 15.1
homine quoque nihil ad rem pertinet quantum aret, quantum
feneret, a quam multis salutetur, quam pretioso incumbat
lecto, quam perlucido poculo bibat, sed quam bonus sit.
Bonus autem est si ratio eius explicita et recta est et ad 5
naturae suae voluntatem accommodata. Haec vocatur virtus, 16.1
hoc est honestum et unicum hominis bonum. Nam cum sola
ratio perficiat hominem, sola ratio perfecte beatum facit;
hoc autem unum bonum est quo uno beatus efficitur. Dici-
mus et illa bona esse quae a virtute profecta contractaque 5
sunt, id est opera eius omnia; sed ideo unum ipsa bonum est
quia nullum sine illa est. Si omne in animo bonum est, quid- 17.1
quid illum confirmat, extollit, amplificat, bonum est; vali-
diorem autem animum et excelsiorem et ampliorem facit
virtus. Nam cetera quae cupiditates nostras inritant depri-
munt quoque animum et labefaciunt et cum videntur 5
attollere inflant ac multa vanitate deludunt. Ergo id unum
bonum est quo melior animus efficitur. Omnes actiones totius 18.1
vitae honesti ac turpis respectu temperantur; ad haec
faciendi et non faciendi ratio derigitur. Quid sit hoc dicam:
vir bonus quod honeste se facturum putaverit faciet etiam
[sine pecunia] si laboriosum erit, faciet etiam si damnosum 5
erit, faciet etiam si periculosum erit; rursus quod turpe erit
non faciet, etiam si pecuniam adferet, etiam si voluptatem,
etiam si potentiam; ab honesto nulla re deterrebitur, ad
turpia nulla invitabitur. Ergo si honestum utique secuturus 19.1
est, turpe utique vitaturus, et in omni actu vitae spectaturus
haec duo, <nec aliud bonum quam honestum> nec aliud
malum quam turpe, si una indepravata virtus est et sola
permanet tenoris sui, unum est bonum virtus, cui iam 5
accidere ne sit bonum non potest. Mutationis periculum
effugit: stultitia ad sapientiam erepit, sapientia in stultitiam
non revolvitur.
  Dixi, si forte meministi, et concupita vulgo et formidata 20.1
inconsulto impetu plerosque calcasse: inventus est qui divitias
proiceret, inventus est qui flammis manum inponeret, cuius
risum non interrumperet tortor, qui in funere liberorum
lacrimam non mitteret, qui morti non trepidus occurreret; 5
amor enim, ira, cupiditas pericula depoposcerunt. Quod potest
brevis obstinatio animi, aliquo stimulo excitata, quanto magis
virtus, quae non ex impetu nec subito sed aequaliter valet, cui
perpetuum robur est? Sequitur ut quae ab inconsultis saepe 21.1
contemnuntur, a sapientibus semper, ea nec bona sint nec
mala. Unum ergo bonum ipsa virtus est, quae inter hanc
fortunam et illam superba incedit cum magno utriusque
contemptu. 5
  Si hanc opinionem receperis, aliquid bonum esse praeter 22.1
honestum, nulla non virtus laborabit; nulla enim obtineri
poterit si quicquam extra se respexerit. Quod si est, rationi
repugnat, ex qua virtutes sunt, et veritati, quae sine ratione
non est; quaecumque autem opinio veritati repugnat falsa 5
est. Virum bonum concedas necesse est summae pietatis erga 23.1
deos esse. Itaque quidquid illi accidit aequo animo sustine-
bit; sciet enim id accidisse lege divina qua universa procedunt.
Quod si est, unum illi bonum erit quod honestum; in hoc
enim positum <est> et parere diis nec excandescere ad subita 5
nec deplorare sortem suam, sed patienter excipere fatum et
facere imperata. Si ullum aliud est bonum quam honestum, 24.1
sequetur nos aviditas vitae, aviditas rerum vitam instruen-
tium, quod est intolerabile, infinitum, vagum. Solum ergo
bonum est honestum, cui modus est.
  Diximus futuram hominum feliciorem vitam quam deo- 25.1
rum, si ea bona sunt quorum nullus diis usus est, tamquam
pecunia, honores. Adice nunc quod, si modo solutae corpori-
bus animae manent, felicior illis status restat quam est dum
versantur in corpore. Atqui si ista bona sunt quibus per cor- 5
pora utimur, emissis erit peius, quod contra fidem est, felici-
ores esse liberis et in universum datis clusas et obsessas. Illud 26.1
quoque dixeram, si bona sunt ea quae tam homini contingunt
quam mutis animalibus, et muta animalia beatam vitam
actura; quod fieri nullo modo potest. Omnia pro honesto
patienda sunt; quod non erat faciendum si esset ullum aliud 5
bonum quam honestum.
  Haec quamvis latius exsecutus essem priore epistula,
constrinxi et breviter percucurri. Numquam autem vera tibi 27.1
opinio talis videbitur, nisi animum adleves et te ipse inter-
roges, si res exegerit ut pro patria moriaris et salutem omnium
civium tua redimas, an porrecturus sis cervicem non tantum
patienter sed etiam libenter. Si hoc facturus es, nullum aliud 5
bonum est; omnia enim relinquis ut hoc habeas. Vide quanta
vis honesti sit: pro re publica morieris, etiam si statim facturus
hoc eris cum scieris tibi esse faciendum. Interdum ex re 28.1
pulcherrima magnum gaudium etiam exiguo tempore ac
brevi capitur, et quamvis fructus operis peracti nullus ad
defunctum exemptumque rebus humanis pertineat, ipsa
tamen contemplatio futuri operis iuvat, et vir fortis ac iustus, 5
cum mortis suae pretia ante se posuit, libertatem patriae,
salutem omnium pro quibus dependit animam, in summa
voluptate est et periculo suo fruitur. Sed ille quoque cui 29.1
etiam hoc gaudium eripitur quod tractatio operis maximi et
ultimi praestat, nihil cunctatus desiliet in mortem, facere
recte pieque contentus. Oppone etiamnunc illi multa quae
dehortentur, dic, 'factum tuum matura sequetur oblivio 5
et parum grata existimatio civium'. Respondebit tibi, 'ista
omnia extra opus meum sunt, ego ipsum contemplor; hoc
esse honestum scio; itaque quocumque ducit ac vocat
venio'.
  Hoc ergo unum bonum est, quod non tantum perfectus 30.1
animus sed generosus quoque et indolis bonae sentit: cetera
levia sunt, mutabilia. Itaque sollicite possidentur; etiam si
favente fortuna in unum congesta sunt, dominis suis in-
cubant gravia et illos semper premunt, aliquando et inludunt. 5
Nemo ex istis quos purpuratos vides felix est, non magis quam 31.1
ex illis quibus sceptrum et chlamydem in scaena fabulae
adsignant: cum praesente populo lati incesserunt et cotur-
nati, simul exierunt, excalceantur et ad staturam suam re-
deunt. Nemo istorum quos divitiae honoresque in altiore 5
fastigio ponunt magnus est. Quare ergo magnus videtur? cum
basi illum sua metiris. Non est magnus pumilio licet in monte
constiterit; colossus magnitudinem suam servabit etiam si
steterit in puteo. Hoc laboramus errore, sic nobis inponitur, 32.1
quod neminem aestimamus eo quod est, sed adicimus illi et
ea quibus adornatus est. Atqui cum voles veram hominis
aestimationem inire et scire qualis sit, nudum inspice; ponat
patrimonium, ponat honores et alia fortunae mendacia, 5
corpus ipsum exuat: animum intuere, qualis quantusque sit,
alieno an suo magnus. Si rectis oculis gladios micantes videt 33.1
et si scit sua nihil interesse utrum anima per os an per iugu-
lum exeat, beatum voca; si cum illi denuntiata sunt corporis
tormenta et quae casu veniunt et quae potentioris iniuria,
si vincula et exilia et vanas humanarum formidines mentium 5
securus audit et dicit:
    'non ulla laborum,
    o virgo, nova mi facies inopinave surgit;
    omnia praecepi atque animo mecum ipse peregi.
Tu hodie ista denuntias: ego semper denuntiavi mihi et 10
hominem paravi ad humana.' Praecogitati mali mollis ictus 34.1
venit. At stultis et fortunae credentibus omnis videtur nova
rerum et inopinata facies; magna autem pars est apud in-
peritos mali novitas. Hoc ut scias, ea quae putaverant aspera
fortius, cum adsuevere, patiuntur. Ideo sapiens adsuescit 35.1
futuris malis, et quae alii diu patiendo levia faciunt hic levia
facit diu cogitando. Audimus aliquando voces inperitorum
dicentium 'sciebam hoc mihi restare': sapiens scit sibi omnia
restare; quidquid factum est, dicit 'sciebam'. Vale. 5