SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Vexari te destillationibus crebris ac febriculis, quae longas
|
78.1.1
|
destillationes et in consuetudinem adductas sequuntur, eo
|
|
molestius mihi est quia expertus sum hoc genus valetudinis,
|
|
quod inter initia contempsi—poterat adhuc adulescentia
|
|
iniurias ferre et se adversus morbos contumaciter gerere—
|
5
|
deinde succubui et eo perductus sum ut ipse destillarem, ad
|
|
summam maciem deductus. Saepe impetum cepi abrumpen-
|
2.1
|
dae vitae: patris me indulgentissimi senectus retinuit. Cogi-
|
|
tavi enim non quam fortiter ego mori possem, sed quam ille
|
|
fortiter desiderare non posset. Itaque imperavi mihi ut
|
|
viverem; aliquando enim et vivere fortiter facere est.
|
5
|
Quae mihi tunc fuerint solacio dicam, si prius hoc dixero,
|
3.1
|
haec ipsa quibus adquiescebam medicinae vim habuisse;
|
|
in remedium cedunt honesta solacia, et quidquid animum
|
|
erexit etiam corpori prodest. Studia mihi nostra saluti fue-
|
|
runt; philosophiae acceptum fero quod surrexi, quod con-
|
5
|
valui; illi vitam debeo et nihil illi minus debeo. Multum
|
4.1
|
autem mihi contulerunt ad bonam valetudinem <et> amici,
|
|
quorum adhortationibus, vigiliis, sermonibus adlevabar.
|
|
Nihil aeque, Lucili, virorum optime, aegrum reficit atque
|
|
adiuvat quam amicorum adfectus, nihil aeque expectationem
|
5
|
mortis ac metum subripit: non iudicabam me, cum illos
|
|
superstites relinquerem, mori. Putabam, inquam, me vi-
|
|
cturum non cum illis, sed per illos; non effundere mihi spiritum
|
|
videbar, sed tradere. Haec mihi dederunt voluntatem adiu-
|
|
vandi me et patiendi omne tormentum; alioqui miserrimum
|
10
|
est, cum animum moriendi proieceris, non habere vivendi.
|
|
Ad haec ergo remedia te confer. Medicus tibi quantum
|
5.1
|
ambules, quantum exercearis monstrabit; ne indulgeas otio,
|
|
ad quod vergit iners valetudo; ut legas clarius et spiritum,
|
|
cuius iter ac receptaculum laborat, exerceas; ut naviges et
|
|
viscera molli iactatione concutias; quibus cibis utaris, vinum
|
5
|
quando virium causa advoces, quando intermittas ne inritet
|
|
et exasperet tussim. Ego tibi illud praecipio quod non tantum
|
|
huius morbi sed totius vitae remedium est: contemne mor-
|
|
tem. Nihil triste est cum huius metum effugimus.
|
|
Tria haec in omni morbo gravia sunt: metus mortis, dolor
|
6.1
|
corporis, intermissio voluptatum. De morte satis dictum est:
|
|
hoc unum dicam, non morbi hunc esse sed naturae metum.
|
|
Multorum mortem distulit morbus et saluti illis fuit videri
|
|
perire. Morieris, non quia aegrotas, sed quia vivis. Ista te res
|
5
|
et sanatum manet; cum convalueris, non mortem sed vale-
|
|
tudinem effugeris.
|
|
Ad illud nunc proprium incommodum revertamur: magnos
|
7.1
|
cruciatus habet morbus, sed hos tolerabiles intervalla faciunt.
|
|
Nam summi doloris intentio invenit finem; nemo potest
|
|
valde dolere et diu; sic nos amantissima nostri natura dis-
|
|
posuit ut dolorem aut tolerabilem aut brevem faceret. Maxi-
|
8.1
|
mi dolores consistunt in macerrimis corporis partibus: nervi
|
|
articulique et quidquid aliud exile est acerrime saevit cum in
|
|
arto vitia concepit. Sed cito hae partes obstupescunt et ipso
|
|
dolore sensum doloris amittunt, sive quia spiritus naturali
|
5
|
prohibitus cursu et mutatus in peius vim suam qua viget
|
|
admonetque nos perdit, sive quia corruptus umor, cum
|
|
desiit habere quo confluat, ipse se elidit et iis quae nimis
|
|
implevit excutit sensum. Sic podagra et cheragra et omnis
|
9.1
|
vertebrarum dolor nervorumque interquiescit cum illa
|
|
quae torquebat hebetavit; omnium istorum prima vermi-
|
|
natio vexat, impetus mora extinguitur et finis dolendi est
|
|
optorpuisse. Dentium, oculorum, aurium dolor ob hoc ipsum
|
5
|
acutissimus est quod inter angusta corporis nascitur, non
|
|
minus, mehercule, quam capitis ipsius; sed si incitatior est, in
|
|
alienationem soporemque convertitur. Hoc itaque solacium
|
10.1
|
vasti doloris est, quod necesse est desinas illum sentire si
|
|
nimis senseris. Illud autem est quod inperitos in vexatione
|
|
corporis male habet: non adsueverunt animo esse contenti;
|
|
multum illis cum corpore fuit. Ideo vir magnus ac prudens
|
5
|
animum diducit a corpore et multum cum meliore ac divina
|
|
parte versatur, cum hac querula et fragili quantum necesse
|
|
est. 'Sed molestum est' inquit 'carere adsuetis voluptatibus,
|
11.1
|
abstinere cibo, sitire, esurire.' Haec prima abstinentia gravia
|
|
sunt, deinde cupiditas relanguescit ipsis per [se] quae cupi-
|
|
mus fatigatis ac deficientibus; inde morosus est stomachus,
|
|
inde quibus fuit aviditas cibi odium est. Desideria ipsa
|
5
|
moriuntur; non est autem acerbum carere eo quod cupere
|
|
desieris. Adice quod nullus non intermittitur dolor aut certe
|
12.1
|
remittitur. Adice quod licet cavere venturum et obsistere
|
|
inminenti remediis; nullus enim non signa praemittit, utique
|
|
qui ex solito revertitur. Tolerabilis est morbi patientia, si
|
|
contempseris id quod extremum minatur.
|
5
|
Noli mala tua facere tibi ipse graviora et te querelis
|
13.1
|
onerare: levis est dolor si nihil illi opinio adiecerit. Contra
|
|
si exhortari te coeperis ac dicere 'nihil est aut certe exiguum
|
|
est; duremus; iam desinet', levem illum, dum putas, facies.
|
|
Omnia ex opinione suspensa sunt; non ambitio tantum ad
|
5
|
illam respicit et luxuria et avaritia: ad opinionem dolemus.
|
|
Tam miser est quisque quam credidit. Detrahendas praeter-
|
14.1
|
itorum dolorum conquestiones puto et illa verba: 'nulli
|
|
umquam fuit peius. Quos cruciatus, quanta mala pertuli!
|
|
Nemo me surrecturum putavit. Quotiens deploratus sum a
|
|
meis, quotiens a medicis relictus! In eculeum inpositi non
|
5
|
sic distrahuntur.' Etiam si sunt vera ista, transierunt: quid
|
|
iuvat praeteritos dolores retractare et miserum esse quia
|
|
fueris? Quid quod nemo non multum malis suis adicit et
|
|
sibi ipse mentitur? Deinde quod acerbum fuit ferre, tulisse
|
|
iucundum est: naturale est mali sui fine gaudere. Circum-
|
10
|
cidenda ergo duo sunt, et futuri timor et veteris incommodi
|
|
memoria: hoc ad me iam non pertinet, illud nondum. In
|
15.1
|
ipsis positus difficultatibus dicat,
|
|
forsan et haec olim meminisse iuvabit.
|
|
Toto contra ille pugnet animo; vincetur si cesserit, vincet si
|
|
se contra dolorem suum intenderit: nunc hoc plerique
|
5
|
faciunt, adtrahunt in se ruinam cui obstandum est. Istud
|
|
quod premit, quod inpendet, quod urguet, si subducere te
|
|
coeperis, sequetur et gravius incumbet; si contra steteris et
|
|
obniti volueris, repelletur. Athletae quantum plagarum ore,
|
16.1
|
quantum toto corpore excipiunt! ferunt tamen omne tor-
|
|
mentum gloriae cupiditate nec tantum quia pugnant ista
|
|
patiuntur, sed ut pugnent: exercitatio ipsa tormentum est.
|
|
Nos quoque evincamus omnia, quorum praemium non corona
|
5
|
nec palma est nec tubicen praedicationi nominis nostri
|
|
silentium faciens, sed virtus et firmitas animi et pax in ceterum
|
|
parta, si semel in aliquo certamine debellata fortuna est.
|
|
'Dolorem gravem sentio.' Quid ergo? non sentis si illum
|
17.1
|
muliebriter tuleris? Quemadmodum perniciosior est hostis
|
|
fugientibus, sic omne fortuitum incommodum magis instat
|
|
cedenti et averso. 'Sed grave est.' Quid? nos ad hoc fortes
|
|
sumus, ut levia portemus? Utrum vis longum esse morbum
|
5
|
an concitatum et brevem? Si longus est, habet intercapedi-
|
|
nem, dat refectioni locum, multum temporis donat, necesse
|
|
est, ut exsurgat, et desinat: brevis morbus ac praeceps alter-
|
|
utrum faciet, aut extinguetur aut extinguet. Quid autem
|
|
interest, non sit an non sim? in utroque finis dolendi est.
|
10
|
Illud quoque proderit, ad alias cogitationes avertere
|
18.1
|
animum et a dolore discedere. Cogita quid honeste, quid
|
|
fortiter feceris; bonas partes tecum ipse tracta; memoriam
|
|
in ea quae maxime miratus es sparge; tunc tibi fortissimus
|
|
quisque et victor doloris occurrat: ille qui dum varices
|
5
|
exsecandas praeberet legere librum perseveravit, ille qui non
|
|
desiit ridere cum hoc ipsum irati tortores omnia instrumenta
|
|
crudelitatis suae experirentur. Non vincetur dolor ratione,
|
|
qui victus est risu? Quidquid vis nunc licet dicas, destillationes
|
19.1
|
et vim continuae tussis egerentem viscerum partes et febrem
|
|
praecordia ipsa torrentem et sitim et artus in diversum
|
|
articulis exeuntibus tortos: plus est flamma et eculeus et
|
|
lamina et vulneribus ipsis intumescentibus quod illa renovaret
|
5
|
et altius urgueret inpressum. Inter haec tamen aliquis non
|
|
gemuit. Parum est: non rogavit. Parum est: non respondit.
|
|
Parum est: risit et quidem ex animo. Vis tu post hoc dolorem
|
|
deridere?
|
|
'Sed nihil' inquit 'agere sinit morbus, qui me omnibus
|
20.1
|
abduxit officiis.' Corpus tuum valetudo tenet, non et animum.
|
|
Itaque cursoris moratur pedes, sutoris aut fabri manus inpedit:
|
|
si animus tibi esse in usu solet, suadebis docebis, audies di-
|
|
sces, quaeres recordaberis. Quid porro? nihil agere te credis si
|
5
|
temperans aeger sis? ostendes morbum posse superari vel
|
|
certe sustineri. Est, mihi crede, virtuti etiam in lectulo locus.
|
21.1
|
Non tantum arma et acies dant argumenta alacris animi in-
|
|
domitique terroribus: et in vestimentis vir fortis apparet.
|
|
Habes quod agas: bene luctare cum morbo. Si nihil te coegerit,
|
|
si nihil exoraverit, insigne prodis exemplum. O quam magna
|
5
|
erat gloriae materia, si spectaremur aegri! ipse te specta, ipse
|
|
te lauda.
|
|
Praeterea duo genera sunt voluptatum. Corporales morbus
|
22.1
|
inhibet, non tamen tollit; immo, si verum aestimes, incitat.
|
|
Magis iuvat bibere sitientem, gratior est esurienti cibus;
|
|
quidquid ex abstinentia contingit avidius excipitur. Illas
|
|
vero animi voluptates, quae maiores certioresque sunt, nemo
|
5
|
medicus aegro negat. Has quisquis sequitur et bene intellegit
|
|
omnia sensuum blandimenta contemnit. 'O infelicem
|
23.1
|
aegrum!' Quare? quia non vino nivem diluit? quia non
|
|
rigorem potionis suae, quam capaci scypho miscuit, renovat
|
|
fracta insuper glacie? quia non ostrea illi Lucrina in ipsa
|
|
mensa aperiuntur? quia non circa cenationem eius tumultus
|
5
|
cocorum est ipsos cum opsoniis focos transferentium? Hoc
|
|
enim iam luxuria commenta est: ne quis intepescat cibus, ne
|
|
quid palato iam calloso parum ferveat, cenam culina pro-
|
|
sequitur. 'O infelicem aegrum!' Edet quantum concoquat;
|
24.1
|
non iacebit in conspectu aper ut vilis caro a mensa re-
|
|
legatus, nec in repositorio eius pectora avium (totas enim
|
|
videre fastidium est) congesta ponentur. Quid tibi mali
|
|
factum est? cenabis tamquam aeger, immo aliquando tam-
|
5
|
quam sanus.
|
|
Sed omnia ista facile perferemus, sorbitionem, aquam
|
25.1
|
calidam, et quidquid aliud intolerabile videtur delicatis et
|
|
luxu fluentibus magisque animo quam corpore morbidis:
|
|
tantum mortem desinamus horrere. Desinemus autem, si
|
|
fines bonorum ac malorum cognoverimus; ita demum nec
|
5
|
vita taedio erit nec mors timori. Vitam enim occupare sa-
|
26.1
|
tietas sui non potest tot res varias, magnas, divinas percen-
|
|
sentem: in odium illam sui adducere solet iners otium. Rerum
|
|
naturam peragranti numquam in fastidium veritas veniet:
|
|
falsa satiabunt. Rursus si mors accedit et vocat, licet inmatura
|
27.1
|
sit, licet mediam praecidat aetatem, perceptus longissimae
|
|
fructus est. Cognita est illi ex magna parte natura; scit
|
|
tempore honesta non crescere: iis necesse est videri omnem
|
|
vitam brevem qui illam voluptatibus vanis et ideo infinitis
|
5
|
metiuntur.
|
|
His te cogitationibus recrea et interim epistulis nostris vaca.
|
28.1
|
Veniet aliquando tempus quod nos iterum iungat ac misceat;
|
|
quantulumlibet sit illud, longum faciet scientia utendi. Nam,
|
|
ut Posidonius ait, 'unus dies hominum eruditorum plus patet
|
|
quam inperitis longissima aetas'. Interim hoc tene, hoc
|
29.1
|
morde: adversis non succumbere, laetis non credere, omnem
|
|
fortunae licentiam in oculis habere, tamquam quidquid
|
|
potest facere factura sit. Quidquid expectatum est diu, levius
|
|
accedit. Vale.
|
5
|