SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Hodierno die non tantum meo beneficio mihi vaco sed 80.1.1
spectaculi, quod omnes molestos ad sphaeromachian avocavit.
Nemo inrumpet, nemo cogitationem meam inpediet, quae
hac ipsa fiducia procedit audacius. Non crepabit subinde
ostium, non adlevabitur velum: licebit tuto vadere, quod 5
magis necessarium est per se eunti et suam sequenti viam.
Non ergo sequor priores? facio, sed permitto mihi et invenire
aliquid et mutare et relinquere; non servio illis, sed assentior.
  Magnum tamen verbum dixi, qui mihi silentium promitte- 2.1
bam et sine interpellatore secretum: ecce ingens clamor ex
stadio perfertur et me non excutit mihi, sed in huius ipsius
rei contemplationem transfert. Cogito mecum quam multi
corpora exerceant, ingenia quam pauci; quantus ad spectacu- 5
lum non fidele et lusorium fiat concursus, quanta sit circa
artes bonas solitudo; quam inbecilli animo sint quorum
lacertos umerosque miramur. Illud maxime revolvo mecum: 3.1
si corpus perduci exercitatione ad hanc patientiam potest
qua et pugnos pariter et calces non unius hominis ferat, qua
solem ardentissimum in ferventissimo pulvere sustinens
aliquis et sanguine suo madens diem ducat, quanto facilius 5
animus conroborari possit ut fortunae ictus invictus excipiat,
ut proiectus, ut conculcatus exsurgat. Corpus enim multis
eget rebus ut valeat: animus ex se crescit, se ipse alit, se
exercet. Illis multo cibo, multa potione opus est, multo oleo,
longa denique opera: tibi continget virtus sine apparatu, sine 10
inpensa. Quidquid facere te potest bonum tecum est. Quid 4.1
tibi opus est ut sis bonus? velle. Quid autem melius potes velle
quam eripere te huic servituti quae omnes premit, quam
mancipia quoque condicionis extremae et in his sordibus
nata omni modo exuere conantur? Peculium suum, quod 5
comparaverunt ventre fraudato, pro capite numerant: tu
non concupisces quanticumque ad libertatem pervenire, qui
te in illa putas natum? Quid ad arcam tuam respicis? emi 5.1
non potest. Itaque in tabellas vanum coicitur nomen libertatis,
quam nec qui emerunt habent nec qui vendiderunt: tibi des
oportet istud bonum, a te petas. Libera te primum metu
mortis (illa nobis iugum inponit), deinde metu paupertatis. 5
Si vis scire quam nihil in illa mali sit, compara inter se 6.1
pauperum et divitum vultus: saepius pauper et fidelius ridet;
nulla sollicitudo in alto est; etiam si qua incidit cura, velut
nubes levis transit: horum qui felices vocantur hilaritas ficta
est aut gravis et suppurata tristitia, eo quidem gravior 5
quia interdum non licet palam esse miseros, sed inter aeru-
mnas cor ipsum exedentes necesse est agere felicem. Saepius 7.1
hoc exemplo mihi utendum est, nec enim ullo efficacius
exprimitur hic humanae vitae mimus, qui nobis partes quas
male agamus adsignat. Ille qui in scaena latus incedit et haec
resupinus dicit, 5
    en impero Argis; regna mihi liquit Pelops,
    qua ponto ab Helles atque ab Ionio mari
    urguetur Isthmos,
servus est, quinque modios accipit et quinque denarios. Ille 8.1
qui superbus atque inpotens et fiducia virium tumidus ait,
    quod nisi quieris, Menelae, hac dextra occides,
diurnum accipit, in centunculo dormit. Idem de istis licet
omnibus dicas quos supra capita hominum supraque turbam 5
delicatos lectica suspendit: omnium istorum personata
felicitas est. Contemnes illos si despoliaveris. Equum empturus 9.1
solvi iubes stratum, detrahis vestimenta venalibus ne qua
vitia corporis lateant: hominem involutum aestimas? Man-
gones quidquid est quod displiceat, id aliquo lenocinio
abscondunt, itaque ementibus ornamenta ipsa suspecta sunt: 5
sive crus alligatum sive brachium aspiceres, nudari iuberes et
ipsum tibi corpus ostendi. Vides illum Scythiae Sarmatiaeve 10.1
regem insigni capitis decorum? Si vis illum aestimare totum-
que scire qualis sit, fasciam solve: multum mali sub illa latet.
Quid de aliis loquor? si perpendere te voles, sepone pecuniam,
domum, dignitatem, intus te ipse considera: nunc qualis sis 5
aliis credis. Vale.