LIBER DECIMVS
|
|
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quereris incidisse te in hominem ingratum: si hoc nunc
|
81.1.1
|
primum, age aut fortunae aut diligentiae tuae gratias. Sed
|
|
nihil facere hoc loco diligentia potest nisi te malignum; nam
|
|
si hoc periculum vitare volueris, non dabis beneficia; ita ne
|
|
apud alium pereant, apud te peribunt. Non respondeant
|
5
|
potius quam non dentur: et post malam segetem serendum
|
|
est. Saepe quidquid perierat adsidua infelicis soli sterilitate
|
|
unius anni restituit ubertas. Est tanti, ut gratum invenias,
|
2.1
|
experiri et ingratos. Nemo habet tam certam in beneficiis
|
|
manum ut non saepe fallatur: aberrent, ut aliquando hae-
|
|
reant. Post naufragium maria temptantur; feneratorem non
|
|
fugat a foro coctor. Cito inerti otio vita torpebit, si relin-
|
5
|
quendum est quidquid offendit. Te vero benigniorem haec ipsa
|
|
res faciat; nam cuius rei eventus incertus est, id ut aliquando
|
|
procedat saepe temptandum est.
|
|
Sed de isto satis multa in iis libris locuti sumus qui de
|
3.1
|
beneficiis inscribuntur: illud magis quaerendum videtur,
|
|
quod non satis, ut existimo, explicatum est, an is qui profuit
|
|
nobis, si postea nocuit, paria fecerit et nos debito solverit.
|
|
Adice, si vis, et illud: multo plus postea nocuit quam ante
|
5
|
profuerat. Si rectam illam rigidi iudicis sententiam quaeris,
|
4.1
|
alterum ab altero absolvet et dicet, 'quamvis iniuriae prae-
|
|
ponderent, tamen beneficiis donetur quod ex iniuria superest'.
|
|
Plus nocuit, sed prius profuit; itaque habeatur et temporis
|
|
ratio. Iam illa manifestiora sunt quam ut admoneri debeas
|
5.1
|
quaerendum esse quam libenter profuerit, quam invitus
|
|
nocuerit, quoniam animo et beneficia et iniuriae constant.
|
|
'Nolui beneficium dare; victus sum aut verecundia aut
|
|
instantis pertinacia aut spe.' Eo animo quidque debetur quo
|
6.1
|
datur, nec quantum sit sed a quali profectum voluntate
|
|
perpenditur. Nunc coniectura tollatur: et illud beneficium
|
|
fuit et hoc, quod modum beneficii prioris excessit, iniuria
|
|
est. Vir bonus utrosque calculos sic ponit ut se ipse circum-
|
5
|
scribat: beneficio adicit, iniuriae demit. Alter ille remissior
|
|
iudex, quem esse me malo, iniuriae oblivisci iubebit, officii
|
|
meminisse. 'Hoc certe' inquis 'iustitiae convenit, suum
|
7.1
|
cuique reddere, beneficio gratiam, iniuriae talionem aut
|
|
certe malam gratiam.' Verum erit istud cum alius iniuriam
|
|
fecerit, alius beneficium dederit; nam si idem est, beneficio
|
|
vis iniuriae extinguitur. Nam cui, etiam si merita non
|
5
|
antecessissent, oportebat ignosci, post beneficia laedenti
|
|
plus quam venia debetur. Non pono utrique par pretium:
|
8.1
|
pluris aestimo beneficium quam iniuriam. Non omnes esse
|
|
grati sciunt: debere beneficium potest etiam inprudens et
|
|
rudis et unus e turba, utique dum prope est ab accepto,
|
|
ignorat autem quantum pro eo debeat. Uni sapienti notum
|
5
|
est quanti res quaeque taxanda sit. Nam ille de quo loquebar
|
|
modo stultus, etiam si bonae voluntatis est, aut minus quam
|
|
debet aut <alio quam debet> tempore aut quo non debet loco
|
|
reddit; id quod referendum est effundit atque abicit.
|
|
Mira in quibusdam rebus verborum proprietas est, et
|
9.1
|
consuetudo sermonis antiqui quaedam efficacissimis et officia
|
|
docentibus notis signat. Sic certe solemus loqui: 'ille illi
|
|
gratiam rettulit'. Referre est ultro quod debeas adferre.
|
|
Non dicimus 'gratiam reddidit'; reddunt enim et qui re-
|
5
|
poscuntur et qui inviti et qui ubilibet et qui per alium. Non
|
|
dicimus 'reposuit beneficium' aut 'solvit': nullum nobis
|
|
placuit quod aeri alieno convenit verbum. Referre est ad
|
10.1
|
eum a quo acceperis rem ferre. Haec vox significat volun-
|
|
tariam relationem: qui rettulit, ipse se appellavit. Sapiens
|
|
omnia examinabit secum, quantum acceperit, a quo, <quare,>
|
|
quando, ubi, quemadmodum. Itaque negamus quemquam
|
5
|
scire gratiam referre nisi sapientem, non magis quam bene-
|
|
ficium dare quisquam scit nisi sapiens—hic scilicet qui magis
|
|
dato gaudet quam alius accepto. Hoc aliquis inter illa
|
11.1
|
numerat quae videmur inopinata omnibus dicere (παράδοξα
|
|
Graeci vocant) et ait, 'nemo ergo scit praeter sapientem
|
|
referre gratiam? ergo nec quod debet creditori suo reponere
|
|
quisquam scit alius nec, cum emit aliquam rem, pretium
|
5
|
venditori persolvere?' <Ne> nobis fiat invidia, scito idem
|
|
dicere Epicurum. Metrodorus certe ait solum sapientem
|
|
referre gratiam scire. Deinde idem admiratur cum dicimus,
|
12.1
|
'solus sapiens scit amare, solus sapiens amicus est'. Atqui et
|
|
amoris et amicitiae pars est referre gratiam, immo hoc magis
|
|
vulgare est et in plures cadit quam vera amicitia. Deinde
|
|
idem admiratur quod dicimus fidem nisi in sapiente non esse,
|
5
|
tamquam non ipse idem dicat. An tibi videtur fidem habere
|
|
qui referre gratiam nescit? Desinant itaque infamare nos
|
13.1
|
tamquam incredibilia iactantes et sciant apud sapientem esse
|
|
ipsa honesta, apud vulgum simulacra rerum honestarum et
|
|
effigies. Nemo referre gratiam scit nisi sapiens. Stultus
|
|
quoque, utcumque scit et quemadmodum potest, referat;
|
5
|
scientia illi potius quam voluntas desit: velle non discitur.
|
|
Sapiens omnia inter se comparabit; maius enim aut minus
|
14.1
|
fit, quamvis idem sit, tempore, loco, causa. Saepe enim hoc
|
|
<non> potuere divitiae in domum infusae quod opportune
|
|
dati mille denarii. Multum enim interest donaveris an succur-
|
|
reris, servaverit illum tua liberalitas an instruxerit; saepe quod
|
5
|
datur exiguum est, quod sequitur ex eo magnum. Quantum
|
|
autem existimas interesse utrum aliquis quod daret a se [quod
|
|
praestabat] sumpserit an beneficium acceperit ut daret?
|
|
Sed ne in eadem quae satis scrutati sumus revolvamur,
|
15.1
|
in hac comparatione beneficii et iniuriae vir bonus iudicabit
|
|
quidem quod erit aequissimum, sed beneficio favebit; in hanc
|
|
erit partem proclivior. Plurimum autem momenti persona
|
16.1
|
solet adferre in rebus eiusmodi: 'dedisti mihi beneficium in
|
|
servo, iniuriam fecisti in patre; servasti mihi filium, sed
|
|
patrem abstulisti'. Alia deinceps per quae procedit omnis
|
|
conlatio prosequetur, et si pusillum erit quod intersit,
|
5
|
dissimulabit; etiam si multum fuerit, sed si id donari salva
|
|
pietate ac fide poterit, remittet, id est si ad ipsum tota per-
|
|
tinebit iniuria. Summa rei haec est: facilis erit in com-
|
17.1
|
mutando; patietur plus inputari sibi; invitus beneficium per
|
|
compensationem iniuriae solvet; in hanc partem inclinabit,
|
|
huc verget, ut cupiat debere gratiam, cupiat referre. Errat
|
|
enim si quis beneficium accipit libentius quam reddit:
|
5
|
quanto hilarior est qui solvit quam qui mutuatur, tanto
|
|
debet laetior esse qui se maximo aere alieno accepti benefici
|
|
exonerat quam qui cum maxime obligatur. Nam in hoc
|
18.1
|
quoque falluntur ingrati, quod creditori quidem praeter sor-
|
|
tem extra ordinem numerant, beneficiorum autem usum
|
|
esse gratuitum putant: et illa crescunt mora tantoque plus
|
|
solvendum est quanto tardius. Ingratus est qui beneficium
|
5
|
reddit sine usura; itaque huius quoque rei habebitur ratio,
|
|
cum conferentur accepta et expensa.
|
|
Omnia facienda sunt ut quam gratissimi simus. Nostrum
|
19.1
|
enim hoc bonum est, quemadmodum iustitia non est (ut vulgo
|
|
creditur) ad alios pertinens: magna pars eius in se redit.
|
|
Nemo non, cum alteri prodest, sibi profuit, non eo nomine
|
|
dico, quod volet adiuvare adiutus, protegere defensus, quod
|
5
|
bonum exemplum circuitu ad facientem revertitur (sicut
|
|
mala exempla recidunt in auctores nec ulla miseratio con-
|
|
tingit iis qui patiuntur iniurias quas posse fieri faciendo
|
|
docuerunt), sed quod virtutum omnium pretium in ipsis est.
|
|
Non enim exercentur ad praemium: recte facti fecisse merces
|
10
|
est. Gratus sum non ut alius mihi libentius praestet priori
|
20.1
|
inritatus exemplo, sed ut rem iucundissimam ac pulcherri-
|
|
mam faciam; gratus sum non quia expedit, sed quia iuvat.
|
|
Hoc ut scias ita esse, si gratum esse non licebit nisi ut videar
|
|
ingratus, si reddere beneficium non aliter quam per speciem
|
5
|
iniuriae potero, aequissimo animo ad honestum consilium per
|
|
mediam infamiam tendam. Nemo mihi videtur pluris aesti-
|
|
mare virtutem, nemo illi magis esse devotus quam qui boni
|
|
viri famam perdidit ne conscientiam perderet. Itaque, ut dixi,
|
21.1
|
maiore tuo quam alterius bono gratus es; illi enim vulgaris et
|
|
cotidiana res contigit, recipere quod dederat, tibi magna et
|
|
ex beatissimo animi statu profecta, gratum fuisse. Nam si
|
|
malitia miseros facit, virtus beatos, gratum autem esse virtus
|
5
|
est, rem usitatam reddidisti, inaestimabilem consecutus es,
|
|
conscientiam grati, quae nisi in animum divinum fortuna-
|
|
tumque non pervenit.
|
|
[In] Contrarium autem huic adfectum summa infelicitas
|
|
urget: nemo sibi gratus est qui alteri non fuit. Hoc me putas
|
10
|
dicere, qui ingratus est miser erit? non differo illum: statim
|
|
miser est. Itaque ingrati esse vitemus non aliena causa sed
|
22.1
|
nostra. Minimum ex nequitia levissimumque ad alios redun-
|
|
dat: quod pessimum ex illa est et, ut ita dicam, spississimum,
|
|
domi remanet et premit habentem, quemadmodum Attalus
|
|
noster dicere solebat, 'malitia ipsa maximam partem veneni
|
5
|
sui bibit'. Illud venenum quod serpentes in alienam per-
|
|
niciem proferunt, sine sua continent, non est huic simile: hoc
|
|
habentibus pessimum est. Torquet se ingratus et macerat;
|
23.1
|
odit quae accepit, quia redditurus est, et extenuat, iniurias
|
|
vero dilatat atque auget. Quid autem eo miserius cui beneficia
|
|
excidunt, haerent iniuriae? At contra sapientia exornat
|
|
omne beneficium ac sibi ipsa commendat et se adsidua eius
|
5
|
commemoratione delectat. Malis una voluptas est et haec
|
24.1
|
brevis, dum accipiunt beneficia, ex quibus sapienti longum
|
|
gaudium manet ac perenne. Non enim illum accipere sed
|
|
accepisse delectat, quod inmortale est et adsiduum. Illa
|
|
contemnit quibus laesus est, nec obliviscitur per neglegentiam
|
5
|
sed volens. Non vertit omnia in peius nec quaerit cui inputet
|
25.1
|
casum, et peccata hominum ad fortunam potius refert. Non
|
|
calumniatur verba nec vultus; quidquid accidit benigne
|
|
interpretando levat. Non offensae potius quam offici meminit;
|
|
quantum potest in priore ac meliore se memoria detinet,
|
5
|
nec mutat animum adversus bene meritos nisi multum male
|
|
facta praecedunt et manifestum etiam coniventi discrimen
|
|
est; tunc quoque in hoc dumtaxat, ut talis sit post maiorem
|
|
iniuriam qualis ante beneficium. Nam cum beneficio par est
|
|
iniuria, aliquid in animo benivolentiae remanet. Quemad-
|
26.1
|
modum reus sententiis paribus absolvitur et semper quid-
|
|
quid dubium est humanitas inclinat in melius, sic animus
|
|
sapientis, ubi paria maleficiis merita sunt, desinit quidem
|
|
debere, sed non desinit velle debere, et hoc facit quod qui post
|
5
|
tabulas novas solvunt.
|
|
Nemo autem esse gratus potest nisi contempsit ista propter
|
27.1
|
quae vulgus insanit: si referre vis gratiam, et in exilium
|
|
eundum est et effundendus sanguis et suscipienda egestas et
|
|
ipsa innocentia saepe maculanda indignisque obicienda ru-
|
|
moribus. Non parvo sibi constat homo gratus. Nihil carius
|
28.1
|
aestimamus quam beneficium quamdiu petimus, nihil vilius
|
|
cum accepimus. Quaeris quid sit quod oblivionem nobis
|
|
acceptorum faciat? cupiditas accipiendorum; cogitamus non
|
|
quid inpetratum sed quid petendum sit. Abstrahunt a recto
|
5
|
divitiae, honores, potentia et cetera quae opinione nostra cara
|
|
sunt, pretio suo vilia. Nescimus aestimare res, de quibus non
|
29.1
|
cum fama sed cum rerum natura deliberandum est; nihil
|
|
habent ista magnificum quo mentes in se nostras trahant
|
|
praeter hoc, quod mirari illa consuevimus. Non enim quia con-
|
|
cupiscenda sunt laudantur, sed concupiscuntur quia laudata
|
5
|
sunt, et cum singulorum error publicum fecerit, singulorum
|
|
errorem facit publicus. Sed quemadmodum illa credidimus,
|
30.1
|
sic et hoc eidem populo credamus, nihil esse grato animo ho-
|
|
nestius; omnes hoc urbes, omnes etiam ex barbaris regionibus
|
|
gentes conclamabunt; in hoc bonis malisque conveniet.
|
|
Erunt qui voluptates laudent, erunt qui labores malint;
|
31.1
|
erunt qui dolorem maximum malum dicant, erunt qui ne
|
|
malum quidem appellent; divitias aliquis ad summum bonum
|
|
admittet, alius illas dicet malo vitae humanae repertas,
|
|
nihil esse eo locupletius cui quod donet fortuna non invenit:
|
5
|
in tanta iudiciorum diversitate referendam bene merentibus
|
|
gratiam omnes tibi uno, quod aiunt, ore adfirmabunt. In hoc
|
|
tam discors turba consentiet, cum interim iniurias pro bene-
|
|
ficiis reddimus, et prima causa est cur quis ingratus sit si satis
|
|
gratus esse non potuit. Eo perductus est furor ut periculosis-
|
32.1
|
sima res sit beneficia in aliquem magna conferre; nam quia
|
|
putat turpe non reddere, non vult esse cui reddat. Tibi habe
|
|
quod accepisti; non repeto, non exigo: profuisse tutum sit.
|
|
Nullum est odium perniciosius quam e beneficii violati
|
5
|
pudore. Vale.
|
|