SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Singulos dies tibi meos et quidem totos indicari iubes: 83.1.1
bene de me iudicas si nihil esse in illis putas quod abscondam.
Sic certe vivendum est tamquam in conspectu vivamus, sic
cogitandum tamquam aliquis in pectus intimum introspicere
possit: et potest. Quid enim prodest ab homine aliquid esse 5
secretum? nihil deo clusum est; interest animis nostris et
cogitationibus medius intervenit—sic 'intervenit' dico tam-
quam aliquando discedat. Faciam ergo quod iubes, et quid 2.1
agam et quo ordine libenter tibi scribam. Observabo me
protinus et, quod est utilissimum, diem meum recognoscam.
Hoc nos pessimos facit, quod nemo vitam suam respicit;
quid facturi simus cogitamus, et id raro, quid fecerimus non 5
cogitamus; atqui consilium futuri ex praeterito venit.
  Hodiernus dies solidus est, nemo ex illo quicquam mihi 3.1
eripuit; totus inter stratum lectionemque divisus est; mini-
mum exercitationi corporis datum, et hoc nomine ago
gratias senectuti: non magno mihi constat. Cum me movi,
lassus sum; hic autem est exercitationis etiam fortissimis 5
finis. Progymnastas meos quaeris? unus mihi sufficit Pharius, 4.1
puer, ut scis, amabilis, sed mutabitur: iam aliquem tenerio-
rem quaero. Hic quidem ait nos eandem crisin habere, quia
utrique dentes cadunt. Sed iam vix illum adsequor currentem
et intra paucissimos dies non potero: vide quid exercitatio 5
cotidiana proficiat. Cito magnum intervallum fit inter duos
in diversum euntes: eodem tempore ille ascendit, ego de-
scendo, nec ignoras quanto ex his velocius alterum fiat.
Mentitus sum; iam enim aetas nostra non descendit sed
cadit. Quomodo tamen hodiernum certamen nobis cesserit 5.1
quaeris? quod raro cursoribus evenit, hieran fecimus. Ab
hac fatigatione magis quam exercitatione in frigidam descen-
di: hoc apud me vocatur parum calda. Ille tantus psychro-
lutes, qui kalendis Ianuariis euripum salutabam, qui anno 5
novo quemadmodum legere, scribere, dicere aliquid, sic
auspicabar in Virginem desilire, primum ad Tiberim trans-
tuli castra, deinde ad hoc solium quod, cum fortissimus sum
et omnia bona fide fiunt, sol temperat: non multum mihi ad
balneum superest. Panis deinde siccus et sine mensa pran- 6.1
dium, post quod non sunt lavandae manus. Dormio mini-
mum. Consuetudinem meam nosti: brevissimo somno utor
et quasi interiungo; satis est mihi vigilare desisse; aliquando
dormisse me scio, aliquando suspicor. Ecce circensium obstre- 7.1
pit clamor; subita aliqua et universa voce feriuntur aures
meae, nec cogitationem meam excutiunt, ne interrumpunt
quidem. Fremitum patientissime fero; multae voces et in
unum confusae pro fluctu mihi sunt aut vento silvam verbe- 5
rante et ceteris sine intellectu sonantibus.
  Quid ergo est nunc cui animum adiecerim? dicam. Super- 8.1
est ex hesterno mihi cogitatio quid sibi voluerint prudentis-
simi viri qui rerum maximarum probationes levissimas et
perplexas fecerint, quae ut sint verae, tamen mendacio si-
miles sunt. Vult nos ab ebrietate deterrere Zenon, vir maxi- 9.1
mus, huius sectae fortissimae ac sanctissimae conditor. Audi
ergo quemadmodum colligat virum bonum non futurum
ebrium: 'ebrio secretum sermonem nemo committit, viro
autem bono committit; ergo vir bonus ebrius non erit'. 5
Quemadmodum opposita interrogatione simili derideatur
adtende (satis enim est unam ponere ex multis): 'dormienti
nemo secretum sermonem committit, viro autem bono
committit; vir bonus ergo non dormit'. Quo uno modo 10.1
potest Posidonius Zenonis nostri causam agit, sed ne sic
quidem, ut existimo, agi potest. Ait enim 'ebrium' duobus
modis dici, altero cum aliquis vino gravis est et inpos sui,
altero si solet ebrius fieri et huic obnoxius vitio est; hunc a 5
Zenone dici qui soleat fieri ebrius, non qui sit; huic autem
neminem commissurum arcana quae per vinum eloqui possit.
Quod est falsum; prima enim illa interrogatio conplectitur 11.1
eum qui est ebrius, non eum qui futurus est. Plurimum
enim interesse concedes et inter ebrium et ebriosum: potest
et qui ebrius est tunc primum esse nec habere hoc vitium,
et qui ebriosus est saepe extra ebrietatem esse; itaque id 5
intellego quod significari verbo isto solet, praesertim cum ab
homine diligentiam professo ponatur et verba examinante.
Adice nunc quod, si hoc intellexit Zenon et nos intellegere
noluit, ambiguitate verbi quaesiit locum fraudi, quod facien-
dum non est ubi veritas quaeritur. Sed sane hoc senserit: 12.1
quod sequitur falsum est, ei qui soleat ebrius fieri non
committi sermonem secretum. Cogita enim quam multis
militibus non semper sobriis et imperator et tribunus et
centurio tacenda mandaverint. De illa C. Caesaris caede, 5
illius dico qui superato Pompeio rem publicam tenuit, tam
creditum est Tillio Cimbro quam C. Cassio. Cassius tota vita
aquam bibit, Tillius Cimber et nimius erat in vino et scorda-
lus. In hanc rem iocatus est ipse: 'ego' inquit 'quemquam
feram, qui vinum ferre non possum?'. 10
  Sibi quisque nunc nominet eos quibus scit et vinum male 13.1
credi et sermonem bene; unum tamen exemplum quod
occurrit mihi referam, ne intercidat. Instruenda est enim vita
exemplis inlustribus, nec semper confugiamus ad vetera.
L. Piso, urbis custos, ebrius ex quo semel factus est fuit. 14.1
Maiorem noctis partem in convivio exigebat; usque in horam
sextam fere dormiebat: hoc eius erat matutinum. Officium
tamen suum, quo tutela urbis continebatur, diligentissime
administravit. Huic et divus Augustus dedit secreta mandata, 5
cum illum praeponeret Thraciae, quam perdomuit, et Tibe-
rius proficiscens in Campaniam, cum multa in urbe et suspecta
relinqueret et invisa. Puto, quia bene illi cesserat Pisonis 15.1
ebrietas, postea Cossum fecit urbis praefectum, virum gravem,
moderatum, sed mersum vino et madentem, adeo ut ex senatu
aliquando, in quem e convivio venerat, oppressus inexcitabili
somno tolleretur. Huic tamen Tiberius multa sua manu scri- 5
psit quae committenda ne ministris quidem suis iudicabat: nul-
lum Cosso aut privatum secretum aut publicum elapsum est.
  Itaque declamationes istas de medio removeamus: 'non 16.1
est animus in sua potestate ebrietate devinctus: quemadmo-
dum musto dolia ipsa rumpuntur et omne quod in imo iacet
in summam partem vis caloris eiectat, sic vino exaestuante
quidquid in imo iacet abditum effertur et prodit in medium. 5
Onerati mero quemadmodum non continent cibum vino
redundante, ita ne secretum quidem; quod suum alienumque
est pariter effundunt.' Sed quamvis hoc soleat accidere, ita et 17.1
illud solet, ut cum iis quos sciamus libentius bibere de rebus
necessariis deliberemus; falsum ergo est hoc quod patrocinii
loco ponitur, ei qui soleat ebrius fieri non dari tacitum.
  Quanto satius est aperte accusare ebrietatem et vitia eius 5
exponere, quae etiam tolerabilis homo vitaverit, nedum
perfectus ac sapiens, cui satis est sitim extinguere, qui, etiam
si quando hortata est hilaritas aliena causa producta longius,
tamen citra ebrietatem resistit. Nam de illo videbimus, an 18.1
sapientis animus nimio vino turbetur et faciat ebriis solita:
interim, si hoc colligere vis, virum bonum non debere ebrium
fieri, cur syllogismis agis? Dic quam turpe sit plus sibi in-
gerere quam capiat et stomachi sui non nosse mensuram, 5
quam multa ebrii faciant quibus sobrii erubescant, nihil aliud
esse ebrietatem quam voluntariam insaniam. Extende in
plures dies illum ebrii habitum: numquid de furore dubitabis?
nunc quoque non est minor sed brevior. Refer Alexandri Ma- 19.1
cedonis exemplum, qui Clitum carissimum sibi ac fidelissi-
mum inter epulas transfodit et intellecto facinore mori voluit,
certe debuit. Omne vitium ebrietas et incendit et detegit,
obstantem malis conatibus verecundiam removet; plures 5
enim pudore peccandi quam bona voluntate prohibitis
abstinent. Ubi possedit animum nimia vis vini, quidquid mali 20.1
latebat emergit. Non facit ebrietas vitia sed protrahit: tunc
libidinosus ne cubiculum quidem expectat, sed cupiditatibus
suis quantum petierunt sine dilatione permittit; tunc in-
pudicus morbum profitetur ac publicat; tunc petulans non 5
linguam, non manum continet. Crescit insolenti superbia,
crudelitas saevo, malignitas livido; omne vitium laxatur et
prodit. Adice illam ignorationem sui, dubia et parum expla- 21.1
nata verba, incertos oculos, gradum errantem, vertiginem
capitis, tecta ipsa mobilia velut aliquo turbine circumagente
totam domum, stomachi tormenta cum effervescit merum ac
viscera ipsa distendit. Tunc tamen utcumque tolerabile est, 5
dum illi vis sua est: quid cum somno vitiatur et quae ebrietas
fuit cruditas facta est? Cogita quas clades ediderit publica 22.1
ebrietas: haec acerrimas gentes bellicosasque hostibus tradidit,
haec multorum annorum pertinaci bello defensa moenia
patefecit, haec contumacissimos et iugum recusantes in
alienum egit arbitrium, haec invictos acie mero domuit. 5
Alexandrum, cuius modo feci mentionem, tot itinera, tot 23.1
proelia, tot hiemes per quas victa temporum locorumque
difficultate transierat, tot flumina ex ignoto cadentia, tot
maria tutum dimiserunt: intemperantia bibendi et ille
Herculaneus ac fatalis scyphus condidit. Quae gloria est 24.1
capere multum? cum penes te palma fuerit et propinationes
tuas strati somno ac vomitantes recusaverint, cum superstes
toti convivio fueris, cum omnes viceris virtute magnifica et
nemo vini tam capax fuerit, vinceris a dolio. M. Antonium, 25.1
magnum virum et ingeni nobilis, quae alia res perdidit et in
externos mores ac vitia non Romana traiecit quam ebrietas
nec minor vino Cleopatrae amor? Haec illum res hostem rei
publicae, haec hostibus suis inparem reddidit; haec crudelem 5
fecit, cum capita principum civitatis cenanti referrentur,
cum inter apparatissimas epulas luxusque regales ora ac
manus proscriptorum recognosceret, cum vino gravis sitiret
tamen sanguinem. Intolerabile erat quod ebrius fiebat cum
haec faceret: quanto intolerabilius quod haec in ipsa ebrietate 10
faciebat! Fere vinolentiam crudelitas sequitur; vitiatur enim 26.1
exasperaturque sanitas mentis. Quemadmodum <morosos>
difficilesque faciunt diutini morbi et ad minimam rabidos
offensionem, ita ebrietates continuae efferant animos; nam
cum saepe apud se non sint, consuetudo insaniae durat et 5
vitia vino concepta etiam sine illo valent.
  Dic ergo quare sapiens non debeat ebrius fieri; deformita- 27.1
tem rei et inportunitatem ostende rebus, non verbis. Quod
facillimum est, proba istas quae voluptates vocantur, ubi
transcenderunt modum, poenas esse. Nam si illud argumen-
taberis, sapientem multo vino non inebriari et retinere re- 5
ctum tenorem etiam si temulentus sit, licet colligas nec veneno
poto moriturum nec sopore sumpto dormiturum nec elleboro
accepto quidquid in visceribus haerebit eiecturum deiectu-
rumque. Sed si temptantur pedes, lingua non constat, quid est
quare illum existimes in parte sobrium esse, in parte ebrium? 10
Vale.