LIBER VNDECIMVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Itinera ista quae segnitiam mihi excutiunt et valetudini 84.1.1
meae prodesse iudico et studiis. Quare valetudinem adiuvent
vides: cum pigrum me et neglegentem corporis litterarum
amor faciat, aliena opera exerceor. Studio quare prosint
indicabo: a lectionibus <non> recessi. Sunt autem, ut existimo, 5
necessariae, primum ne sim me uno contentus, deinde ut,
cum ab aliis quaesita cognovero, tum et de inventis iudicem
et cogitem de inveniendis. Alit lectio ingenium et studio
fatigatum, non sine studio tamen, reficit. Nec scribere tantum 2.1
nec tantum legere debemus: altera res contristabit vires et
exhauriet (de stilo dico), altera solvet ac diluet. Invicem hoc
et illo commeandum est et alterum altero temperandum, ut
quidquid lectione collectum est stilus redigat in corpus. Apes, 3.1
ut aiunt, debemus imitari, quae vagantur et flores ad mel
faciendum idoneos carpunt, deinde quidquid attulere dis-
ponunt ac per favos digerunt et, ut Vergilius noster ait,
    liquentia mella 5
    stipant et dulci distendunt nectare cellas.
De illis non satis constat utrum sucum ex floribus ducant qui 4.1
protinus mel sit, an quae collegerunt in hunc saporem mixtura
quadam et proprietate spiritus sui mutent. Quibusdam enim
placet non faciendi mellis scientiam esse illis sed colligendi.
Aiunt inveniri apud Indos mel in arundinum foliis, quod aut 5
ros illius caeli aut ipsius arundinis umor dulcis et pinguior
gignat; in nostris quoque herbis vim eandem sed minus
manifestam et notabilem poni, quam persequatur et contra-
hat animal huic rei genitum. Quidam existimant conditura
et dispositione in hanc qualitatem verti quae ex tenerrimis 10
virentium florentiumque decerpserint, non sine quodam, ut
ita dicam, fermento, quo in unum diversa coalescunt.
  Sed ne ad aliud quam de quo agitur abducar, nos quoque 5.1
has apes debemus imitari et quaecumque ex diversa lectione
congessimus separare (melius enim distincta servantur), deinde
adhibita ingenii nostri cura et facultate in unum saporem
varia illa libamenta confundere, ut etiam si apparuerit unde 5
sumptum sit, aliud tamen esse quam unde sumptum est
appareat. Quod in corpore nostro videmus sine ulla opera
nostra facere naturam (alimenta quae accepimus, quamdiu 6.1
in sua qualitate perdurant et solida innatant stomacho, onera
sunt; at cum ex eo quod erant mutata sunt, tunc demum in
vires et in sanguinem transeunt), idem in his quibus aluntur
ingenia praestemus, ut quaecumque hausimus non patiamur 5
integra esse, ne aliena sint. Concoquamus illa; alioqui in 7.1
memoriam ibunt, non in ingenium. Adsentiamur illis fideliter
et nostra faciamus, ut unum quiddam fiat ex multis, sicut
unus numerus fit ex singulis cum minores summas et dissi-
dentes conputatio una conprendit. Hoc faciat animus noster: 5
omnia quibus est adiutus abscondat, ipsum tantum ostendat
quod effecit. Etiam si cuius in te comparebit similitudo quem 8.1
admiratio tibi altius fixerit, similem esse te volo quomodo
filium, non quomodo imaginem: imago res mortua est. 'Quid
ergo? non intellegetur cuius imiteris orationem? cuius argu-
mentationem? cuius sententias?' Puto aliquando ne intellegi 5
quidem posse, si magni vir ingenii omnibus quae ex quo
voluit exemplari traxit formam suam inpressit, ut in unitatem
illa conpetant. Non vides quam multorum vocibus chorus 9.1
constet? unus tamen ex omnibus redditur. Aliqua illic acuta
est, aliqua gravis, aliqua media; accedunt viris feminae, inter-
ponuntur tibiae: singulorum illic latent voces, omnium
apparent. De choro dico quem veteres philosophi noverant: 10.1
in commissionibus nostris plus cantorum est quam in theatris
olim spectatorum fuit. Cum omnes vias ordo canentium
implevit et cavea aeneatoribus cincta est et ex pulpito omne
tibiarum genus organorumque consonuit, fit concentus ex 5
dissonis. Talem animum esse nostrum volo: multae in illo
artes, multa praecepta sint, multarum aetatum exempla,
sed in unum conspirata.
  'Quomodo' inquis 'hoc effici poterit?' Adsidua intentione: 11.1
si nihil egerimus nisi ratione suadente, nihil vitaverimus nisi
ratione suadente. Hanc si audire volueris, dicet tibi: relinque
ista iamdudum ad quae discurritur; relinque divitias, aut
periculum possidentium aut onus; relinque corporis atque 5
animi voluptates, molliunt et enervant; relinque ambitum,
tumida res est, vana, ventosa, nullum habet terminum, tam
sollicita est ne quem ante se videat quam ne secum, laborat
invidia et quidem duplici. Vides autem quam miser sit si is
cui invidetur et invidet. Intueris illas potentium domos, illa 12.1
tumultuosa rixa salutantium limina? multum habent con-
tumeliarum ut intres, plus cum intraveris. Praeteri istos
gradus divitum et magno adgestu suspensa vestibula: non in
praerupto tantum istic stabis sed in lubrico. Huc potius te ad 5
sapientiam derige, tranquillissimasque res eius et simul
amplissimas pete. Quaecumque videntur eminere in rebus 13.1
humanis, quamvis pusilla sint et comparatione humillimorum
exstent, per difficiles tamen et arduos tramites adeuntur.
Confragosa in fastigium dignitatis via est; at si conscendere
hunc verticem libet, cui se fortuna summisit, omnia quidem 5
sub te quae pro excelsissimis habentur aspicies, sed tamen
venies ad summa per planum. Vale.