SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Peperceram tibi et quidquid nodosi adhuc supererat prae- 85.1.1
terieram, contentus quasi gustum tibi dare eorum quae a
nostris dicuntur ut probetur virtus ad explendam beatam
vitam sola satis efficax. Iubes me quidquid est interrogatio-
num aut nostrarum aut ad traductionem nostram excogitata- 5
rum conprendere: quod si facere voluero, non erit epistula
sed liber. Illud totiens testor, hoc me argumentorum genere
non delectari; pudet in aciem descendere pro dis homini-
busque susceptam subula armatum.
  'Qui prudens est et temperans est; qui temperans est, et 2.1
constans; qui constans est inperturbatus est; qui inpertur-
batus est sine tristitia est; qui sine tristitia est beatus est;
ergo prudens beatus est, et prudentia ad beatam vitam satis
est.' 5
  Huic collectioni hoc modo Peripatetici quidam respondent, 3.1
ut inperturbatum et constantem et sine tristitia sic interpre-
tentur tamquam inperturbatus dicatur qui raro perturbatur
et modice, non qui numquam. Item sine tristitia eum dici
aiunt qui non est obnoxius tristitiae nec frequens nimiusve 5
in hoc vitio; illud enim humanam naturam negare, alicuius
animum inmunem esse tristitia; sapientem non vinci maerore,
ceterum tangi; et cetera in hunc modum sectae suae respon-
dentia. Non his tollunt adfectus sed temperant. Quantulum 4.1
autem sapienti damus, si inbecillissimis fortior est et maestissi-
mis laetior et effrenatissimis moderatior et humillimis maior!
Quid si miretur velocitatem suam Ladas ad claudos debiles-
que respiciens? 5
    Illa vel intactae segetis per summa volaret
    gramina nec cursu teneras laesisset aristas,
    vel mare per medium fluctu suspensa tumenti
    ferret iter, celeres nec tingueret aequore plantas.
Haec est pernicitas per se aestimata, non quae tardissimorum 10
conlatione laudatur. Quid si sanum voces leviter febricitan-
tem? non est bona valetudo mediocritas morbi. 'Sic' inquit 5.1
'sapiens inperturbatus dicitur quomodo apyrina dicuntur non
quibus nulla inest duritia granorum sed quibus minor.'
Falsum est. Non enim deminutionem malorum in bono viro
intellego sed vacationem; nulla debent esse, non parva; nam 5
si ulla sunt, crescent et interim inpedient. Quomodo oculos
maior et perfecta suffusio excaecat, sic modica turbat. Si das 6.1
aliquos adfectus sapienti, inpar illis erit ratio et velut torrente
quodam auferetur, praesertim cum illi non unum adfectum
des cum quo conluctetur sed omnis. Plus potest quamvis
mediocrium turba quam posset unius magni violentia. Habet 7.1
pecuniae cupiditatem, sed modicam; habet ambitionem, sed
non concitatam; habet iracundiam, sed placabilem; habet
inconstantiam, sed minus vagam ac mobilem; habet libidinem,
sed non insanam. Melius cum illo ageretur qui unum vitium 5
integrum haberet quam cum eo qui leviora quidem, sed
omnia. Deinde nihil interest quam magnus sit adfectus: 8.1
quantuscumque est, parere nescit, consilium non accipit.
Quemadmodum rationi nullum animal optemperat, non
ferum, non domesticum et mite (natura enim illorum est
surda suadenti), sic non sequuntur, non audiunt adfectus, 5
quantulicumque sunt. Tigres leonesque numquam feritatem
exuunt, aliquando summittunt, et cum minime expectaveris
exasperatur torvitas mitigata. Numquam bona fide vitia
mansuescunt. Deinde, si ratio proficit, ne incipient quidem 9.1
adfectus; si invita ratione coeperint, invita perseverabunt.
Facilius est enim initia illorum prohibere quam impetum
regere.
  Falsa est itaque ista mediocritas et inutilis, eodem loco 5
habenda quo si quis diceret modice insaniendum, modice
aegrotandum. Sola virtus habet, non recipiunt animi mala 10.1
temperamentum; facilius sustuleris illa quam rexeris. Num-
quid dubium est quin vitia mentis humanae inveterata et
dura, quae morbos vocamus, inmoderata sint, ut avaritia, ut
crudelitas, ut inpotentia [impietas]? Ergo inmoderati sunt 5
et adfectus; ab his enim ad illa transitur. Deinde, si das 11.1
aliquid iuris tristitiae, timori, cupiditati, ceteris motibus
pravis, non erunt in nostra potestate. Quare? quia extra nos
sunt quibus inritantur; itaque crescent prout magnas ha-
buerint minoresve causas quibus concitentur. Maior erit 5
timor, si plus quo exterreatur aut propius aspexerit, acrior
cupiditas quo illam amplioris rei spes evocaverit. Si in nostra 12.1
potestate non est an sint adfectus, ne illud quidem est, quanti
sint: si ipsis permisisti incipere, cum causis suis crescent tan-
tique erunt quanti fient. Adice nunc quod ista, quamvis
exigua sint, in maius excedunt; numquam perniciosa servant 5
modum; quamvis levia initia morborum serpunt et aegra
corpora minima interdum mergit accessio. Illud vero cuius 13.1
dementiae est, credere quarum rerum extra nostrum arbi-
trium posita principia sunt, earum nostri esse arbitrî
terminos! Quomodo ad id finiendum satis valeo ad quod
prohibendum parum valui, cum facilius sit excludere quam 5
admissa conprimere?
  Quidam ita distinxerunt ut dicerent, 'temperans ac pru- 14.1
dens positione quidem mentis et habitu tranquillus est,
eventu non est. Nam, quantum ad habitum mentis suae, non
perturbatur nec contristatur nec timet, sed multae extrin-
secus causae incidunt quae illi perturbationem adferant.' 5
Tale est quod volunt dicere: iracundum quidem illum non 15.1
esse, irasci tamen aliquando; et timidum quidem non esse,
timere tamen aliquando, id est vitio timoris carere, adfectu
non carere. Quod si recipitur, usu frequenti timor transibit
in vitium, et ira in animum admissa habitum illum ira carentis 5
animi retexet. Praeterea si non contemnit venientes extrin- 16.1
secus causas et aliquid timet, cum fortiter eundum erit
adversus tela, ignes, pro patria, legibus, libertate, cunctanter
exibit et animo recedente. Non cadit autem in sapientem
haec diversitas mentis. Illud praeterea iudico observandum, 17.1
ne duo quae separatim probanda sunt misceamus; per se
enim colligitur unum bonum esse quod honestum, per se
rursus ad vitam beatam satis esse virtutem. Si unum bonum
est quod honestum, omnes concedunt ad beate vivendum 5
sufficere virtutem; e contrario non remittetur, si beatum
sola virtus facit, unum bonum esse quod honestum est. Xeno- 18.1
crates et Speusippus putant beatum vel sola virtute fieri
posse, non tamen unum bonum esse quod honestum est.
Epicurus quoque iudicat, cum virtutem habeat, beatum
esse, sed ipsam virtutem non satis esse ad beatam vitam, quia 5
beatum efficiat voluptas quae ex virtute est, non ipsa vir-
tus. Inepta distinctio: idem enim negat umquam virtutem
esse sine voluptate. Ita si ei iuncta semper est atque insepara-
bilis, et sola satis est; habet enim secum voluptatem, sine
qua non est etiam cum sola est. Illud autem absurdum est, 19.1
quod dicitur beatum quidem futurum vel sola virtute, non
futurum autem perfecte beatum; quod quemadmodum
fieri possit non reperio. Beata enim vita bonum in se per-
fectum habet, inexsuperabile; quod si est, perfecte beata est. 5
Si deorum vita nihil habet maius aut melius, beata autem vita
divina est, nihil habet in quod amplius possit attolli. Praeter- 20.1
ea, si beata vita nullius est indigens, omnis beata vita
perfecta est eademque est et beata et beatissima. Numquid
dubitas quin beata vita summum bonum sit? ergo si sum-
mum bonum habet, summe beata est. Quemadmodum sum- 5
mum bonum adiectionem non recipit (quid enim supra
summum erit?), ita ne beata quidem vita, quae sine summo
bono non est. Quod si aliquem 'magis' beatum induxeris,
induces et 'multo magis'; innumerabilia discrimina summi
boni facies, cum summum bonum intellegam quod supra se 10
gradum non habet. Si est aliquis minus beatus quam alius, 21.1
sequitur ut hic alterius vitam beatioris magis concupiscat quam
suam; beatus autem nihil suae praefert. Utrumlibet ex his
incredibile est, aut aliquid beato restare quod esse quam
quod est malit, aut id illum non malle quod illo melius est. 5
Utique enim quo prudentior est, hoc magis se ad id quod est
optimum extendet et id omni modo consequi cupiet. Quo-
modo autem beatus est qui cupere etiamnunc potest, immo
qui debet?
  Dicam quid sit ex quo veniat hic error: nesciunt beatam 22.1
vitam unam esse. In optimo illam statu ponit qualitas sua,
non magnitudo; itaque in aequo est longa et brevis, diffusa
et angustior, in multa loca multasque partes distributa et in
unum coacta. Qui illam numero aestimat et mensura et parti- 5
bus, id illi quod habet eximium eripit. Quid autem est in
beata vita eximium? quod plena est. Finis, ut puto, edendi 23.1
bibendique satietas est. Hic plus edit, ille minus: quid refert?
uterque iam satur est. Hic plus bibit, ille minus: quid refert?
uterque non sitit. Hic pluribus annis vixit, hic paucioribus:
nihil interest si tam illum multi anni beatum fecerunt quam 5
hunc pauci. Ille quem tu minus beatum vocas non est beatus:
non potest hoc nomen inminui.
  'Qui fortis est sine timore est; qui sine timore est sine 24.1
tristitia est; qui sine tristitia est beatus est.'
  Nostrorum haec interrogatio est. Adversus hanc sic respon-
dere conantur: falsam nos rem et controversiosam pro con-
fessa vindicare, eum qui fortis est sine timore esse. 'Quid 5
ergo?' inquit 'fortis inminentia mala non timebit? istuc
dementis alienatique, non fortis est. Ille vero' inquit 'mode-
ratissime timet, sed in totum extra metum non est.' Qui hoc 25.1
dicunt rursus in idem revolvuntur, ut illis virtutum loco sint
minora vitia; nam qui timet quidem, sed rarius et minus, non
caret malitia, sed leviore vexatur. 'At enim dementem puto
qui mala inminentia non extimescit.' Verum est quod dicis, 5
si mala sunt; sed si scit mala illa non esse et unam tantum
turpitudinem malum iudicat, debebit secure pericula aspicere
et aliis timenda contemnere. Aut si stulti et amentis est mala
non timere, quo quis prudentior est, hoc timebit magis. 'Ut 26.1
vobis' inquit 'videtur, praebebit se periculis fortis.' Minime:
non timebit illa sed vitabit; cautio illum decet, timor non
decet. 'Quid ergo?' inquit 'mortem, vincula, ignes, alia tela
fortunae non timebit?' Non; scit enim illa non esse mala sed 5
videri; omnia ista humanae vitae formidines putat. Describe 27.1
captivitatem, verbera, catenas, egestatem et membrorum
lacerationes vel per morbum vel per iniuriam et quidquid
aliud adtuleris: inter lymphatos metus numerat. Ista timidis
timenda sunt. An id existimas malum ad quod aliquando 5
nobis nostra sponte veniendum est? Quaeris quid sit malum? 28.1
cedere iis quae mala vocantur et illis libertatem suam dedere,
pro qua cuncta patienda sunt: perit libertas nisi illa con-
temnimus quae nobis iugum inponunt. Non dubitarent quid
conveniret forti viro si scirent quid esset fortitudo. Non est 5
enim inconsulta temeritas nec periculorum amor nec formi-
dabilium adpetitio: scientia est distinguendi quid sit malum
et quid non sit. Diligentissima in tutela sui fortitudo est et
eadem patientissima eorum quibus falsa species malorum est.
'Quid ergo? si ferrum intentatur cervicibus viri fortis, si 29.1
pars subinde alia atque alia suffoditur, si viscera sua in sinu
suo vidit, si ex intervallo, quo magis tormenta sentiat,
repetitur et per adsiccata vulnera recens demittitur sanguis,
non timet? istum tu dices nec dolere?' Iste vero dolet 5
(sensum enim hominis nulla exuit virtus), sed non timet:
invictus ex alto dolores suos spectat. Quaeris quis tunc ani-
mus illi sit? qui aegrum amicum adhortantibus.
  'Quod malum est nocet; quod nocet deteriorem facit; 30.1
dolor et paupertas deteriorem non faciunt; ergo mala non
sunt.'
  'Falsum est' inquit 'quod proponitis; non enim, si quid
nocet, etiam deteriorem facit. Tempestas et procella nocet 5
gubernatori, non tamen illum deteriorem facit.' Quidam e 31.1
Stoicis ita adversus hoc respondent: deteriorem fieri guber-
natorem tempestate ac procella, quia non possit id quod
proposuit efficere nec tenere cursum suum; deteriorem illum
in arte sua non fieri, in opere fieri. Quibus Peripateticus 5
'ergo' inquit 'et sapientem deteriorem faciet paupertas, dolor,
et quidquid aliud tale fuerit; virtutem enim illi non eripiet,
sed opera eius inpediet'. Hoc recte diceretur nisi dissimilis 32.1
esset gubernatoris condicio et sapientis. Huic enim proposi-
tum est in vita agenda non utique quod temptat efficere, sed
omnia recte facere: gubernatori propositum est utique navem
in portum perducere. Artes ministrae sunt, praestare debent 5
quod promittunt, sapientia domina rectrixque est; artes ser-
viunt vitae, sapientia imperat.
  Ego aliter respondendum iudico: nec artem gubernatoris 33.1
deteriorem ulla tempestate fieri nec ipsam administrationem
artis. Gubernator tibi non felicitatem promisit sed utilem
operam et navis regendae scientiam; haec eo magis apparet
quo illi magis aliqua fortuita vis obstitit. Qui hoc potuit 5
dicere, 'Neptune, numquam hanc navem nisi rectam', arti
satis fecit: tempestas non opus gubernatoris inpedit sed
successum. 'Quid ergo?' inquit 'non nocet gubernatori ea 34.1
res quae illum tenere portum vetat, quae conatus eius inritos
efficit, quae aut refert illum aut detinet et exarmat?' Non
tamquam gubernatori, sed tamquam naviganti nocet: alio-
qui <gubernator ille non est.> Gubernatoris artem adeo non 5
inpedit ut ostendat; tranquillo enim, ut aiunt, quilibet
gubernator est. Navigio ista obsunt, non rectori eius, qua
rector est. Duas personas habet gubernator, alteram com- 35.1
munem cum omnibus qui eandem conscenderunt navem:
ipse quoque vector est; alteram propriam: gubernator est.
Tempestas tamquam vectori nocet, non tamquam guber-
natori. Deinde gubernatoris ars alienum bonum est: ad eos 36.1
quos vehit pertinet, quomodo medici ad eos quos curat:
<sapientis> commune bonum est: <est> et eorum cum quibus
vivit et proprium ipsius. Itaque gubernatori fortasse noceatur
cuius ministerium aliis promissum tempestate inpeditur: 5
sapienti non nocetur a paupertate, non a dolore, non ab aliis 37.1
tempestatibus vitae. Non enim prohibentur opera eius omnia,
sed tantum ad alios pertinentia: ipse semper in actu est, in
effectu tunc maximus cum illi fortuna se opposuit; tunc enim
ipsius sapientiae negotium agit, quam diximus et alienum 5
bonum esse et suum.
  Praeterea ne aliis quidem tunc prodesse prohibetur cum 38.1
illum aliquae necessitates premunt. Propter paupertatem
prohibetur docere quemadmodum tractanda res publica sit,
at illud docet, quemadmodum sit tractanda paupertas. Per
totam vitam opus eius extenditur. Ita nulla fortuna, nulla res 5
actus sapientis excludit; id enim ipsum agit quo alia agere
prohibetur. Ad utrosque casus aptatus est: bonorum rector
est, malorum victor. Sic, inquam, se exercuit ut virtutem tam 39.1
in secundis quam in adversis exhiberet nec materiam eius
sed ipsam intueretur; itaque nec paupertas illum nec dolor
nec quidquid aliud inperitos avertit et praecipites agit pro-
hibet. Tu illum premi putas malis? utitur. Non ex ebore 40.1
tantum Phidias sciebat facere simulacra; faciebat ex aere.
Si marmor illi, si adhuc viliorem materiam obtulisses,
fecisset quale ex illa fieri optimum posset. Sic sapiens virtu-
tem, si licebit, in divitiis explicabit, si minus, in paupertate; 5
si poterit, in patria, si minus, in exilio; si poterit, imperator, si
minus, miles; si poterit, integer, si minus, debilis. Quamcum-
que fortunam acceperit, aliquid ex illa memorabile efficiet.
Certi sunt domitores ferarum qui saevissima animalia et ad 41.1
occursum expavescenda hominem pati subigunt nec asperi-
tatem excussisse contenti usque in contubernium mitigant:
leonis faucibus magister manum insertat, osculatur tigrim
suus custos, elephantum minimus Aethiops iubet subsidere 5
in genua et ambulare per funem. Sic sapiens artifex est
domandi mala: dolor, egestas, ignominia, carcer, exilium
ubique horrenda, cum ad hunc pervenere, mansueta sunt.
Vale.