SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Naufragium antequam navem ascenderem feci: quomodo
|
87.1.1
|
acciderit non adicio, ne et hoc putes inter Stoica paradoxa
|
|
ponendum, quorum nullum esse falsum nec tam mirabile
|
|
quam prima facie videtur, cum volueris, adprobabo, immo
|
|
etiam si nolueris.
|
5
|
Interim hoc me iter docuit quam multa haberemus super-
|
|
vacua et quam facile iudicio possemus deponere quae, si
|
|
quando necessitas abstulit, non sentimus ablata. Cum paucis-
|
2.1
|
simis servis, quos unum capere vehiculum potuit, sine ullis
|
|
rebus nisi quae corpore nostro continebantur, ego et Maxi-
|
|
mus meus biduum iam beatissimum agimus. Culcita in terra
|
|
iacet, ego in culcita; ex duabus paenulis altera stragulum,
|
5
|
altera opertorium facta est. De prandio nihil detrahi potuit;
|
3.1
|
paratum fuit †non magis hora†, nusquam sine caricis, num-
|
|
quam sine pugillaribus; illae, si panem habeo, pro pulmen-
|
|
tario sunt, si non habeo, pro pane. Cotidie mihi annum no-
|
|
vum faciunt, quem ego faustum et felicem reddo bonis
|
5
|
cogitationibus et animi magnitudine, qui numquam maior
|
|
est quam ubi aliena seposuit et fecit sibi pacem nihil timendo,
|
|
fecit sibi divitias nihil concupiscendo. Vehiculum in quod
|
4.1
|
inpositus sum rusticum est; mulae vivere se ambulando
|
|
testantur; mulio excalceatus, non propter aestatem. Vix a me
|
|
obtineo ut hoc vehiculum velim videri meum: durat adhuc
|
|
perversa recti verecundia, et quotiens in aliquem comitatum
|
5
|
lautiorem incidimus invitus erubesco, quod argumentum est
|
|
ista quae probo, quae laudo, nondum habere certam sedem
|
|
et immobilem. Qui sordido vehiculo erubescit pretioso
|
|
gloriabitur. Parum adhuc profeci: nondum audeo frugalita-
|
5.1
|
tem palam ferre; etiamnunc curo opiniones viatorum.
|
|
Contra totius generis humani opiniones mittenda vox erat:
|
|
'insanitis, erratis, stupetis ad supervacua, neminem aestimatis
|
|
suo. Cum ad patrimonium ventum est, diligentissimi con-
|
5
|
putatores sic rationem ponitis singulorum quibus aut pecu-
|
|
niam credituri estis aut beneficia (nam haec quoque iam
|
|
expensa fertis): late possidet, sed multum debet; habet
|
6.1
|
domum formosam, sed alienis nummis paratam; familiam
|
|
nemo cito speciosiorem producet, sed nominibus non re-
|
|
spondet; si creditoribus solverit, nihil illi supererit. Idem in
|
|
reliquis quoque facere debebitis et excutere quantum pro-
|
5
|
prii quisque habeat.' Divitem illum putas quia aurea supellex
|
7.1
|
etiam in via sequitur, quia in omnibus provinciis arat, quia
|
|
magnus kalendari liber volvitur, quia tantum suburbani agri
|
|
possidet quantum invidiose in desertis Apuliae possideret:
|
|
cum omnia dixeris, pauper est. Quare? quia debet. 'Quan-
|
5
|
tum?' inquis. Omnia; nisi forte iudicas interesse utrum ali-
|
|
quis ab homine an a fortuna mutuum sumpserit. Quid ad
|
8.1
|
rem pertinent mulae saginatae unius omnes coloris? quid ista
|
|
vehicula caelata?
|
|
Instratos ostro alipedes pictisque tapetis:
|
|
aurea pectoribus demissa monilia pendent,
|
5
|
tecti auro fulvum mandunt sub dentibus aurum.
|
|
Ista nec dominum meliorem possunt facere nec mulam.
|
|
M. Cato Censorius, quem tam e re publica fuit nasci quam
|
9.1
|
Scipionem (alter enim cum hostibus nostris bellum, alter
|
|
cum moribus gessit), cantherio vehebatur et hippoperis
|
|
quidem inpositis, ut secum utilia portaret. O quam cuperem
|
|
illi nunc occurrere aliquem ex his trossulis, in via divitibus,
|
5
|
cursores et Numidas et multum ante se pulveris agentem!
|
|
Hic sine dubio cultior comitatiorque quam M. Cato vide-
|
|
retur, hic qui inter illos apparatus delicatos cum maxime
|
|
dubitat utrum se ad gladium locet an ad cultrum. O quantum
|
10.1
|
erat saeculi decus, imperatorem, triumphalem, censorium,
|
|
quod super omnia haec est, Catonem, uno caballo esse
|
|
contentum et ne toto quidem; partem enim sarcinae ab
|
|
utroque latere dependentes occupabant. Ita non omnibus
|
5
|
obesis mannis et asturconibus et tolutariis praeferres unicum
|
|
illum equum ab ipso Catone defrictum?
|
|
Video non futurum finem in ista materia ullum nisi quem
|
11.1
|
ipse mihi fecero. Hic itaque conticiscam, quantum ad ista
|
|
quae sine dubio talia divinavit futura qualia nunc sunt qui
|
|
primus appellavit 'inpedimenta'. Nunc volo paucissimas
|
|
adhuc interrogationes nostrorum tibi reddere ad virtutem
|
5
|
pertinentes, quam satisfacere vitae beatae contendimus.
|
|
'Quod bonum est bonos facit (nam et in arte musica quod
|
12.1
|
bonum est facit musicum); fortuita bonum non faciunt; ergo
|
|
non sunt bona.'
|
|
Adversus hoc sic respondent Peripatetici ut quod primum
|
|
proponimus falsum esse dicant. 'Ab eo' inquiunt 'quod est
|
5
|
bonum non utique fiunt boni. In musica est aliquid bonum
|
|
tamquam tibia aut chorda aut organum aliquod aptatum ad
|
|
usus canendi; nihil tamen horum facit musicum.' His respon-
|
13.1
|
debimus, 'non intellegitis quomodo posuerimus quod bonum
|
|
est in musica. Non enim id dicimus quod instruit musicum,
|
|
sed quod facit: tu ad supellectilem artis, non ad artem venis.
|
|
Si quid autem in ipsa arte musica bonum est, id utique
|
5
|
musicum faciet.' Etiamnunc facere istuc planius volo. Bonum
|
14.1
|
in arte musica duobus modis dicitur, alterum quo effectus
|
|
musici adiuvatur, alterum quo ars: ad effectum pertinent
|
|
instrumenta, tibiae et organa et chordae, ad artem ipsam non
|
|
pertinent. Est enim artifex etiam sine istis: uti forsitan non
|
5
|
potest arte. Hoc non est aeque duplex in homine; idem enim
|
|
est bonum et hominis et vitae.
|
|
'Quod contemptissimo cuique contingere ac turpissimo
|
15.1
|
potest bonum non est; opes autem et lenoni et lanistae
|
|
contingunt; ergo non sunt bona.'
|
|
'Falsum est' inquiunt 'quod proponitis; nam et in gram-
|
|
matice et in arte medendi aut gubernandi videmus bona
|
5
|
humillimis quibusque contingere.' Sed istae artes non sunt
|
16.1
|
magnitudinem animi professae, non consurgunt in altum nec
|
|
fortuita fastidiunt: virtus extollit hominem et super cara
|
|
mortalibus conlocat; nec ea quae bona nec ea quae mala
|
|
vocantur aut cupit nimis aut expavescit. Chelidon, unus ex
|
5
|
Cleopatrae mollibus, patrimonium grande possedit. Nuper
|
|
Natalis, tam inprobae linguae quam inpurae, in cuius ore
|
|
feminae purgabantur, et multorum heres fuit et multos
|
|
habuit heredes. Quid ergo? utrum illum pecunia inpurum
|
|
effecit an ipse pecuniam inspurcavit? quae sic in quosdam
|
10
|
homines quomodo denarius in cloacam cadit. Virtus super
|
17.1
|
ista consistit; suo aere censetur; nihil ex istis quolibet in-
|
|
currentibus bonum iudicat. Medicina et gubernatio non
|
|
interdicit sibi ac suis admiratione talium rerum; qui non est
|
|
vir bonus potest nihilominus medicus esse, potest gubernator,
|
5
|
potest grammaticus tam mehercules quam cocus. Cui con-
|
|
tingit habere rem non quamlibet, hunc non quemlibet
|
|
dixeris; qualia quisque habet, talis est. Fiscus tanti est
|
18.1
|
quantum habet; immo in accessionem eius venit quod habet.
|
|
Quis pleno sacculo ullum pretium ponit nisi quod pecuniae
|
|
in eo conditae numerus effecit? Idem evenit magnorum
|
|
dominis patrimoniorum: accessiones illorum et appendices
|
5
|
sunt. Quare ergo sapiens magnus est? quia magnum animum
|
|
habet. Verum est ergo quod contemptissimo cuique contingit
|
|
bonum non esse. Itaque indolentiam numquam bonum dicam:
|
19.1
|
habet illam cicada, habet pulex. Ne quietem quidem et mo-
|
|
lestia vacare bonum dicam: quid est otiosius verme? Quaeris
|
|
quae res sapientem faciat? quae deum. Des oportet illi divi-
|
|
num aliquid, caeleste, magnificum: non in omnes bonum cadit
|
5
|
nec quemlibet possessorem patitur. Vide
|
20.1
|
et quid quaeque ferat regio et quid quaeque recuset:
|
|
hic segetes, illic veniunt felicius uvae,
|
|
arborei fetus alibi atque iniussa virescunt
|
|
gramina. Nonne vides, croceos ut Tmolus odores,
|
5
|
India mittit ebur, molles sua tura Sabaei,
|
|
at Chalybes nudi ferrum?
|
|
Ista in regiones discripta sunt, ut necessarium mortalibus
|
21.1
|
esset inter ipsos commercium, si invicem alius aliquid ab alio
|
|
peteret. Summum illud bonum habet et ipsum suam sedem;
|
|
non nascitur ubi ebur, nec ubi ferrum. Quis sit summi boni
|
|
locus quaeris? animus. Hic nisi purus ac sanctus est, deum
|
5
|
non capit.
|
|
'Bonum ex malo non fit; divitiae [autem fiunt] fiunt autem
|
22.1
|
ex avaritia; divitiae ergo non sunt bonum.'
|
|
'Non est' inquit 'verum, bonum ex malo non nasci; ex sacri-
|
|
legio enim et furto pecunia nascitur. Itaque malum quidem
|
|
est sacrilegium et furtum, sed ideo quia plura mala facit
|
5
|
quam bona; dat enim lucrum, sed cum metu, sollicitudine,
|
|
tormentis et animi et corporis.' Quisquis hoc dicit, necesse
|
23.1
|
est recipiat sacrilegium, sicut malum sit quia multa mala
|
|
facit, ita bonum quoque ex aliqua parte esse, quia aliquid
|
|
boni facit: quo quid fieri portentuosius potest? Quamquam
|
|
sacrilegium, furtum, adulterium inter bona haberi prorsus
|
5
|
persuasimus. Quam multi furto non erubescunt, quam multi
|
|
adulterio gloriantur! nam sacrilegia minuta puniuntur,
|
|
magna in triumphis feruntur. Adice nunc quod sacrilegium,
|
24.1
|
si omnino ex aliqua parte bonum est, etiam honestum erit et
|
|
recte factum vocabitur, †nostra enim actio est† quod nullius
|
|
mortalium cogitatio recipit. Ergo bona nasci ex malo non
|
|
possunt. Nam si, ut dicitis, ob hoc unum sacrilegium malum
|
5
|
est, quia multum mali adfert, si remiseris illi supplicia, si
|
|
securitatem spoponderis, ex toto bonum erit. Atqui maxi-
|
|
mum scelerum supplicium in ipsis est. Erras, inquam, si illa
|
25.1
|
ad carnificem aut carcerem differs: statim puniuntur cum
|
|
facta sunt, immo dum fiunt. Non nascitur itaque ex malo
|
|
bonum, non magis quam ficus ex olea: ad semen nata respon-
|
|
dent, bona degenerare non possunt. Quemadmodum ex
|
5
|
turpi honestum non nascitur, ita ne ex malo quidem bonum;
|
|
nam idem est honestum et bonum.
|
|
Quidam ex nostris adversus hoc sic respondent: 'putemus
|
26.1
|
pecuniam bonum esse undecumque sumptam; non tamen
|
|
ideo ex sacrilegio pecunia est, etiam si ex sacrilegio sumitur.
|
|
Hoc sic intellege. In eadem urna et aurum est et vipera: si
|
|
aurum ex urna sustuleris, non ideo sustuleris quia illic et
|
5
|
vipera est; non ideo, inquam, mihi urna aurum dat quia
|
|
viperam habet, sed aurum dat, cum et viperam habeat.
|
|
Eodem modo ex sacrilegio lucrum fit, non quia turpe et
|
|
sceleratum est sacrilegium, sed quia et lucrum habet. Quemad-
|
|
modum in illa urna vipera malum est, non aurum quod
|
10
|
cum vipera iacet, sic in sacrilegio malum est scelus, non
|
|
lucrum.' A quibus <dissentio>; dissimillima enim utriusque
|
27.1
|
rei condicio est. Illic aurum possum sine vipera tollere, hic
|
|
lucrum sine sacrilegio facere non possum; lucrum istud non
|
|
est adpositum sceleri sed inmixtum.
|
|
'Quod dum consequi volumus in multa mala incidimus, id
|
28.1
|
bonum non est; dum divitias autem consequi volumus, in
|
|
multa mala incidimus; ergo divitiae bonum non sunt.'
|
|
'Duas' inquit 'significationes habet propositio vestra:
|
|
unam, dum divitias consequi volumus, in multa nos mala
|
5
|
incidere. In multa autem mala incidimus et dum virtutem
|
|
consequi volumus: aliquis dum navigat studii causa, naufra-
|
|
gium fecit, aliquis captus est. Altera significatio talis est: per
|
29.1
|
quod in mala incidimus bonum non est. Huic propositioni
|
|
non erit consequens per divitias nos aut per voluptates in mala
|
|
incidere; aut si per divitias in multa mala incidimus, non tan-
|
|
tum bonum non sunt divitiae sed malum sunt; vos autem illas
|
5
|
dicitis tantum bonum non esse. Praeterea' inquit 'conceditis
|
|
divitias habere aliquid usus: inter commoda illas numeratis.
|
|
Atqui eadem ratione <ne> commodum quidem erunt; per
|
|
illas enim multa nobis incommoda eveniunt.' His quidam hoc
|
30.1
|
respondent: 'erratis, qui incommoda divitîs inputatis. Illae
|
|
neminem laedunt: aut sua nocet cuique stultitia aut aliena
|
|
nequitia, sic quemadmodum gladius neminem occidit: oc-
|
|
cidentis telum est. Non ideo divitiae tibi nocent si propter
|
5
|
divitias tibi nocetur.' Posidonius, ut ego existimo, melius, qui
|
31.1
|
ait divitias esse causam malorum, non quia ipsae faciunt
|
|
aliquid, sed quia facturos inritant. Alia est enim causa efficiens,
|
|
quae protinus necessest noceat, alia praecedens. Hanc prae-
|
|
cedentem causam divitiae habent: inflant animos, superbiam
|
5
|
pariunt, invidiam contrahunt, et usque eo mentem alienant
|
|
ut fama pecuniae nos etiam nocitura delectet. Bona autem
|
32.1
|
omnia carere culpa decet; pura sunt, non corrumpunt animos,
|
|
non sollicitant; extollunt quidem et dilatant, sed sine tumore.
|
|
Quae bona sunt fiduciam faciunt, divitiae audaciam; quae
|
|
bona sunt magnitudinem animi dant, divitiae insolentiam.
|
5
|
Nihil autem aliud est insolentia quam species magnitudinis
|
|
falsa. 'Isto modo' inquit 'etiam malum sunt divitiae, non
|
33.1
|
tantum bonum non sunt.' Essent malum si ipsae nocerent, si,
|
|
ut dixi, haberent efficientem causam: nunc praecedentem
|
|
habent et quidem non inritantem tantum animos sed adtra-
|
|
hentem; speciem enim boni offundunt veri similem ac pleris-
|
5
|
que credibilem. Habet virtus quoque praecedentem causam
|
34.1
|
ad invidiam; multis enim propter sapientiam, multis propter
|
|
iustitiam invidetur. Sed nec ex se hanc causam habet nec
|
|
veri similem; contra enim veri similior illa species hominum
|
|
animis obicitur a virtute, quae illos in amorem et admira-
|
5
|
tionem vocet.
|
|
Posidonius sic interrogandum ait: 'quae neque magni-
|
35.1
|
tudinem animo dant nec fiduciam nec securitatem non sunt
|
|
bona; divitiae autem et bona valetudo et similia his nihil
|
|
horum faciunt; ergo non sunt bona'. Hanc interrogationem
|
|
magis etiamnunc hoc modo intendit: 'quae neque magni-
|
5
|
tudinem animo dant nec fiduciam nec securitatem, contra
|
|
autem insolentiam, tumorem, arrogantiam creant, mala sunt;
|
|
a fortuitis autem in haec inpellimur; ergo non sunt bona'.
|
|
'Hac' inquit 'ratione ne commoda quidem ista erunt.'
|
36.1
|
Alia est commodorum condicio, alia bonorum: commodum
|
|
est quod plus usus habet quam molestiae; bonum sincerum
|
|
esse debet et ab omni parte innoxium. Non est id bonum quod
|
|
plus prodest, sed quod tantum prodest. Praeterea commodum
|
37.1
|
et ad animalia pertinet et ad inperfectos homines et ad stul-
|
|
tos. Itaque potest ei esse incommodum mixtum, sed com-
|
|
modum dicitur a maiore sui parte aestimatum: bonum ad
|
|
unum sapientem pertinet; inviolatum esse oportet.
|
5
|
Bonum animum habe: unus tibi nodus, sed Herculaneus
|
38.1
|
restat: 'ex malis bonum non fit; ex multis paupertatibus
|
|
divitiae fiunt; ergo divitiae bonum non sunt'.
|
|
Hanc interrogationem nostri non agnoscunt, Peripatetici
|
|
et fingunt illam et solvunt. Ait autem Posidonius hoc sophi-
|
5
|
sma, per omnes dialecticorum scholas iactatum, sic ab
|
|
Antipatro refelli: 'paupertas non per possessionem dicitur,
|
39.1
|
sed per detractionem' (vel, ut antiqui dixerunt, orbationem;
|
|
Graeci κατὰ στέρησιν dicunt); 'non quod habeat dicit, sed
|
|
quod non habeat. Itaque ex multis inanibus nihil impleri
|
|
potest: divitias multae res faciunt, non multae inopiae.
|
5
|
Aliter' inquit 'quam debes paupertatem intellegis. Pauper-
|
|
tas enim est non quae pauca possidet, sed quae multa non
|
|
possidet; ita non ab eo dicitur quod habet, sed ab eo quod ei
|
|
deest.'
|
|
Facilius quod volo exprimerem, si Latinum verbum esset
|
40.1
|
quo ἀνυπαρξία significaretur. Hanc paupertati Antipater
|
|
adsignat: ego non video quid aliud sit paupertas quam
|
|
parvi possessio. De isto videbimus, si quando valde vacabit,
|
|
quae sit divitiarum, quae paupertatis substantia; sed tunc
|
5
|
quoque considerabimus numquid satius sit paupertatem
|
|
permulcere, divitiis demere supercilium quam litigare de
|
|
verbis, quasi iam de rebus iudicatum sit. Putemus nos ad
|
41.1
|
contionem vocatos: lex de abolendis divitîs fertur. His
|
|
interrogationibus suasuri aut dissuasuri sumus? his effecturi
|
|
ut populus Romanus paupertatem, fundamentum et causam
|
|
imperii sui, requirat ac laudet, divitias autem suas timeat, ut
|
5
|
cogitet has se apud victos repperisse, hinc ambitum et
|
|
largitiones et tumultus in urbem sanctissimam temperatis-
|
|
simam inrupisse, nimis luxuriose ostentari gentium spolia,
|
|
quod unus populus eripuerit omnibus facilius ab omnibus
|
|
uni eripi posse? Haec satius est suadere, et expugnare adfectus,
|
10
|
non circumscribere. Si possumus, fortius loquamur; si minus,
|
|
apertius. Vale.
|
|