SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Quis dubitare, mi Lucili, potest quin deorum inmortalium
|
90.1.1
|
munus sit quod vivimus, philosophiae quod bene vivimus?
|
|
Itaque tanto plus huic nos debere quam dis quanto maius
|
|
beneficium est bona vita quam vita pro certo haberetur, nisi
|
|
ipsam philosophiam di tribuissent; cuius scientiam nulli
|
5
|
dederunt, facultatem omnibus. Nam si hanc quoque bonum
|
2.1
|
vulgare fecissent et prudentes nasceremur, sapientia quod in
|
|
se optimum habet perdidisset, inter fortuita non esse. Nunc
|
|
enim hoc in illa pretiosum atque magnificum est, quod non
|
|
obvenit, quod illam sibi quisque debet, quod non ab alio
|
5
|
petitur. Quid haberes quod in philosophia suspiceres si bene-
|
|
ficiaria res esset? Huius opus unum est de divinis humanisque
|
3.1
|
verum invenire; ab hac numquam recedit religio, pietas,
|
|
iustitia et omnis alius comitatus virtutum consertarum et
|
|
inter se cohaerentium. Haec docuit colere divina, humana
|
|
diligere, et penes deos imperium esse, inter homines consor-
|
5
|
tium. Quod aliquamdiu inviolatum mansit, antequam socie-
|
|
tatem avaritia distraxit et paupertatis causa etiam iis quos
|
|
fecit locupletissimos fuit; desierunt enim omnia possidere,
|
|
dum volunt propria. Sed primi mortalium quique ex his
|
4.1
|
geniti naturam incorrupti sequebantur eundem habebant et
|
|
ducem et legem, commissi melioris arbitrio; naturaest enim
|
|
potioribus deteriora summittere. Mutis quidem gregibus aut
|
|
maxima corpora praesunt aut vehementissima: non praecedit
|
5
|
armenta degener taurus, sed qui magnitudine ac toris ceteros
|
|
mares vicit; elephantorum gregem excelsissimus ducit: inter
|
|
homines pro maximo est optimum. Animo itaque rector
|
|
eligebatur, ideoque summa felicitas erat gentium in quibus
|
|
non poterat potentior esse nisi melior; tuto enim quantum
|
10
|
vult potest qui se nisi quod debet non putat posse.
|
|
Illo ergo saeculo quod aureum perhibent penes sapientes
|
5.1
|
fuisse regnum Posidonius iudicat. Hi continebant manus et
|
|
infirmiorem a validioribus tuebantur, suadebant dissuade-
|
|
bantque et utilia atque inutilia monstrabant; horum pru-
|
|
dentia ne quid deesset suis providebat, fortitudo pericula
|
5
|
arcebat, beneficentia augebat ornabatque subiectos. Officium
|
|
erat imperare, non regnum. Nemo quantum posset adversus
|
|
eos experiebatur per quos coeperat posse, nec erat cuiquam
|
|
aut animus in iniuriam aut causa, cum bene imperanti bene
|
|
pareretur, nihilque rex maius minari male parentibus posset
|
10
|
quam ut abiret e regno. Sed postquam subrepentibus vitiis
|
6.1
|
in tyrannidem regna conversa sunt, opus esse legibus coepit,
|
|
quas et ipsas inter initia tulere sapientes. Solon, qui Athenas
|
|
aequo iure fundavit, inter septem fuit sapientia notos;
|
|
Lycurgum si eadem aetas tulisset, sacro illi numero accessisset
|
5
|
octavus. Zaleuci leges Charondaeque laudantur; hi non in
|
|
foro nec in consultorum atrio, sed in Pythagorae tacito illo
|
|
sanctoque secessu didicerunt iura quae florenti tunc Siciliae
|
|
et per Italiam Graeciae ponerent.
|
|
Hactenus Posidonio adsentior: artes quidem a philosophia
|
7.1
|
inventas quibus in cotidiano vita utitur non concesserim, nec
|
|
illi fabricae adseram gloriam. 'Illa' inquit 'sparsos et aut casis
|
|
tectos aut aliqua rupe suffossa aut exesae arboris trunco docuit
|
|
tecta moliri.' Ego vero philosophiam iudico non magis ex-
|
5
|
cogitasse has machinationes tectorum supra tecta surgentium
|
|
et urbium urbes prementium quam vivaria piscium in hoc
|
|
clausa ut tempestatum periculum non adiret gula et quam-
|
|
vis acerrime pelago saeviente haberet luxuria portus suos in
|
|
quibus distinctos piscium greges saginaret. Quid ais? philo-
|
8.1
|
sophia homines docuit habere clavem et seram? Quid aliud
|
|
erat avaritiae signum dare? Philosophia haec cum tanto
|
|
habitantium periculo inminentia tecta suspendit? Parum
|
|
enim erat fortuitis tegi et sine arte et sine difficultate naturale
|
5
|
invenire sibi aliquod receptaculum. Mihi crede, felix illud
|
9.1
|
saeculum ante architectos fuit, ante tectores. Ista nata sunt
|
|
iam nascente luxuria, in quadratum tigna decidere et serra
|
|
per designata currente certa manu trabem scindere;
|
|
nam primi cuneis scindebant fissile lignum.
|
5
|
Non enim tecta cenationi epulum recepturae parabantur,
|
|
nec in hunc usum pinus aut abies deferebatur longo vehi-
|
|
culorum ordine vicis intrementibus, ut ex illa lacunaria auro
|
|
gravia penderent. Furcae utrimque suspensae fulciebant
|
10.1
|
casam; spissatis ramalibus ac fronde congesta et in proclive
|
|
disposita decursus imbribus quamvis magnis erat. Sub his
|
|
tectis habitavere [sed] securi: culmus liberos texit, sub mar-
|
|
more atque auro servitus habitat.
|
5
|
In illo quoque dissentio a Posidonio, quod ferramenta
|
11.1
|
fabrilia excogitata a sapientibus viris iudicat; isto enim modo
|
|
dicat licet sapientes fuisse per quos
|
|
tunc laqueis captare feras et fallere visco
|
|
inventum et magnos canibus circumdare saltus.
|
5
|
Omnia enim ista sagacitas hominum, non sapientia invenit.
|
|
In hoc quoque dissentio, sapientes fuisse qui ferri metalla
|
12.1
|
et aeris invenerint, cum incendio silvarum adusta tellus in
|
|
summo venas iacentis liquefacta fudisset: ista tales inveniunt
|
|
quales colunt. Ne illa quidem tam subtilis mihi quaestio
|
13.1
|
videtur quam Posidonio, utrum malleus in usu esse prius an
|
|
forcipes coeperint. Utraque invenit aliquis excitati ingenii,
|
|
acuti, non magni nec elati, et quidquid aliud corpore incur-
|
|
vato et animo humum spectante quaerendum est. Sapiens
|
5
|
facilis victu fuit. Quidni? cum hoc quoque saeculo esse quam
|
|
expeditissimus cupiat. Quomodo, oro te, convenit ut et
|
14.1
|
Diogenen mireris et Daedalum? Uter ex his sapiens tibi
|
|
videtur? qui serram commentus est, an ille qui, cum vidisset
|
|
puerum cava manu bibentem aquam, fregit protinus exem-
|
|
ptum e perula calicem <cum> hac obiurgatione sui: 'quamdiu
|
5
|
homo stultus supervacuas sarcinas habui!', qui se conplicuit
|
|
in dolio et in eo cubitavit? Hodie utrum tandem sapien-
|
15.1
|
tiorem putas qui invenit quemadmodum in immensam altitu-
|
|
dinem crocum latentibus fistulis exprimat, qui euripos subito
|
|
aquarum impetu implet aut siccat et versatilia cenationum
|
|
laquearia ita coagmentat ut subinde alia facies atque alia
|
5
|
succedat et totiens tecta quotiens fericula mutentur, an eum
|
|
qui et aliis et sibi hoc monstrat, quam nihil nobis natura
|
|
durum ac difficile imperaverit, posse nos habitare sine mar-
|
|
morario ac fabro, posse nos vestitos esse sine commercio
|
|
sericorum, posse nos habere usibus nostris necessaria si con-
|
10
|
tenti fuerimus iis quae terra posuit in summo? Quem si
|
|
audire humanum genus voluerit, tam supervacuum sciet
|
|
sibi cocum esse quam militem.
|
|
Illi sapientes fuerunt aut certe sapientibus similes quibus
|
16.1
|
expedita erat tutela corporis. Simplici cura constant neces-
|
|
saria: in delicias laboratur. Non desiderabis artifices: sequere
|
|
naturam. Illa noluit esse districtos; ad quaecumque nos
|
|
cogebat instruxit. 'Frigus intolerabilest corpori nudo.' Quid
|
5
|
ergo? non pelles ferarum et aliorum animalium a frigore satis
|
|
abundeque defendere queunt? non corticibus arborum plerae-
|
|
que gentes tegunt corpora? non avium plumae in usum vestis
|
|
conseruntur? non hodieque magna Scytharum pars tergis
|
|
vulpium induitur ac murum, quae tactu mollia et inpenetra-
|
10
|
bilia ventis sunt? Quid ergo? non quilibet virgeam cratem
|
|
texuerunt manu et vili obliverunt luto, deinde [de] stipula
|
|
aliisque silvestribus operuere fastigium et pluviis per devexa
|
|
labentibus hiemem transiere securi? 'Opus est tamen calorem
|
17.1
|
solis aestivi umbra crassiore propellere.' Quid ergo? non vetu-
|
|
stas multa abdidit loca quae vel iniuria temporis vel alio quo-
|
|
libet casu excavata in specum recesserunt? Quid ergo? non in
|
|
defosso latent Syrticae gentes quibusque propter nimios solis
|
5
|
ardores nullum tegimentum satis repellendis caloribus soli-
|
|
dum est nisi ipsa arens humus? Non fuit tam iniqua natura
|
18.1
|
ut, cum omnibus aliis animalibus facilem actum vitae daret,
|
|
homo solus non posset sine tot artibus vivere; nihil durum
|
|
ab illa nobis imperatum est, nihil aegre quaerendum, ut
|
|
possit vita produci. Ad parata nati sumus: nos omnia nobis
|
5
|
difficilia facilium fastidio fecimus. Tecta tegimentaque et
|
|
fomenta corporum et cibi et quae nunc ingens negotium facta
|
|
sunt obvia erant et gratuita et opera levi parabilia; modus
|
|
enim omnium prout necessitas erat: nos ista pretiosa, nos
|
|
mira, nos magnis multisque conquirenda artibus fecimus.
|
10
|
Sufficit ad id natura quod poscit. A natura luxuria descivit,
|
19.1
|
quae cotidie se ipsa incitat et tot saeculis crescit et ingenio
|
|
adiuvat vitia. Primo supervacua coepit concupiscere, inde
|
|
contraria, novissime animum corpori addixit et illius deser-
|
|
vire libidini iussit. Omnes istae artes quibus aut circitatur
|
5
|
civitas aut strepit corpori negotium gerunt, cui omnia olim
|
|
tamquam servo praestabantur, nunc tamquam domino paran-
|
|
tur. Itaque hinc textorum, hinc fabrorum officinae sunt, hinc
|
|
odores coquentium, hinc molles corporis motus docentium
|
|
mollesque cantus et infractos. Recessit enim ille naturalis
|
10
|
modus desideria ope necessaria finiens; iam rusticitatis et
|
|
miseriae est velle quantum sat est.
|
|
Incredibilest, mi Lucili, quam facile etiam magnos viros
|
20.1
|
dulcedo orationis abducat a vero. Ecce Posidonius, ut mea
|
|
fert opinio, ex iis qui plurimum philosophiae contulerunt,
|
|
dum vult describere primum quemadmodum alia torquean-
|
|
tur fila, alia ex molli solutoque ducantur, deinde quemad-
|
5
|
modum tela suspensis ponderibus rectum stamen extendat,
|
|
quemadmodum subtemen insertum, quod duritiam utrimque
|
|
conprimentis tramae remolliat, spatha coire cogatur et iungi,
|
|
textrini quoque artem a sapientibus dixit inventam, oblitus
|
|
postea repertum hoc subtilius genus in quo
|
10
|
tela iugo vincta est, stamen secernit harundo,
|
|
inseritur medium radiis subtemen acutis,
|
|
quod lato paviunt insecti pectine dentes.
|
|
Quid si contigisset illi videre has nostri temporis telas, in
|
|
quibus vestis nihil celatura conficitur, in qua non dico nullum
|
15
|
corpori auxilium, sed nullum pudori est? Transit deinde ad
|
21.1
|
agricolas nec minus facunde describit proscissum aratro solum
|
|
et iteratum quo solutior terra facilius pateat radicibus, tunc
|
|
sparsa semina et collectas manu herbas ne quid fortuitum et
|
|
agreste succrescat quod necet segetem. Hoc quoque opus ait
|
5
|
esse sapientium, tamquam non nunc quoque plurima cultores
|
|
agrorum nova inveniant per quae fertilitas augeatur. Deinde
|
22.1
|
non est contentus his artibus, sed in pistrinum sapientem
|
|
summittit; narrat enim quemadmodum rerum naturam imi-
|
|
tatus panem coeperit facere. 'Receptas' inquit 'in os fruges
|
|
concurrens inter se duritia dentium frangit, et quidquid ex-
|
5
|
cidit ad eosdem dentes lingua refertur; tunc umore miscetur
|
|
ut facilius per fauces lubricas transeat; cum pervenit in ven-
|
|
trem, aequali eius fervore concoquitur; tunc demum corpori
|
|
accedit. Hoc aliquis secutus exemplar lapidem asperum aspero
|
23.1
|
inposuit ad similitudinem dentium, quorum pars immobilis
|
|
motum alterius expectat; deinde utriusque adtritu grana
|
|
franguntur et saepius regeruntur donec ad minutiam frequen-
|
|
ter trita redigantur; tum farinam aqua sparsit et adsidua
|
5
|
tractatione perdomuit finxitque panem, quem primo cinis
|
|
calidus et fervens testa percoxit, deinde furni paulatim reperti
|
|
et alia genera quorum fervor serviret arbitrio.' Non multum
|
|
afuit quin sutrinum quoque inventum a sapientibus diceret.
|
|
Omnia ista ratio quidem, sed non recta ratio commenta
|
24.1
|
est. Hominis enim, non sapientis inventa sunt, tam meher-
|
|
cules quam navigia quibus amnes quibusque maria trans-
|
|
imus, aptatis ad excipiendum ventorum impetum velis et
|
|
additis a tergo gubernaculis quae huc atque illuc cursum
|
5
|
navigii torqueant. Exemplum a piscibus tractum est, qui
|
|
cauda reguntur et levi eius in utrumque momento velocita-
|
|
tem suam flectunt. 'Omnia' inquit 'haec sapiens quidem
|
25.1
|
invenit, sed minora quam ut ipse tractaret sordidioribus
|
|
ministris dedit.' Immo non aliis excogitata ista sunt quam
|
|
quibus hodieque curantur. Quaedam nostra demum prodisse
|
|
memoria scimus, ut speculariorum usum perlucente testa
|
5
|
clarum transmittentium lumen, ut suspensuras balneorum
|
|
et inpressos parietibus tubos per quos circumfunderetur calor
|
|
qui ima simul ac summa foveret aequaliter. Quid loquar
|
|
marmora quibus templa, quibus domus fulgent? quid lapi-
|
|
deas moles in rotundum ac leve formatas quibus porticus et
|
10
|
capacia populorum tecta suscipimus? quid verborum notas
|
|
quibus quamvis citata excipitur oratio et celeritatem linguae
|
|
manus sequitur? Vilissimorum mancipiorum ista commenta
|
|
sunt: sapientia altius sedet nec manus edocet: animorum
|
26.1
|
magistra est. Vis scire quid illa eruerit, quid effecerit? Non
|
|
decoros corporis motus nec varios per tubam ac tibiam
|
|
cantus, quibus exceptus spiritus aut in exitu aut in transitu
|
|
formatur in vocem. Non arma nec muros nec bello utilia
|
5
|
molitur: paci favet et genus humanum ad concordiam vocat.
|
|
Non est, inquam, instrumentorum ad usus necessarios opifex.
|
27.1
|
Quid illi tam parvola adsignas? artificem vides vitae. Alias
|
|
quidem artes sub dominio habet; nam cui vita, illi vitae
|
|
quoque ornantia serviunt: ceterum ad beatum statum tendit,
|
|
illo ducit, illo vias aperit. Quae sint mala, quae videantur
|
28.1
|
ostendit; vanitatem exuit mentibus, dat magnitudinem
|
|
solidam, inflatam vero et ex inani speciosam reprimit, nec
|
|
ignorari sinit inter magna quid intersit et tumida; totius
|
|
naturae notitiam ac sui tradit. Quid sint di qualesque
|
5
|
declarat, quid inferi, quid lares et genii, quid in secundam
|
|
numinum formam animae perpetitae, ubi consistant, quid
|
|
agant, quid possint, quid velint. Haec eius initiamenta sunt,
|
|
per quae non municipale sacrum sed ingens deorum omnium
|
|
templum, mundus ipse, reseratur, cuius vera simulacra
|
10
|
verasque facies cernendas mentibus protulit; nam ad spe-
|
|
ctacula tam magna hebes visus est. Ad initia deinde rerum
|
29.1
|
redit aeternamque rationem toti inditam et vim omnium
|
|
seminum singula proprie figurantem. Tum de animo coepit
|
|
inquirere, unde esset, ubi, quamdiu, in quot membra divisus.
|
|
Deinde a corporibus se ad incorporalia transtulit veritatem-
|
5
|
que et argumenta eius excussit; post haec quemadmodum
|
|
discernerentur vitae aut vocis ambigua; in utraque enim
|
|
falsa veris inmixta sunt.
|
|
Non abduxit, inquam, se (ut Posidonio videtur) ab istis
|
30.1
|
artibus sapiens, sed ad illas omnino non venit. Nihil enim
|
|
dignum inventu iudicasset quod non erat dignum perpetuo
|
|
usu iudicaturus; ponenda non sumeret. 'Anacharsis' inquit
|
31.1
|
'invenit rotam figuli, cuius circuitu vasa formantur.' Deinde
|
|
quia apud Homerum invenitur figuli rota, maluit videri
|
|
versus falsos esse quam fabulam. Ego nec Anacharsim aucto-
|
|
rem huius rei fuisse contendo et, si fuit, sapiens quidem hoc
|
5
|
invenit, sed non tamquam sapiens, sicut multa sapientes
|
|
faciunt qua homines sunt, non qua sapientes. Puta velocissi-
|
|
mum esse sapientem: cursu omnis anteibit qua velox est, non
|
|
qua sapiens. Cuperem Posidonio aliquem vitrearium osten-
|
|
dere, qui spiritu vitrum in habitus plurimos format qui vix
|
10
|
diligenti manu effingerentur. Haec inventa sunt postquam
|
|
sapientem invenire desîmus. 'Democritus' inquit 'invenisse
|
32.1
|
dicitur fornicem, ut lapidum curvatura paulatim inclina-
|
|
torum medio saxo alligaretur.' Hoc dicam falsum esse;
|
|
necesse est enim ante Democritum et pontes et portas fuisse,
|
|
quarum fere summa curvantur. Excidit porro vobis eundem
|
33.1
|
Democritum invenisse quemadmodum ebur molliretur,
|
|
quemadmodum decoctus calculus in zmaragdum conver-
|
|
teretur, qua hodieque coctura inventi lapides <in> hoc utiles
|
|
colorantur. Ista sapiens licet invenerit, non qua sapiens erat
|
5
|
invenit; multa enim facit quae ab inprudentissimis aut aeque
|
|
fieri videmus aut peritius atque exercitatius.
|
|
Quid sapiens investigaverit, quid in lucem protraxerit
|
34.1
|
quaeris? Primum verum naturamque, quam non ut cetera
|
|
animalia oculis secutus est, tardis ad divina; deinde vitae
|
|
legem, quam ad universa derexit, nec nosse tantum sed sequi
|
|
deos docuit et accidentia non aliter excipere quam imperata.
|
5
|
Vetuit parere opinionibus falsis et quanti quidque esset
|
|
vera aestimatione perpendit; damnavit mixtas paenitentia
|
|
voluptates et bona semper placitura laudavit et palam fecit
|
|
felicissimum esse cui felicitate non opus est, potentissimum
|
|
esse qui se habet in potestate. Non de ea philosophia loquor
|
35.1
|
quae civem extra patriam posuit, extra mundum deos, quae
|
|
virtutem donavit voluptati, sed <de> illa quae nullum bonum
|
|
putat nisi quod honestum est, quae nec hominis nec fortunae
|
|
muneribus deleniri potest, cuius hoc pretium est, non posse
|
5
|
pretio capi.
|
|
Hanc philosophiam fuisse illo rudi saeculo quo adhuc
|
|
artificia deerant et ipso usu discebantur utilia non credo.
|
|
†Sicut aut† fortunata tempora, cum in medio iacerent bene-
|
36.1
|
ficia naturae promiscue utenda, antequam avaritia atque
|
|
luxuria dissociavere mortales et ad rapinam ex consortio
|
|
<docuere> discurrere: non erant illi sapientes viri, etiam si
|
|
faciebant facienda sapientibus. Statum quidem generis hu-
|
37.1
|
mani non alium quisquam suspexerit magis, nec si cui per-
|
|
mittat deus terrena formare et dare gentibus mores, aliud
|
|
probaverit quam quod apud illos fuisse memoratur apud quos
|
|
nulli subigebant arva coloni;
|
5
|
ne signare quidem aut partiri limite campum
|
|
fas erat: in medium quaerebant, ipsaque tellus
|
|
omnia liberius nullo poscente ferebat.
|
|
Quid hominum illo genere felicius? In commune rerum
|
38.1
|
natura fruebantur; sufficiebat illa ut parens in tutelam
|
|
omnium; haec erat publicarum opum secura possessio. Quid-
|
|
ni ego illud locupletissimum mortalium genus dixerim in quo
|
|
pauperem invenire non posses? Inrupit in res optime positas
|
5
|
avaritia et, dum seducere aliquid cupit atque in suum ver-
|
|
tere, omnia fecit aliena et in angustum se ex inmenso redegit.
|
|
Avaritia paupertatem intulit et multa concupiscendo omnia
|
|
amisit. Licet itaque nunc conetur reparare quod perdidit,
|
39.1
|
licet agros agris adiciat vicinum vel pretio pellens vel iniuria,
|
|
licet in provinciarum spatium rura dilatet et possessionem
|
|
vocet per sua longam peregrinationem: nulla nos finium
|
|
propagatio eo reducet unde discessimus. Cum omnia feceri-
|
5
|
mus, multum habebimus: universum habebamus. Terra ipsa
|
40.1
|
fertilior erat inlaborata et in usus populorum non diripien-
|
|
tium larga. Quidquid natura protulerat, id non minus in-
|
|
venisse quam inventum monstrare alteri voluptas erat; nec
|
|
ulli aut superesse poterat aut deesse: inter concordes divide-
|
5
|
batur. Nondum valentior inposuerat infirmiori manum, non-
|
|
dum avarus abscondendo quod sibi iaceret alium necessariis
|
|
quoque excluserat: par erat alterius ac sui cura. Arma cessa-
|
41.1
|
bant incruentaeque humano sanguine manus odium omne in
|
|
feras verterant. Illi quos aliquod nemus densum a sole pro-
|
|
texerat, qui adversus saevitiam hiemis aut imbris vili re-
|
|
ceptaculo tuti sub fronde vivebant, placidas transigebant sine
|
5
|
suspirio noctes. Sollicitudo nos in nostra purpura versat et
|
|
acerrimis excitat stimulis: at quam mollem somnum illis
|
|
dura tellus dabat! Non inpendebant caelata laquearia, sed in
|
42.1
|
aperto iacentis sidera superlabebantur et, insigne spectaculum
|
|
noctium, mundus in praeceps agebatur, silentio tantum
|
|
opus ducens. Tam interdiu illis quam nocte patebant pro-
|
|
spectus huius pulcherrimae domus; libebat intueri signa ex
|
5
|
media caeli parte vergentia, rursus ex occulto alia surgentia.
|
|
Quidni iuvaret vagari inter tam late sparsa miracula? At vos
|
43.1
|
ad omnem tectorum pavetis sonum et inter picturas vestras,
|
|
si quid increpuit, fugitis attoniti. Non habebant domos instar
|
|
urbium: spiritus ac liber inter aperta perflatus et levis umbra
|
|
rupis aut arboris et perlucidi fontes rivique non opere nec
|
5
|
fistula nec ullo coacto itinere obsolefacti sed sponte currentes
|
|
et prata sine arte formosa, inter haec agreste domicilium
|
|
rustica politum manu—haec erat secundum naturam domus,
|
|
in qua libebat habitare nec ipsam nec pro ipsa timentem:
|
|
nunc magna pars nostri metus tecta sunt.
|
10
|
Sed quamvis egregia illis vita fuerit et carens fraude, non
|
44.1
|
fuere sapientes, quando hoc iam in opere maximo nomen est.
|
|
Non tamen negaverim fuisse alti spiritus viros et, ut ita
|
|
dicam, a dis recentes; neque enim dubium est quin meliora
|
|
mundus nondum effetus ediderit. Quemadmodum autem
|
5
|
omnibus indoles fortior fuit et ad labores paratior, ita non
|
|
erant ingenia omnibus consummata. Non enim dat natura
|
|
virtutem: ars est bonum fieri. Illi quidem non aurum nec
|
45.1
|
argentum nec perlucidos <lapides in> ima terrarum faece
|
|
quaerebant parcebantque adhuc etiam mutis animalibus:
|
|
tantum aberat ut homo hominem non iratus, non timens,
|
|
tantum spectaturus occideret. Nondum vestis illis erat picta,
|
5
|
nondum texebatur aurum, adhuc nec eruebatur. Quid ergo
|
46.1
|
<est>? Ignorantia rerum innocentes erant; multum autem
|
|
interest utrum peccare aliquis nolit an nesciat. Deerat illis
|
|
iustitia, deerat prudentia, deerat temperantia ac fortitudo.
|
|
Omnibus his virtutibus habebat similia quaedam rudis vita:
|
5
|
virtus non contingit animo nisi instituto et edocto et ad
|
|
summum adsidua exercitatione perducto. Ad hoc quidem,
|
|
sed sine hoc nascimur, et in optimis quoque, antequam erudias,
|
|
virtutis materia, non virtus est. Vale.
|
|