LIBER QVINTVS DECIMVS
SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  In epistula qua de morte Metronactis philosophi quere- 93.1.1
baris, tamquam et potuisset diutius vivere et debuisset,
aequitatem tuam desideravi, quae tibi in omni persona, in
omni negotio superest, in una re deest, in qua omnibus:
multos inveni aequos adversus homines, adversus deos 5
neminem. Obiurgamus cotidie fatum: 'quare ille in medio
cursu raptus est? quare ille non rapitur? quare senectutem
et sibi et aliis gravem extendit?' Utrum, obsecro te, aequius 2.1
iudicas, te naturae an tibi parere naturam? quid autem inter-
est quam cito exeas unde utique exeundum est? Non ut diu
vivamus curandum est, sed ut satis; nam ut diu vivas fato
opus est, ut satis, animo. Longa est vita si plena est; impletur 5
autem cum animus sibi bonum suum reddidit et ad se pote-
statem sui transtulit. Quid illum octoginta anni iuvant per 3.1
inertiam exacti? non vixit iste sed in vita moratus est, nec
sero mortuus est, sed diu. 'Octoginta annis vixit.' Interest
mortem eius ex quo die numeres. 'At ille obiit viridis.' Sed 4.1
officia boni civis, boni amici, boni filii executus est; in nulla
parte cessavit; licet aetas eius inperfecta sit, vita perfecta est.
'Octoginta annis vixit.' Immo octoginta annis fuit, nisi
forte sic vixisse eum dicis quomodo dicuntur arbores vivere. 5
Obsecro te, Lucili, hoc agamus ut quemadmodum pretiosa
rerum sic vita nostra non multum pateat sed multum pen-
deat; actu illam metiamur, non tempore. Vis scire quid inter
hunc intersit vegetum contemptoremque fortunae functum
omnibus vitae humanae stipendiis atque in summum bonum 10
eius evectum et illum cui multi anni transmissi sunt? alter
post mortem quoque est, alter ante mortem perît. Laudemus 5.1
itaque et in numero felicium reponamus eum cui quantulum-
cumque temporis contigit bene conlocatum est. Vidit enim
veram lucem; non fuit unus e multis; et vixit et viguit.
Aliquando sereno usus est, aliquando, ut solet, validi sideris 5
fulgor per nubila emicuit. Quid quaeris quamdiu vixerit?
vivit: ad posteros usque transiluit et se in memoriam dedit.
Nec ideo mihi plures annos accedere recusaverim; nihil 6.1
tamen mihi ad beatam vitam defuisse dicam si spatium eius
inciditur; non enim ad eum diem me aptavi quem ultimum
mihi spes avida promiserat, sed nullum non tamquam ulti-
mum aspexi. Quid me interrogas quando natus sim, an inter 5
iuniores adhuc censear? habeo meum. Quemadmodum in 7.1
minore corporis habitu potest homo esse perfectus, sic et in
minore temporis modo potest vita esse perfecta. Aetas inter
externa est. Quamdiu sim alienum est: quamdiu ero, <vere>
ut sim, meum est. Hoc a me exige, ne velut per tenebras 5
aevum ignobile emetiar, ut agam vitam, non ut praetervehar.
Quaeris quod sit amplissimum vitae spatium? usque ad sapien- 8.1
tiam vivere; qui ad illam pervenit attigit non longissimum
finem, sed maximum. Ille vero glorietur audacter et dis agat
gratias interque eos sibi, et rerum naturae inputet quod fuit.
Merito enim inputabit: meliorem illi vitam reddidit quam 5
accepit. Exemplar boni viri posuit, qualis quantusque esset
ostendit; si quid adiecisset, fuisset simile praeterito. Et tamen 9.1
quousque vivimus? Omnium rerum cognitione fruiti sumus:
scimus a quibus principiis natura se attollat, quemadmodum
ordinet mundum, per quas annum vices revocet, quemad-
modum omnia quae usquam erunt cluserit et se ipsam finem 5
sui fecerit; scimus sidera impetu suo vadere, praeter terram
nihil stare, cetera continua velocitate decurrere; scimus quem-
admodum solem luna praetereat, quare tardior velociorem
post se relinquat, quomodo lumen accipiat aut perdat, quae
causa inducat noctem, quae reducat diem: illuc eundum est 10
ubi ista propius aspicias. 'Nec hac spe' inquit sapiens ille 10.1
'fortius exeo, quod patere mihi ad deos meos iter iudico.
Merui quidem admitti et iam inter illos fui animumque illo
meum misi et ad me illi suum miserant. Sed tolli me de
medio puta et post mortem nihil ex homine restare: aeque 5
magnum animum habeo, etiam si nusquam transiturus
excedo.' Non tam multis vixit annis quam potuit. Et pau- 11.1
corum versuum liber est et quidem laudandus atque utilis:
annales Tanusii scis quam ponderosi sint et quid vocentur.
Hoc est vita quorundam longa, et quod Tanusii sequitur
annales. Numquid feliciorem iudicas eum qui summo die 12.1
muneris quam eum qui medio occiditur? numquid aliquem
tam stulte cupidum esse vitae putas ut iugulari in spoliario
quam in harena malit? Non maiore spatio alter alterum
praecedimus. Mors per omnis it; qui occidit consequitur 5
occisum. Minimum est de quo sollicitissime agitur. Quid
autem ad rem pertinet quam diu vites quod evitare non
possis? Vale.