SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Eam partem philosophiae quae dat propria cuique per-
|
94.1.1
|
sonae praecepta nec in universum componit hominem sed
|
|
marito suadet quomodo se gerat adversus uxorem, patri
|
|
quomodo educet liberos, domino quomodo servos regat,
|
|
quidam solam receperunt, ceteras quasi extra utilitatem
|
5
|
nostram vagantis reliquerunt, tamquam quis posset de parte
|
|
suadere nisi qui summam prius totius vitae conplexus esset.
|
|
Ariston Stoicus e contrario hanc partem levem existimat et
|
2.1
|
quae non descendat in pectus usque, anilia habentem prae-
|
|
cepta; plurimum ait proficere ipsa decreta philosophiae
|
|
constitutionemque summi boni; 'quam qui bene intellexit
|
|
ac didicit quid in quaque re faciendum sit sibi ipse praecipit.'
|
5
|
Quemadmodum qui iaculari discit destinatum locum captat
|
3.1
|
et manum format ad derigenda quae mittit, cum hanc vim
|
|
ex disciplina et exercitatione percepit, quocumque vult illa
|
|
utitur (didicit enim non hoc aut illud ferire sed quodcumque
|
|
voluerit), sic qui se ad totam vitam instruxit non desiderat
|
5
|
particulatim admoneri, doctus in totum, non enim quomodo
|
|
cum uxore aut cum filio viveret sed quomodo bene viveret:
|
|
in hoc est et quomodo cum uxore ac liberis vivat. Cleanthes
|
4.1
|
utilem quidem iudicat et hanc partem, sed inbecillam nisi
|
|
ab universo fluit, nisi decreta ipsa philosophiae et capita
|
|
cognovit.
|
|
In duas ergo quaestiones locus iste dividitur: utrum
|
5
|
utilis an inutilis sit, et an solus virum bonum possit efficere,
|
|
id est utrum supervacuus sit an omnis faciat supervacuos.
|
|
Qui hanc partem videri volunt supervacuam hoc aiunt: si
|
5.1
|
quid oculis oppositum moratur aciem, removendum est; illo
|
|
quidem obiecto operam perdit qui praecipit 'sic ambulabis,
|
|
illo manum porriges'. Eodem modo ubi aliqua res occaecat
|
|
animum et ad officiorum dispiciendum ordinem inpedit,
|
5
|
nihil agit qui praecipit 'sic vives cum patre, sic cum uxore'.
|
|
Nihil enim proficient praecepta quamdiu menti error offusus
|
|
est: si ille discutitur, apparebit quid cuique debeatur officio.
|
|
Alioqui doces illum quid sano faciendum sit, non efficis
|
|
sanum. Pauperi ut agat divitem monstras: hoc quomodo
|
6.1
|
manente paupertate fieri potest? Ostendis esurienti quid
|
|
tamquam satur faciat: fixam potius medullis famem detrahe.
|
|
Idem tibi de omnibus vitiis dico: ipsa removenda sunt, non
|
|
praecipiendum quod fieri illis manentibus non potest. Nisi
|
5
|
opiniones falsas quibus laboramus expuleris, nec avarus
|
|
quomodo pecunia utendum sit exaudiet nec timidus quo-
|
|
modo periculosa contemnat. Efficias oportet ut sciat pecu-
|
7.1
|
niam nec bonum nec malum esse; ostendas illi miserrimos
|
|
divites; efficias ut quidquid publice expavimus sciat non esse
|
|
tam timendum quam fama circumfert, nec <diu> dolere
|
|
quemquam nec mori saepe: in morte, quam pati lex est,
|
5
|
magnum esse solacium quod ad neminem redit; in dolore
|
|
pro remedio futuram obstinationem animi, qui levius sibi
|
|
facit quidquid contumaciter passus est; optimam doloris
|
|
esse naturam, quod non potest nec qui extenditur magnus
|
|
esse nec qui est magnus extendi; omnia fortiter excipienda
|
10
|
quae nobis mundi necessitas imperat. His decretis cum illum
|
8.1
|
in conspectum suae condicionis adduxeris et cognoverit
|
|
beatam esse vitam non quae secundum voluptatem est sed
|
|
secundum naturam, cum virtutem unicum bonum hominis
|
|
adamaverit, turpitudinem solum malum fugerit, reliqua
|
5
|
omnia—divitias, honores, bonam valetudinem, vires, im-
|
|
peria—scierit esse mediam partem nec bonis adnumerandam
|
|
nec malis, monitorem non desiderabit ad singula qui dicat
|
|
'sic incede, sic cena; hoc viro, hoc feminae, hoc marito, hoc
|
|
caelibi convenit'. Ista enim qui diligentissime monent ipsi
|
9.1
|
facere non possunt; haec paedagogus puero, haec avia nepoti
|
|
praecipit, et irascendum non esse magister iracundissimus
|
|
disputat. Si ludum litterarium intraveris, scies ista quae
|
|
ingenti supercilio philosophi iactant in puerili esse prae-
|
5
|
scripto.
|
|
Utrum deinde manifesta an dubia praecipies? Non desi-
|
10.1
|
derant manifesta monitorem, praecipienti dubia non creditur;
|
|
supervacuum est ergo praecipere. Id adeo sic disce: si id
|
|
mones quod obscurum est et ambiguum, probationibus adiu-
|
|
vandum erit; si probaturus es, illa per quae probas plus valent
|
5
|
satisque per se sunt. 'Sic amico utere, sic cive, sic socio.'
|
11.1
|
'Quare?' 'Quia iustum est.' Omnia ista mihi de iustitia locus
|
|
tradit: illic invenio aequitatem per se expetendam, nec metu
|
|
nos ad illam cogi nec mercede conduci, non esse iustum cui
|
|
quidquam in hac virtute placet praeter ipsam. Hoc cum per-
|
5
|
suasi mihi et perbibi, quid ista praecepta proficiunt quae erudi-
|
|
tum docent? praecepta dare scienti supervacuum est, nescienti
|
|
parum; audire enim debet non tantum quid sibi praecipiatur
|
|
sed etiam quare. Utrum, inquam, veras opiniones habenti
|
12.1
|
de bonis malisque sunt necessaria an non habenti? Qui non
|
|
habet nihil a te adiuvabitur, aures eius contraria monitio-
|
|
nibus tuis fama possedit; qui habet exactum iudicium de
|
|
fugiendis petendisque scit <quid> sibi faciendum sit etiam
|
5
|
te tacente. Tota ergo pars ista philosophiae summoveri potest.
|
|
Duo sunt propter quae delinquimus: aut inest animo pravis
|
13.1
|
opinionibus malitia contracta aut, etiam si non est falsis
|
|
occupatus, ad falsa proclivis est et cito specie quo non oportet
|
|
trahente corrumpitur. Itaque debemus aut percurare men-
|
|
tem aegram et vitiis liberare aut vacantem quidem sed ad
|
5
|
peiora pronam praeoccupare. Utrumque decreta philosophiae
|
|
faciunt; ergo tale praecipiendi genus nil agit. Praeterea
|
14.1
|
si praecepta singulis damus, inconprehensibile opus est;
|
|
alia enim dare debemus feneranti, alia colenti agrum, alia
|
|
negotianti, alia regum amicitias sequenti, alia pares, alia
|
|
inferiores amaturo. In matrimonio praecipies quomodo vivat
|
15.1
|
cum uxore aliquis quam virginem duxit, quomodo cum ea
|
|
quae alicuius ante matrimonium experta est, quemadmodum
|
|
cum locuplete, quemadmodum cum indotata. An non putas
|
|
aliquid esse discriminis inter sterilem et fecundam, inter
|
5
|
provectiorem et puellam, inter matrem et novercam? Omnis
|
|
species conplecti non possumus: atqui singulae propria ex-
|
|
igunt, leges autem philosophiae breves sunt et omnia alligant.
|
|
Adice nunc quod sapientiae praecepta finita debent esse et
|
16.1
|
certa; si qua finiri non possunt, extra sapientiam sunt;
|
|
sapientia rerum terminos novit. Ergo ista praeceptiva pars
|
|
summovenda est, quia quod paucis promittit praestare omni-
|
|
bus non potest; sapientia autem omnis tenet. Inter insaniam
|
17.1
|
publicam et hanc quae medicis traditur nihil interest nisi
|
|
quod haec morbo laborat, illa opinionibus falsis; altera cau-
|
|
sas furoris traxit ex valetudine, altera animi mala valetudo
|
|
est. Si quis furioso praecepta det quomodo loqui debeat,
|
5
|
quomodo procedere, quomodo in publico se gerere, quomodo
|
|
in privato, erit ipso quem monebit insanior: [si] bilis nigra
|
|
curanda est et ipsa furoris causa removenda. Idem in hoc alio
|
|
animi furore faciendum est: ipse discuti debet; alioqui
|
|
abibunt in vanum monentium verba.
|
10
|
Haec ab Aristone dicuntur; cui respondebimus ad singula.
|
18.1
|
Primum adversus illud quod ait, si quid obstat oculo et in-
|
|
pedit visum, debere removeri, fateor huic non opus esse
|
|
praeceptis ad videndum, sed remedio quo purgetur acies et
|
|
officientem sibi moram effugiat; natura enim videmus, cui
|
5
|
usum sui reddit qui removit obstantia; quid autem cuique
|
|
debeatur officio natura non docet. Deinde cuius curata
|
19.1
|
suffusio est, is non protinus cum visum recepit aliis quoque
|
|
potest reddere: malitia liberatus et liberat. Non opus est
|
|
exhortatione, ne consilio quidem, ut colorum proprietates
|
|
oculus intellegat; a nigro album etiam nullo monente distin-
|
5
|
guet. Multis contra praeceptis eget animus ut videat quid
|
|
agendum sit in vita. Quamquam oculis quoque aegros
|
|
medicus non tantum curat sed etiam monet. 'Non est' inquit
|
20.1
|
'quod protinus inbecillam aciem committas inprobo lumini;
|
|
a tenebris primum ad umbrosa procede, deinde plus aude et
|
|
paulatim claram lucem pati adsuesce. Non est quod post
|
|
cibum studeas, non est quod plenis oculis ac tumentibus
|
5
|
imperes; adflatum et vim frigoris in os occurrentis evita'—
|
|
alia eiusmodi, quae non minus quam medicamenta proficiunt.
|
|
Adicit remediis medicina consilium.
|
|
'Error' inquit 'est causa peccandi: hunc nobis praecepta
|
21.1
|
non detrahunt nec expugnant opiniones de bonis ac malis
|
|
falsas.' Concedo per se efficacia praecepta non esse ad
|
|
evertendam pravam animi persuasionem; sed non ideo <non>
|
|
aliis quidem adiecta proficiunt. Primum memoriam renovant;
|
5
|
deinde quae in universo confusius videbantur in partes divisa
|
|
diligentius considerantur. Aut [in] isto modo licet et con-
|
|
solationes dicas supervacuas et exhortationes: atqui non sunt
|
|
supervacuae; ergo ne monitiones quidem. 'Stultum est' inquit
|
22.1
|
'praecipere aegro quid facere tamquam sanus debeat, cum
|
|
restituenda sanitas sit, sine qua inrita sunt praecepta.' Quid
|
|
quod habent aegri quaedam sanique communia de quibus
|
|
admonendi sunt? tamquam ne avide cibos adpetant, ut
|
5
|
lassitudinem vitent. Habent quaedam praecepta communia
|
|
pauper et dives. 'Sana' inquit 'avaritiam, et nihil habebis
|
23.1
|
quod admoneas aut pauperem aut divitem, si cupiditas
|
|
utriusque consedit.' Quid quod aliud est non concupiscere
|
|
pecuniam, aliud uti pecunia scire? cuius avari modum igno-
|
|
rant, etiam non avari usum. 'Tolle' inquit 'errores: super-
|
5
|
vacua praecepta sunt.' Falsum est. Puta enim avaritiam
|
|
relaxatam, puta adstrictam esse luxuriam, temeritati frenos
|
|
iniectos, ignaviae subditum calcar: etiam remotis vitiis, quid
|
|
et quemadmodum debeamus facere discendum est. 'Nihil'
|
24.1
|
inquit 'efficient monitiones admotae gravibus vitiis.' Ne
|
|
medicina quidem morbos insanabiles vincit, tamen adhibetur
|
|
aliis in remedium, aliis in levamentum. Ne ipsa quidem uni-
|
|
versae philosophiae vis, licet totas in hoc vires suas advocet,
|
5
|
duram iam et veterem animis extrahet pestem; sed non ideo
|
|
nihil sanat quia non omnia.
|
|
'Quid prodest' inquit 'aperta monstrare?' Plurimum;
|
25.1
|
interdum enim scimus nec adtendimus. Non docet admonitio
|
|
sed advertit, sed excitat, sed memoriam continet nec patitur
|
|
elabi. Pleraque ante oculos posita transimus: admonere genus
|
|
adhortandi est. Saepe animus etiam aperta dissimulat;
|
5
|
ingerenda est itaque illi notitia rerum notissimarum. Illa
|
|
hoc loco in Vatinium Calvi repetenda sententia est: 'factum
|
|
esse ambitum scitis, et hoc vos scire omnes sciunt'. Scis
|
26.1
|
amicitias sancte colendas esse, sed non facis. Scis inprobum
|
|
esse qui ab uxore pudicitiam exigit, ipse alienarum corruptor
|
|
uxorum; scis ut illi nil cum adultero, sic tibi nil esse debere
|
|
cum paelice, et non facis. Itaque subinde ad memoriam redu-
|
5
|
cendus es; non enim reposita illa esse oportet sed in promptu.
|
|
Quaecumque salutaria sunt saepe agitari debent, saepe ver-
|
|
sari, ut non tantum nota sint nobis sed etiam parata. Adice
|
|
nunc quod aperta quoque apertiora fieri solent.
|
|
'Si dubia sunt' inquit 'quae praecipis, probationes adicere
|
27.1
|
debebis; ergo illae, non praecepta proficient.' Quid quod
|
|
etiam sine probationibus ipsa monentis auctoritas prodest?
|
|
sic quomodo iurisconsultorum valent responsa, etiam si ratio
|
|
non redditur. Praeterea ipsa quae praecipiuntur per se mul-
|
5
|
tum habent ponderis, utique si aut carmini intexta sunt aut
|
|
prosa oratione in sententiam coartata, sicut illa Catoniana:
|
|
'emas non quod opus est, sed quod necesse est; quod non opus
|
|
est asse carum est', qualia sunt illa aut reddita oraculo aut
|
28.1
|
similia: 'tempori parce', 'te nosce'. Numquid rationem exiges
|
|
cum tibi aliquis hos dixerit versus?
|
|
Iniuriarum remedium est oblivio.
|
|
Audentis fortuna iuvat, piger ipse sibi opstat.
|
5
|
Advocatum ista non quaerunt: adfectus ipsos tangunt et
|
|
natura vim suam exercente proficiunt. Omnium honestarum
|
29.1
|
rerum semina animi gerunt, quae admonitione excitantur
|
|
non aliter quam scintilla flatu levi adiuta ignem suum ex-
|
|
plicat; erigitur virtus cum tacta est et inpulsa. Praeterea
|
|
quaedam sunt quidem in animo, sed parum prompta, quae
|
5
|
incipiunt in expedito esse cum dicta sunt; quaedam diversis
|
|
locis iacent sparsa, quae contrahere inexercitata mens non
|
|
potest. Itaque in unum conferenda sunt et iungenda, ut plus
|
|
valeant animumque magis adlevent. Aut si praecepta nihil
|
30.1
|
adiuvant, omnis institutio tollenda est; ipsa natura contenti
|
|
esse debemus. Hoc qui dicunt non vident alium esse ingenii
|
|
mobilis et erecti, alium tardi et hebetis, utique alium alio
|
|
ingeniosiorem. Ingenii vis praeceptis alitur et crescit novas-
|
5
|
que persuasiones adicit innatis et depravata corrigit.
|
|
'Si quis' inquit 'non habet recta decreta, quid illum ad-
|
31.1
|
monitiones iuvabunt vitiosis obligatum?' Hoc scilicet, ut
|
|
illis liberetur; non enim extincta in illo indoles naturalis est
|
|
sed obscurata et oppressa. Sic quoque temptat resurgere et
|
|
contra prava nititur, nacta vero praesidium et adiuta prae-
|
5
|
ceptis evalescit, si tamen illam diutina pestis non infecit nec
|
|
enecuit; hanc enim ne disciplina quidem philosophiae toto
|
|
impetu suo conisa restituet. Quid enim interest inter decreta
|
|
philosophiae et praecepta nisi quod illa generalia praecepta
|
|
sunt, haec specialia? Utraque res praecipit, sed altera in totum,
|
10
|
particulatim altera.
|
|
'Si quis' inquit 'recta habet et honesta decreta, hic ex
|
32.1
|
supervacuo monetur.' Minime; nam hic quoque doctus
|
|
quidem est facere quae debet, sed haec non satis perspicit.
|
|
Non enim tantum adfectibus inpedimur quominus pro-
|
|
banda faciamus sed inperitia inveniendi quid quaeque res
|
5
|
exigat. Habemus interdum compositum animum, sed residem
|
|
et inexercitatum ad inveniendam officiorum viam, quam
|
|
admonitio demonstrat.
|
|
'Expelle' inquit 'falsas opiniones de bonis et malis, in locum
|
33.1
|
autem earum veras repone, et nihil habebit admonitio quod
|
|
agat.' Ordinatur sine dubio ista ratione animus, sed non ista
|
|
tantum; nam quamvis argumentis collectum sit quae bona
|
|
malaque sint, nihilominus habent praecepta partes suas. Et
|
5
|
prudentia et iustitia officiis constat: officia praeceptis dis-
|
|
ponuntur. Praeterea ipsum de malis bonisque iudicium
|
34.1
|
confirmatur officiorum exsecutione, ad quam praecepta per-
|
|
ducunt. Utraque enim inter se consentiunt: nec illa possunt
|
|
praecedere ut non haec sequantur, et haec ordinem sequun-
|
|
tur suum; unde apparet illa praecedere.
|
5
|
'Infinita' inquit 'praecepta sunt.' Falsum est; nam de
|
35.1
|
maximis ac necessariis rebus non sunt infinita; tenues autem
|
|
differentias habent quas exigunt tempora, loca, personae,
|
|
sed his quoque dantur praecepta generalia.
|
|
'Nemo', inquit, 'praeceptis curat insaniam; ergo ne mali-
|
36.1
|
tiam quidem.' Dissimile est; nam si insaniam sustuleris,
|
|
sanitas reddita est; si falsas opiniones exclusimus, non statim
|
|
sequitur dispectus rerum agendarum; ut sequatur, tamen
|
|
admonitio conroborabit rectam de bonis malisque senten-
|
5
|
tiam. Illud quoque falsum est, nihil apud insanos proficere
|
|
praecepta. Nam quemadmodum sola non prosunt, sic cura-
|
|
tionem adiuvant; et denuntiatio et castigatio insanos coer-
|
|
cuit—de illis nunc insanis loquor quibus mens mota est, non
|
|
erepta.
|
10
|
'Leges' inquit 'ut faciamus quod oportet non efficiunt,
|
37.1
|
et quid aliud sunt quam minis mixta praecepta?' Primum
|
|
omnium ob hoc illae non persuadent quia minantur, at haec
|
|
non cogunt sed exorant; deinde leges a scelere deterrent,
|
|
praecepta in officium adhortantur. His adice quod leges
|
5
|
quoque proficiunt ad bonos mores, utique si non tantum
|
|
imperant sed docent. In hac re dissentio a Posidonio, qui
|
38.1
|
<'improbo' inquit> 'quod Platonis legibus adiecta principia
|
|
sunt. Legem enim brevem esse oportet, quo facilius ab
|
|
inperitis teneatur. Velut emissa divinitus vox sit: iubeat,
|
|
non disputet. Nihil videtur mihi frigidius, nihil ineptius
|
5
|
quam lex cum prologo. Mone, dic quid me velis fecisse: non
|
|
disco sed pareo.' Proficiunt vero; itaque malis moribus uti
|
|
videbis civitates usas malis legibus. 'At non apud omnis
|
39.1
|
proficiunt.' Ne philosophia quidem; nec ideo inutilis et
|
|
formandis animis inefficax est. Quid autem? philosophia non
|
|
vitae lex est? Sed putemus non proficere leges: non ideo
|
|
sequitur ut ne monitiones quidem proficiant. Aut sic et
|
5
|
consolationes nega proficere dissuasionesque et adhortationes
|
|
et obiurgationes et laudationes. Omnia ista monitionum
|
|
genera sunt; per ista ad perfectum animi statum pervenitur.
|
|
Nulla res magis animis honesta induit dubiosque et in pravum
|
40.1
|
inclinabiles revocat ad rectum quam bonorum virorum con-
|
|
versatio; paulatim enim descendit in pectora et vim praece-
|
|
ptorum obtinet frequenter aspici, frequenter audiri. Occursus
|
|
mehercules ipse sapientium iuvat, et est aliquid quod ex
|
5
|
magno viro vel tacente proficias. Nec tibi facile dixerim
|
41.1
|
quemadmodum prosit, sicut illud intellegam profuisse.
|
|
'Minuta quaedam' ut ait Phaedon 'animalia cum mordent
|
|
non sentiuntur, adeo tenuis illis et fallens in periculum vis
|
|
est; tumor indicat morsum et in ipso tumore nullum vulnus
|
5
|
apparet.' Idem tibi in conversatione virorum sapientium
|
|
eveniet: non deprehendes quemadmodum aut quando tibi
|
|
prosit, profuisse deprendes.
|
|
'Quorsus' inquis 'hoc pertinet?' Aeque praecepta bona, si
|
42.1
|
saepe tecum sint, profutura quam bona exempla. Pythagoras
|
|
ait alium animum fieri intrantibus templum deorumque
|
|
simulacra ex vicino cernentibus et alicuius oraculi opperienti-
|
|
bus vocem. Quis autem negabit feriri quibusdam praeceptis
|
43.1
|
efficaciter etiam inperitissimos? velut his brevissimis vocibus,
|
|
sed multum habentibus ponderis:
|
|
Nil nimis.
|
|
Avarus animus nullo satiatur lucro.
|
5
|
Ab alio expectes alteri quod feceris.
|
|
Haec cum ictu quodam audimus, nec ulli licet dubitare aut
|
|
interrogare 'quare?'; adeo etiam sine ratione ipsa veritas
|
|
lucet. Si reverentia frenat animos ac vitia conpescit, cur non
|
44.1
|
et admonitio idem possit? Si inponit pudorem castigatio,
|
|
cur admonitio non faciat, etiam si nudis praeceptis utitur?
|
|
Illa vero efficacior est et altius penetrat quae adiuvat ratione
|
|
quod praecipit, quae adicit quare quidque faciendum sit et
|
5
|
quis facientem oboedientemque praeceptis fructus expectet.
|
|
Si imperio proficitur, et admonitione; atqui proficitur im-
|
|
perio; ergo et admonitione. In duas partes virtus dividitur,
|
45.1
|
in contemplationem veri et actionem: contemplationem
|
|
institutio tradit, actionem admonitio. Virtutem et exercet
|
|
et ostendit recta actio. Acturo autem si prodest qui suadet,
|
|
et qui monet proderit. Ergo si recta actio virtuti necessaria
|
5
|
est, rectas autem actiones admonitio demonstrat, et ad-
|
|
monitio necessaria est. Duae res plurimum roboris animo
|
46.1
|
dant, fides veri et fiducia: utramque admonitio facit. Nam
|
|
et creditur illi et, cum creditum est, magnos animus spiritus
|
|
concipit ac fiducia impletur; ergo admonitio non est super-
|
|
vacua. M. Agrippa, vir ingentis animi, qui solus ex iis quos
|
5
|
civilia bella claros potentesque fecerunt felix in publicum fuit,
|
|
dicere solebat multum se huic debere sententiae: 'nam con-
|
|
cordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur'.
|
|
Hac se aiebat et fratrem et amicum optimum factum. Si
|
47.1
|
eiusmodi sententiae familiariter in animum receptae for-
|
|
mant eum, cur non haec pars philosophiae quae talibus
|
|
sententiis constat idem possit? Pars virtutis disciplina con-
|
|
stat, pars exercitatione; et discas oportet et quod didicisti
|
5
|
agendo confirmes. Quod si est, non tantum scita sapientiae
|
|
prosunt sed etiam praecepta, quae adfectus nostros velut
|
|
edicto coercent et ablegant.
|
|
'Philosophia' inquit 'dividitur in haec, scientiam et habi-
|
48.1
|
tum animi; nam qui didicit et facienda ac vitanda percepit
|
|
nondum sapiens est nisi in ea quae didicit animus eius trans-
|
|
figuratus est. Tertia ista pars praecipiendi ex utroque est, et
|
|
ex decretis et ex habitu; itaque supervacua est ad implendam
|
5
|
virtutem, cui duo illa sufficiunt.' Isto ergo modo et consolatio
|
49.1
|
supervacua est (nam haec quoque ex utroque est) et adhorta-
|
|
tio et suasio et ipsa argumentatio; nam et haec ab habitu
|
|
animi compositi validique proficiscitur. Sed quamvis ista ex
|
|
optimo habitu animi veniant, optimus animi habitus ex his
|
5
|
est; et facit illa et ex illis ipse fit. Deinde istud quod dicis iam
|
50.1
|
perfecti viri est ac summam consecuti felicitatis humanae.
|
|
Ad haec autem tarde pervenitur; interim etiam inperfecto
|
|
sed proficienti demonstranda est in rebus agendis via. Hanc
|
|
forsitan etiam sine admonitione dabit sibi ipsa sapientia,
|
5
|
quae iam eo perduxit animum ut moveri nequeat nisi in
|
|
rectum. Inbecillioribus quidem ingeniis necessarium est
|
|
aliquem praeire: 'hoc vitabis, hoc facies'. Praeterea si expe-
|
51.1
|
ctat tempus quo per se sciat quid optimum factu sit, interim
|
|
errabit et errando inpedietur quominus ad illud perveniat
|
|
quo possit se esse contentus; regi ergo debet dum incipit
|
|
posse se regere. Pueri ad praescriptum discunt; digiti illorum
|
5
|
tenentur et aliena manu per litterarum simulacra ducuntur,
|
|
deinde imitari iubentur proposita et ad illa reformare chiro-
|
|
graphum: sic animus noster, dum eruditur ad praescriptum,
|
|
iuvatur.
|
|
Haec sunt per quae probatur hanc philosophiae partem
|
52.1
|
supervacuam non esse. Quaeritur deinde an ad faciendum
|
|
sapientem sola sufficiat. Huic quaestioni suum diem dabimus:
|
|
interim omissis argumentis nonne apparet opus esse nobis
|
|
aliquo advocato qui contra populi praecepta praecipiat?
|
5
|
Nulla ad aures nostras vox inpune perfertur: nocent qui
|
53.1
|
optant, nocent qui execrantur. Nam et horum inprecatio
|
|
falsos nobis metus inserit et illorum amor male docet bene
|
|
optando; mittit enim nos ad longinqua bona et incerta et
|
|
errantia, cum possimus felicitatem domo promere. Non licet,
|
54.1
|
inquam, ire recta via; trahunt in pravum parentes, trahunt
|
|
servi. Nemo errat uni sibi, sed dementiam spargit in proxi-
|
|
mos accipitque invicem. Et ideo in singulis vitia populorum
|
|
sunt quia illa populus dedit. Dum facit quisque peiorem,
|
5
|
factus est; didicit deteriora, dein docuit, effectaque est
|
|
ingens illa nequitia congesto in unum quod cuique pessimum
|
|
scitur. Sit ergo aliquis custos et aurem subinde pervellat
|
55.1
|
abigatque rumores et reclamet populis laudantibus. Erras
|
|
enim si existimas nobiscum vitia nasci: supervenerunt,
|
|
ingesta sunt. Itaque monitionibus crebris opiniones quae nos
|
|
circumsonant repellantur. Nulli nos vitio natura conciliat:
|
56.1
|
illa integros ac liberos genuit. Nihil quo avaritiam nostram
|
|
inritaret posuit in aperto: pedibus aurum argentumque
|
|
subiecit calcandumque ac premendum dedit quidquid est
|
|
propter quod calcamur ac premimur. Illa vultus nostros
|
5
|
erexit ad caelum et quidquid magnificum mirumque fecerat
|
|
videri a suspicientibus voluit: ortus occasusque et properantis
|
|
mundi volubilem cursum, interdiu terrena aperientem, nocte
|
|
caelestia, tardos siderum incessus si compares toti, citatissimos
|
|
autem si cogites quanta spatia numquam intermissa veloci-
|
10
|
tate circumeant, defectus solis ac lunae invicem obstantium,
|
|
alia deinceps digna miratu, sive per ordinem subeunt sive
|
|
subitis causis mota prosiliunt, ut nocturnos ignium tractus
|
|
et sine ullo ictu sonituque fulgores caeli patescentis colu-
|
|
mnasque ac trabes et varia simulacra flammarum. Haec supra
|
57.1
|
nos natura disposuit, aurum quidem et argentum et propter
|
|
ista numquam pacem agens ferrum, quasi male nobis com-
|
|
mitterentur, abscondit. Nos in lucem propter quae pugnare-
|
|
mus extulimus, nos et causas periculorum nostrorum et
|
5
|
instrumenta disiecto terrarum pondere eruimus, nos fortunae
|
|
mala nostra tradidimus nec erubescimus summa apud nos
|
|
haberi quae fuerant ima terrarum. Vis scire quam falsus
|
58.1
|
oculos tuos deceperit fulgor? nihil est istis quamdiu mersa et
|
|
involuta caeno suo iacent foedius, nihil obscurius, quidni?
|
|
quae per longissimorum cuniculorum tenebras extrahuntur;
|
|
nihil est illis dum fiunt et a faece sua separantur informius.
|
5
|
Denique ipsos opifices intuere per quorum manus sterile
|
|
terrae genus et infernum perpurgatur: videbis quanta fuli-
|
|
gine oblinantur. Atqui ista magis inquinant animos quam
|
59.1
|
corpora, et in possessore eorum quam in artifice plus sordium
|
|
est. Necessarium itaque admoneri est, habere aliquem ad-
|
|
vocatum bonae mentis et in tanto fremitu tumultuque
|
|
falsorum unam denique audire vocem. Quae erit illa vox? ea
|
5
|
scilicet quae tibi tantis clamoribus ambitionis exsurdato
|
|
salubria insusurret verba, quae dicat: non est quod invideas
|
60.1
|
istis quos magnos felicesque populus vocat, non est quod tibi
|
|
compositae mentis habitum et sanitatem plausus excutiat,
|
|
non est quod tibi tranquillitatis tuae fastidium faciat ille
|
|
sub illis fascibus purpura cultus, non est quod feliciorem eum
|
5
|
iudices cui summovetur quam te quem lictor semita deicit.
|
|
Si vis exercere tibi utile, nulli autem grave imperium, sum-
|
|
move vitia. Multi inveniuntur qui ignem inferant urbibus,
|
61.1
|
qui inexpugnabilia saeculis et per aliquot aetates tuta proster-
|
|
nant, qui aequum arcibus aggerem attollant et muros in
|
|
miram altitudinem eductos arietibus ac machinis quassent.
|
|
Multi sunt qui ante se agant agmina et tergis hostium [et]
|
5
|
graves instent et ad mare magnum perfusi caede gentium
|
|
veniant, sed hi quoque, ut vincerent hostem, cupiditate victi
|
|
sunt. Nemo illis venientibus restitit, sed nec ipsi ambitioni
|
|
crudelitatique restiterant; tunc cum agere alios visi sunt,
|
|
agebantur. Agebat infelicem Alexandrum furor aliena vastan-
|
62.1
|
di et ad ignota mittebat. An tu putas sanum qui a Graeciae
|
|
primum cladibus, in qua eruditus est, incipit? qui quod
|
|
cuique optimum est eripit, Lacedaemona servire iubet, Athe-
|
|
nas tacere? Non contentus tot civitatium strage, quas aut vi-
|
5
|
cerat Philippus aut emerat, alias alio loco proicit et toto orbe
|
|
arma circumfert; nec subsistit usquam lassa crudelitas in-
|
|
manium ferarum modo quae plus quam exigit fames mor-
|
|
dent. Iam in unum regnum multa regna coniecit, iam Graeci
|
63.1
|
Persaeque eundem timent, iam etiam a Dareo liberae nationes
|
|
iugum accipiunt; it tamen ultra oceanum solemque, indi-
|
|
gnatur ab Herculis Liberique vestigiis victoriam flectere, ipsi
|
|
naturae vim parat. Non ille ire vult, sed non potest stare, non
|
5
|
aliter quam in praeceps deiecta pondera, quibus eundi finis
|
|
est iacuisse. Ne Gnaeo quidem Pompeio externa bella ac
|
64.1
|
domestica virtus aut ratio suadebat, sed insanus amor magni-
|
|
tudinis falsae. Modo in Hispaniam et Sertoriana arma, modo
|
|
ad colligandos piratas ac maria pacanda vadebat: hae prae-
|
|
texebantur causae ad continuandam potentiam. Quid illum
|
65.1
|
in Africam, quid in septentrionem, quid in Mithridaten et
|
|
Armeniam et omnis Asiae angulos traxit? infinita scilicet
|
|
cupido crescendi, cum sibi uni parum magnus videretur.
|
|
Quid C. Caesarem in sua fata pariter ac publica inmisit?
|
5
|
gloria et ambitio et nullus supra ceteros eminendi modus.
|
|
Unum ante se ferre non potuit, cum res publica supra se duos
|
|
ferret. Quid, tu C. Marium semel consulem (unum enim
|
66.1
|
consulatum accepit, ceteros rapuit), cum Teutonos Cimbros-
|
|
que concideret, cum Iugurtham per Africae deserta sequere-
|
|
tur, tot pericula putas adpetisse virtutis instinctu? Marius
|
|
exercitus, Marium ambitio ducebat. Isti cum omnia con-
|
67.1
|
cuterent, concutiebantur turbinum more, qui rapta con-
|
|
volvunt sed ipsi ante volvuntur et ob hoc maiore impetu
|
|
incurrunt quia nullum illis sui regimen est, ideoque, cum
|
|
multis fuerunt malo, pestiferam illam vim qua plerisque
|
5
|
nocuerunt ipsi quoque sentiunt. Non est quod credas quem-
|
|
quam fieri aliena infelicitate felicem.
|
|
Omnia ista exempla quae oculis atque auribus nostris
|
68.1
|
ingeruntur retexenda sunt, et plenum malis sermonibus
|
|
pectus exhauriendum; inducenda in occupatum locum virtus,
|
|
quae mendacia et contra verum placentia exstirpet, quae nos
|
|
a populo cui nimis credimus separet ac sinceris opinionibus
|
5
|
reddat. Hoc est enim sapientia, in naturam converti et eo
|
|
restitui unde publicus error expulerit. Magna pars sanitatis
|
69.1
|
est hortatores insaniae reliquisse et ex isto coitu invicem
|
|
noxio procul abisse. Hoc ut esse verum scias, aspice quanto
|
|
aliter unusquisque populo vivat, aliter sibi. Non est per se
|
|
magistra innocentiae solitudo nec frugalitatem docent rura,
|
5
|
sed ubi testis ac spectator abscessit, vitia subsidunt, quorum
|
|
monstrari et conspici fructus est. Quis eam quam nulli
|
70.1
|
ostenderet induit purpuram? quis posuit secretam in auro
|
|
dapem? quis sub alicuius arboris rusticae proiectus umbra
|
|
luxuriae suae pompam solus explicuit? Nemo oculis suis
|
|
lautus est, ne paucorum quidem aut familiarium, sed appara-
|
5
|
tum vitiorum suorum pro modo turbae spectantis expandit.
|
|
Ita est: inritamentum est omnium in quae insanimus ad-
|
71.1
|
mirator et conscius. Ne concupiscamus efficies si ne osten-
|
|
damus effeceris. Ambitio et luxuria et inpotentia scaenam
|
|
desiderant: sanabis ista si absconderis. Itaque si in medio
|
72.1
|
urbium fremitu conlocati sumus, stet ad latus monitor et
|
|
contra laudatores ingentium patrimoniorum laudet parvo
|
|
divitem et usu opes metientem. Contra illos qui gratiam ac
|
|
potentiam attollunt otium ipse suspiciat traditum litteris et
|
5
|
animum ab externis ad sua reversum. Ostendat ex consti-
|
73.1
|
tutione vulgi beatos in illo invidioso fastigio suo trementis
|
|
et attonitos longeque aliam de se opinionem habentis quam
|
|
ab aliis habetur; nam quae aliis excelsa videntur ipsis prae-
|
|
rupta sunt. Itaque exanimantur et trepidant quotiens despe-
|
5
|
xerunt in illud magnitudinis suae praeceps; cogitant enim
|
|
varios casus et in sublimi maxime lubricos. Tunc adpetita
|
74.1
|
formidant et quae illos graves aliis reddit gravior ipsis felici-
|
|
tas incubat. Tunc laudant otium lene et sui iuris, odio est
|
|
fulgor et fuga a rebus adhuc stantibus quaeritur. Tunc de-
|
|
mum videas philosophantis metu et aegrae fortunae sana
|
5
|
consilia. Nam quasi ista inter se contraria sint, bona fortuna
|
|
et mens bona, ita melius in malis sapimus: secunda rectum
|
|
auferunt. Vale.
|
|