SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Petis a me ut id quod in diem suum dixeram debere differri
|
95.1.1
|
repraesentem et scribam tibi an haec pars philosophiae quam
|
|
Graeci paraeneticen vocant, nos praeceptivam dicimus, satis
|
|
sit ad consummandam sapientiam. Scio te in bonam partem
|
|
accepturum si negavero. Eo magis promitto et verbum
|
5
|
publicum perire non patior: 'postea noli rogare quod inpe-
|
|
trare nolueris'. Interdum enim enixe petimus id quod re-
|
2.1
|
cusaremus si quis offerret. Haec sive levitas est sive vernilitas
|
|
punienda est promittendi facilitate. Multa videri volumus
|
|
velle sed nolumus. Recitator historiam ingentem attulit
|
|
minutissime scriptam, artissime plictam, et magna parte
|
5
|
perlecta 'desinam' inquit 'si vultis': adclamatur 'recita,
|
|
recita' ab iis qui illum ommutescere illic cupiunt. Saepe
|
|
aliud volumus, aliud optamus, et verum ne dis quidem di-
|
|
cimus, sed dii aut non exaudiunt aut miserentur. Ego me
|
3.1
|
omissa misericordia vindicabo et tibi ingentem epistulam
|
|
inpingam, quam tu si invitus leges, dicito 'ego mihi hoc
|
|
contraxi', teque inter illos numera quos uxor magno ducta
|
|
ambitu torquet, inter illos quos divitiae per summum ad-
|
5
|
quisitae sudorem male habent, inter illos quos honores nulla
|
|
non arte atque opera petiti discruciant, et ceteros malorum
|
|
suorum compotes.
|
|
Sed ut omisso principio rem ipsam adgrediar, 'beata'
|
4.1
|
inquiunt 'vita constat ex actionibus rectis; ad actiones rectas
|
|
praecepta perducunt; ergo ad beatam vitam praecepta suffi-
|
|
ciunt'. Non semper ad actiones rectas praecepta perducunt,
|
|
sed cum obsequens ingenium est; aliquando frustra ad-
|
5
|
moventur, si animum opiniones obsident pravae. Deinde
|
5.1
|
etiam si recte faciunt, nesciunt facere se recte. Non potest
|
|
enim quisquam nisi ab initio formatus et tota ratione com-
|
|
positus omnis exsequi numeros ut sciat quando oporteat et in
|
|
quantum et cum quo et quemadmodum et quare. Non potest
|
5
|
toto animo ad honesta conari, ne constanter quidem aut
|
|
libenter, sed respiciet, sed haesitabit.
|
|
'Si honesta' inquit 'actio ex praeceptis venit, ad beatam
|
6.1
|
vitam praecepta abunde sunt: atqui est illud, ergo et hoc.'
|
|
His respondebimus actiones honestas et praeceptis fieri, non
|
|
tantum praeceptis.
|
|
'Si aliae' inquit 'artes contentae sunt praeceptis, contenta
|
7.1
|
erit et sapientia; nam et haec ars vitae est. Atqui guberna-
|
|
torem facit ille qui praecipit "sic move gubernaculum, sic
|
|
vela summitte, sic secundo vento utere, sic adverso resiste,
|
|
sic dubium communemque tibi vindica". Alios quoque arti-
|
5
|
fices praecepta conformant; ergo in hoc idem poterunt arti-
|
|
fice vivendi.' Omnes istae artes circa instrumenta vitae
|
8.1
|
occupatae sunt, non circa totam vitam; itaque multa illas
|
|
inhibent extrinsecus et inpediunt, spes, cupiditas, timor. At
|
|
haec quae artem vitae professa est nulla re quominus se
|
|
exerceat vetari potest; discutit enim inpedimenta et iactat
|
5
|
obstantia. Vis scire quam dissimilis sit aliarum artium con-
|
|
dicio et huius? in illis excusatius est voluntate peccare quam
|
|
casu, in hac maxima culpa est sponte delinquere. Quod dico
|
9.1
|
tale est. Grammaticus non erubescet soloecismo si sciens
|
|
fecit, erubescet si nesciens; medicus si deficere aegrum non
|
|
intellegit, quantum ad artem magis peccat quam si se intel-
|
|
legere dissimulat: at in hac arte vivendi turpior volentium
|
5
|
culpa est. Adice nunc quod artes quoque pleraeque—immo
|
|
ex omnibus liberalissimae—habent decreta sua, non tantum
|
|
praecepta, sicut medicina; itaque alia est Hippocratis secta,
|
|
alia Asclepiadis, alia Themisonis. Praeterea nulla ars contem-
|
10.1
|
plativa sine decretis suis est, quae Graeci vocant dogmata,
|
|
nobis vel decreta licet appellare vel scita vel placita; quae et
|
|
in geometria et in astronomia invenies. Philosophia autem
|
|
et contemplativa est et activa: spectat simul agitque. Erras
|
5
|
enim si tibi illam putas tantum terrestres operas promittere:
|
|
altius spirat. 'Totum' inquit 'mundum scrutor nec me intra
|
|
contubernium mortale contineo, suadere vobis aut dissuadere
|
|
contenta: magna me vocant supraque vos posita.
|
|
Nam tibi de summa caeli ratione deumque
|
11.1
|
disserere incipiam et rerum primordia pandam,
|
|
unde omnis natura creet res, auctet alatque,
|
|
quoque eadem rursus natura perempta resolvat,
|
|
ut ait Lucretius.' Sequitur ergo ut, cum contemplativa sit,
|
5
|
habeat decreta sua. Quid quod facienda quoque nemo rite
|
12.1
|
obibit nisi is cui ratio erit tradita qua in quaque re omnis
|
|
officiorum numeros exsequi possit? quos non servabit qui in
|
|
rem praecepta acceperit, non in omne. Inbecilla sunt per se
|
|
et, ut ita dicam, sine radice quae partibus dantur. Decreta
|
5
|
sunt quae muniant, quae securitatem nostram tranquillita-
|
|
temque tueantur, quae totam vitam totamque rerum naturam
|
|
simul contineant. Hoc interest inter decreta philosophiae et
|
|
praecepta quod inter elementa et membra: haec ex illis de-
|
|
pendent, illa et horum causae sunt et omnium.
|
10
|
'Antiqua' inquit 'sapientia nihil aliud quam facienda ac
|
13.1
|
vitanda praecepit, et tunc longe meliores erant viri: post-
|
|
quam docti prodierunt, boni desunt; simplex enim illa et
|
|
aperta virtus in obscuram et sollertem scientiam versa est
|
|
docemurque disputare, non vivere.' Fuit sine dubio, ut dicitis,
|
14.1
|
vetus illa sapientia cum maxime nascens rudis non minus quam
|
|
ceterae artes quarum in processu subtilitas crevit. Sed ne opus
|
|
quidem adhuc erat remediis diligentibus. Nondum in tantum
|
|
nequitia surrexerat nec tam late se sparserat: poterant vitiis
|
5
|
simplicibus obstare remedia simplicia. Nunc necesse est tanto
|
|
operosiora esse munimenta quanto vehementiora sunt quibus
|
|
petimur.
|
|
Medicina quondam paucarum fuit scientia herbarum qui-
|
15.1
|
bus sisteretur fluens sanguis, vulnera coirent; paulatim deinde
|
|
in hanc pervenit tam multiplicem varietatem. Nec est mirum
|
|
tunc illam minus negotii habuisse firmis adhuc solidisque
|
|
corporibus et facili cibo nec per artem voluptatemque cor-
|
5
|
rupto: qui postquam coepit non ad tollendam sed ad inritan-
|
|
dam famem quaeri et inventae sunt mille conditurae quibus
|
|
aviditas excitaretur, quae desiderantibus alimenta erant
|
|
onera sunt plenis. Inde pallor et nervorum vino madentium
|
16.1
|
tremor et miserabilior ex cruditatibus quam ex fame macies;
|
|
inde incerti labantium pedes et semper qualis in ipsa ebrietate
|
|
titubatio; inde in totam cutem umor admissus distentusque
|
|
venter dum male adsuescit plus capere quam poterat; inde suf-
|
5
|
fusio luridae bilis et decolor vultus tabesque †in se† putrescen-
|
|
tium et retorridi digiti articulis obrigescentibus nervorumque
|
|
sine sensu iacentium torpor aut palpitatio [corporum] sine
|
|
intermissione vibrantium. Quid capitis vertigines dicam?
|
17.1
|
quid oculorum auriumque tormenta et cerebri exaestuantis
|
|
verminationes et omnia per quae exoneramur internis ulceri-
|
|
bus adfecta? Innumerabilia praeterea febrium genera, alia-
|
|
rum impetu saevientium, aliarum tenui peste repentium,
|
5
|
aliarum cum horrore et multa membrorum quassatione
|
|
venientium? Quid alios referam innumerabiles morbos, sup-
|
18.1
|
plicia luxuriae? Immunes erant ab istis malis qui nondum se
|
|
delicis solverant, qui sibi imperabant, sibi ministrabant. Cor-
|
|
pora opere ac vero labore durabant, aut cursu defatigati aut
|
|
venatu aut tellure versanda; excipiebat illos cibus qui nisi
|
5
|
esurientibus placere non posset. Itaque nihil opus erat tam
|
|
magna medicorum supellectile nec tot ferramentis atque
|
|
puxidibus. Simplex erat ex causa simplici valetudo: multos
|
|
morbos multa fericula fecerunt. Vide quantum rerum per
|
19.1
|
unam gulam transiturarum permisceat luxuria, terrarum
|
|
marisque vastatrix. Necesse est itaque inter se tam diversa
|
|
dissideant et hausta male digerantur aliis alio nitentibus. Nec
|
|
mirum quod inconstans variusque ex discordi cibo morbus
|
5
|
est et illa ex contrariis naturae partibus in eundem conpulsa
|
|
<ventrem> redundant. Inde tam novo aegrotamus genere
|
|
quam vivimus.
|
|
Maximus ille medicorum et huius scientiae conditor
|
20.1
|
feminis nec capillos defluere dixit nec pedes laborare: atqui
|
|
et capillis destituuntur et pedibus aegrae sunt. Non mutata
|
|
feminarum natura sed victa est; nam cum virorum licentiam
|
|
aequaverint, corporum quoque virilium incommoda aequa-
|
5
|
runt. Non minus pervigilant, non minus potant, et oleo et
|
21.1
|
mero viros provocant; aeque invitis ingesta visceribus per os
|
|
reddunt et vinum omne vomitu remetiuntur; aeque nivem
|
|
rodunt, solacium stomachi aestuantis. Libidine vero ne mari-
|
|
bus quidem cedunt: pati natae (di illas deaeque male per-
|
5
|
dant!) adeo perversum commentae genus inpudicitiae viros
|
|
ineunt. Quid ergo mirandum est maximum medicorum ac
|
|
naturae peritissimum in mendacio prendi, cum tot feminae
|
|
podagricae calvaeque sint? Beneficium sexus sui vitiis per-
|
|
diderunt et, quia feminam exuerant, damnatae sunt morbis
|
10
|
virilibus.
|
|
Antiqui medici nesciebant dare cibum saepius et vino
|
22.1
|
fulcire venas cadentis, nesciebant sanguinem mittere et
|
|
diutinam aegrotationem balneo sudoribusque laxare, nescie-
|
|
bant crurum vinculo brachiorumque latentem vim et in
|
|
medio sedentem ad extrema revocare. Non erat necesse cir-
|
5
|
cumspicere multa auxiliorum genera, cum essent periculorum
|
|
paucissima. Nunc vero quam longe processerunt mala vale-
|
23.1
|
tudinis! Has usuras voluptatium pendimus ultra modum
|
|
fasque concupitarum. Innumerabiles esse morbos non mira-
|
|
beris: cocos numera. Cessat omne studium et liberalia pro-
|
|
fessi sine ulla frequentia desertis angulis praesident; in
|
5
|
rhetorum ac philosophorum scholis solitudo est: at quam
|
|
celebres culinae sunt, quanta circa nepotum focos <se> iuven-
|
|
tus premit! Transeo puerorum infelicium greges quos post
|
24.1
|
transacta convivia aliae cubiculi contumeliae expectant;
|
|
transeo agmina exoletorum per nationes coloresque discripta
|
|
ut eadem omnibus levitas sit, eadem primae mensura lanu-
|
|
ginis, eadem species capillorum, ne quis cui rectior est coma
|
5
|
crispulis misceatur; transeo pistorum turbam, transeo mini-
|
|
stratorum per quos signo dato ad inferendam cenam discurri-
|
|
tur. Di boni, quantum hominum unus venter exercet! Quid?
|
25.1
|
tu illos boletos, voluptarium venenum, nihil occulti operis
|
|
iudicas facere, etiam si praesentanei non fuerunt? Quid? tu
|
|
illam aestivam nivem non putas callum iocineribus obducere?
|
|
Quid? illa ostrea, inertissimam carnem caeno saginatam,
|
5
|
nihil existimas limosae gravitatis inferre? Quid? illud socio-
|
|
rum garum, pretiosam malorum piscium saniem, non credis
|
|
urere salsa tabe praecordia? Quid? illa purulenta et quae
|
|
tantum non ex ipso igne in os transferuntur iudicas sine noxa
|
|
in ipsis visceribus extingui? Quam foedi itaque pestilentes-
|
10
|
que ructus sunt, quantum fastidium sui exhalantibus crapu-
|
|
lam veterem! scias putrescere sumpta, non concoqui. Memini
|
26.1
|
fuisse quondam in sermone nobilem patinam in quam quid-
|
|
quid apud lautos solet diem ducere properans in damnum
|
|
suum popina congesserat: veneriae spondylique et ostrea
|
|
eatenus circumcisa qua eduntur intervenientibus distingue-
|
5
|
bantur †echini totam destructique† sine ullis ossibus mulli
|
|
constraverant. Piget esse iam singula: coguntur in unum
|
27.1
|
sapores. In cena fit quod fieri debebat in ventre: expecto iam
|
|
ut manducata ponantur. Quantulo autem hoc minus est,
|
|
testas excerpere atque ossa et dentium opera cocum fungi?
|
|
'Gravest luxuriari per singula: omnia semel et in eundem
|
5
|
saporem versa ponantur. Quare ego ad unam rem manum
|
|
porrigam? plura veniant simul, multorum ferculorum orna-
|
|
menta coeant et cohaereant. Sciant protinus hi qui iacta-
|
28.1
|
tionem ex istis peti et gloriam aiebant non ostendi ista sed
|
|
conscientiae dari. Pariter sint quae disponi solent, uno iure
|
|
perfusa; nihil intersit; ostrea, echini, spondyli, mulli pertur-
|
|
bati concoctique ponantur.' Non esset confusior vomentium
|
5
|
cibus. Quomodo ista perplexa sunt, sic ex istis non singulares
|
29.1
|
morbi nascuntur sed inexplicabiles, diversi, multiformes,
|
|
adversus quos et medicina armare se coepit multis generibus,
|
|
multis observationibus.
|
|
Idem tibi de philosophia dico. Fuit aliquando simplicior
|
5
|
inter minora peccantis et levi quoque cura remediabiles:
|
|
adversus tantam morum eversionem omnia conanda sunt. Et
|
|
utinam sic denique lues ista vincatur! Non privatim solum
|
30.1
|
sed publice furimus. Homicidia conpescimus et singulas
|
|
caedes: quid bella et occisarum gentium gloriosum scelus?
|
|
Non avaritia, non crudelitas modum novit. Et ista quamdiu
|
|
furtim et a singulis fiunt minus noxia minusque monstrosa
|
5
|
sunt: ex senatus consultis plebisque scitis saeva exercentur et
|
|
publice iubentur vetata privatim. Quae clam commissa capite
|
31.1
|
luerent, tum quia paludati fecere laudamus. Non pudet
|
|
homines, mitissimum genus, gaudere sanguine alterno et
|
|
bella gerere gerendaque liberis tradere, cum inter se etiam
|
|
mutis ac feris pax sit. Adversus tam potentem explicitumque
|
32.1
|
late furorem operosior philosophia facta est et tantum sibi
|
|
virium sumpsit quantum iis adversus quae parabatur acces-
|
|
serat. Expeditum erat obiurgare indulgentis mero et petentis
|
|
delicatiorem cibum, non erat animus ad frugalitatem magna
|
5
|
vi reducendus a qua paullum discesserat:
|
|
nunc manibus rapidis opus est, nunc arte magistra.
|
33.1
|
Voluptas ex omni quaeritur. Nullum intra se manet vitium:
|
|
in avaritiam luxuria praeceps est. Honesti oblivio invasit;
|
|
nihil turpest cuius placet pretium. Homo, sacra res homini,
|
|
iam per lusum ac iocum occiditur et quem erudiri ad in-
|
5
|
ferenda accipiendaque vulnera nefas erat, is iam nudus iner-
|
|
misque producitur satisque spectaculi ex homine mors est.
|
|
In hac ergo morum perversitate desideratur solito vehemen-
|
34.1
|
tius aliquid quod mala inveterata discutiat: decretis agendum
|
|
est ut revellatur penitus falsorum recepta persuasio. His si ad-
|
|
iunxerimus praecepta, consolationes, adhortationes, poterunt
|
|
valere: per se inefficaces sunt. Si volumus habere obligatos
|
35.1
|
et malis quibus iam tenentur avellere, discant quid malum,
|
|
quid bonum sit, sciant omnia praeter virtutem mutare no-
|
|
men, modo mala fieri, modo bona. Quemadmodum primum
|
|
militiae vinculum est religio et signorum amor et deserendi
|
5
|
nefas, tunc deinde facile cetera exiguntur mandanturque
|
|
iusiurandum adactis, ita in iis quos velis ad beatam vitam
|
|
perducere prima fundamenta iacienda sunt et insinuanda
|
|
virtus. Huius quadam superstitione teneantur, hanc ament;
|
|
cum hac vivere velint, sine hac nolint.
|
10
|
'Quid ergo? non quidam sine institutione subtili evaserunt
|
36.1
|
probi magnosque profectus adsecuti sunt dum nudis tantum
|
|
praeceptis obsequuntur?' Fateor, sed felix illis ingenium fuit
|
|
et salutaria in transitu rapuit. Nam ut dii immortales nullam
|
|
didicere virtutem cum omni editi et pars naturae eorum est
|
5
|
bonos esse, ita quidam ex hominibus egregiam sortiti in-
|
|
dolem in ea quae tradi solent perveniunt sine longo magi-
|
|
sterio et honesta conplexi sunt cum primum audiere; unde
|
|
ista tam rapacia virtutis ingenia vel ex se fertilia. At illis aut
|
|
hebetibus et obtusis aut mala consuetudine obsessis diu
|
10
|
robigo animorum effricanda est. Ceterum, ut illos in bonum
|
37.1
|
pronos citius educit ad summa, et hos inbecilliores adiuvabit
|
|
malisque opinionibus extrahet qui illis philosophiae placita
|
|
tradiderit; quae quam sint necessaria sic licet videas. Quae-
|
|
dam insident nobis quae nos ad alia pigros, ad alia temerarios
|
5
|
faciunt; nec haec audacia reprimi potest nec illa inertia
|
|
suscitari nisi causae eorum eximuntur, falsa admiratio et falsa
|
|
formido. Haec nos quamdiu possident, dicas licet 'hoc patri
|
|
praestare debes, hoc liberis, hoc amicis, hoc hospitibus':
|
|
temptantem avaritia retinebit. Sciet pro patria pugnandum
|
10
|
esse, dissuadebit timor; sciet pro amicis desudandum esse
|
|
ad extremum usque sudorem, sed deliciae vetabunt; sciet in
|
|
uxore gravissimum esse genus iniuriae paelicem, sed illum
|
|
libido in contraria inpinget. Nihil ergo proderit dare praece-
|
38.1
|
pta nisi prius amoveris obstatura praeceptis, non magis quam
|
|
proderit arma in conspectu posuisse propiusque admovisse
|
|
nisi usurae manus expediuntur. Ut ad praecepta quae damus
|
|
possit animus ire, solvendus est. Putemus aliquem facere
|
39.1
|
quod oportet: non faciet adsidue, non faciet aequaliter;
|
|
nesciet enim quare faciat. Aliqua vel casu vel exercitatione
|
|
exibunt recta, sed non erit in manu regula ad quam exigantur,
|
|
cui credat recta esse quae fecit. Non promittet se talem in
|
5
|
perpetuum qui bonus casu est.
|
|
Deinde praestabunt tibi fortasse praecepta ut quod opor-
|
40.1
|
tet faciat, non praestabunt ut quemadmodum oportet; si
|
|
hoc non praestant, ad virtutem non perducunt. Faciet quod
|
|
oportet monitus, concedo; sed id parum est, quoniam quidem
|
|
non in facto laus est sed in eo quemadmodum fiat. Quid est
|
41.1
|
cena sumptuosa flagitiosius et equestrem censum consu-
|
|
mente? quid tam dignum censoria nota, si quis, ut isti gane-
|
|
ones loquuntur, sibi hoc et genio suo praestet? et deciens
|
|
tamen sestertio aditiales cenae frugalissimis viris constiterunt.
|
5
|
Eadem res, si gulae datur, turpis est, si honori, reprensionem
|
|
effugit; non enim luxuria sed inpensa sollemnis est. Mullum
|
42.1
|
ingentis formae—quare autem non pondus adicio et aliquo-
|
|
rum gulam inrito? quattuor pondo et selibram fuisse aiebant—
|
|
Tiberius Caesar missum sibi cum in macellum deferri et
|
|
venire iussisset, 'amici,' inquit 'omnia me fallunt nisi istum
|
5
|
mullum aut Apicius emerit aut P. Octavius'. Ultra spem illi
|
|
coniectura processit: liciti sunt, vicit Octavius et ingentem
|
|
consecutus est inter suos gloriam, cum quinque sestertiis
|
|
emisset piscem quem Caesar vendiderat, ne Apicius quidem
|
|
emerat. Numerare tantum Octavio fuit turpe, non illi qui
|
10
|
emerat ut Tiberio mitteret, quamquam illum quoque repren-
|
|
derim: admiratus est rem qua putavit Caesarem dignum.
|
|
Amico aliquis aegro adsidet: probamus. At hoc hereditatis
|
43.1
|
causa facit: vultur est, cadaver expectat. Eadem aut turpia
|
|
sunt aut honesta: refert quare aut quemadmodum fiant.
|
|
Omnia autem honeste fient si honesto nos addixerimus idque
|
|
unum in rebus humanis bonum iudicarimus quaeque ex eo
|
5
|
sunt; cetera in diem bona sunt. Ergo infigi debet persuasio
|
44.1
|
ad totam pertinens vitam: hoc est quod decretum voco.
|
|
Qualis haec persuasio fuerit, talia erunt quae agentur, quae
|
|
cogitabuntur; qualia autem haec fuerint, talis vita erit. In
|
|
particulas suasisse totum ordinanti parum est. M. Brutus in
|
45.1
|
eo libro quem περὶ καθήκοντος inscripsit dat multa praecepta
|
|
et parentibus et liberis et fratribus: haec nemo faciet quemad-
|
|
modum debet nisi habuerit quo referat. Proponamus oportet
|
|
finem summi boni ad quem nitamur, ad quem omne factum
|
5
|
nostrum dictumque respiciat; veluti navigantibus ad aliquod
|
|
sidus derigendus est cursus. Vita sine proposito vaga est;
|
46.1
|
quod si utique proponendum est, incipiunt necessaria esse
|
|
decreta. Illud, ut puto, concedes, nihil esse turpius dubio et
|
|
incerto ac timide pedem referente. Hoc in omnibus rebus
|
|
accidet nobis nisi eximuntur quae reprendunt animos et
|
5
|
detinent et ire conarique totos vetant.
|
|
Quomodo sint dii colendi solet praecipi. Accendere aliquem
|
47.1
|
lucernas sabbatis prohibeamus, quoniam nec lumine dii egent
|
|
et ne homines quidem delectantur fuligine. Vetemus saluta-
|
|
tionibus matutinis fungi et foribus adsidere templorum:
|
|
humana ambitio istis officiis capitur, deum colit qui novit.
|
5
|
Vetemus lintea et strigiles Iovi ferre et speculum tenere
|
|
Iunoni: non quaerit ministros deus. Quidni? ipse humano
|
|
generi ministrat, ubique et omnibus praesto est. Audiat licet
|
48.1
|
quem modum servare in sacrificiis debeat, quam procul
|
|
resilire a molestis superstitionibus, numquam satis profectum
|
|
erit nisi qualem debet deum mente conceperit, omnia haben-
|
|
tem, omnia tribuentem, beneficum gratis. Quae causa est dis
|
49.1
|
bene faciendi? natura. Errat si quis illos putat nocere nolle:
|
|
non possunt. Nec accipere iniuriam queunt nec facere;
|
|
laedere etenim laedique coniunctum est. Summa illa ac
|
|
pulcherrima omnium natura quos periculo exemit ne peri-
|
5
|
culosos quidem fecit. Primus est deorum cultus deos credere;
|
50.1
|
deinde reddere illis maiestatem suam, reddere bonitatem sine
|
|
qua nulla maiestas est; scire illos esse qui praesident mundo,
|
|
qui universa vi sua temperant, qui humani generis tutelam
|
|
gerunt interdum incuriosi singulorum. Hi nec dant malum
|
5
|
nec habent; ceterum castigant quosdam et coercent et
|
|
inrogant poenas et aliquando specie boni puniunt. Vis deos
|
|
propitiare? bonus esto. Satis illos coluit quisquis imitatus est.
|
|
Ecce altera quaestio, quomodo hominibus sit utendum.
|
51.1
|
Quid agimus? quae damus praecepta? Ut parcamus sanguini
|
|
humano? quantulum est ei non nocere cui debeas prodesse!
|
|
Magna scilicet laus est si homo mansuetus homini est. Prae-
|
|
cipiemus ut naufrago manum porrigat, erranti viam monstret,
|
5
|
cum esuriente panem suum dividat? Quare omnia quae
|
|
praestanda ac vitanda sunt dicam? cum possim breviter hanc
|
|
illi formulam humani offici tradere: omne hoc quod vides,
|
52.1
|
quo divina atque humana conclusa sunt, unum est; membra
|
|
sumus corporis magni. Natura nos cognatos edidit, cum ex
|
|
isdem et in eadem gigneret; haec nobis amorem indidit
|
|
mutuum et sociabiles fecit. Illa aequum iustumque com-
|
5
|
posuit; ex illius constitutione miserius est nocere quam
|
|
laedi; ex illius imperio paratae sint iuvandis manus. Ille
|
53.1
|
versus et in pectore et in ore sit:
|
|
homo sum, humani nihil a me alienum puto.
|
|
Habeamus in commune: <in commune> nati sumus. Societas
|
|
nostra lapidum fornicationi simillima est, quae, casura nisi
|
5
|
in vicem obstarent, hoc ipso sustinetur.
|
|
Post deos hominesque dispiciamus quomodo rebus sit
|
54.1
|
utendum. In supervacuum praecepta iactabimus nisi illud
|
|
praecesserit, qualem de quacumque re habere debeamus
|
|
opinionem, de paupertate, de divitiis, de gloria, de ignominia,
|
|
de patria, de exilio. Aestimemus singula fama remota et
|
5
|
quaeramus quid sint, non quid vocentur.
|
|
Ad virtutes transeamus. Praecipiet aliquis ut prudentiam
|
55.1
|
magni aestimemus, ut fortitudinem conplectamur, iustitiam,
|
|
si fieri potest, propius etiam quam ceteras nobis adplicemus;
|
|
sed nil aget si ignoramus quid sit virtus, una sit an plures,
|
|
separatae an innexae, an qui unam habet et ceteras habeat,
|
5
|
quo inter se differant. Non est necesse fabro de fabrica
|
56.1
|
quaerere quod eius initium, quis usus sit, non magis quam
|
|
pantomimo de arte saltandi: omnes istae artes se sciunt, nihil
|
|
deest; non enim ad totam pertinent vitam. Virtus et aliorum
|
|
scientia est et sui; discendum de ipsa est ut ipsa discatur.
|
5
|
Actio recta non erit nisi recta fuerit voluntas; ab hac enim
|
57.1
|
est actio. Rursus voluntas non erit recta nisi habitus animi
|
|
rectus fuerit; ab hoc enim est voluntas. Habitus porro animi
|
|
non erit in optimo nisi totius vitae leges perceperit et quid de
|
|
quoque iudicandum sit exegerit, nisi res ad verum redegerit.
|
5
|
Non contingit tranquillitas nisi inmutabile certumque iudi-
|
|
cium adeptis: ceteri decidunt subinde et reponuntur et inter
|
|
missa adpetitaque alternis fluctuantur. Causa his quae iacta-
|
58.1
|
tionis est? quod nihil liquet incertissimo regimine utentibus,
|
|
fama. Si vis eadem semper velle, vera oportet velis. Ad verum
|
|
sine decretis non pervenitur: continent vitam. Bona et mala,
|
|
honesta et turpia, iusta et iniusta, pia et impia, virtutes
|
5
|
ususque virtutum, rerum commodarum possessio, existimatio
|
|
ac dignitas, valetudo, vires, forma, sagacitas sensuum—haec
|
|
omnia aestimatorem desiderant. Scire liceat quanti quidque
|
|
in censum deferendum sit. Falleris enim et pluris quaedam
|
59.1
|
quam sunt putas, adeoque falleris ut quae maxima inter nos
|
|
habentur—divitiae, gratia, potentia—sestertio nummo aesti-
|
|
manda sint. Hoc nescies nisi constitutionem ipsam qua ista
|
|
inter se aestimantur inspexeris. Quemadmodum folia per se
|
5
|
virere non possunt, ramum desiderant cui inhaereant, ex quo
|
|
trahant sucum, sic ista praecepta, si sola sunt, marcent;
|
|
infigi volunt sectae.
|
|
Praeterea non intellegunt hi qui decreta tollunt eo ipso
|
60.1
|
confirmari illa quo tolluntur. Quid enim dicunt? praeceptis
|
|
vitam satis explicari, supervacua esse decreta sapientiae [id
|
|
est dogmata]. Atqui hoc ipsum quod dicunt decretum est tam
|
|
mehercules quam si nunc ego dicerem recedendum a prae-
|
5
|
ceptis velut supervacuis, utendum esse decretis, in haec sola
|
|
studium conferendum; hoc ipso quo negarem curanda esse
|
|
praecepta praeciperem. Quaedam admonitionem in philo-
|
61.1
|
sophia desiderant, quaedam probationem et quidem multam,
|
|
quia involuta sunt vixque summa diligentia ac summa sub-
|
|
tilitate aperiuntur. Si probationes <necessariae sunt>, neces-
|
|
saria sunt et decreta quae veritatem argumentis colligunt.
|
5
|
Quaedam aperta sunt, quaedam obscura: aperta quae sensu
|
|
conprehenduntur, quae memoria; obscura quae extra haec
|
|
sunt. Ratio autem non impletur manifestis: maior eius pars
|
|
pulchriorque in occultis est. Occulta probationem exigunt,
|
|
probatio non sine decretis est; necessaria ergo decreta sunt.
|
10
|
Quae res communem sensum facit, eadem perfectum, certa
|
62.1
|
rerum persuasio; sine qua si omnia in animo natant, necessaria
|
|
sunt decreta quae dant animis inflexibile iudicium. Denique
|
63.1
|
cum monemus aliquem ut amicum eodem habeat loco quo
|
|
se, ut ex inimico cogitet fieri posse amicum, in illo amorem
|
|
incitet, in hoc odium moderetur, adicimus 'iustum est,
|
|
honestum'. Iustum autem honestumque decretorum no-
|
5
|
strorum continet ratio; ergo haec necessaria est, sine qua nec
|
|
illa sunt. Sed utrumque iungamus; namque et sine radice
|
64.1
|
inutiles rami sunt et ipsae radices iis quae genuere adiuvantur.
|
|
Quantum utilitatis manus habeant nescire nulli licet, aperte
|
|
iuvant: cor illud, quo manus vivunt, ex quo impetum sumunt,
|
|
quo moventur, latet. Idem dicere de praeceptis possum:
|
5
|
aperta sunt, decreta vero sapientiae in abdito. Sicut sanctiora
|
|
sacrorum tantum initiati sciunt, ita in philosophia arcana
|
|
illa admissis receptisque in sacra ostenduntur; at praecepta
|
|
et alia eiusmodi profanis quoque nota sunt.
|
|
Posidonius non tantum praeceptionem (nihil enim nos
|
65.1
|
hoc verbo uti prohibet) sed etiam suasionem et consolationem
|
|
et exhortationem necessariam iudicat; his adicit causarum
|
|
inquisitionem, aetiologian quam quare nos dicere non audea-
|
|
mus, cum grammatici, custodes Latini sermonis, suo iure
|
5
|
ita appellent, non video. Ait utilem futuram et descriptionem
|
|
cuiusque virtutis; hanc Posidonius 'ethologian' vocat, quidam
|
|
'characterismon' appellant, signa cuiusque virtutis ac vitii
|
|
et notas reddentem, quibus inter se similia discriminentur.
|
|
Haec res eandem vim habet quam praecipere; nam qui prae-
|
66.1
|
cipit dicit 'illa facies si voles temperans esse', qui describit
|
|
ait 'temperans est qui illa facit, qui illis abstinet'. Quaeris
|
|
quid intersit? alter praecepta virtutis dat, alter exemplar.
|
|
Descriptiones has et, ut publicanorum utar verbo, iconismos
|
5
|
ex usu esse confiteor: proponamus laudanda, invenietur
|
|
imitator. Putas utile dari tibi argumenta per quae intellegas
|
67.1
|
nobilem equum, ne fallaris empturus, ne operam perdas in
|
|
ignavo? Quanto hoc utilius est excellentis animi notas nosse,
|
|
quas ex alio in se transferre permittitur.
|
|
Continuo pecoris generosi pullus in arvis
|
68.1
|
altius ingreditur et mollia crura reponit;
|
|
primus et ire viam et fluvios temptare minantis
|
|
audet et ignoto sese committere ponti,
|
|
nec vanos horret strepitus. Illi ardua cervix
|
5
|
argutumque caput, brevis alvus obesaque terga,
|
|
luxuriatque toris animosum pectus . . .
|
|
. . . Tum, si qua sonum procul arma dederunt,
|
|
stare loco nescit, micat auribus et tremit artus,
|
|
conlectumque premens volvit sub naribus ignem.
|
10
|
Dum aliud agit, Vergilius noster descripsit virum fortem:
|
69.1
|
ego certe non aliam imaginem magno viro dederim. Si mihi
|
|
M. Cato exprimendus <sit> inter fragores bellorum civilium
|
|
inpavidus et primus incessens admotos iam exercitus Alpibus
|
|
civilique se bello ferens obvium, non alium illi adsignaverim
|
5
|
vultum, non alium habitum. Altius certe nemo ingredi potuit
|
70.1
|
quam qui simul contra Caesarem Pompeiumque se sustulit et
|
|
aliis Caesareanas opes, aliis Pompeianas [tibi] foventibus
|
|
utrumque provocavit ostenditque aliquas esse et rei publicae
|
|
partes. Nam parum est in Catone dicere 'nec vanos horret
|
5
|
strepitus'. Quidni? cum veros vicinosque non horreat, cum
|
|
contra decem legiones et Gallica auxilia et mixta barbarica
|
|
arma civilibus vocem liberam mittat et rem publicam horte-
|
|
tur ne pro libertate decidat, sed omnia experiatur, honestius
|
|
in servitutem casura quam itura. Quantum in illo vigoris ac
|
71.1
|
spiritus, quantum in publica trepidatione fiduciaest! Scit se
|
|
unum esse de cuius statu non agatur; non enim quaeri
|
|
an liber Cato, sed an inter liberos sit: inde periculorum
|
|
gladiorumque contemptus. Libet admirantem invictam con-
|
5
|
stantiam viri inter publicas ruinas non labantis dicere 'luxu-
|
|
riatque toris animosum pectus'.
|
|
Proderit non tantum quales esse soleant boni viri dicere
|
72.1
|
formamque eorum et liniamenta deducere sed quales fuerint
|
|
narrare et exponere, Catonis illud ultimum ac fortissimum
|
|
vulnus per quod libertas emisit animam, Laeli sapientiam et
|
|
cum suo Scipione concordiam, alterius Catonis domi forisque
|
5
|
egregia facta, Tuberonis ligneos lectos, cum in publicum
|
|
sterneret, haedinasque pro stragulis pelles et ante ipsius
|
|
Iovis cellam adposita conviviis vasa fictilia. Quid aliud pau-
|
|
pertatem in Capitolio consecrare? Ut nullum aliud factum
|
|
eius habeam quo illum Catonibus inseram, hoc parum credi-
|
10
|
mus? censura fuit illa, non cena. O quam ignorant homines
|
73.1
|
cupidi gloriae quid illa sit aut quemadmodum petenda! Illo
|
|
die populus Romanus multorum supellectilem spectavit,
|
|
unius miratus est. Omnium illorum aurum argentumque
|
|
fractum est et [in] milliens conflatum, at omnibus saeculis
|
5
|
Tuberonis fictilia durabunt. Vale.
|
|