SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
|
|
Numquam credideris felicem quemquam ex felicitate
|
98.1.1
|
suspensum. Fragilibus innititur qui adventicio laetus est:
|
|
exibit gaudium quod intravit. At illud ex se ortum fidele
|
|
firmumque est et crescit et ad extremum usque prosequitur:
|
|
cetera quorum admiratio est vulgo in diem bona sunt. 'Quid
|
5
|
ergo? non usui ac voluptati esse possunt?' Quis negat? sed
|
|
ita si illa ex nobis pendent, non ex illis nos. Omnia quae
|
2.1
|
fortuna intuetur ita fructifera ac iucunda fiunt si qui habet
|
|
illa se quoque habet nec in rerum suarum potestate est.
|
|
Errant enim, Lucili, qui aut boni aliquid nobis aut mali iudi-
|
|
cant tribuere fortunam: materiam dat bonorum ac malorum
|
5
|
et initia rerum apud nos in malum bonumve exiturarum.
|
|
Valentior enim omni fortuna animus est et in utramque
|
|
partem ipse res suas ducit beataeque ac miserae vitae sibi
|
|
causa est. Malus omnia in malum vertit, etiam quae cum
|
3.1
|
specie optimi venerant: rectus atque integer corrigit prava
|
|
fortunae et dura atque aspera ferendi scientia mollit, idem-
|
|
que et secunda grate excipit modesteque et adversa constan-
|
|
ter ac fortiter. Qui licet prudens sit, licet exacto faciat cuncta
|
5
|
iudicio, licet nihil supra vires suas temptet, non continget
|
|
illi bonum illud integrum et extra minas positum nisi certus
|
|
adversus incerta est. Sive alios observare volueris (liberius
|
4.1
|
enim inter aliena iudicium est) sive te ipsum favore seposito,
|
|
et senties hoc et confiteberis, nihil ex his optabilibus et caris
|
|
utile esse nisi te contra levitatem casus rerumque casum
|
|
sequentium instruxeris, nisi illud frequenter et sine querella
|
5
|
inter singula damna dixeris:
|
|
dis aliter visum est.
|
|
Immo mehercules, ut carmen fortius ac iustius petam quo
|
5.1
|
animum tuum magis fulcias, hoc dicito quotiens aliquid aliter
|
|
quam cogitabas evenerit: 'di melius'. Sic composito nihil acci-
|
|
det. Sic autem componetur si quid humanarum rerum varietas
|
|
possit cogitaverit antequam senserit, si et liberos et coniugem
|
5
|
et patrimonium sic habuerit tamquam non utique semper
|
|
habiturus et tamquam non futurus ob hoc miserior si habere
|
|
desierit. Calamitosus est animus futuri anxius et ante miserias
|
6.1
|
miser, qui sollicitus est ut ea quibus delectatur ad extremum
|
|
usque permaneant; nullo enim tempore conquiescet et ex-
|
|
pectatione venturi praesentia, quibus frui poterat, amittet.
|
|
In aequo est autem amissae rei <dolor> et timor amittendae.
|
5
|
Nec ideo praecipio tibi neglegentiam. Tu vero metuenda
|
7.1
|
declina; quidquid consilio prospici potest prospice; quod-
|
|
cumque laesurum est multo ante quam accidat speculare
|
|
et averte. In hoc ipsum tibi plurimum conferet fiducia et
|
|
ad tolerandum omne obfirmata mens. Potest fortunam cavere
|
5
|
qui potest ferre; certe in tranquillo non tumultuatur. Nihil
|
|
est nec miserius nec stultius quam praetimere: quae ista
|
|
dementia est malum suum antecedere? Denique, ut breviter
|
8.1
|
includam quod sentio et istos satagios ac sibi molestos
|
|
describam tibi, tam intemperantes in ipsis miseriis sunt quam
|
|
ante illas. Plus dolet quam necesse est qui ante dolet quam
|
|
necesse est; eadem enim infirmitate dolorem non aestimat
|
5
|
qua non expectat; eadem intemperantia fingit sibi perpetuam
|
|
felicitatem suam, fingit crescere debere quaecumque con-
|
|
tigerunt, non tantum durare, et oblitus huius petauri quo
|
|
humana iactantur sibi uni fortuitorum constantiam spondet.
|
|
Egregie itaque videtur mihi Metrodorus dixisse in ea epistula
|
9.1
|
qua sororem amisso optimae indolis filio adloquitur: 'mortale
|
|
est omne mortalium bonum'. De his loquitur bonis ad quae
|
|
concurritur; nam illud verum bonum non moritur, certum
|
|
est sempiternumque, sapientia et virtus; hoc unum contingit
|
5
|
inmortale mortalibus. Ceterum tam inprobi sunt tamque
|
10.1
|
obliti quo eant, quo illos singuli dies trudant, ut mirentur
|
|
aliquid ipsos amittere, amissuri uno die omnia. Quidquid
|
|
est cui dominus inscriberis apud te est, tuum non est; nihil
|
|
firmum infirmo, nihil fragili aeternum et invictum est. Tam
|
5
|
necesse est perire quam perdere et hoc ipsum, si intellegimus,
|
|
solacium est. Aequo animo perde: pereundum est.
|
|
Quid ergo adversus has amissiones auxili invenimus? hoc,
|
11.1
|
ut memoria teneamus amissa nec cum ipsis fructum excidere
|
|
patiamur quem ex illis percepimus. Habere eripitur, habuisse
|
|
numquam. Peringratus est qui, cum amisit, pro accepto nihil
|
|
debet. Rem nobis eripit casus, usum fructumque apud nos
|
5
|
relinquit, quem nos iniquitate desiderii perdidimus. Dic tibi
|
12.1
|
'ex istis quae terribilia videntur nihil est invictum'. Singula
|
|
vicere iam multi, ignem Mucius, crucem Regulus, venenum
|
|
Socrates, exilium Rutilius, mortem ferro adactam Cato:
|
|
et nos vincamus aliquid. Rursus ista quae ut speciosa et felicia
|
13.1
|
trahunt vulgum a multis et saepe contempta sunt. Fabricius
|
|
divitias imperator reiecit, censor notavit; Tubero pauperta-
|
|
tem et se dignam et Capitolio iudicavit, cum fictilibus in
|
|
publica cena usus ostendit debere iis hominem esse conten-
|
5
|
tum quibus di etiamnunc uterentur. Honores reppulit pa-
|
|
ter Sextius, qui ita natus ut rem publicam deberet capessere,
|
|
latum clavum divo Iulio dante non recepit; intellegebat
|
|
enim quod dari posset et eripi posse. Nos quoque aliquid et
|
|
ipsi faciamus animose; simus inter exempla. Quare defecimus?
|
14.1
|
quare desperamus? Quidquid fieri potuit potest, nos modo
|
|
purgemus animum sequamurque naturam, a qua aberranti
|
|
cupiendum timendumque est et fortuitis serviendum. Licet
|
|
reverti in viam, licet in integrum restitui: restituamur, ut
|
5
|
possimus dolores quocumque modo corpus invaserint per-
|
|
ferre et fortunae dicere 'cum viro tibi negotium est: quaere
|
|
quem vincas'.
|
|
* * * His sermonibus et his similibus lenitur illa vis
|
15.1
|
ulceris, quam opto mehercules mitigari et aut sanari aut
|
|
stare et cum ipso senescere. Sed securus de illo sum: de
|
|
nostro damno agitur, quibus senex egregius eripitur. Nam
|
|
ipse vitae plenus est, cui adici nihil desiderat sua causa sed
|
5
|
eorum quibus utilis est. Liberaliter facit quod vivit. Alius
|
16.1
|
iam hos cruciatus finisset: hic tam turpe putat mortem fugere
|
|
quam ad mortem confugere. 'Quid ergo? non si suadebit
|
|
res exibit?' Quidni exeat, si nemo iam uti eo poterit, si nihil
|
|
aliud quam dolori operam dabit? Hoc est, mi Lucili, philo-
|
17.1
|
sophiam in opere discere et ad verum exerceri, videre quid
|
|
homo prudens animi habeat contra mortem, contra dolorem,
|
|
cum illa accedat, hic premat; quid faciendum sit a faciente
|
|
discendum est. Adhuc argumentis actum est an posset aliqui
|
18.1
|
dolori resistere, an mors magnos quoque animos admota
|
|
summittere. Quid opus est verbis? in rem praesentem eamus:
|
|
nec mors illum contra dolorem facit fortiorem nec dolor
|
|
contra mortem. Contra utrumque sibi fidit nec spe mortis
|
5
|
patienter dolet nec taedio doloris libenter moritur: hunc
|
|
fert, illam expectat. Vale.
|
|