SENECA LVCILIO SVO SALVTEM
  Epistulam quam scripsi Marullo cum filium parvulum 99.1.1
amisisset et diceretur molliter ferre misi tibi, in qua non sum
solitum morem secutus nec putavi leniter illum debere
tractari, cum obiurgatione esset quam solacio dignior. Ad-
flicto enim et magnum vulnus male ferenti paulisper ceden- 5
dum est; exsatiet se aut certe primum impetum effundat:
hi qui sibi lugere sumpserunt protinus castigentur et di- 2.1
scant quasdam etiam lacrimarum ineptias esse.
  'Solacia expectas? convicia accipe. Tam molliter tu fers
mortem filii? quid faceres si amicum perdidisses? Decessit
filius incertae spei, parvulus; pusillum temporis perît. Causas 3.1
doloris conquirimus et de fortuna etiam inique queri volu-
mus, quasi non sit iustas querendi causas praebitura: at me-
hercules satis mihi iam videbaris animi habere etiam adversus
solida mala, nedum ad istas umbras malorum quibus in- 5
gemescunt homines moris causa. Quod damnorum omnium
maximum est, si amicum perdidisses, danda opera erat ut
magis gauderes quod habueras quam maereres quod amiseras.
Sed plerique non conputant quanta perceperint, quantum 4.1
gavisi sint. Hoc habet inter reliqua mali dolor iste: non super-
vacuus tantum sed ingratus est. Ergo quod habuisti talem
amicum, perît opera? Tot annis, tanta coniunctione vitae,
tam familiari studiorum societate nil actum est? Cum amico 5
effers amicitiam? Et quid doles amisisse, si habuisse non pro-
dest? Mihi crede, magna pars ex iis quos amavimus, licet
ipsos casus abstulerit, apud nos manet; nostrum est quod
praeterît tempus nec quicquam est loco tutiore quam quod
fuit. Ingrati adversus percepta spe futuri sumus, quasi non 5.1
quod futurum est, si modo successerit nobis, cito in praeterita
transiturum sit. Anguste fructus rerum determinat qui
tantum praesentibus laetus est: et futura et praeterita dele-
ctant, haec expectatione, illa memoria, sed alterum pendet et 5
non fieri potest, alterum non potest non fuisse. Quis ergo
furor est certissimo excidere? Adquiescamus iis quae iam
hausimus, si modo non perforato animo hauriebamus et
transmittente quidquid acceperat.
  'Innumerabilia sunt exempla eorum qui liberos iuvenes 6.1
sine lacrimis extulerint, qui in senatum aut in aliquod publi-
cum officium a rogo redierint et statim aliud egerint. Nec
inmerito; nam primum supervacuum est dolere si nihil
dolendo proficias; deinde iniquum est queri de eo quod uni 5
accidit, omnibus restat; deinde desiderii stulta conquestio
est, ubi minimum interest inter amissum et desiderantem.
Eo itaque aequiore animo esse debemus quod quos amisimus
sequimur. Respice celeritatem rapidissimi temporis, cogita 7.1
brevitatem huius spatii per quod citatissimi currimus, ob-
serva hunc comitatum generis humani eodem tendentis,
minimis intervallis distinctum etiam ubi maxima videntur:
quem putas perisse praemissus est. Quid autem dementius 5
quam, cum idem tibi iter emetiendum sit, flere eum qui ante-
cessit? Flet aliquis factum quod non ignoravit futurum? aut 8.1
si mortem in homine non cogitavit, sibi inposuit. Flet aliquis
factum quod aiebat non posse non fieri? quisquis aliquem
queritur mortuum esse, queritur hominem fuisse. Omnis
eadem condicio devinxit: cui nasci contigit mori restat. 5
Intervallis distinguimur, exitu aequamur. Hoc quod inter 9.1
primum diem et ultimum iacet varium incertumque est: si
molestias aestimes, etiam puero longum, si velocitatem,
etiam seni angustum. Nihil non lubricum et fallax et omni
tempestate mobilius; iactantur cuncta et in contrarium 5
transeunt iubente fortuna, et in tanta volutatione rerum
humanarum nihil cuiquam nisi mors certum est; tamen de
eo queruntur omnes in quo uno nemo decipitur.
  '"Sed puer decessit." Nondum dico melius agi cum eo qui 10.1
<cito> vita defungitur: ad eum transeamus qui consenuit:
quantulo vincit infantem! Propone temporis profundi vasti-
tatem et universum conplectere, deinde hoc quod aetatem
vocamus humanam compara immenso: videbis quam ex- 5
iguum sit quod optamus, quod extendimus. Ex hoc quantum 11.1
lacrimae, quantum sollicitudines occupant? quantum mors
antequam veniat optata, quantum valetudo, quantum timor?
quantum tenent aut rudes aut inutiles anni? dimidium ex
hoc edormitur. Adice labores, luctus, pericula, et intelleges 5
etiam in longissima vita minimum esse quod vivitur. Sed quis 12.1
tibi concedit non melius se habere eum cui cito reverti licet,
cui ante lassitudinem peractum est iter? Vita nec bonum nec
malum est: boni ac mali locus est. Ita nihil ille perdidit nisi
aleam in damnum certiorem. Potuit evadere modestus et 5
prudens, potuit sub cura tua in meliora formari, sed, quod
iustius timetur, potuit fieri pluribus similis. Aspice illos 13.1
iuvenes quos ex nobilissimis domibus in harenam luxuria
proiecit; aspice illos qui suam alienamque libidinem exercent
mutuo inpudici, quorum nullus sine ebrietate, nullus sine
aliquo insigni flagitio dies exit: plus timeri quam sperari 5
potuisse manifestum erit. Non debes itaque causas doloris
accersere nec levia incommoda indignando cumulare. Non 14.1
hortor ut nitaris et surgas; non tam male de te iudico ut tibi
adversus hoc totam putem virtutem advocandam. Non est
dolor iste sed morsus: tu illum dolorem facis. Sine dubio
multum philosophia profecit, si puerum nutrici adhuc quam 5
patri notiorem animo forti desideras.
  'Quid? nunc ego duritiam suadeo et in funere ipso rigere 15.1
vultum volo et animum ne contrahi quidem patior? Minime.
Inhumanitas est ista, non virtus, funera suorum isdem oculis
quibus ipsos videre nec commoveri ad primam familiarium
divulsionem. Puta autem me vetare: quaedam sunt sui iuris; 5
excidunt etiam retinentibus lacrimae et animum profusae
levant. Quid ergo est? permittamus illis cadere, non impere- 16.1
mus; fluat quantum adfectus eiecerit, non quantum poscet
imitatio. Nihil vero maerori adiciamus nec illum ad alienum
augeamus exemplum. Plus ostentatio doloris exigit quam
dolor: quotus quisque sibi tristis est? Clarius cum audiuntur 5
gemunt, et taciti quietique dum secretum est, cum aliquos
videre, in fletus novos excitantur; tunc capiti suo manus
ingerunt (quod potuerant facere nullo prohibente liberius),
tunc mortem comprecantur sibi, tunc lectulo devolvuntur:
sine spectatore cessat dolor. Sequitur nos, ut in aliis rebus, 17.1
ita in hac quoque hoc vitium, ad plurium exempla componi
nec quid oporteat sed quid soleat aspicere. A natura discedi-
mus, populo nos damus nullius rei bono auctori et in hac re
sicut in his omnibus inconstantissimo. Videt aliquem fortem 5
in luctu suo, impium vocat et efferatum; videt aliquem
conlabentem et corpori adfusum, effeminatum ait et ener-
vem. Omnia itaque ad rationem revocanda sunt. Stultius 18.1
vero nihil est quam famam captare tristitiae et lacrimas
adprobare, quas iudico sapienti viro alias permissas cadere,
alias vi sua latas. Dicam quid intersit. Cum primus nos nun-
tius acerbi funeris perculit, cum tenemus corpus e complexu 5
nostro in ignem transiturum, lacrimas naturalis necessitas
exprimit et spiritus ictu doloris inpulsus quemadmodum
totum corpus quatit, ita oculos, quibus adiacentem umorem
perpremit et expellit. Hae lacrimae per elisionem cadunt 19.1
nolentibus nobis: aliae sunt quibus exitum damus cum
memoria eorum quos amisimus retractatur, et inest quid-
dam dulce tristitiae cum occurrunt sermones eorum iucundi,
conversatio hilaris, officiosa pietas; tunc oculi velut in gaudio 5
relaxantur. His indulgemus, illis vincimur. Non est itaque 20.1
quod lacrimas propter circumstantem adsidentemque aut
contineas aut exprimas: nec cessant nec fluunt umquam tam
turpiter quam finguntur: eant sua sponte. Ire autem possunt
placidis atque compositis; saepe salva sapientis auctoritate 5
fluxerunt tanto temperamento ut illis nec humanitas nec
dignitas deesset. Licet, inquam, naturae obsequi gravitate 21.1
servata. Vidi ego in funere suorum verendos, in quorum ore
amor eminebat remota omni lugentium scaena; nihil erat
nisi quod veris dabatur adfectibus. Est aliquis et dolendi
decor; hic sapienti servandus est et quemadmodum in ceteris 5
rebus, ita etiam in lacrimis aliquid sat est: inprudentium ut
gaudia sic dolores exundavere.
  'Aequo animo excipe necessaria. Quid incredibile, quid 22.1
novum evenit? quam multis cum maxime funus locatur, quam
multis vitalia emuntur, quam multi post luctum tuum lugent!
Quotiens cogitaveris puerum fuisse, cogita et hominem, cui
nihil certi promittitur, quem fortuna non utique perducit ad 5
senectutem: unde visum est dimittit. Ceterum frequenter de 23.1
illo loquere et memoriam eius quantum potes celebra; quae
ad te saepius revertetur si erit sine acerbitate ventura; nemo
enim libenter tristi conversatur, nedum tristitiae. Si quos
sermones eius, si quos quamvis parvoli iocos cum voluptate 5
audieras, saepius repete; potuisse illum implere spes tuas, quas
paterna mente conceperas, audacter adfirma. Oblivisci qui- 24.1
dem suorum ac memoriam cum corporibus efferre et effusis-
sime flere, meminisse parcissime, inhumani animi est. Sic
aves, sic ferae suos diligunt, quarum [contria] concitatus
[actus] est amor et paene rabidus, sed cum amissis totus 5
extinguitur. Hoc prudentem virum non decet: meminisse
perseveret, lugere desinat.
  'Illud nullo modo probo quod ait Metrodorus, esse aliquam 25.1
cognatam tristitiae voluptatem, hanc esse captandam in
eiusmodi tempore. Ipsa Metrodori verba subscripsi. Μητρο-
δώρου ἐπιστολῶν πρὸς τὴν ἀδελφήν. Ἔστιν γάρ τις ἡδονὴ
<λύπῃ συγγενής, ἣν χρὴ θηρεύ>ειν κατὰ τοῦτον τὸν καιρόν. 5
De quibus non dubito quid sis sensurus; quid enim est turpius 26.1
quam captare in ipso luctu voluptatem, immo per luctum, et
inter lacrimas quoque quod iuvet quaerere? Hi sunt qui nobis
obiciunt nimium rigorem et infamant praecepta nostra duritiae,
quod dicamus dolorem aut admittendum in animum non esse 5
aut cito expellendum. Utrum tandem est aut incredibilius aut
inhumanius, non sentire amisso amico dolorem an voluptatem
in ipso dolore aucupari? Nos quod praecipimus honestum 27.1
est: cum aliquid lacrimarum adfectus effuderit et, ut ita
dicam, despumaverit, non esse tradendum animum dolori.
Quid, tu dicis miscendam ipsi dolori voluptatem? sic con-
solamur crustulo pueros, sic infantium fletum infuso lacte 5
conpescimus. Ne illo quidem tempore quo filius ardet aut
amicus expirat cessare pateris voluptatem, sed ipsum vis
titillare maerorem? Utrum honestius dolor ab animo sum-
movetur an voluptas ad dolorem quoque admittitur? "Admit-
titur" dico? Captatur, et quidem ex ipso. "Est aliqua" inquit 28.1
"voluptas cognata tristitiae." Istuc nobis licet dicere, vobis
quidem non licet. Unum bonum nostis, voluptatem, unum
malum, dolorem: quae potest inter bonum et malum esse
cognatio? Sed puta esse: nunc potissimum eruitur? Et ipsum 5
dolorem scrutamur, an aliquid habeat iucundum circa se et
voluptarium? Quaedam remedia aliis partibus corporis 29.1
salutaria velut foeda et indecora adhiberi aliis nequeunt, et
quod aliubi prodesset sine damno verecundiae, id fit in-
honestum loco vulneris: non te pudet luctum voluptate
sanare? Severius ista plaga curanda est. Illud potius admone, 5
nullum mali sensum ad eum qui perît pervenire; nam si
pervenit, non perît. Nulla, inquam, res eum laedit qui nullus 30.1
est: vivit si laeditur. Utrum putas illi male esse quod nullus
est an quod est adhuc aliquis? Atqui nec ex eo potest ei
tormentum esse quod non est (quis enim nullius sensus est?)
nec ex eo quod est; effugit enim maximum mortis incom- 5
modum, non esse. Illud quoque dicamus ei qui deflet ac 31.1
desiderat in aetate prima raptum: omnes, quantum ad brevi-
tatem aevi, si universo compares, et iuvenes et senes, in aequo
sumus. Minus enim ad nos ex aetate omni venit quam quod
minimum esse quis dixerit, quoniam quidem minimum ali- 5
qua pars est: hoc quod vivimus proximum nihilo est; et
tamen, o dementiam nostram, late disponitur.
  'Haec tibi scripsi, non tamquam expectaturus esses re- 32.1
medium a me tam serum (liquet enim mihi te locutum tecum
quidquid lecturus es) sed ut castigarem exiguam illam moram
qua a te recessisti, et in reliquum adhortarer contra fortunam
tolleres animos et omnia eius tela non tamquam possent 5
venire sed tamquam utique essent ventura prospiceres. Vale.'