Spiritum esse huius mali causam et ipse 6.24.1.1
consentio. De illo disputabo quomodo intret hic
spiritus, utrum per tenuia foramina nec oculis
comprehensibilia an per maiora ac patentiora, et
utrum ab imo an etiam per summa terrarum. 5
Hoc 2.1
incredibile est. Nam in nostris quoque corporibus
cutis spiritum respuit nec est illi introitus nisi per
quae trahitur, nec consistere quidem a nobis receptus
potest nisi in laxiore corporis parte; non enim inter 5
neruos pulpasue sed in uisceribus et patulo interioris
partis recessu commoratur.
Idem de terra suspicari 3.1
licet uel ex hoc quod motus non in summa terra
circaue summam est sed subter et ab imo. Huius
indicium est quod altitudinis profundae maria
iactantur, motis scilicet his supra quae fusa sunt; 5
ergo uerisimile est terram ex alto moueri et illic
spiritum in cauernis ingentibus concipi.
'Immo, 4.1
inquit, ceu, cum frigore inhorruimus, tremor sequitur,
sic terras quoque spiritus extrinsecus accidens quas-
sat.' Quod nullo modo potest fieri. Algere enim
debet, ut idem illi accidat quod nobis, quos externa 5
causa in horrorem agit. Accidere autem terrae
simile quiddam nostrae affectioni, sed non ex simili
causa concesserim. Illam interior et altior iniuria
debet impellere.
Cuius rei argumentum uel 5.1
maximum hoc potest esse quod, cum uehementi
motu adapertum ingenti ruina solum est, totas
nonnumquam urbes et recipit hiatus ille et abs-
condit. 5
Thucydides ait circa Peloponnesiaci belli 6.1
tempus Atalanten insulam aut totam aut certe
maxima ex parte suppressam. Idem Sidone acci-
disse Posidonio crede. Nec ad hoc testibus opus
est; meminimus enim terris interno motu diuulsis 5
loca disiecta et campos interisse. Quod iam dicam
quemadmodum existimem fieri.