Aer continuus terrae est et sic appositus
|
2.6.1.1
|
ut statim ibi futurus sit unde illa discesserit. Pars
|
|
totius est mundi; sed tamen, quicquid terra in
|
|
alimentum caelestium misit, recipit, ut scilicet
|
|
materia, non pars, intellegi debeat; ex hoc omnis
|
5
|
inconstantia eius tumultusque est.
|
|
Hunc quidam ex distantibus corpusculis, ut
|
2.1
|
puluerem, struunt plurimumque a uero recedunt.
|
|
Numquam enim nisi contexti per unitatem corporis
|
|
nisus est, cum partes consentire ad intentionem
|
|
debeant et conferre uires. Aer autem, si in atomos
|
5
|
inciditur, sparsus est; ten<d>i uero disiecta non pos-
|
|
sunt.
|
|
Intentionem aeris ostendent tibi inflata nec
|
3.1
|
ad ictum cedentia; ostendent pondera per magnum
|
|
spatium ablata gestante uento; ostendent uoces, quae
|
|
remissae claraeque sunt prout aer se concitauit.
|
|
Quid enim est uox nisi intentio aeris, ut audiatur,
|
5
|
linguae formata percussu?
|
|
Quid? cursus et motus
|
4.1
|
omnis, nonne intenti spiritus opera sunt? Hic facit
|
|
uim neruis, uelocitatem currentibus; hic, cum uehe-
|
|
menter concitatus ipse se torsit, arbusta siluasque
|
|
conuoluit et aedificia tota corripiens in altum
|
5
|
frangit; hic mare per se languidum et iacens incitat.
|
|
Ad minora ueniamus. Quis sine intentione spiritus
|
5.1
|
cantus est? Cornua et tubae et quae aquarum
|
|
pressura maiorem sonitum formant quam qui ore
|
|
reddi potest, nonne aeris intentione partes suas
|
|
explicant? Consideremus quae ingentem uim per
|
5
|
occultum agunt: paruula admodum semina et quorum
|
|
exilitas in commissura lapidum locum inuenit in
|
|
tantum conualescunt ut ingentia saxa deturbent
|
|
et monumenta dissoluant; scopulos interim rupesque
|
|
radices minutissimae ac tenuissimae findunt. Hoc
|
10
|
quid est aliud quam intentio spiritus, sine qua nihil
|
|
ualidum et contra quam nihil ualidum est?
|
|
Esse autem unitatem in aere uel ex hoc intellegi
|
6.1
|
potest quod corpora nostra inter se cohaerent. Quid
|
|
enim est aliud quod tene<a>t illa quam spiritus?
|
|
Quid est aliud quo animus noster agitetur? Quis
|
|
est illi motus nisi intentio? Quae intentio nisi ex
|
5
|
unitate? Quae unitas, nisi haec esset in aere?
|
|
Quid autem aliud producit fruges et segetem imbe-
|
|
cillam ac uirentes exigit arbores aut distendit in
|
|
ramos aut in altum erigit quam spiritus intentio et
|
|
unitas?
|
10
|