Tria sunt quae accidunt, fulgurationes,
|
2.12.1.1
|
fulmina, tonitrua, quae una facta serius audiuntur.
|
|
Fulguratio ostendit ignem, fulminatio emittit. Illa,
|
|
ut ita dicam, comminatio est et conatio sine ictu;
|
|
ista iaculatio cum ictu.
|
5
|
Quaedam sunt de quibus inter omnes conuenit,
|
2.1
|
quaedam in quibus diuersae sententiae sunt. Conuenit
|
|
de illis, omnia ista in nubibus et e nubibus fieri.
|
|
Etiamnunc conuenit et fulgurationes et fulmina-
|
|
tiones aut igneas esse aut ignea specie.
|
5
|
Ad illa
|
3.1
|
nunc transeamus in quibus lis est. Quidam putant
|
|
ignem inesse nubibus; quidam ad tempus fieri
|
|
nec prius esse quam mitti. Ne inter illos quidem qui
|
|
praeparant ignem conuenit; alius enim illum
|
5
|
aliunde colligit. Quidam aiunt radios solis intro-
|
|
currentis recurrentisque et saepius in se relatos
|
|
ignem excitare. Anaxagoras ait illum ex aethere
|
|
d<e>stillare et ex tanto ardore caeli multa decidere
|
|
quae nubes diu inclusa custodiant.
|
10
|
Aristoteles multo ante ignem colligi non putat,
|
4.1
|
sed eodem momento exilire quo fiat. Cuius sententia
|
|
talis est. Duae partes mundi in imo iacent, terra et
|
|
aqua. Vtraque ex se reddit aliquid: terrenus uapor
|
|
siccus est et fumo similis, qui uentos, fulmina,
|
5
|
tonitrua facit; aquarum halitus umidus est et in
|
|
imbres et niues cedit.
|
|
Sed siccus ille terrarum uapor,
|
5.1
|
unde uentis origo est, cum coaceruatus est, coitu
|
|
nubium uehementer a latere eliditur; deinde, ut
|
|
latius, nubes proximas feriet. Haec plaga cum
|
|
sono incutitur, qualis in nostris ignibus redditur,
|
5
|
cum flamma uitio lignorum uirentium crepat. Et
|
|
illic spiritus habens aliquid umidi secum congloba-
|
|
tusque rumpitur flamma; eodem modo spiritus ille,
|
|
quem paulo ante exprimi collisis nubibus dixi,
|
|
impactus aliis nec rumpi nec exilire silentio potest.
|
10
|
Dissimilis autem crepitus fit ob dissimilitudinem
|
6.1
|
nubium, quarum aliae maiorem sinum habent, aliae
|
|
minorem. Ceterum illa uis expressi spiritus ignis est
|
|
qui fulgurationis nomen habet, leui impetu accensus
|
|
et uanus. Ante autem uidemus fulgorem quam sonum
|
5
|
audimus, quia oculorum uelocior sensus est et multum
|
|
aures antecedit.
|
|