[LIBER TERTIVS]
|
|
<LIBER SEPTIMVS>
|
|
DE AQVIS <TERRESTRIBVS>
|
|
Non praeterit me, Lucili uirorum
|
3.pr.1.1
|
optime, quam magnarum rerum fundamenta ponam
|
|
senex, qui mundum circuire constitui et causas
|
|
secretaque eius eruere atque aliis noscenda prodere.
|
|
Quando tam multa consequar, tam sparsa colligam,
|
5
|
tam occulta perspiciam?
|
|
<Re>mittat ergo senectus
|
2.1
|
et obiciat annos inter uana studia consumptos. Tanto
|
|
magis urgeamus et damna aetatis male exemptae
|
|
labor sarciat; nox ad diem accedat, occupationes
|
|
recidantur, patrimonii longe a domino iacentis
|
5
|
cura soluatur, sibi totus animus uacet et ad con-
|
|
templationem sui saltem in ipso fine respiciat.
|
|
Faciet ac sibi instabit et cotidie breuitatem tem-
|
3.1
|
poris metietur. Quicquid amissum est, id diligenti
|
|
usu praesentis uitae recolliget; fidelissimus est ad
|
|
honesta ex paenitentia transitus. Libet igitur mihi
|
|
exclamare illum poetae incliti uersum:
|
5
|
'Tollimus ingentes animos et maxima paruo
|
|
Tempore molimur'?
|
|
Hoc dicerem, si puer iuuenisque molirer,—nullum
|
|
enim non tam magnis rebus tempus angustum est—;
|
|
nunc uero ad rem seriam, grauem, immensam post
|
10
|
meridianas horas accessimus.
|
|
Faciamus quod in
|
4.1
|
itinere fieri solet: qui tardius exierunt, uelocitate
|
|
pensant moram. Festinemus et opus nescio an supe-
|
|
rabile, magnum certe, sine aetatis excusatione
|
|
tractemus. Crescit animus, quotiens coepti magni-
|
5
|
tudinem <at>tendit et cogitat quantum proposito, non
|
|
quantum sibi supersit.
|
|
Consumpsere se quidam, dum acta regum exter-
|
5.1
|
norum componunt quaeque passi inuicem ausique
|
|
sunt populi. Quanto satius est sua mala extinguere
|
|
quam aliena posteris tradere? Quanto potius deorum
|
|
opera celebrare quam Philippi aut Alexandri latro-
|
5
|
cinia ceterorumque qui exitio gentium clari non
|
|
minores fuere pestes mortalium quam inundatio qua
|
|
planum omne perfusum est, quam conflagratio qua
|
|
magna pars animantium exaruit?
|
|
Quemadmodum
|
6.1
|
Hannibal Alpes superiecerit scribunt; quemad-
|
|
modum confirmatum Hispaniae cladibus bellum
|
|
Italiae inopinatus intulerit fractisque rebus, etiam
|
|
post Carthaginem pertinax, reges pererrauerit contra
|
5
|
Romanos ducem promittens, exercitum petens;
|
|
quemadmodum non desierit omnibus angulis bellum
|
|
senex quaerere; adeo sine patria pati poterat, sine
|
|
hoste non poterat.
|
|
Quanto satius est quid facien-
|
7.1
|
dum sit quam quid factum quaerere, ac docere eos
|
|
qui sua permisere fortunae nihil stabile ab illa datum
|
|
esse, eius omnia aura fluere mobilius! Nescit enim
|
|
quiescere; gaudet laetis tristia substituere, utique
|
5
|
miscere. Itaque secundis nemo confidat, aduersis
|
|
nemo deficiat: alternae sunt uices rerum.
|
|
Quid
|
8.1
|
exultas? ista quibus eueheris in summum nescis
|
|
ubi te relictura sint; habebunt suum, non tuum
|
|
finem. Quid iaces? Ad imum delatus es, nunc locus
|
|
est resurgendi. In melius aduersa, in deterius optata
|
5
|
flectuntur.
|
|
Ita concipienda est animo uarietas
|
9.1
|
non priuatarum tantum domuum, quas leuis casus
|
|
impellit, sed publicarum: regna ex infimo coorta
|
|
supra imperantes constiterunt, uetera imperia in
|
|
ipso flore ceciderunt. Iniri non potest numerus
|
5
|
quam multa ab aliis fracta sint. Nunc cum maxime
|
|
deus extruit alia, alia submittit, nec molliter ponit,
|
|
sed ex fastigio suo nullas habitura reliquias iactat.
|
|
Magna ista, quia parui sumus, credimus; multis
|
10.1
|
rebus non ex natura sua sed ex humilitate nostra
|
|
magnitudo est.
|
|
Quid praecipuum in rebus humanis est? Non
|
|
classibus maria complesse nec in Rubri maris litore
|
5
|
signa fixisse nec, deficiente ad iniurias terra, errasse
|
|
in oceano ignota quaerentem, sed animo omne uidisse
|
|
et, qua maior nulla uictoria est, uitia domuisse.
|
|
Innumerabiles sunt qui populos, qui urbes habuerunt
|
|
in potestate; paucissimi qui se.—
|
10
|
Quid est prae-
|
11.1
|
cipuum? Erigere animum supra minas et promissa
|
|
fortunae; nihil dignum putare quod speres. Quid
|
|
enim habet quod concupiscas? qui a diuinorum
|
|
conuersatione quotiens ad humana recideris, non
|
5
|
aliter caligabis quam quorum oculi in densam umbram
|
|
ex claro sole redierunt.—
|
|
Quid est praecipuum?
|
12.1
|
Posse laeto animo aduersa tolerare; quicquid acci-
|
|
derit, sic ferre, quasi tibi uolueris accidere. Debuisses
|
|
enim uelle, si scisses omnia ex decreto dei fieri:
|
|
flere, queri et gemere desciscere est.—
|
5
|
Quid
|
13.1
|
est praecipuum? Animus contra calamitates fortis
|
|
et contumax, luxuriae non auersus tantum sed
|
|
infestus, nec auidus periculi nec fugax, qui sciat
|
|
fortunam non expectare sed facere et aduersus
|
5
|
utramque intrepidus inconfususque prodire, nec
|
|
illius tumultu nec huius fulgore percussus.—
|
|
Quid
|
14.1
|
est praecipuum? Non admittere in animo mala
|
|
consilia, puras ad caelum manus tollere, nullum
|
|
bonum petere quod, ut ad te transeat, aliquis dare
|
|
debet aliquis amittere, optare, quod sine aduersario
|
5
|
optatur, bonam mentem; cetera magno aestimata
|
|
mortalibus, etiamsi quis domum casus attulerit,
|
|
sic intueri quasi exitura qua uenerint.—
|
|
Quid
|
15.1
|
est praecipuum? Altos supra fortuita spiritus tollere,
|
|
hominis meminisse, ut, siue felix eris, scias hoc non
|
|
futurum diu, siue infelix, scias hoc te non esse,
|
|
si non putes.—
|
5
|
Quid est praecipuum? In primis
|
16.1
|
labris animam habere; haec res efficit non e iure
|
|
Quiritium liberum sed e iure naturae. Liber est
|
|
autem qui seruitutem suam effugit; haec est assidua
|
|
et ineluctabilis et per diem ac noctem aequaliter
|
5
|
premens, sine interuallo, sine commeatu.
|
|
Sibi
|
17.1
|
seruire grauissima est seruitus. Quam discutere
|
|
facile est, si desieris multa te poscere, si desieris
|
|
tibi referre mercedem, si ante oculos et naturam
|
|
tuam posueris et aetatem, licet prima sit, ac tibi
|
5
|
ipse dixeris: 'Quid insanio? quid anhelo? quid
|
|
sudo? quid terram, quid forum uerso? Nec multo
|
|
opus est, nec diu.'
|
|
Ad hoc proderit nobis inspicere
|
18.1
|
rerum naturam. Primo discedemus a sordidis. Deinde
|
|
animum ipsum, quo sano magnoque opus est, sedu-
|
|
cemus a corpore. Deinde in occultis exercitata
|
|
subtilitas non erit in aperta deterior; nihil est
|
5
|
autem apertius his salutaribus quae contra nequi-
|
|
tiam nostram furoremque discuntur, quae damnamus
|
|
nec ponimus.
|
|