Tempus deficiet domestica narrantem, 7.2(ext).1.1
quoniam imperium nostrum non tam robore corpo-
rum quam animorum uigore incrementum ac tutelam
sui conprehendit. maiore itaque ex parte Romana
prudentia in admiratione tacita reponatur alienigenis- 5
que huius generis exemplis detur aditus.
  Socrates, humanae sapientiae quasi quoddam ter-
restre oraculum, nihil ultra petendum a dis inmorta-
libus arbitrabatur quam ut bona tribuerent, quia ii
demum scirent quid uni cuique esset utile, nos 10
autem plerumque id uotis expeteremus, quod non
inpetrasse melius foret: etenim densissimis tenebris
inuoluta mortalium mens, in quam late patentem
errorem caecas precationes tuas spargis! diuitias
adpetis, quae multis exitio fuerunt: honores concu- 15
piscis, qui conplures pessum dederunt: regna tecum
ipsa uoluis, quorum exitus saepe numero miserabiles
cernuntur: splendidis coniugiis inicis manus; at haec
ut aliquando inlustrant, ita nonnumquam funditus
domos euertunt. desine igitur stulta futuris malo- 20
rum tuorum causis quasi felicissimis rebus inhiare
teque totam caelestium arbitrio permitte, quia qui
tribuere bona ex facili solent, etiam eligere aptis-
sime possunt.
  Idem expedita et conpendiaria uia eos ad glo- 25
riam peruenire dicebat, qui id agerent, ut, quales
uideri uellent, tales etiam essent. qua quidem prae-
dicatione aperte monebat ut homines ipsam potius
uirtutem haurirent quam umbram eius consectarentur.
  Idem ab adulescentulo quodam consultus utrum 30
uxorem duceret an se omni matrimonio abstineret,
respondit, utrum eorum fecisset, acturum paeniten-
tiam. 'hinc te' inquit 'solitudo, hinc orbitas, hinc
generis interitus, hinc heres alienus excipiet, illinc
perpetua sollicitudo, contextus querellarum, dotis 35
exprobratio, adfinium graue supercilium, garrula so-
crus lingua, subsessor alieni matrimonii, incertus
liberorum euentus'. non passus est iuuenem in con-
textu rerum asperarum quasi laetae materiae facere
dilectum. 40
  Idem, cum Atheniensium scelerata dementia tri-
stem de capite eius sententiam tulisset fortique animo
et constanti uultu potionem ueneni e manu carnificis
accepisset, admoto iam labris poculo, uxore Xan-
thippe inter fletum et lamentationem uociferante in- 45
nocentem eum periturum, 'quid ergo?' inquit 'no-
centi mihi mori satius esse duxisti?' inmensam
illam sapientiam, quae ne in ipso quidem uitae ex-
cessu obliuisci sui potuit!
  Age quam prudenter Solo <nemi>nem, dum ad- 2.1
huc uiueret, beatum dici debere arbitrabatur, quod
ad ultimum usque fati diem ancipiti fortunae subiecti
essemus. felicitatis igitur humanae appellationem
rogus consummat, qui se incursui malorum obicit. 5
  Idem, cum ex amicis quendam grauiter maeren-
tem uideret, in arcem perduxit hortatusque est ut
per omnes subiectorum aedificiorum partes oculos
circumferret. quod ut factum animaduertit, 'cogita
nunc tecum' inquit 'quam multi luctus sub his tectis 10
et olim fuerint et hodieque uersentur <et> insequen-
tibus saeculis sint habitaturi ac mitte mortalium in-
commoda tamquam propria deflere'. qua consola-
tione demonstrauit urbes esse humanarum cladium
consaepta miseranda. idem aiebat, si in unum lo- 15
cum cuncti mala sua contulissent, futurum ut pro-
pria deportare domum quam ex communi miseriarum
aceruo portionem suam ferre mallent. quo collige-
bat non oportere nos quae fortuito patiamur prae-
cipuae et intolerabilis amaritudinis iudicare. 20
  Bias autem, cum patriam eius Prienen hostes 3.1
inuasissent, omnibus, quos modo saeuitia belli in-
columes abire passa fuerat, pretiosarum rerum pon-
dere onustis fugientibus interrogatus quid ita nihil
ex bonis suis secum ferret 'ego uero' inquit 'bona 5
<omnia> mea mecum porto': pectore enim illa gesta-
bat, non humeris, nec oculis uisenda, sed aestimanda
animo. quae domicilio mentis inclusa nec morta-
lium nec deorum manibus labefactari queunt, et ut
manentibus praesto sunt, ita fugientes non deserunt. 10
  Iam Platonis uerbis adstricta, sed sensu prae- 4.1
ualens sententia, qui tum demum beatum terrarum
orbem futurum praedicauit, cum aut sapientes re-
gnare aut reges sapere coepissent.
  Rex etiam ille subtilis iudicii, quem ferunt 5.1
traditum sibi diadema prius quam capiti inponeret
retentum diu considerasse ac dixisse 'o nobilem ma-
gis quam felicem pannum! quem, si quis penitus
cognoscat quam multis sollicitudinibus et periculis 5
et miseriis sit refertus, ne humi quidem iacentem
tollere uelit'.
  Quid Xenocratis responsum, quam laudabile! 6.1
cum maledico quorundam sermoni summo silentio
interesset, uno ex his quaerente cur solus linguam
suam cohiberet, 'quia dixisse me' inquit 'aliquando
paenituit, tacuisse numquam'. 5
  Aristophanis quoque altioris est prudentiae 7.1
praeceptum, qui in comoedia introduxit remissum ab
inferis † Atheniensium Periclen uaticinantem non
oportere in urbe nutriri leonem, sin autem sit altus,
obsequi ei conuenire: monet enim ut praecipuae 5
nobilitatis et concitati ingenii iuuenes refrenentur,
nimio uero fauore ac profusa indulgentia pasti quo
minus potentiam obtineant ne inpediantur, quod
stultum et inutile sit eas obtrectare uires, quas ipse
foueris. 10
  Mirifice etiam Thales: nam interrogatus an 8.1
facta hominum deos fallerent 'ne cogitata <quidem>'
inquit, ut non solum manus, sed etiam mentes puras
habere uellemus, cum secretis cogitationibus nostris
caeleste numen adesse credidissemus. 5
  Ac ne quod sequitur quidem minus sapiens. 9.1
unicae filiae pater Themistoclen consulebat utrum
eam pauperi, sed ornato, an locupleti parum pro-
bato conlocaret. cui is 'malo' inquit 'uirum pecunia
quam pecuniam uiro indigentem'. quo dicto stultum 5
monuit ut generum potius quam diuitias generi
legeret.
  Age, Philippi quam probabilis epistola, in 10.1
qua Alexandrum quorumdam Macedonum beniuolen-
tiam largitione ad se adtrahere conatum sic incre-
puit: 'quae te, fili, ratio in hanc tam uanam spem
induxit, ut eos tibi fideles futuros existimares, quos 5
pecunia ad amorem tui conpulisses?' a caritate istud
pater, ab usu Philippus, maiore ex parte mercator
Graeciae quam uictor.
  Aristoteles autem Callisthenen auditorem 11.1
suum ad Alexandrum dimittens monuit cum eo aut
quam rarissime aut quam iucundissime loqueretur,
quo scilicet apud regias aures uel silentio tutior uel
sermone esset acceptior. at ille, dum Alexandrum 5
Persica Macedonem salutatione gaudentem obiurgat
et ad Macedonicos mores inuitum reuocare beniuole
perseuerat, spiritu carere iussus seram neglecti sa-
lubris consilii paenitentiam egit.
  Idem Aristoteles de semet ipsos in neutram par- 10
tem loqui debere praedicabat, quoniam laudare se
uani, uituperare stulti esset. eiusdem est utilissi-
mum praeceptum ut uoluptates abeuntes considere-
mus. quas quidem sic ostendendo minuit: fessis
enim paenitentiaeque plenis animis nostris subicit, 15
quo minus cupide repetantur.
  Nec parum prudenter Anaxagoras interro- 12.1
ganti cuidam quisnam esset beatus 'nemo' inquit
'ex his, quos tu felices existimas, sed eum in illo
numero reperies, qui a te ex miseris constare credi-
tur'. non erit ille diuitiis et honoribus abundans, 5
sed aut exigui ruris aut non ambitiosae doctrinae
fidelis ac pertinax cultor, in recessu quam in fronte
beatior'.
  Demadis quoque dictum sapiens: nolentibus 13.1
enim Atheniensibus diuinos honores Alexandro de-
cernere 'uidete' inquit 'ne, dum caelum custoditis,
terram amittatis'.
  Quam porro subtiliter Anacharsis leges ara- 14.1
neorum telis conparabat! nam ut illas infirmiora
animalia retinere, ualentiora transmittere, ita his
humiles et pauperes constringi, diuites et praepo-
tentes non alligari. 5
  Nihil etiam Agesilai facto sapientius, siqui- 15.1
dem, cum aduersus rem publicam Lacedaemoniorum
conspirationem ortam noctu conperisset, leges Ly-
curgi continuo abrogauit, quae de indemnatis suppli-
cium sumi uetabant: conprehensis autem et inter- 5
fectis sontibus e uestigio restituit atque utrumque
simul prouidit, ne salutaris animaduersio uel iniusta
esset uel iure impediretur. itaque, ut semper esse
possent, aliquando non fuerunt.
  Sed nescio an Hannonis excellentissimae pru- 16.1
dentiae consilium: Magone enim Cannensis pugnae
exitum senatui Poenorum nuntiante inque tanti suc-
cessus fidem anulos aureos trium modiorum mensu-
ram explentes fundente, qui interfectis nostris ciui- 5
bus detracti erant, quaesiuit an aliquis sociorum post
tantam cladem a Romanis defecisset, atque ut audi-
uit neminem ad Hannibalem transisse, suasit proti-
nus legati Romam, per quos de pace ageretur, mitte-
rentur. cuius si sententia ualuisset, neque secundo 10
Punico bello uicta Karthago neque tertio deleta foret.
  Ne Samnites quidem paruas poenas consi- 17.1
milis erroris pependerunt, quod Herenni Ponti salu-
tare consilium neglexerant. qui auctoritate et pru-
dentia ceteros praestans ab exercitu et duce eius
filio suo consultus quidnam fieri de legionibus Ro- 5
manis apud furcas Caudinas inclusis deberet, inuio-
latas dimittendas respondit. postero die eadem de
re interrogatus deleri eas oportere dixit, ut aut
maximo beneficio gratia hostium emere<re>tur aut
grauissima iactura uires confringerentur. sed in- 10
prouida temeritas uictorum, dum utramque partem
spernit utilitatis, sub iugum missas in perniciem
suam accendit.
  Multis et magnis sapientiae exemplis paruu- 18.1
lum adiciam. Cretes, cum acerbissima execratione
aduersus eos, quos uehementer oderunt, uti uolunt,
ut mala consuetudine delectentur optant modestoque
uoti genere efficacissimum ultionis euentum reperi- 5
unt: inutiliter enim aliquid concupiscere et in eo
perseueranter morari, exitio ea uicina dulcedo est.