Itaque, imperator, in primo volumine tibi de arte et quas
|
3.pr.4.1
|
habeat ea virtutes quibusque disciplinis oporteat esse auc-
|
|
tum architectum, exposui et subieci causas, quid ita earum
|
|
oporteat eum esse peritum, rationesque summae architec-
|
|
turae partitione distribui finitionibusque terminavi. deinde,
|
5
|
quod erat primum et necessarium, de moenibus, quemad-
|
|
modum eligantur loci salubres, ratiocinationibus explicui,
|
|
ventique qui sint et e quibus <regionibus> singuli spirant,
|
|
deformationibus grammicis ostendi, platearumque et vico-
|
|
rum uti emendate fiant distributiones in moenibus, docui
|
10
|
et ita finitionem primo volumine constitui. item in secundo
|
|
de materia, quas habeat in operibus utilitates et quibus
|
|
virtutibus e natura rerum est comparata, peregi. nunc in
|
|
tertio de deorum inmortalium aedibus sacris dicam et, uti
|
|
oportet, perscriptas exponam.
|
15
|
Aedium compositio constat ex symmetria, cuius ratio-
|
1.1.1
|
nem diligentissime architecti tenere debent. ea autem pari-
|
|
tur a proportione, quae graece αναλογια dicitur. proportio
|
|
est ratae partis membrorum in omni opere totiusque com-
|
|
modulatio, ex qua ratio efficitur symmetriarum. namque
|
5
|
non potest aedis ulla sine symmetria atque proportione ratio-
|
|
nem habere compositionis, nisi uti hominis bene figurati
|
|
membrorum habuerit exactam rationem. corpus enim homi-
|
2.1
|
nis ita natura composuit, uti os capitis a mento ad frontem
|
|
summam et radices imas capilli esset decimae partis, item
|
|
manus pansa ab articulo ad extremum medium digitum
|
|
tantundem, caput a mento ad summum verticem octavae,
|
5
|
cum cervicibus imis ab summo pectore ad imas radices
|
|
capillorum sextae, <a medio pectore> ad summum verticem
|
|
quartae. ipsius autem oris altitudinis tertia est pars ab imo
|
|
mento ad imas nares, nasum ab imis naribus ad finem me-
|
|
diûm superciliorum tantundem, ab ea fine ad imas radices
|
10
|
capilli frons efficitur item tertiae partis. pes vero altitu-
|
|
dinis corporis sextae, cubitum quartae, pectus item quartae.
|
|
reliqua quoque membra suas habent commensus propor-
|
|
tiones, quibus etiam antiqui pictores et statuarii nobiles
|
|
usi magnas et infinitas laudes sunt adsecuti. similiter vero
|
3.1
|
sacrarum aedium membra ad universam totius magnitudinis
|
|
summam ex partibus singulis convenientissimum debent
|
|
habere commensus responsum. item corporis centrum me-
|
|
dium naturaliter est umbilicus. namque si homo conlocatus
|
5
|
fuerit supinus manibus et pedibus pansis circinique conlo-
|
|
catum centrum in umbilico eius, circumagendo rotunda-
|
|
tionem utrarumque manuum et pedum digiti linea tangen-
|
|
tur. non minus quemadmodum schema rotundationis in
|
|
corpore efficitur, item quadrata designatio in eo invenietur.
|
10
|
nam si a pedibus imis ad summum caput mensum erit eaque
|
|
mensura relata fuerit ad manus pansas, invenietur eadem
|
|
latitudo uti altitudo, quemadmodum areae, quae ad normam
|
|
sunt quadratae. ergo si ita natura composuit corpus hominis,
|
4.1
|
uti proportionibus membra ad summam figurationem eius
|
|
respondeant, cum causa constituisse videntur antiqui, ut
|
|
etiam in operum perfectionibus singulorum membrorum
|
|
ad universam figurae speciem habeant commensus exactio-
|
5
|
nem. igitur cum in omnibus operibus ordines traderent,
|
|
maxime in aedibus deorum, <quod eorum> operum et laudes
|
|
et culpae aeternae solent permanere.
|
|