Etiam diligenter est animadvertendum, ne sit locus 5.3.5.7
surdus, sed ut in eo vox quam clarissime vagari possit.
hoc vero fieri ita poterit, si locus electus fuerit, ubi non
inpediatur resonantia. vox autem est spiritus fluens aeris, 6.1
e tactu sensibilis auditu. ea movetur circulorum rotunda-
tionibus infinitis, uti si in stantem aquam lapide inmisso
nascantur innumerabiles undarum circuli crescentes a cen-
tro, quam latissime possint, et vagantes, nisi angustia 5
loci interpellaverit aut aliqua offensio, quae non patitur
designationes earum undarum ad exitus pervenire. itaque
cum interpellentur offensionibus, primae redundantes inse-
quentium disturbant designationes. eadem ratione vox 7.1
item ad circinum efficit motiones; sed in aqua circuli
planitiae in latitudine moventur, vox et in latitudine
progreditur et altitudinem gradatim scandit. igitur ut
in aqua undarum designationibus, item in voce cum offen- 5
sio nulla primam undam interpellaverit, non disturbat
secundam nec insequentes, sed omnes sine resonantia
perveniunt ad imorum et ad summorum aures. ergo ve- 8.1
teres architecti naturae vestigia persecuti indagationibus
vocis scandentis theatrorum perfecerunt gradationes, et
quaesierunt per canonicam mathematicorum et musicam
rationem, ut, quaecumque vox esset in scaena, clarior et 5
suavior ad spectatorum perveniret aures. uti enim or-
gana aeneis lamminis aut corneis ηχειοις ad chordarum
sonitûm claritatem perficiuntur, sic theatrorum per har-
monicen ad augendam vocem ratiocinationes ab antiquis
sunt constitutae. 10