Harmonice autem est musica litteratura obscura et
|
5.4.1.1
|
difficilis, maxime quidem quibus graecae litterae non sunt
|
|
notae. quam si volumus explicare, necesse est etiam
|
|
graecis verbis uti, quod nonnulla eorum latinas non
|
|
habent appellationes. itaque ut potuero quam apertissime
|
5
|
ex Aristoxeni scripturis interpretabor et eius diagramma
|
|
subscribam finitionesque sonituum designabo, uti, qui dili-
|
|
gentius attenderit, facilius percipere possit. vox enim
|
2.1
|
mutationibus cum flectitur, alias fit acuta, alias gravis;
|
|
duobusque modis movetur, e quibus unus effectus habet
|
|
continuatos, alter distantes. continuata vox neque in fini-
|
|
tionibus consistit neque in loco ullo, efficitque termina-
|
5
|
tiones non apparentes, intervalla autem media apparentia,
|
|
uti sermone cum dicamus: sol lux flos vox. nunc enim nec
|
|
unde incipit nec ubi desinit, intellegitur, †sed quod ex
|
|
acuta facta est gravis et ex gravi acuta, apparet auri-
|
|
bus. per distantiam autem e contrario. namque cum flec-
|
10
|
titur inmutatione, vox statuit se in alicuius sonitus fini-
|
|
tione, deinde in alterius, et id ultro citro crebre faciendo
|
|
<non> constans apparet sensibus, uti in cantionibus cum
|
|
flectentes vocem varietatem facimus. modulationis itaque
|
|
intervallis ea cum versatur, et unde initium fecit et ubi
|
15
|
desiit, apparet in sonorum patentibus finitionibus, medianis
|
|
autem patentia intervallis obscurantur.
|
|
Genera vero sunt modulationum tria: primum quod
|
3.1
|
Graeci nominant αρμονιαν, secundum χρωμα, tertium δια-
|
|
τονον. est autem harmoniae modulatio ab arte concepta,
|
|
et ea re cantio eius maxime gravem et egregiam habet
|
|
auctoritatem. chroma subtili sollertia ac crebritate modu-
|
5
|
lorum suaviorem habet delectationem. diatoni vero, quod
|
|
naturalis est, facilior est intervallorum distantia. in his
|
|
tribus generibus dissimiles sunt tetrachordorum disposi-
|
|
tiones, quod harmonia [tetrachordorum] et tonos et di-
|
|
hesis habet binas (dihesis autem est toni pars quarta;
|
10
|
ita in hemitonio duae diheses sunt conlocatae); chromati
|
|
duo hemitonia in ordine sunt composita, tertium trium
|
|
hemitoniorum est intervallum; dia<tono> toni duo sunt
|
|
continuati, tertium hemitonium finit tetrachordi magni-
|
|
tudinem. ita in tribus generibus tetrachorda ex duobus
|
15
|
tonis et hemitonio sunt peraequata, sed ipsa cum separa-
|
|
tim uniuscuiusque generis finibus considerantur, dissimi-
|
|
lem habent intervallorum designationem. igitur intervalla
|
4.1
|
tonorum et hemitoniorum et <diheseon> tetrachordorum
|
|
in voce divisit natura finîtque terminationes eorum men-
|
|
suris intervallorum quantitate, modisque certis distantibus
|
|
constituit qualitates, quibus etiam artifices, qui organa fa-
|
5
|
bricant, ex natura constitutis utendo comparant ad con-
|
|
centus convenientes eorum perfectiones.
|
|