Nec tamen in omnibus theatris symmetriae ad omnes 5.6.7.1
rationes et effectus possunt respondere, sed oportet archi-
tectum animadvertere, quibus proportionibus necesse sit
sequi symmetriam et quibus ad loci naturam aut magni-
tudinem operis temperari. sunt enim res, quas et in pu- 5
sillo et in magno theatro necesse est eadem magnitudine
fieri propter usum, uti gradus. diazomata, pluteos, itine-
ra, ascensus, pulpita, tribunalia et si qua alia inter-
currunt, ex quibus necessitas cogit discedere ab symme-
tria, ne inpediatur usus, non minus si qua exiguitate 10
copiarum, id est marmoris, materiae reliquarumque re-
rum, quae parantur in opere defuerint, paulum demere
aut adicere, dum id ne nimium inprobe fiat sed cum sen-
su, non erit alienum. hoc autem erit, si architectus erit
usu peritus, praeterea ingenio mobili sollertiaque non 15
fuerit viduatus.
  Ipsae autem scaenae suas habent rationes explicitas 8.1
ita, uti mediae valvae ornatus habeant aulae regiae, dex-
tra ac sinistra hospitalia, secundum autem spatia ad orna-
tus comparata, quae loca Graeci περιακτους dicunt ab
eo, quod machinae sunt in his locis versatiles trigonoe 5
habentes singulares species ornationis, quae, cum aut fabu-
larum mutationes sunt futurae seu deorum adventus, cum
tonitribus repentinis [ea] versentur mutentque speciem
ornationis in frontes. secundum ea loca versurae sunt
procurrentes, quae efficiunt una a foro, altera a peregre 10
aditus in scaenam. genera autem sunt scaenarum tria: 9.1
unum quod dicitur tragicum, alterum comicum, tertium
satyricum. horum autem ornatus sunt inter se dissimili
disparique ratione, quod tragicae deformantur columnis
et fastigiis et signis reliquisque regalibus rebus; comicae 5
autem aedificiorum privatorum et maenianorum habent
speciem prospectusque fenestris dispositos imitatione, com-
munium aedificiorum rationibus; satyricae vero ornantur
arboribus, speluncis, montibus reliquisque agrestibus rebus
in topeodis speciem deformati. 10