LIBER SEXTUS
|
|
Aristippus philosophus Socraticus, naufragio cum eiectus
|
6.pr.1.1
|
ad Rhodiensium litus animadvertisset geometrica sche-
|
|
mata descripta, exclamavisse ad comites ita dicitur: 'bene
|
|
speremus! hominum enim vestigia video.' statimque in
|
|
oppidum Rhodum contendit et recta gymnasium devenit,
|
5
|
ibique de philosophia disputans muneribus est donatus,
|
|
ut non tantum se ornaret, sed etiam eis, qui una fuerunt,
|
|
et vestitum et cetera, quae opus essent ad victum, prae-
|
|
staret. cum autem eius comites in patriam reverti volu-
|
|
issent interrogarentque eum, quidnam vellet domum re-
|
10
|
nuntiari, tunc ita mandavit dicere: eiusmodi possessiones
|
|
et viatica liberis oportere parari, quae etiam e naufragio
|
|
una possent enatare. namque ea vera praesidia sunt
|
2.1
|
vitae, quibus neque fortunae tempestas iniqua neque pu-
|
|
blicarum rerum mutatio neque belli vastatio potest nocere.
|
|
non minus eam sententiam augendo Theophrastus, hor-
|
|
tando doctos potius esse quam pecuniae confidentes, ita
|
5
|
ponit: doctum ex omnibus solum neque in alienis locis
|
|
peregrinum neque amissis familiaribus et necessariis in-
|
|
opem amicorum, sed in omni civitate esse civem difficiles-
|
|
que fortunae sine timore posse despicere casus; at qui
|
|
non doctrinarum sed felicitatis praesidiis putaret se esse
|
10
|
vallatum, labidis itineribus vadentem non stabili sed in-
|
|
firma conflictari vita. Epicurus vero non dissimiliter ait:
|
3.1
|
pauca sapientibus fortunam tribuere, quae autem maxima
|
|
et necessaria sunt, animi mentisque cogitationibus guber-
|
|
nari. haec ita etiam plures philosophi dixerunt. non
|
|
minus poetae, qui antiquas comoedias graece scripserunt,
|
5
|
easdem sententias versibus in scaena pronuntiaverunt, ut
|
|
Crates, Chionides, Aristophanes, maxime etiam cum his
|
|
Alexis, qui Athenienses ait oportere ideo laudari, quod
|
|
omnium Graecorum leges cogunt parentes <ali> a liberis,
|
|
Atheniensium non omnes nisi eos, qui liberos artibus eru-
|
10
|
dissent. omnia enim munera fortunae cum dantur, ab ea
|
|
faciliter adimuntur; disciplinae vero coniunctae cum ani-
|
|
mis nullo tempore deficiunt, sed permanent stabiliter ad
|
|
summum exitum vitae. itaque ego maximas infinitasque
|
4.1
|
parentibus ago atque habeo gratias, quod Atheniensium
|
|
legem probantes me arte erudiendum curaverunt, et ea,
|
|
quae non potest esse probata sine litteratura encyclioque
|
|
doctrinarum omnium disciplina. cum ergo et parentium
|
5
|
cura et praeceptorum doctrinis auctas haberem copias
|
|
disciplinarum, philologis et philotechinis rebus commen-
|
|
tariorumque scripturis me delectans eas possessiones ani-
|
|
mo paravi, e quibus haec est fructuum summa: nullas plus
|
|
habendi esse necessitates eamque esse proprietatem, divi-
|
10
|
tiarum maxime nihil desiderare. sed forte nonnulli haec
|
|
levia iudicantes putant eos esse sapientes, qui pecunia
|
|
sunt copiosi. itaque plerique ad id propositum conten-
|
|
dentes audacia adhibita cum divitiis etiam notitiam sunt
|
|
consecuti. ego autem, Caesar, non ad pecuniam parandam
|
5.1
|
ex arte dedi studium, sed potius tenuitatem cum bona
|
|
fama quam abundantiam cum infamia sequendam probavi.
|
|
ideo notities parum est adsecuta. sed tamen his volumi-
|
|
nibus editis, ut spero, etiam posteris ero notus. neque
|
5
|
est mirandum, quid ita pluribus sim ignotus. ceteri archi-
|
|
tecti rogant et ambiunt, ut architectent; mihi autem a
|
|
praeceptoribus est traditum: rogatum, non rogantem opor-
|
|
tere suscipere curam, quod ingenuus color movetur pu-
|
|
dore petendo rem suspiciosam. nam beneficium dantes,
|
10
|
non accipientes ambiuntur. quid enim putemus suspicari,
|
|
qui rogetur de patrimonio sumptus faciendos committere
|
|
gratiae petentis, nisi praedae compendiique eius causa
|
|
iudicet faciundum? itaque maiores primum a genere pro-
|
6.1
|
batis operam tradebant architectis, deinde quaerebant, si
|
|
honeste essent educati, ingenuo pudori, non audaciae pro-
|
|
tervitatis permittendum iudicantes. ipsi autem artifices
|
|
non erudiebant nisi suos liberos aut cognatos et eos viros
|
5
|
bonos instituebant, quibus tantarum rerum fidei pecuniae
|
|
sine dubitatione permitterentur.
|
|