Cum camerae politae fuerint, sub eas coronae sunt 7.3.3.5
subiciendae, quas maxime tenues et subtiles oportere fieri
videbitur; cum enim grandes sunt, pondere deducuntur
nec possunt se sustinere. in hisque minime gypsum debet
admisceri, sed ex creto marmore uno tenore perduci, uti
ne praecipiendo non patiatur uno tenore opus inarescere. 10
etiamque cavendae sunt in cameris †priscorum dispositiones,
quod earum planitiae coronarum gravi pondere inpendentes
sunt periculosae. coronarum autem sunt figurae <aliae 4.1
purae>, aliae caelatae. conclavibus autem, ubi ignis aut
plura lumina sunt ponenda, purae fieri debent, ut eo
facilius extergeantur; in aestivis et exhedris, ubi minime
fumus est nec fuligo potest nocere, ibi caelatae sunt 5
faciendae. semper enim album opus propter superbiam
candoris non modo ex propriis sed etiam alienis aedificiis
concipit fumum.
  Coronis explicatis parietes quam asperrime trullissentur, 5.1
postea autem supra, trullissatione subarescente, deformen-
tur directiones harenati, uti longitudines ad regulam et ad
lineam, altitudines ad perpendiculum, anguli ad normam
respondentes exigantur; namque sic emendata tectoriorum 5
in picturis erit species. subarescente iterum et tertio in-
ducatur; ita cum fundatior erit ex harenato directura, eo
firmior erit ad vetustatem soliditas tectorii. cum ab harena 6.1
praeter trullissationem non minus tribus coriis fuerit de-
formatum, tunc e marmore graneo directiones sunt sub-
igendae, dum ita materies temperetur, uti, cum subigatur,
non haereat ad rutrum, sed purum ferrum e mortario 5
liberetur. grandi inducto et inarescente alterum corium
mediocre dirigatur; id cum subactum fuerit et bene frica-
tum, subtilius inducatur. ita cum tribus coriis harenae
et item marmoris solidati parietes fuerint, neque rimas
neque aliud vitium in se recipere poterunt, sed et liacu- 7.1
lorum subactionibus fundata soliditate marmorisque can-
dore firmo levigata, coloribus cum politionibus inductis
nitidos expriment splendores. colores autem, udo tectorio
cum diligenter sunt inducti, ideo non remittunt sed sunt 5
perpetuo permanentes, quod calx, in fornacibus excocto
liquore facta raritatibus evanida, ieiunitate coacta corripit
in se quae res forte contigerunt, mixtionibusque ex aliis
potestatibus conlatis seminibus seu principiis una solide-
scendo, [in quibuscumque membris est formata] cum fit 10
arida, redigitur, uti sui generis proprias videatur habere
qualitates. itaque tectoria, quae recte sunt facta, neque 8.1
vetustatibus fiunt horrida neque, cum extergentur, remittunt
colores, nisi si parum diligenter et in arido fuerint in-
ducti. cum ergo ita in parietibus tectoria facta fuerint,
uti supra scriptum est, et firmitatem et splendorem et ad 5
vetustatem permanentem virtutem poterunt habere. cum
vero unum corium harenae et unum minuti marmoris erit
inductum, tenuitas eius minus valendo faciliter rumpitur
nec splendorem politionibus propter inbecillitatem crassi-
tudinis proprium obtinebit. quemadmodum enim speculum 9.1
argenteum tenui lamella ductum incertas et sine viribus
habet remissiones splendoris, quod autem e solida tempe-
ratura fuerit factum, recipiens in se firmis viribus poli-
tionem fulgentes in aspectu certasque considerantibus 5
imagines reddet, sic tectoria, quae ex tenui sunt ducta
materia, non modo sunt rimosa, sed etiam celeriter eva-
nescunt, quae autem fundata harenationis et marmoris
soliditate sunt crassitudine spissa, cum sunt politionibus
crebris subacta, non modo sunt nitentia, sed etiam ima- 10
gines expressas aspicientibus ex eo opere remittunt. Grae- 10.1
corum vero tectores non solum his rationibus utendo
faciunt opera firma, sed etiam mortario conlocato, calce
et harena ibi confusa, decuria hominum inducta ligneis
vectibus pisant materiam, et ita ad certamen subacta tunc 5
utuntur. itaque veteribus parietibus nonnulli crustas ex-
cidentes pro abacis utuntur, ipsaque tectoria abacorum
et speculorum divisionibus circa se prominentes habent
expressiones.