Primo igitur legerunt e ludicris meis epistolium de 6.1
dentifricio uersibus scriptum ad quendam Calpurnianum,
qui cum aduersum me eas litteras promeret, non uidit
profecto cupiditate laedendi, si quid mihi ex illis fieret
criminosum, id mihi secum esse commune. nam petisse 5
eum a me aliquid tersui dentibus uersus testantur:
    'Calpurniane, salue properis uersibus.
    misi, ut petisti, <tibi> munditias dentium,
    nitelas oris ex Arabicis frugibus,
    tenuem, candificum, nobilem puluisculum, 10
    complanatorem tumidulae gingiuulae,
    conuerritorem pridianae reliquiae,
    ne qua uisatur tetra labes sordium,
    restrictis forte si labellis riseris.'
quaeso, quid habent isti uersus re aut uerbo pudendum, 15
quid omnino quod philosophus suum nolit uideri? nisi
forte in eo reprehendendus sum, quod Calpurniano pul-
uisculum ex Arabicis frugibus miserim, quem multo ae-
quius erat spurcissimo ritu Hiberorum, ut ait Catullus,
sua sibi urina 'dentem atque russam pumicare gingiuam'. 20
uidi ego dudum uix risum quosdam tenentis, cum mun- 7.1
ditias oris uidelicet orator ille aspere accusaret et denti-
fricium tanta indignatione pronuntiaret, quanta nemo quis-
quam uenenum. quidni? crimen haud contemnendum
philosopho, nihil in se sordidum sinere, nihil uspiam cor- 5
poris aperti immundum pati ac fetulentum, praesertim
os, cuius in propatulo et conspicuo usus homini creberri-
mus, siue ille cuipiam osculum ferat seu cum qui[c]quam
sermocinetur siue in auditorio dissertet siue in templo
preces alleget: omnem quippe hominis actum sermo praeit, 10
qui, ut ait poeta praecipuus, dentium muro proficiscitur.
dares nunc aliquem similiter grandiloquum: diceret suo
more, cum primis cui ulla fandi cura sit impensius cetero
corpore os colendum, quod esset animi uestibulum et
orationis ianua et cogitationum comitium; ego certe pro 15
meo captu dixerim nihil minus quam oris illuuiem libero
et liberali uiro competere. est enim ea pars hominis
loco celsa, uisu prompta, usu facunda; nam quidem feris
et pecudibus os humile et deorsum ad pedes deiectum,
uestigio et pabulo proximum, nunquam ferme nisi mortuis 20
aut ad morsum exasperatis conspicitur: hominis uero
nihil prius tacentis, nihil saepius loquentis contemplere.
uelim igitur censor meus Aemilianus respondeat, unquamne 8.1
ipse soleat pedes lauare; uel, si id non negat, contendat
maiorem curam munditiarum pedibus quam dentibus in-
pertiendam. plane quidem, si quis ita ut tu, Aemiliane,
nunquam ferme os suum nisi maledictis et calumniis 5
aperiat, censeo ne ulla cura os percolat neque ille exo-
tico puluere dentis emaculet, quos iustius carbone de rogo
obteruerit, neque saltem communi aqua perluat: quin ei
nocens lingua mendaciorum et amaritudinum praeministra
semper in fetutinis et olenticetis suis iaceat. nam quae 10
malum ratio est linguam mundam et laetam, uocem
contra spurcam et tetram possidere, uiperae ritu niueo
denticulo atrum uenenum inspirare? ceterum qui sese
sciat <o>rationem prompturum neque inutilem neque in-
iucundam, eius merito os, ut bono potui poculum, prae- 15
lauitur. et quid ego de homine nato diutius? belua im-
manis, crocodillus ille qui in Nilo gignitur, ea quoque,
ut comperior, purgandos sibi dentis innoxio hiatu praebet.
nam quod est ore amplo, set elingui et plerumque in aqua
recluso, multae hiru[n]dines dentibus implectuntur; eas illi, 20
cum egressus in praeripia fluminis hiauit, una ex auibus
fluuialibus amica auis iniecto rostro sine noxae periculo
exculpit.