Hyagnis fuit, ut fando accepimus, Marsyae tibicinis pater
|
3.1
|
et magister, rudibus adhuc musicae saeculis solus ante alios
|
|
ca[n]tus canere, nondum quidem tamen flexanimo sono
|
|
nec tamen pluriformi modo nec tamen multiforatili tibia;
|
|
quippe adhuc ars ista repertu nouo commodum oriebatur.
|
5
|
nec quicquam omnium est quod po<s>sit in primordio sui
|
|
perfici, sed in omnibus ferme ante est spei rudimentum
|
|
quam rei experimentum. prorsus igitur ante Hyagni<n>
|
|
nihil aliud plerique callebant quam Vergilianus upilio seu
|
|
busequa, 'stridenti miserum stipula disperdere carmen.'
|
10
|
quod si quis uidebatur paulo largius in arte promouisse,
|
|
ei quoque tamen mos fuit una tibia uelut una tuba per-
|
|
sonare. primus Hyagnis in canendo manus discapedinauit,
|
|
primus duas tibias uno spiritu animauit, primus laeuis et
|
|
dexteris foraminibus, acuto tinnitu et graui bombo, concen-
|
15
|
tum musicum miscuit. eo genitus Marsyas cum in artificio
|
|
patrissaret tibicinii, Phryx cetera et barbarus, uultu ferino,
|
|
trux, hispidus, inlutibarbus, spinis et pilis obsitus fertur—
|
|
pro nefas—cum Apolline certauisse, taeter cum decoro,
|
|
agrestis cum erudito, belua cum deo. Musae cum Minerua
|
20
|
dissimulamenti gratia iudices adstitere, ad deridendam scili-
|
|
cet monstri illius barbariam nec minus ad stoliditatem poe-
|
|
niendam. sed Marsyas, quod stultitiae maximum specimen,
|
|
non intellegens se deridiculo haberi, priusquam tibias occi-
|
|
peret inflare, prius de se et Apolline quaedam deliramenta
|
25
|
barbare effuttiuit, laudans sese, quod erat et coma relicinus
|
|
et barba squalidus et pectore hirsutus et arte tibicen et
|
|
fortuna egenus: contra Apollinem—ridiculum dictu—
|
|
aduersis uirtutibus culpabat, quod Apollo esset et coma in-
|
|
tonsus et genis gratus et corpore glabellus et arte multiscius
|
30
|
et fortuna opulentus. 'iam primum', inquit, 'crines eius
|
|
praemulsis antiis et promulsis caproneis anteuentuli et pro-
|
|
penduli, corpus totum gratissimum, membra nitida, lingua
|
|
fatidica, seu tute oratione seu uersibus malis, utrubique
|
|
facundia aequipari. quid quod et uestis textu tenuis, tactu
|
35
|
mollis, purpura radians? quid quod et lyra eius auro ful-
|
|
gurat, ebore candicat, gemmis uariegat? quid quod et doc-
|
|
tissime et gratissime cantilat? haec omnia', inquit, 'blan-
|
|
dimenta nequaquam uirtuti decora, sed luxuriae accommo-
|
|
data': contra corporis sui qualitatem prae se maximam
|
40
|
speciem ostentare. risere Musae, cum audirent hoc genus
|
|
crimina sapienti exoptanda Apollini obiectata, et tibicinem
|
|
illum certamine superatum uelut ursum bipedem corio ex-
|
|
secto nudis et laceris uisceribus reliquerunt. ita Marsyas
|
|
in poenam cecinit et cecidit. enimuero Apollinem tam hu-
|
45
|
milis uictoriae puditum est.
|
|