Sed de primis elementis, igni et aqua cete-
|
1.8.1
|
risque, et illa constare particulatim animalium et
|
|
inanimantium corpora; mundumque omnem ex
|
|
omni aqua totoque igni et aeris uniuersitate
|
|
cunctaque terra esse factum, et non solum nullam
|
5
|
horum partem extra orbem relinqui, sed <ne>
|
|
uim quidem eius [et] extrinsecus inueniri. Haec
|
|
autem inuicem ex se intra se apta et conexa esse;
|
|
idcircoque in igne atque terra aquae et aeri est situs,
|
|
et, sicut ignis aeri cognatione coniungitur, ita
|
10
|
humor adfinitati terrenae iugatur. Hinc unum esse
|
|
mundum in eoque omnia nec relictum locum, in
|
|
quo alius, nec elementa superesse, ex quibus
|
|
alterius mundi corpus possit esse. Ad haec ei adtri-
|
|
buta est perpetua iuuentas et inuiolata ualetudo;
|
15
|
eoque nihil praeterea extrinsecus est relictum,
|
|
quod corrumpere posset ingenium eius et, si
|
|
superesset, non eum laederet, cum ita apud se ex
|
|
omni parte conpositus atque ordinatus foret, ut
|
|
aduersantia et contraria naturae disciplinaeque
|
20
|
eius officere non possent.
|
|
Idcirco autem perfectissimo et pulcherrimo
|
|
mundo instar pulchrae et perfectae sphaerae a
|
|
fabricatore deo quaesitum est, ut sit nihil indigens,
|
|
sed operiens omnia coercensque contineat, pulcher
|
25
|
et admirabilis, sui similis sibique respondens. Hinc
|
|
illud etiam: <cum> septem locorum motus habe-
|
|
antur, progressus et retrocessus, dexteriores ac
|
|
sinistri, sursum etiam deorsumque nitentium et
|
|
quae in gyrum circuitumque torquentur, sex
|
30
|
superioribus remotis, haec una mundo relicta est
|
|
sapientiae et prudentiae propria, ut rationabiliter
|
|
uolueretur. Et hunc quidem mundum nunc sine
|
|
initio esse dicit, alias originem habere natumque
|
|
esse: nullum autem eius exordium atque initium
|
35
|
esse ideo quod semper fuerit; natiuum uero uideri,
|
|
quod ex his rebus substantia eius et natura constet,
|
|
quae nascendi sortitae sunt qualitatem. Hinc et
|
|
tangitur et uidetur sensibusque corporeis est
|
|
obuius. Sed quo ei nascendi causam deus praestitit,
|
40
|
ideo inmortali perseuerantia est semper futurus.
|
|