Quid significet proprie 'religiosus'; et in quae diuerticula significatio
|
4.9.pr.1
|
istius uocabuli flexa sit; et uerba Nigidii Figuli ex commentariis
|
|
eius super ea re sumpta.
|
|
Nigidius Figulus, homo, ut ego arbitror, iuxta M. Var-
|
1.1
|
ronem doctissimus, in undecimo commentariorum grammati-
|
|
corum uersum ex antiquo carmine refert memoria hercle
|
|
dignum:
|
|
religentem esse oportet, religiosus ne fuas,
|
5
|
cuius autem id carmen sit, non scribit. Atque in eodem loco
|
2.1
|
Nigidius: 'Hoc' inquit 'inclinamentum semper huiuscemodi
|
|
uerborum, ut "uinosus", "mulierosus", "religiosus", signi-
|
|
ficat copiam quandam inmodicam rei, super qua dicitur.
|
|
Quocirca "religiosus" is appellabatur, qui nimia et super-
|
5
|
stitiosa religione sese alligauerat, eaque res uitio assigna-
|
|
batur.'
|
|
Sed praeter ista, quae Nigidius dicit, alio quodam diuerti-
|
3.1
|
culo significationis 'religiosus' pro casto atque obseruanti
|
|
cohibentique sese certis legibus finibusque dici coeptus. Simili
|
4.1
|
autem modo illa quoque uocabula ab eadem profecta
|
|
origine diuersum significare uidentur: 'religiosi dies' et 're-
|
|
ligiosa delubra'. 'Religiosi' enim 'dies' dicuntur tristi omine
|
5.1
|
infames inpeditique, in quibus et res diuinas facere et rem
|
|
quampiam nouam exordiri temperandum est, quos multi-
|
|
tudo imperitorum praue et perperam 'nefastos' appellat.
|
|
Itaque M. Cicero in libro epistularum nono ad Atticum
|
6.1
|
'maiores' inquit 'nostri funestiorem diem esse uoluerunt
|
|
Aliensis pugnae quam urbis captae, quod hoc malum ex illo.
|
|
Itaque alter religiosus etiamnunc dies, alter in uolgus igno-
|
|
tus'. Idem tamen M. Tullius in oratione de accusatore consti-
|
7.1
|
tuendo 'religiosa delubra' dicit non ominosa nec tristia, sed
|
|
maiestatis uenerationisque plena. Masurius autem Sabinus
|
8.1
|
in commentariis, quos de indigenis composuit: '"religiosum"'
|
|
inquit 'est, quod propter sanctitatem aliquam remotum ac
|
|
sepositum a nobis est; uerbum a "relinquendo" dictum,
|
|
tamquam "caerimoniae" a "carendo".' Secundum hanc
|
9.1
|
Sabini interpretationem templa quidem ac delubra, quae
|
|
non uolgo ac temere, sed cum castitate caerimoniaque
|
|
adeundum, et reuerenda et reformidanda sunt magis quam
|
|
inuolganda: sed dies 'religiosi' dicti, quos ex contraria
|
10.1
|
causa propter ominis diritatem relinquimus.
|
|
Quod si, ut ait Nigidius, omnia istiusmodi inclinamenta
|
12.1
|
nimium ac praeter modum significant et idcirco in culpas
|
|
cadunt, ut 'uinosus', 'mulierosus', 'morosus', 'uerbosus',
|
|
'famosus', cur 'ingeniosus' et 'formosus' et 'officiosus', quae
|
|
pariter ab ingenio et forma et officio inclinata sunt, cur
|
5
|
etiam 'disciplinosus', 'consiliosus', 'uictoriosus', quae M.
|
|
Cato ita figurauit, cur item 'facundiosa', quod Sempronius
|
|
Asellio XIII rerum gestarum ita scripsit: 'facta sua spectare
|
|
oportere, non dicta, si minus facundiosa essent', cur, inquam,
|
|
ista omnia numquam in culpam, sed in laudem dicuntur,
|
10
|
quamquam haec item incrementum sui nimium demon-
|
|
strent? an propterea quia illis quidem, quae supra posui,
|
|
adhibendus est modus quidam necessarius? Nam et gratia,
|
13.1
|
si nimia atque inmodica, et mores, si multi atque uarii, et
|
|
uerba, si perpetua atque infinita et obtundentia, et fama, si
|
|
magna et inquieta et inuidiosast, neque laudabilia neque
|
|
utilia sunt; ingenium autem et officium et forma et disci-
|
14.1
|
plina et consilium et uictoria et facundia sicut ipsae uirtu-
|
|
tum amplitudines nullis finibus cohibentur, sed quanto
|
|
maiora auctioraque sunt, multo etiam tanto laudatiora sunt.
|
|