De nominibus deorum populi Romani Diouis et Vediouis. 5.12.pr.1
  In antiquis precationibus nomina haec deorum inesse 1.1
animaduertimus: 'Diouis' et 'Vediouis'; est autem etiam 2.1
aedes Vediouis Romae inter arcem et Capitolium. Eorum 3.1
nominum rationem esse hanc comperi: 'Iouem' Latini ueteres 4.1
a 'iuuando' appellauere eundemque alio uocabulo iuncto
'patrem' dixerunt. Nam quod est elisis aut inmutatis quibus- 5.1
dam litteris 'Iupiter', id plenum atque integrum est 'Iouis-
pater'. Sic et 'Neptunuspater' coniuncte dictus est <et>
'Saturnuspater' et 'Ianuspater' et 'Marspater'—hoc enim
est 'Marspiter'—itemque Iouis 'Diespiter' appellatus, id est 5
diei et lucis pater. Idcircoque simili nomine Iouis 'Diouis' 6.1
dictus est et 'Lucetius', quod nos die et luce quasi uita ipsa
afficeret et iuuaret. 'Lucetium' autem Iouem Cn. Naeuius in 7.1
libris belli Poenici appellat.
  Cum Iouem igitur et Diouem a iuuando nominassent, 8.1
eum contra deum, qui non iuuandi potestatem, sed uim
nocendi haberet—nam deos quosdam, ut prodessent, cele-
brabant, quosdam, ut ne obessent, placabant—, 'Vediouem'
appellauerunt dempta atque detracta iuuandi facul- 5
tate. 'Ve' enim particula, quae in aliis atque aliis uocabulis 9.1
uaria, tum per has duas litteras, tum 'a' littera media in-
missa dicitur, duplicem significatum eundemque inter sese
diuersum capit. Nam et augendae rei et minuendae ualet, 10.1
sicuti aliae particulae plurimae; propter quod accidit, ut
quaedam uocabula, quibus particula ista praeponitur, am-
bigua sint et utroqueuersum dicantur, ueluti 'uescum',
'uehemens' et 'uegrande', de quibus alio in loco uberiore 5
tractatu facto admonuimus; 'uesani' autem et 'uecordes' ex
una tantum parte dicti, quae priuatiua est, quam Graeci
κατὰ στέρησιν dicunt.
  Simulacrum igitur dei Vediouis, quod est in aede, de qua 11.1
supra dixi, sagittas tenet, quae sunt uidelicet partae ad
nocendum. Quapropter eum deum plerumque Apollinem 12.1
esse dixerunt; immolaturque ritu humano capra, eiusque
animalis figmentum iuxta simulacrum stat.
  Propterea Vergilium quoque aiunt multae antiquitatis 13.1
hominem sine ostentationis odio peritum numina laeua in
georgicis deprecari significantem uim quandam esse huiusce-
modi deorum in laedendo magis quam in iuuando potentem.
Versus Vergilii sunt: 5
    in tenui labor; at tenuis non gloria, si quem
    numina laeua sinunt auditque uocatus Apollo.
In istis autem diis, quos placari oportet, uti mala a nobis uel 14.1
a frugibus natis amoliantur, Auruncus quoque habetur et
Robigus.