An quid et quantum differat historia ab annalibus; superque ea re 5.18.pr.1
uerba posita ex libro rerum gestarum Sempronii Asellionis primo.
  'Historiam' ab 'annalibus' quidam differre eo putant, 1.1
quod, cum utrumque sit rerum gestarum narratio, earum
tamen proprie rerum sit 'historia', quibus rebus gerendis
interfuerit is, qui narret; eamque esse opinionem quorun- 2.1
dam Verrius Flaccus refert in libro de significatu uerborum
quarto. Ac se quidem dubitare super ea re dicit, posse
autem uideri putat nonnihil esse rationis in ea opinione,
quod ἱστορία Graece significet rerum cognitionem praesen- 5
tium. Sed nos audire soliti sumus annales omnino id esse, 3.1
quod historiae sint, historias non omnino esse id, quod 4.1
annales sint: sicuti, quod est homo, id necessario animal 5.1
est; quod est animal, non id necesse est hominem esse.
  Ita 'historias' quidem esse aiunt rerum gestarum uel ex- 6.1
positionem uel demonstrationem uel quo alio nomine id
dicendum est, 'annales' uero esse, cum res gestae plurium
annorum obseruato cuiusque anni ordine deinceps com-
ponuntur. Cum uero non per annos, sed per dies singulos res 7.1
gestae scribuntur, ea historia Graeco uocabulo ἐφημερίς dici-
tur, cuius Latinum interpretamentum scriptum est in libro
Semproni Asellionis primo, ex quo libro plura uerba ascripsi-
mus, ut simul, ibidem quid ipse inter res gestas et annales 5
esse dixerit, ostenderemus.
  'Verum inter eos', inquit 'qui annales relinquere uoluis- 8.1
sent, et eos, qui res gestas a Romanis perscribere conati
essent, omnium rerum hoc interfuit. Annales libri tantum-
modo, quod factum quoque anno gestum sit, ea demonstra-
bant, id est quasi qui diarium scribunt, quam Graeci 5
ἐφημερίδα uocant. Nobis non modo satis esse uideo, quod
factum esset, id pronuntiare, sed etiam, quo consilio quaque
ratione gesta essent, demonstrare.' Paulo post idem Asellio 9.1
in eodem libro: 'Nam neque alacriores' inquit 'ad rempubli-
cam defendundam neque segniores ad rem perperam faci-
undam annales libri commouere quicquam possunt. Scribere
autem, bellum initum quo consule et quo confectum sit et 5
quis triumphans introierit, et eo libro, quae in bello gesta
sint, non praedicare autem interea quid senatus decreuerit
aut quae lex rogatioue lata sit, neque quibus consiliis ea
gesta sint, iterare: id fabulas pueris est narrare, non his-
torias scribere.' 10