Quid sit adoptatio, quid item sit adrogatio, quantumque haec inter 5.19.pr.1
se differant; uerbaque eius quae qualiaque sint, qui in liberis
adrogandis super ea re populum rogat.
  Cum in alienam familiam inque liberorum locum extranei 1.1
sumuntur, aut per praetorem fit aut per populum. Quod per 2.1
praetorem fit, 'adoptatio' dicitur, quod per populum, 'arro-
gatio'. Adoptantur autem, cum a parente, in cuius potestate 3.1
sunt, tertia mancipatione in iure ceduntur atque ab eo, qui
adoptat, apud eum, apud quem legis actio est, uindicantur;
adrogantur hi, qui, cum sui iuris sunt, in alienam sese 4.1
potestatem tradunt eiusque rei ipsi auctores fiunt. Sed 5.1
adrogationes non temere nec inexplorate committuntur;
nam comitia arbitris pontificibus praebentur, quae 'curiata' 6.1
appellantur, aetasque eius, qui adrogare uult, an liberis
potius gignundis idonea sit, bonaque eius, qui adrogatur, ne
insidiose adpetita sint, consideratur, iusque iurandum a
Q. Mucio pontifice maximo conceptum dicitur, quod in adro- 7.1
gando iuraretur. Sed adrogari non potest, nisi iam uesticeps. 8.1
'Adrogatio' autem dicta, quia genus hoc in alienam familiam
transitus per populi rogationem fit.
  Eius rogationis uerba haec sunt: 'Velitis, iubeatis, uti 9.1
L. Valerius L. Titio tam iure legeque filius siet, quam si ex
eo patre matreque familias eius natus esset, utique ei uitae
necisque in eum potestas siet, uti patri endo filio est. Haec
ita, uti dixi, ita uos, Quirites, rogo.' 5
  Neque pupillus autem neque mulier, quae in parentis 10.1
potestate non est, adrogari possunt: quoniam et cum feminis
nulla comitiorum communio est et tutoribus in pupillos
tantam esse auctoritatem potestatemque fas non est, ut
caput liberum fidei suae commissum alienae dicioni sub- 5
iciant. Libertinos uero ab ingenuis adoptari quidem iure 11.1
posse Masurius Sabinus scripsit. Sed id neque permitti dicit 12.1
neque permittendum esse umquam putat, ut homines liber-
tini ordinis per adoptiones in iura ingenuorum inuadant.
'Alioquin', inquit 'si iuris ista antiquitas seruetur, etiam 13.1
seruus a domino per praetorem dari in adoptionem potest.'
Idque ait plerosque iuris ueteris auctores posse fieri scrip- 14.1
sisse.
  Animaduertimus in oratione P. Scipionis, quam censor 15.1
habuit ad populum de moribus, inter ea, quae reprehendebat,
quod contra maiorum instituta fierent, id etiam eum culpa-
uisse, quod filius adoptiuos patri adoptatori inter praemia
patrum prodesset. Verba ex ea oratione haec sunt: 'In alia 16.1
tribu patrem, in alia filium suffragium ferre, filium adopti-
uum tam procedere, quam si se natum habeat; absentis
censeri iubere, ut ad censum nemini necessus sit uenire.'