Quid Tiro Tullius, Ciceronis libertus, reprehenderit in M. Catonis 6.3.pr.1
oratione, quam pro Rodiensibus in senatu dixit; et quid ad ea,
quae reprehenderat, responderimus.
  Ciuitas Rodiensis et insulae oportunitate et operum nobili- 1.1
tatibus et nauigandi sollertia naualibusque uictoriis cele-
brata est. Ea ciuitas, cum amica atque socia populi Romani 2.1
foret, Persa tamen, Philippi filio, Macedonum rege, cum quo
bellum populo Romano fuit, amico usa est, conixique sunt
Rodienses legationibus Romam saepe missis id bellum inter
eos componere. Sed ubi ista pacificatio perpetrari nequiuit, 3.1
uerba a plerisque Rodiensibus in contionibus eorum ad
populum facta sunt, ut, si pax non fieret, Rodienses regem
aduersus populum Romanum adiutarent. Sed nullum super 4.1
ea re publicum decretum factum est. At ubi Perses uictus 5.1
captusque est, Rodienses pertimuere ob ea, quae conpluriens
in coetibus populi acta dictaque erant, legatosque Romam
miserunt, qui temeritatem quorundam popularium suorum
deprecarentur et fidem consiliumque publicum expurgarent. 5
Legati postquam Romam uenerunt et in senatum intromissi 6.1
sunt uerbisque suppliciter pro causa sua factis e curia exces-
serunt, sententiae rogari coeptae; cumque partim senatorum 7.1
de Rodiensibus quererentur maleque animatos eos fuisse
dicerent bellumque illis faciendum censerent, tum M. Cato
exsurgit et optimos fidissimosque socios, quorum opibus
diripiendis possidendisque non pauci ex summatibus uiris 5
intenti infensique erant, defensum conseruatumque pergit
orationemque inclutam dicit, quae et seorsum fertur in-
scriptaque est pro Rodiensibus et in quintae originis libro
scripta est.
  Tiro autem Tullius, M. Ciceronis libertus, sane quidem 8.1
fuit ingenio homo eleganti et hautquaquam rerum littera-
rumque ueterum indoctus, eoque ab ineunte aetate liberali-
ter instituto adminiculatore et quasi administro in studiis
litterarum Cicero usus est. Sed profecto plus ausus est, quam 9.1
ut tolerari ignoscique possit. Namque epistulam conscripsit 10.1
ad Q. Axium, familiarem patroni sui, confidenter nimis et
calide, in qua sibimet uisus est orationem istam pro Rodiensi-
bus acri subtilique iudicio percensuisse. Ex ea epistula lubi- 11.1
tum forte nobis est reprehensiones eius quasdam attingere:
maiore scilicet uenia reprehensuri Tironem, cum ille repre-
henderit Catonem.
  Culpauit autem primum hoc, quod Cato 'inerudite et 12.1
ἀναγώγως', ut ipse ait, principio nimis insolenti nimisque
acri et obiurgatorio usus sit, cum uereri sese ostendit, ne
patres gaudio atque laetitia rerum prospere gestarum de
statu mentis suae deturbati non satis consiperent neque ad 5
recte intellegendum consulendumque essent idonei. 'In prin- 13.1
cipiis autem' inquit 'patroni, qui pro reis dicunt, conciliare
sibi et complacare iudices debent sensusque eorum exspec-
tatione causae suspensos rigentesque honorificis uerecun-
disque sententiis commulcere, non iniuris atque imperiosis 5
minationibus confutare.' Ipsum deinde principium appo- 14.1
suit, cuius uerba haec sunt: 'Scio solere plerisque hominibus
rebus secundis atque prolixis atque prosperis animum excel-
lere atque superbiam atque ferociam augescere atque cres-
cere. Quo mihi nunc magnae curae est, quod haec res tam 5
secunde processit, ne quid in consulendo aduorsi eueniat,
quod nostras secundas res confutet, neue haec laetitia nimis
luxuriose eueniat. Aduorsae res edomant et docent, quid
opus siet facto, secundae res laetitia transuorsum trudere
solent a recte consulendo atque intellegendo. Quo maiore 10
opere dico suadeoque, uti haec res aliquot dies proferatur,
dum ex tanto gaudio in potestatem nostram redeamus.'
  'Quae deinde Cato iuxta dicit, ea' inquit 'confessionem 15.1
faciunt, non defensionem, neque propulsationem transla-
tionemue criminis habent, sed cum pluribus aliis com-
municationem, quod scilicet nihil ad purgandum est. Atque
etiam' inquit 'insuper profitetur Rodienses, qui accusaban- 5
tur, quod aduersus populum Romanum regi magis cupierint
fauerintque, id eos cupisse atque fauisse utilitatis suae
gratia, ne Romani Perse quoque rege uicto ad superbiam
ferociamque et inmodicum modum insolescerent.' Eaque 16.1
ipsa uerba ponit, ita ut infra scriptum: 'Atque ego quidem
arbitror Rodienses noluisse nos ita depugnare, uti depugna-
tum est, neque regem Persen uinci. Sed non Rodienses modo
id noluere, sed multos populos atque multas nationes idem 5
noluisse arbitror atque haut scio an partim eorum fuerint,
qui non nostrae contumeliae causa id noluerint euenire; sed
enim id metuere, si nemo esset homo, quem uereremur,
quidquid luberet, faceremus, ne sub solo imperio nostro in
seruitute nostra essent. Libertatis suae causa in ea sententia 10
fuisse arbitror. Atque Rodienses tamen Persen publice num-
quam adiuuere. Cogitate, quanto nos inter nos priuatim
cautius facimus. Nam unusquisque nostrum, si quis ad-
uorsus rem suam quid fieri arbitrantur, summa ui contra
nititur, ne aduorsus eam fiat; quod illi tamen perpessi.' 15
  Sed quod ad principium reprehensum attinet, scire opor- 17.1
tuit Tironem defensos esse Rodienses a Catone, sed ut a
senatore et consulari et censorio uiro, quidquid optimum
esse publicum existimabat, suadente, non ut a patrono
causam pro reis dicente. Alia namque principia conducunt 18.1
reos apud iudices defendenti et clementiam misericordiam-
que undique indaganti, alia, cum senatus de republica con-
sulitur, uiro auctoritate praestanti, sententiis quorundam
iniquissimis permoto et pro utilitatibus publicis ac pro 5
salute sociorum grauiter ac libere indignanti simul ac dolenti.
Quippe recte et utiliter in disciplinis rhetorum praecipitur 19.1
iudices de capite alieno deque causa ad sese non pertinenti
cognituros, ex qua praeter officium iudicandi nihil ad eos
uel periculi uel emolumenti redundaturum est, conciliandos
esse ac propitiandos placabiliter et leniter existimationi 5
salutique eius, qui apud eos accusatus est. At cum dignitas 20.1
et fides et utilitas omnium communis agitur ob eamque rem
aut suadendum quid ut fiat, aut fieri iam coepto differen-
dum est, tum, qui se in eiusmodi principiis occupat, ut
beniuolos benignosque sibi auditores paret, otiosam operam 5
in non necessariis uerbis sumit. Iamdudum enim negotia, 21.1
pericula ipsa reipublicae communia consiliis eos capiendis
conciliant, et ipsi potius sibi exposcunt consultoris beniuo-
lentiam. Sed quod ait confessum Catonem noluisse Rodiensis 22.1
ita depugnari, ut depugnatum est, neque regem Persem a
populo Romano uinci, atque id eum dixisse non Rodienses
modo, sed multas quoque alias nationes noluisse, sed id nihil
ad purgandum extenuandumue crimen ualere, iam hoc 5
primum Tiro inprobe mentitur. Verba ponit Catonis et aliis 23.1
tamen eum uerbis calumniatur. Non enim Cato confitetur 24.1
noluisse Rodienses uictoriam esse populi Romani, sed sese
arbitrari dixit id eos noluisse, quod erat procul dubio
opinionis suae professio, non Rodiensium culpae confessio.
In qua re, ut meum quidem iudicium est, non culpa tantum 25.1
uacat, sed dignus quoque laude admirationeque est, cum et
ingenue ac religiose dicere uisus est contra Rodienses, quod
sentiebat, et parta sibi ueritatis fide ipsum illud tamen,
quod contrarium putabatur, flexit et transtulit, ut eos id- 5
circo uel maxime aequum esset acceptiores carioresque fieri
populo Romano, quod cum et utile is esset et uellent regi
esse factum, nihil tamen adiuuandi eius gratia fecerint.
  Postea uerba haec ex eadem oratione ponit: 'Ea nunc 26.1
derepente tanta beneficia ultro citroque, tantam amicitiam
relinquemus? quod illos dicimus uoluisse facere, id nos
priores facere occupabimus?' 'Hoc' inquit 'enthymema 27.1
nequam et uitiosum est. Responderi enim potuit: "occupa-
bimus certe; nam si non occupauerimus, opprimemur, inci-
dendumque erit in insidias, a quibus ante non cauerimus."
Recteque' inquit 'hoc uitio dat Lucilius poetae Euripidae, 28.1
quod, cum Polyphontes rex propterea se interfecisse fra-
trem diceret, quod ipse ante de nece eius consilium cepisset,
Meropa, fratris uxor, hisce adeo eum uerbis eluserit:
    εἰ γάρ σ’ ἔμελλεν, ὡς σὺ φής, κτείνειν πόσις, 5
    χρῆν καὶ σὲ μέλλειν, ὡς χρόνος παρήλυθεν.
At hoc enim' inquit 'plane stultitiae plenum est eo consilio 29.1
atque ea fini facere uelle aliquid, uti numquam id facias,
quod uelis.' Sed uidelicet Tiro animum non aduertit non esse 30.1
in omnibus rebus cauendis eandem causam, neque humanae
uitae negotia et actiones et officia uel occupandi uel dif-
ferendi uel etiam ulciscendi uel cauendi similia esse pugnae
gladiatoriae. Nam gladiatori composito ad pugnandum pug- 31.1
nae haec proposita sors est aut occidere, si occupauerit, aut
occumbere, si cessauerit. Hominum autem uita non tam 32.1
iniquis neque tam indomitis necessitatibus circumscripta
est, ut idcirco prior iniuriam facere debeas, quam, nisi
feceris, pati possis. Quod tantum aberat a populi Romani 33.1
mansuetudine, ut saepe iam in sese factas iniurias ulcisci
neglexerit.
  Post deinde usum esse Catonem dicit in eadem oratione 34.1
argumentis parum honestis et nimis audacibus ac non uiri
eius, qui alioqui fuit, sed uafris ac fallaciosis et quasi
Graecorum sophistarum sollertiis. 'Nam cum obiceretur' 35.1
inquit 'Rodiensibus, quod bellum populo Romano facere
uoluissent, negauit poena esse dignos, quia id non fecissent,
etsi maxime uoluissent', induxisseque eum dicit, quam dia-
lectici ἐπαγωγήν appellant, rem admodum insidiosam et 5
sophisticam neque ad ueritates magis quam ad captiones
repertam, cum conatus sit exemplis decipientibus conligere
confirmareque neminem, qui male facere uoluit, plecti
aequum esse, nisi quod factum uoluit, etiam fecerit.
Verba autem ex ea oratione M. Catonis haec sunt: 'Qui 36.1
acerrime aduersus eos dicit, ita dicit "hostes uoluisse fieri".
Ecquis est tandem, qui uestrorum, quod ad sese attineat,
aequum censeat poenas dare ob eam rem, quod arguatur
male facere uoluisse? Nemo, opinor; nam ego, quod ad me 5
attinet, nolim.' Deinde paulo infra dicit: 'Quid nunc? ecqua 37.1
tandem lex est tam acerba, quae dicat "si quis illud facere
uoluerit, mille minus dimidium familiae multa esto; si quis
plus quingenta iugera habere uoluerit, tanta poena esto; si
quis maiorem pecuum numerum habere uoluerit, tantum 5
damnas esto?" Atque nos omnia plura habere uolumus, et id
nobis impune est.' Postea ita dicit. 'Sed si honorem non 38.1
aequum est haberi ob eam rem, quod bene facere uoluisse
quis dicit neque fecit tamen, Rodiensibus oberit, quod non
male fecerunt, sed quia uoluisse dicuntur facere?' His argu- 39.1
mentis Tiro Tullius M. Catonem contendere et conficere
dicit Rodiensibus quoque impune esse debere, quod hostes
quidem esse populi Romani uoluissent, ut qui maxime non
fuissent. Dissimulari autem non posse ait, quin paria et 40.1
consimilia non sint plus quingenta iugera habere uelle, quod
plebiscito Stolonis prohibitum fuit, et bellum iniustum
atque impium populo Romano facere uelle, neque item in-
fitiari posse, quin alia causa in praemio sit, alia in poenis. 5
'Nam beneficia' inquit 'promissa opperiri oportet neque 41.1
ante remunerari, quam facta sint, iniurias autem imminentis
praecauisse iustum est, quam expectauisse. Summa enim 42.1
professio stultitiae' inquit 'est non ire obuiam sceleribus
cogitatis, sed manere opperirique, ut, cum admissa et per-
petrata fuerint, tum denique, ubi, quae facta sunt, infecta
fieri non possunt, poeniantur.' 5
  Haec Tiro in Catonem non nimis frigide neque sane inaniter; 43.1
sed enim Cato non nudam nec solitariam nec inprotectam 44.1
hanc ἐπαγωγήν facit, sed multis eam modis praefulcit
multisque aliis argumentis conuelat et, quia non Rodiensi-
bus magis quam reipublicae consultabat, nihil sibi dictu
factuque in ea re turpe duxit, quin omni sententiarum uia 5
seruatum ire socios niteretur. Ac primum ea non incallide 45.1
conquisiuit, quae non iure naturae aut iure gentium fieri
prohibentur, sed iure legum rei alicuius medendae aut tem-
poris causa iussarum; sicut est de numero pecoris et de
modo agri praefinito. In quibus rebus, quod prohibitum est, 46.1
fieri quidem per leges non licet; uelle id tamen facere, si
liceat, inhonestum non est. Atque eas res contulit sensim 47.1
miscuitque cum eo, quod neque facere neque uelle per sese
honestum est; tum deinde, ne disparilitas conlationis eui-
dens fieret, pluribus id propugnaculis defensat neque tenues
istas et enucleatas uoluntatum in rebus inlicitis reprehen- 5
siones, qualia in philosophorum otio disputantur, magni
facit, sed id solum ex summa ope nititur, ut causa Rodien-
sium, quorum amicitiam retineri ex republica fuit, aut aequa
iudicaretur aut quidem certe ignoscenda. Atque interim
neque fecisse Rodienses bellum neque facere uoluisse dicit, 10
interim autem facta sola censenda dicit atque in iudicium
uocanda, sed uoluntates nudas inanesque neque legibus
neque poenis fieri obnoxias; interdum tamen, quasi deli-
quisse eos concedat, ignosci postulat et ignoscentias utiles
esse rebus humanis docet ac, nisi ignoscant, metus in re- 15
publica rerum nouarum mouet; sed enim contra, si ignosca-
tur, conseruatum iri ostendit populi Romani magnitudinem.
  Superbiae quoque crimen, quod tunc praeter cetera in 48.1
senatu Rodiensibus obiectum erat, mirifica et prope diuina
responsionis figura elusit et eluit. Verba adeo ipsa ponemus 49.1
Catonis, quoniam Tiro ea praetermisit: 'Rodiensis superbos 50.1
esse aiunt id obiectantes, quod mihi et liberis meis minime
dici uelim. Sint sane superbi. Quid id ad nos attinet? Idne
irascimini, si quis superbior est quam nos?' Nihil prorsus 51.1
hac compellatione dici potest neque grauius neque munitius
aduersus homines superbissimos facta, qui superbiam in sese
amarent, in aliis reprehenderent.
  Praeterea animaduertere est in tota ista Catonis oratione 52.1
omnia disciplinarum rhetoricarum arma atque subsidia mota
esse; sed non proinde ut in decursibus ludicris aut simulacris
proeliorum uoluptariis fieri uidemus. Non enim, inquam,
distincte nimis atque compte atque modulate res acta est, 5
sed quasi in ancipiti certamine, cum sparsa acies est, multis
locis Marte uario pugnatur, sic in ista tum causa Cato, cum
superbia illa Rodiensium famosissima multorum odio atque in-
uidia flagraret, omnibus promisce tuendi atque propugnandi
modis usus est et nunc ut optime meritos commendat, nunc 10
tamquam si innocentes purgat, <nunc,> ne bona diuitiae-
que eorum expetantur, obiurgat, nunc, quasi sit erratum,
deprecatur, nunc ut necessarios reipublicae ostentat, nunc
clementiae, nunc mansuetudinis maiorum, nunc utilitatis
publicae commonefacit. Eaque omnia distinctius numero- 53.1
siusque fortassean dici potuerint, fortius atque uiuidius
potuisse dici non uidentur. Inique igitur Tiro Tullius, quod 54.1
ex omnibus facultatibus tam opulentae orationis aptis inter
sese et cohaerentibus paruum quippiam nudumque sum-
psit, quod obtrectaret, tamquam non dignum M. Catone
fuerit, quod delictorum non perpetratorum uoluntates non 5
censuerit poeniendas.
  Commodius autem rectiusque de his meis uerbis, quibus 55.1
Tullio Tironi respondimus, existimabit iudiciumque faciet,
qui et orationem ipsam totam Catonis acceperit in manus et
epistulam Tironis ad Axium scriptam requirere et legere
curauerit. Ita enim nos sincerius exploratiusque uel corri- 5
gere poterit uel probare.