Poeniendis peccatis tres esse rationes a philosophis attributas; et 7.14.pr.1
quamobrem Plato duarum ex his meminerit, non trium.
  Poeniendis peccatis tres esse debere causas existimatum 1.1
est. Vna est causa, quae Graece <uel κόλασις> uel νουθεσία 2.1
dicitur, cum poena adhibetur castigandi atque emendandi
gratia, ut is, qui fortuito deliquit, attentior fiat correcti-
orque. Altera est, quam hi, qui uocabula ista curiosius 3.1
diuiserunt, τιμωρίαν appellant. Ea causa animaduertendi
est, cum dignitas auctoritasque eius, in quem est peccatum,
tuenda est, ne praetermissa animaduersio contemptum eius
pariat et honorem leuet; idcircoque id ei uocabulum a con- 5
seruatione honoris factum putant. Tertia ratio uindicandi 4.1
est, quae παράδειγμα a Graecis nominatur, cum poenitio
propter exemplum necessaria est, ut ceteri a similibus pec-
catis, quae prohiberi publicitus interest, metu cognitae
poenae deterreantur. Idcirco ueteres quoque nostri 'exempla' 5
pro maximis grauissimisque poenis dicebant. Quando igitur
aut spes magna est, ut is, qui peccauit, citra poenam ipse
sese ultro corrigat, aut spes contra nulla est emendari eum
posse et corrigi aut iacturam dignitatis, in quem peccatum
est, metui non necessum est, aut non id peccatum est, cuius 10
exemplum necessario metu sanciendum sit: tum, quicquid
ita delictum est, non sane dignum esse imponendae poenae
studio uisum est.
  Has tris ulciscendi rationes et philosophi alii plurifariam 5.1
et noster Taurus in primo commentariorum, quos in Gorgian
Platonis composuit, scriptas reliquit. Plato autem ipse uer- 6.1
bis apertis duas solas esse poeniendi causas dicit: unam,
quam primo in loco propter corrigendum, alteram, quam in
tertio propter exempli metum posuimus. Verba haec sunt 7.1
Platonis in Gorgia: Προσήκει δὲ παντὶ τῷ ἐν τιμωρίᾳ ὄντι ὑπ’
ἄλλου ὀρθῶς τιμωρουμένῳ ἢ βελτίονι γίγνεσθαι καὶ ὀνίνασθαι,
ἢ παραδείγματι ἄλλοις γίγνεσθαι, ἵνα ἄλλοι οἱ ὁρῶντες πάσχοντα
φοβούμενοι βελτίους γίγνωνται. In hisce uerbis facile intellegas 8.1
τιμωρίαν Platonem dixisse, non ut supra scripsi quosdam
dicere, sed ita ut promisce dici solet pro omni punitione.
Anne autem quasi omnino paruam et contemptu dignam 9.1
praeterierit poenae sumendae causam propter tuendam
laesi hominis auctoritatem, an magis quasi ei, quam dicebat,
rei non necessariam praetermiserit, cum de poenis non in
uita neque inter homines, sed post uitae tempus capiendis 5
scriberet, ego in medium relinquo.