Quod idem Quadrigarius 'huius facies' patrio casu probe et Latine 9.14.pr.1
dixit; et quaedam alia adposita de similium uocabulorum de-
clinationibus.
  Quod autem supra scriptum est in Q. Claudi uerbis: 1.1
'Propter magnitudinem atque inmanitatem facies', id nos
aliquot ueteribus libris inspectis explorauimus atque ita
esse, ut scriptum est, comperimus. Sic enim pleraque aetas 2.1
ueterum declinauit: 'haec facies, huius facies', quod nunc
propter rationem grammaticam 'faciei' dicitur. Corruptos
autem quosdam libros repperi, in quibus 'faciei' scriptum
est illo, quod ante scriptum erat, oblitterato. 5
  Meminimus etiam in Tiburti bibliotheca inuenire nos in 3.1
eodem Claudi libro scriptum utrumque 'facies' et 'facii'. Sed
'facies' in ordinem scriptum fuit et contra per 'i' geminum
'facii,' neque id abesse a quadam consuetudine prisca existi- 4.1
mauimus; nam et ab eo, quod est 'hic dies', tam <'huius
dies', quam> 'huius dii', et ab eo, quod est 'haec fames',
<tam 'huius famis',> quam 'huius fami' dixerunt.
  Q. Ennius in XVI. annali 'dies' scripsit pro 'diei' in hoc 5.1
uersu:
    postremae longinqua dies confecerit aetas.
Ciceronem quoque adfirmat Caesellius in oratione, quam 6.1
pro P. Sestio fecit, 'dies' scripsisse pro 'diei', quod ego in-
pensa opera conquisitis ueteribus libris plusculis ita, ut
Caesellius ait, scriptum inueni. Verba sunt haec M. Tullii: 7.1
'Equites uero daturos illius dies poenas'; quocirca factum
hercle est, ut facile his credam, qui scripserunt idiographum
librum Vergilii se inspexisse, in quo ita scriptum est:
    libra dies somnique pares ubi fecerit horas, 5
id est 'libra diei somnique'.
  Sed sicut hoc in loco 'dies' a Vergilio scriptum uidetur, 8.1
ita in illo uersu non dubium est, quin 'dii' scripserit pro
'diei':
    munera laetitiamque dii,
quod inperitiores 'dei' legunt ab insolentia scilicet uocis 5
istius abhorrentes. Sic autem 'dies, dii' a ueteribus declina- 9.1
tum est, ut 'fames, fami', 'pernicies, pernicii', 'progenies,
progenii', 'luxuries, luxurii', 'acies, acii'. M. enim Cato in ora- 10.1
tione, quam de bello Carthaginiensi composuit, ita scripsit:
'Pueri atque mulieres extrudebantur fami causa.' Lucilius 11.1
in XII:
    rugosum atque fami plenum.
Sisenna in historiarum libro VI: 'Romanos inferendae per- 12.1
nicii causa uenisse.' Pacuuius in Paulo: 13.1
    pater supreme nostrae progenii patris.
Cn. Matius in Iliadis XXI: 14.1
    altera pars acii uitassent fluminis undas.
Idem Matius in XXIII: 15.1
    an maneat specii simulacrum in morte silentum.
C. Graccus de legibus promulgatis: 'Ea luxurii causa aiunt 16.1
institui'; et ibidem infra ita scriptum est: 'Non est ea luxuries, 17.1
quae necessario parentur uitae causa', per quod apparet 18.1
eum ab eo, quod est 'luxuries', 'luxurii' patrio casu dixisse.
M. quoque Tullius in oratione, qua Sextum Roscium defendit, 19.1
'pernicii' scriptum reliquit. Verba haec sunt: 'Quorum nihil
pernicii causa diuino consilio, sed ui ipsa et magnitudine
rerum factum putamus.' Aut 'facies' ergo in casu patrio aut 20.1
'facii' Quadrigarium scripsisse existimandum est; 'facie'
autem in nullo ueteri libro scriptum repperi.
  [In casu autem dandi, qui purissime locuti sunt, non 21.1
'faciei', uti nunc dicitur, sed 'facie' dixerunt.] Lucilius in 22.1
saturis:
      'primum' inquit 'facie quod honestae
    †tantis accedit.'
Lucilius in libro septimo: 23.1
    qui te diligat, aetatis facieque tuae se
    fautorem ostendat, fore amicum polliceatur;
sunt tamen non pauci, qui utrobique 'facii' legant. 24.1
Sed 25.1
C. Caesar in libro de analogia secundo 'huius die' et 'huius
specie' dicendum putat.
  Ego quoque in Iugurtha Sallustii summae fidei et re- 26.1
uerendae uetustatis libro 'die' casu patrio scriptum inueni.
Verba haec ita erant: 'Vix decima parte die reliqua.' Non
enim puto argutiolam istam recipiendam, ut 'die' dictum
quasi 'ex die' existimemus. 5