Quod Chilo Lacedaemonius consilium anceps pro salute amici cepit; 1.3.pr.1
quodque est circumspecte et anxie considerandum, an pro utilitati-
bus amicorum delinquendum aliquando sit; notataque inibi et
relata, quae et Theophrastus et M. Cicero super ea re scripserunt.
  Lacedaemonium Chilonem, uirum ex illo incluto numero 1.1
sapientium, scriptum est in libris eorum, qui uitas resque
gestas clarorum hominum memoriae mandauerunt, eum
Chilonem in uitae suae postremo, cum iam inibi mors oc-
cuparet, ad cirumstantis amicos sic locutum: 5
  'Dicta' inquit 'mea factaque in aetate longa pleraque 2.1
omnia fuisse non paenitenda, fors sit ut uos etiam sciatis.
Ego quidem in hoc certe tempore non fallo me nihil esse 3.1
quicquam commissum a me, cuius memoria <mihi> aegritu-
dini sit, ni illud profecto unum sit, quod rectene an per-
peram fecerim, nondum mihi plane liquet.
  Super amici capite iudex cum duobus aliis fui. Ita lex 4.1
fuit, uti eum hominem condemnari necessum esset. Aut
amicus igitur capitis perdendus aut adhibenda fraus legi
fuit. Multa cum animo meo ad casum tam ancipitem meden- 5.1
dum consultaui. Visum est esse id, quod feci, praequam
erant alia, toleratu facilius: ipse tacitus ad condemnandum 6.1
sententiam tuli, is qui simul iudicabant, ut absoluerent,
persuasi. Sic mihi et iudicis et amici officium in re tanta 7.1
saluum fuit. Hanc capio ex eo facto molestiam, quod metuo,
ne a perfidia et culpa non abhorreat in eadem re eodemque
tempore inque communi negotio, quod mihi optimum factu
duxerim, diuersum eius aliis suasisse.' 5
  Et hic autem Chilo, praestabilis homo sapientiae, quonam 8.1
usque debuerit contra legem contraque ius pro amico pro-
gredi, dubitauit, eaque res in fine quoque uitae ipso animum
eius anxit, et alii deinceps multi philosophiae sectatores, ut 9.1
in libris eorum scriptum est, satis inquisite satisque sollicite
quaesiuerunt, ut uerbis, quae scripta sunt, ipsis utar, εἰ δεῖ
βοηθεῖν τῷ φίλῳ παρὰ τὸ δίκαιον καὶ μέχρι πόσου καὶ ποῖα. Ea
uerba significant quaesisse eos, an nonnumquam contra ius 5
contraue morem faciendum pro amico sit et in qualibus
causis et quemnam usque ad modum.
  Super hac quaestione cum ab aliis, sicuti dixi, multis, 10.1
tum uel diligentissime a Theophrasto disputatur, uiro in
philosophia peripatetica modestissimo doctissimoque, eaque
disputatio scripta est, si recte meminimus, in libro eius de
amicitia primo. Eum librum M. Cicero uidetur legisse, cum 11.1
ipse quoque librum de amicitia componeret. Et cetera
quidem, quae sumenda a Theophrasto existimauit, ut in-
genium facundiaque eius fuit, sumpsit et transposuit com-
modissime aptissimeque; hunc autem locum, de quo satis 12.1
quaesitum esse dixi, omnium rerum aliarum difficillimum
strictim atque cursim transgressus est, neque ea, quae a
Theophrasto pensiculate atque enucleate scripta sunt, ex-
secutus est, sed anxietate illa et quasi morositate disputa- 5
tionis praetermissa genus ipsum rei tantum paucis uerbis
notauit. Ea uerba Ciceronis, si recensere quis uellet, apposui: 13.1
'His igitur finibus utendum esse arbitror, ut, cum emendati
mores amicorum sunt, tum sit inter eos omnium rerum,
consiliorum, uoluntatum sine ulla exceptione communitas,
ut etiam, si qua fortuna acciderit, ut minus iustae uolun- 5
tates amicorum adiuuandae sint, in quibus eorum aut caput
agatur aut fama, declinandum de uia sit, modo ne summa
turpitudo sequatur; est enim, quatenus amicitiae uenia
dari possit.'
  'Cum agetur' inquit 'aut caput amici aut fama, declinandum 10
est de uia, ut etiam iniquam uoluntatem illius adiutemus.'
Sed cuiusmodi declinatio esse ista debeat qualisque ad ad- 14.1
iuuandum digressio et in quanta uoluntatis amici iniquitate,
non dicit. Quid autem refert scire me in eiusmodi peri- 15.1
culis amicorum, si non magna me turpitudo insecutura est,
de uia esse recta declinandum, nisi id quoque me docuerit,
quam putet magnam turpitudinem, et cum decessero de uia,
quousque degredi debeam? 'Est enim' inquit 'quatenus dari 5
amicitiae uenia possit.' Hoc immo ipsum est, quod maxime 16.1
discendum est quodque ab his, qui docent, minime dicitur,
quatenus quaque fini dari amicitiae uenia debeat. Chilo ille 17.1
sapiens, de quo paulo ante dixi, conseruandi amici causa de
uia declinauit. Sed uideo, quousque progressus sit; falsum
enim pro amici salute consilium dedit. Id ipsum tamen in 18.1
fine quoque uitae, an iure posset reprehendi culparique,
dubitauit.
  'Contra patriam' inquit Cicero 'arma pro amico sumenda
non sunt.' Hoc profecto nemo ignorauit, et 'priusquam 19.1
Theognis', quod Lucilius ait, 'nasceretur'. Set id quaero, id
desidero: cum pro amico contra ius, contra quam licet, salua
tamen libertate atque pace faciendum est et cum de uia,
sicut ipse ait, declinandum est, quid et quantum et in quali 5
causa et quonam usque id fieri debeat. Pericles ille Athenien- 20.1
sis, uir egregio ingenio bonisque omnibus disciplinis ornatus,
in una quidem specie, set planius tamen, quid existimaret,
professus est. Nam cum amicus eum rogaret, ut pro re
causaque eius falsum deiuraret, his ad eum uerbis usus est: 5
Δεῖ μὲν συμπράττειν τοῖς φίλοις, ἀλλὰ μέχρι τῶν θεῶν.
  Theophrastus autem in eo, quo dixi, libro inquisitius 21.1
quidem super hac ipsa re et exactius pressiusque quam
Cicero disserit. Set is quoque in docendo non de unoquoque 22.1
facto singillatim existimat neque certis exemplorum docu-
mentis, set generibus rerum summatim uniuersimque utitur
ad hunc ferme modum:
  'Parua' inquit 'et tenuis uel turpitudo uel infamia sub- 23.1
eunda est, si ea re magna utilitas amico quaeri potest. Repen-
ditur quippe et compensatur leue damnum delibatae honesta-
tis maiore alia grauioreque in adiuuando amico honestate,
minimaque illa labes et quasi lacuna famae munimentis 5
partarum amico utilitatium solidatur. Neque nominibus' 24.1
inquit 'moueri nos oportet, quod paria genere ipso non sunt
honestas meae famae et rei amici utilitas. Ponderibus haec
enim potestatibusque praesentibus, non uocabulorum ap-
pellationibus neque dignitatibus generum diiudicanda sunt. 5
Nam cum in rebus aut paribus aut non longe secus utilitas 25.1
amici aut honestas nostra consistit, honestas procul dubio
praeponderat; cum uero amici utilitas nimio est amplior,
honestatis autem nostrae in re non graui leuis iactura est,
tunc, quod utile amico est, id prae illo, quod honestum 5
nobis est, fit plenius, sicuti est magnum pondus aeris parua
lamna auri pretiosius.'
  Verba adeo ipsa Theophrasti super ea re adscribsi: Οὐκ, 26.1
εἰ δή που τοῦτο τῷ γένει τιμιώτερον, ἤδη καί, ὁτιοῦν ἂν ᾖ μέρος
τούτου, πρὸς τὸ τηλίκον θατέρου συγκρινόμενον αἱρετὸν ἔσται.
Λέγω δὲ οἷον, οὐκ, εἰ χρυσίον τιμιώτερον χαλκοῦ, καὶ τηλίκον
τοῦ χρυσίου πρὸς τὸ τηλίκον χαλκοῦ μέγεθος ἀντιπαραβαλλόμενον 5
πλέον δόξει· ἀλλὰ ποιήσει τινὰ ῥοπὴν καὶ τὸ πλῆθος καὶ τὸ
μέγεθος.
  Fauorinus quoque philosophus huiuscemodi indulgentiam 27.1
gratiae tempestiue laxato paulum remissoque subtili iusti-
tiae examine his uerbis definiuit: Ἡ καλουμένη χάρις παρὰ
τοῖς ἀνθρώποις, τοῦτό ἐστιν ὕφεσις ἀκριβείας ἐν δέοντι.
  Post deinde idem Theophrastus ad hanc ferme sententiam 28.1
disseruit: 'Has tamen' inquit 'paruitates rerum et magnitu-
dines atque has omnes officiorum aestimationes alia non-
numquam momenta extrinsecus atque aliae quasi appendices
personarum et causarum et temporum et circumstantiae 5
ipsius necessitates, quas includere in praecepta difficilest,
moderantur et regunt et quasi gubernant et nunc ratas
efficiunt, nunc inritas.'
  Haec taliaque Theophrastus satis caute et sollicite et 29.1
religiose cum discernendi magis disceptandique diligentia
quam cum decernendi sententia atque fiducia scribsit,
quoniam profecto causarum ac temporum uarietates dis-
criminumque ac differentiarum tenuitates derectum atque 5
perpetuum distinctumque in rebus singulis praeceptum,
quod ego nos in prima tractatus istius parte desiderare
dixeram, non capiunt.
  Eius autem Chilonis, a quo disputatiunculae huius initium 30.1
fecimus, cum alia quaedam sunt monita utilia atque pru-
dentia, tum id maxime exploratae utilitatis est, quod duas
ferocissimas adfectiones amoris atque odii intra modum
cautum coercuit. 'Hac' inquit 'fini ames, tamquam forte 5
fortuna et osurus, hac itidem tenus oderis, tamquam for-
tasse post amaturus.'
  Super hoc eodem Chilone Plutarchus philosophus in libro 31.1
περὶ ψυχῆς primo uerbis his ita scribsit: Χείλων ὁ παλαιὸς
ἀκούσας τινὸς λέγοντος μηδένα ἔχειν ἐχθρὸν ἠρώτησεν, εἰ μηδένα
φίλον ἔχει, νομίζων ἐξ ἀνάγκης ἐπακολουθεῖν καὶ συνεμπλέκεσθαι
φιλίαις ἀπεχθείας. 5