qui elegantius
|
10.24.pr.1
|
locuti sint, dixisse, non ut ea nunc uolgo dicuntur.
|
|
'Die quarto' et 'die quinto', quod Graeci εἰς τετάρτην καὶ
|
1.1
|
εἰς πέμπτην dicunt, ab eruditis nunc quoque dici audio, et,
|
|
qui aliter dicit, pro rudi atque indocto despicitur. Sed Marci
|
|
Tullii aetas ac supra eam non, opinor, ita dixerunt: 'die-
|
|
quinte' enim et 'diequinti' pro aduerbio copulate dictum
|
5
|
est et secunda in eo syllaba correpta. Diuus etiam Augustus,
|
2.1
|
linguae Latinae non nescius munditiarumque patris sui in
|
|
sermonibus sectator, in epistulis plurifariam significatione
|
|
ista dierum non aliter usus est. Satis autem erit perpetuae
|
3.1
|
ueterum consuetudinis demonstrandae gratia uerba sol-
|
|
lemnia praetoris ponere, quibus more maiorum ferias con-
|
|
cipere solet, quae appellantur Compitalia. Ea uerba haec
|
|
sunt: 'Dienoni populo Romano Quiritibus Compitalia erunt;
|
5
|
quando concepta fuerint, nefas.' 'Dienoni' praetor dicit, non
|
|
'die nono'.
|
|
Neque praetor solum, sed pleraque omnis uetustas sic
|
4.1
|
locuta est. Venit ecce illius uersus Pomponiani in mentem,
|
5.1
|
qui est ex atellania, quae Meuia inscribitur:
|
|
dies hic sextus, cum nihil edi: diequarte emoriar fame.
|
|
Suppetit etiam Coelianum illud ex libro historiarum secundo:
|
6.1
|
'Si uis mihi equitatum dare et ipse cum cetero exercitu me
|
|
sequi, diequinti Romae in Capitolium curabo tibi cena sit
|
|
cocta.' Et historiam autem et uerbum hoc sumpsit Coelius
|
7.1
|
ex origine <IV> M. Catonis, in qua ita scriptum est: 'Igitur
|
|
dictatorem Carthaginiensium magister equitum monuit:
|
|
"Mitte mecum Romam equitatum; diequinti in Capitolio
|
|
tibi cena cocta erit".'
|
5
|
Extremam istius uocis syllabam tum per 'e' tum per 'i'
|
8.1
|
scriptam legi; nam sane quam consuetum id ueteribus
|
|
fuerit litteris is plerumque uti indifferenter, sicuti 'prae-
|
|
fiscine' et 'praefiscini', 'procliui' et 'procliue' atque alia item
|
|
multa hoc genus uarie dixerunt: 'die pristini' quoque eodem
|
5
|
modo dicebatur, quod significabat 'die pristino', id est
|
|
priore, quod uulgo 'pridie' dicitur, conuerso compositionis
|
|
ordine, quasi 'pristino die'. Atque item simili figura 'die
|
|
crastini' dicebatur, id erat 'crastino die'. Sacerdotes quoque
|
9.1
|
populi Romani, cum condicunt in diem tertium, 'die peren-
|
|
dini' dicunt. Sed ut plerique 'die pristini', ita M. Cato in
|
10.1
|
oratione contra Furium 'die proximi' dixit; '<die> quarto'
|
|
autem Cn. Matius, homo impense doctus, in mimiambis pro
|
|
eo dicit, quod 'nudius quartus' nos dicimus, in his uersibus:
|
|
nuper die quarto, ut recordor, et certe
|
5
|
aquarium urceum unicum domi fregit.
|
|
Hoc igitur intererit, ut 'die quarto' quidem de praeterito
|
|
dicamus, 'diequarte' autem de futuro.
|
|