Verba ex oratione Metelli Numidici, quam dixit in censura ad popu- 1.6.pr.1
lum, cum eum ad uxores ducendas adhortaretur; eaque oratio
quam ob causam reprehensa et quo contra modo defensa sit.
  Multis et eruditis uiris audientibus legebatur oratio Metelli 1.1
Numidici, grauis ac diserti uiri, quam in censura dixit ad
populum de ducendis uxoribus, cum eum ad matrimonia
capessenda hortaretur. In ea oratione ita scribtum fuit: 'Si 2.1
sine uxore possemus, Quirites, omnes ea molestia careremus;
set quoniam ita natura tradidit, ut nec cum illis satis com-
mode, nec sine illis ullo modo uiui possit, saluti perpetuae
potius quam breui uoluptati consulendum est.' 5
  Videbatur quibusdam Q. Metellum censorem, cui con- 3.1
silium esset ad uxores ducendas populum hortari, non opor-
tuisse de molestia incommodisque perpetuis rei uxoriae
confiteri, neque id hortari magis esse quam dissuadere abs-
terrereque; set contra in id potius orationem debuisse 5
sumi dicebant, ut et nullas plerumque esse in matrimoniis
molestias adseueraret et, si quae tamen accidere nonnum-
quam uiderentur, paruas et leues facilesque esse toleratu
diceret maioribusque eas emolumentis et uoluptatibus oblit-
terari easdemque ipsas neque omnibus neque naturae uitio, 10
set quorundam maritorum culpa et iniustitia euenire. Titus 4.1
autem Castricius recte atque condigne Metellum esse locu-
tum existimabat. 'Aliter' inquit 'censor loqui debet, aliter
rhetor. Rhetori concessum est sententiis uti falsis, audaci-
bus, uersutis, subdolis, captiosis, si ueri modo similes sint et 5
possint mouendos hominum animos qualicumque astu in-
repere.' Praeterea turpe esse ait rhetori, si quid in mala
causa destitutum atque inpropugnatum relinquat. 'Sed enim 5.1
Metellum,' inquit 'sanctum uirum, illa grauitate et fide
praeditum cum tanta honorum atque uitae dignitate aput
populum Romanum loquentem, nihil decuit aliud dicere,
quam quod uerum esse sibi atque omnibus uidebatur, 5
praesertim cum super ea re diceret, quae cotidiana intelle-
gentia et communi peruolgatoque uitae usu comprendere-
tur. De molestia igitur cunctis hominibus notissima confessus 6.1
eaque confessione fidem sedulitatis ueritatisque commeritus,
tum denique facile et procliuiter, quod fuit rerum omnium
ualidissimum atque uerissimum, persuasit ciuitatem saluam
esse sine matrimoniorum frequentia non posse.' 5
  Hoc quoque aliut ex eadem oratione Q. Metelli dignum 7.1
esse existimauimus adsidua lectione non hercle minus, quam
quae a grauissimis philosophis scribta sunt. Verba Metelli 8.1
haec sunt. 'Di immortales plurimum possunt; sed non plus
uelle nobis debent quam parentes. At parentes, si pergunt
liberi errare, bonis exheredant. Quid ergo nos ab immortali-
bus dissimilius expectemus, nisi malis rationibus finem 5
facimus? Is demum deos propitios esse aecum est, qui sibi
aduersarii non sunt. Dii immortales uirtutem adprobare,
non adhibere debent.'