LIBER TERTIVS DECIMVS
  Inquisitio uerborum istorum M. Tullii curiosior, quae sunt in primo 13.1.pr.1
Antonianarum libro 'multa autem inpendere uidentur praeter
naturam etiam praeterque fatum'; tractatumque, an idem duo
ista significent 'fatum' atque 'natura', an diuersum.
  M. Cicero in primo Antonianarum ita scriptum reliquit: 1.1
'Hunc igitur ut sequerer properaui, quem praesentes non
sunt secuti; non ut proficerem aliquid, neque enim spera-
bam id nec praestare poteram, sed ut, si quid mihi humani-
tus accidisset, multa autem inpendere uidentur praeter 5
naturam etiam praeterque fatum, huius diei uocem testem
reipublicae relinquerem meae perpetuae erga se uoluntatis.'
'Praeter naturam' inquit 'praeterque fatum.' An utrumque 2.1
idem ualere uoluerit 'fatum' atque 'naturam' et duas res
καθ’ ἑνὸς ὑποκειμένου posuerit, an uero diuiserit separarit-
que, ut alios casus natura ferre uideatur, alios fatum, consi-
derandum equidem puto atque id maxime requirendum, qua 5
ratione dixerit accidere multa humanitus posse praeter
fatum, quando sic ratio et ordo et insuperabilis quaedam
necessitas fati constituitur, ut omnia intra fatum claudenda
sint, nisi illud sane Homeri secutus est:
    μὴ καὶ ὑπὲρ μοῖραν δόμον Ἄιδος εἰσαφίκηαι. 10
Nihil autem dubium est, quin uiolentam et inopinatam 3.1
mortem significauerit, quae quidem potest recte uideri
accidere praeter naturam.
  Sed cur id quoque genus mortis extra fatum posuerit, 4.1
neque operis huius est explorare neque temporis. Illud 5.1
tamen non praetermittendum est, quod Vergilius quoque id
ipsum quod Cicero de fato opinatus est, cum hoc in quarto
libro dixit de Elissa, quae mortem per uim potita est:
    nam quia nec fato merita nec morte peribat, 5
tamquam in faciendo fine uitae, quae uiolenta sunt non
uideantur e fato uenire. Demosthenis autem, uiri prudentia 6.1
pari atque facundia praediti, uerba idem fere significantia
de natura atque fato M. Cicero secutus uidetur. Ita enim
scriptum est in oratione illa egregia, cui titulus est ὑπὲρ
στεφάνου: Ὁ μὲν τοῖς γονεῦσι νομίζων μόνον γεγενῆσθαι τὸν τῆς 5
εἱμαρμένης καὶ τὸν αὐτόματον θάνατον περιμένει· ὁ δὲ καὶ τῇ
πατρίδι ὑπὲρ τοῦ μὴ ταύτην ἐπιδεῖν δουλεύουσαν ἀποθνῄσκειν
βουλεύσεται. Quod Cicero 'fatum' atque 'naturam' uidetur 7.1
dixisse, id multo ante Demosthenes τὴν πεπρωμένην et τὸν
αὐτόματον θάνατον appellauit. Αὐτόματος enim θάνατος quasi 8.1
naturalis et fatalis nulla extrinsecus ui coactus uenit.