LIBER QVARTVS DECIMVS
  Dissertatio Fauorini philosophi aduersus eos, qui Chaldaei appellan- 14.1.pr.1
tur et ex coetu motibusque siderum et stellarum fata hominum
dicturos pollicentur.
  Adversum istos, qui sese Chaldaeos seu genethliacos ap- 1.1
pellant ac de motu deque positu stellarum dicere posse,
quae futura sunt, profitentur, audiuimus quondam Fauori-
num philosophum Romae Graece disserentem egregia atque
inlustri oratione; exercendine aut ostentandi gratia ingenii, 2.1
an quod ita serio iudicatoque existimaret, non habeo dicere.
Capita autem locorum argumentorumque, quibus usus est,
quod eius meminisse potui, egressus ibi ex auditione propere
adnotaui, eaque fuerunt ad hanc ferme sententiam: disci- 5
plinam istam Chaldaeorum tantae uetustatis non esse, quan-
tae uideri uolunt, neque eos principes eius auctoresque esse,
quos ipsi ferant, sed id praestigiarum atque offuciarum genus
commentos esse homines aeruscatores et cibum quaestum-
que ex mendaciis captantes. Atque eos, quoniam uiderent 3.1
terrena quaedam inter homines sita caelestium rerum sensu
atque ductu moueri, quale est, quod oceanus quasi lunae
comes cum ea simul senescit adolescitque, hinc uidelicet sibi
argumentum ad persuadendum parauisse, ut crederemus 5
omnia rerum humanarum et parua et maxima tamquam
stellis atque sideribus euincta duci et regi. Esse autem nimis 4.1
quam ineptum absurdumque, ut, quoniam aestus oceani
cum lunae curriculo congruit, negotium quoque alicuius,
quod ei forte de aquae ductu cum riualibus aut de communi
pariete cum uicino apud iudicem est, ut existimemus id 5
negotium quasi habena quadam de caelo uinctum gubernari.
Quod etsi ui et ratione quapiam diuina fieri potest, nequa- 5.1
quam id tamen censebat in tam breui exiguoque uitae spatio
quantouis hominis ingenio conprehendi posse et percipi, set
coniectari pauca quaedam, ut uerbo ipsius utar, παχυμερέ-
στερον nullo scientiae fundo concepta, sed fusa et uaga et 5
arbitraria, qualis longinqua oculorum acies est per inter-
ualla media caligantium; tolli enim, quod maxime inter 6.1
deos atque homines differt, si homines quoque res omnis
post futuras praenoscerent. Ipsam deinde siderum stella- 7.1
rumque obseruationem, quam esse originem scientiae suae
praedicarent, hautquaquam putabat liquide consistere. 'Nam 8.1
si principes Chaldaei, qui in patentibus campis colebant,
stellarum motus et uias et discessiones et coetus intuentes,
quid ex his efficeretur, obseruauerunt, procedat' inquit 'haec
sane disciplina, set sub ea modo inclinatione caeli, sub qua 5
tunc Chaldaei fuerunt; non enim potest' inquit 'ratio Chal-
daeorum obseruationis manere, si quis ea uti uelit sub
diuersis caeli regionibus. Nam quanta' inquit 'partium circu-
lorumque caeli ex deuergentia et conuexionibus mundi
uarietas sit, quis non uidet? Eaedem igitur stellae, per quas 9.1
omnia diuina humanaque fieri contendunt, sicuti non usque-
quaque pruinas aut calores cient, sed mutant et uariant
tempestatesque eodem in tempore alibi placidas, alibi uiolen-
tas mouent, cur non euenta quoque rerum ac negotiorum 5
alia efficiunt in Chaldaeis, alia in Gaetulis, alia aput Danu-
uium, alia aput Nilum? Per autem' inquit 'inconsequens 10.1
ipsum quidem corpus et habitum tam profundi aeris sub
alio atque alio caeli curuamine non eundem manere, in
hominum autem negotiis stellas istas opinari idem semper
ostendere, si eas ex quacumque terra conspexeris.' Praeterea 11.1
mirabatur id cuiquam pro percepto liquere stellas istas, quas
a Chaldaeis et Babyloniis siue Aegyptiis obseruatas ferunt,
quas multi 'erraticas', Nigidius 'errones' uocat, non esse
plures quam uolgo dicerentur; posse enim fieri existimabat, 12.1
ut et alii quidam planetes pari potestate essent, sine quibus
recta atque perpetua obseruatio perfici non quiret, neque eos
tamen cernere homines possent propter exuperantiam uel
splendoris uel altitudinis. 'Nam et quaedam' inquit 'sidera e 13.1
quibusdam terris conspiciuntur earumque terrarum homini-
bus nota sunt; sed eadem ipsa ex alia omni terra non uiden-
tur et sunt aliis omnino ignarissima. Atque uti demus' inquit 14.1
'et has tantummodo stellas et ex una parte terrae obseruari
debuisse, quae tandem finis obseruationis istius fuit et quae
tempora satis esse uisa sunt ad pericipiendum, quid prae-
monstraret aut coetus stellarum aut circuitus aut transitus? 5
Nam si isto modo coepta fieri obseruatio est, ut animaduer- 15.1
teretur, quo habitu quaque forma quaque positura stellarum
aliquis nasceretur, tum deinceps ab ineunte uita fortuna eius
et mores et ingenium et circumstantia rerum negotiorumque
et ad postremum finis etiam uitae spectaretur eaque omnia, 5
ut usu uenerant, litteris mandarentur ac postea longis tem-
poribus, cum ipsae illae eodem in loco eodemque habitu
forent, eadem ceteris quoque euentura existimarentur, qui
eodem illo tempore nati fuissent; si isto' inquit 'modo ob- 16.1
seruari coeptum et ex ea obseruatione conposita quaedam
disciplina est, nullo id pacto potest procedere. Dicant 17.1
enim, quot tandem annis uel potius quot saeculis orbis hic
obseruationis perfici quiuerit.' Constare quippe inter astro- 18.1
logos dicebat stellas istas, quas erraticas dicerent, quae esse
omnium rerum fatales uiderentur, infinito prope et innumera-
bili numero annorum ad eundem locum cum eodem habitu
simul omnes, <unde> profectae sunt, <redire> ut neque ullus 5
obseruationis tenor neque memoriae, <neque> ulla effigies
litterarum tanto aeuo potuerint edurare. Atque illud etiam, 19.1
cuimodi esset, considerandum putabat, quod aliud stellarum
agmen foret, quo primum tempore conciperetur homo in
utero matris, aliud postea, cum in decem mensibus proximis
in lucem ederetur, quaerebatque, qui conueniret diuersam 5
super eodem fieri demonstrationem, si, ut ipsi putarent,
alius atque alius earundem stellarum situs atque ductus
alias atque alias fortunas daret. Sed et nuptiarum tempore, 20.1
ex quibus liberi quaererentur, atque ipso etiam illo maris ac
feminae coitu iam declarari oportere dicebat certo quodam
et necessario stellarum ordine, quales qualique fortuna
homines gignerentur, ac multo etiam ante, cum pater ipse 5
atque mater nascerentur, ex eorum genitura debuisse iam
tunc prospici, quinam olim futuri essent, quos hi creaturi
forent, et supra longe atque longe per infinitum, ut, si disci-
plina ista fundamento aliquo ueritatis nixa est, centesimo
usque abhinc saeculo uel magis primo caeli atque mundi 10
exordio atque inde iam deinceps continua significatione,
quotiens generis auctores eiusdem hominis nascerentur,
stellae istae praemonstrare debuerint, qualis qualique fato
futurus sit, quisquis hodie natus est. 'Quo autem' inquit 21.1
'pacto credi potest uniuscuiusque stellarum formae et posi-
tionis sortem atque fortunam uni omnino homini certam
destinatamque esse eamque formam post longissima saecu-
lorum spatia restitui, si uitae fortunarumque eiusdem hominis 5
indicia in tam breuibus interuallis per singulos maiorum
eius gradus perque infinitum successionum ordinem tam
saepe ac tam multipliciter eadem ipsa non eadem stellarum
facie denotantur? Quod si id fieri potest eaque diuersitas 22.1
atque uarietas admittitur per omnis antiquitatis gradus ad
significanda eorum hominum, qui post nascentur, exordia,
imparilitas haec turbat obseruationem, omnisque ratio
disciplinae confunditur.' Iam uero id minime ferundum 23.1
censebat, quod non modo casus et euenta, quae euenirent
extrinsecus, sed consilia quoque ipsa hominum et arbitria
et uarias uoluntates adpetitionesque et declinationes et for-
tuitos repentinosque in leuissimis rebus animorum impetus 5
recessusque moueri agitarique desuper e caelo putarent:
tamquam quod forte ire in balneas uolueris ac deinde
nolueris atque id rursum uolueris, non ex aliqua dispari
uariaque animi agitatione, sed ex necessaria quadam erran-
tium siderum reciprocatione contigerit, ut plane homines 10
non, quod dicitur, λογικὰ ζῶα, sed ludicra et ridenda quae-
dam neurospasta esse uideantur, si nihil sua sponte, nihil
arbitratu suo faciunt, sed ducentibus stellis et aurigantibus.
'Ac si' inquit 'potuisse praedici adfirmant, Pyrrusne rex 24.1
an Manius Curius proelio uicturus esset, cur tandem non de
alea quoque ac de calculis et alueolo audent dicere, quisnam
ibi ludentium uincat? an uidelicet magna sciunt, parua
nesciunt, et minora maioribus inperceptiora sunt? Sed si 25.1
magnitudines rerum sibi uindicant magisque esse perspicuas
et facilius comprehendi posse dicunt, uolo' inquit 'mihi
respondeant, quid in hac totius mundi contemplatione
prae tantis naturae operibus in tam paruis atque breuibus 5
negotiis fortunisque hominum magnum putent? atque id
uelim etiam,' inquit 'ut respondeant: si tam paruum atque 26.1
rapidum est momentum temporis, in quo homo nascens
fatum accipit, ut in eodem illo puncto sub eodem circulo
caeli plures simul ad eandem competentiam nasci non queant,
et si idcirco gemini quoque non eadem uitae sorte sunt, 5
quoniam non eodem temporis puncto editi sunt, peto' inquit
'respondeant, cursum illum temporis transuolantis, qui uix
cogitatione animi conprehendi potest, quonam pacto aut
consulto adsequi queant aut ipsi perspicere et reprehendere,
cum in tam praecipiti dierum noctiumque uertigine minima 10
momenta ingentes facere dicant mutationes?' Ad postremum 27.1
autem ecquid esset, quod aduersum hoc dici posset, require-
bat, quod homines utriusque sexus, omnium aetatum, diuer-
sis stellarum motibus in uitam editi, regionibus, sub quibus
geniti sunt, longe distantibus, omnes tamen isti aut hian- 5
tibus terris aut labentibus tectis aut oppidorum expugna-
tionibus aut eadem in naui fluctu obruti eodem genere mortis
eodemque ictu temporis uniuersi simul interirent. 'Quod 28.1
scilicet' inquit 'numquam eueniret, si momenta nascendi
singulis adtributa suas unumquidque leges haberent. Quod 29.1
si quaedam' inquit 'in hominum morte atque uita etiam
diuersis temporibus editorum per stellarum pares quosdam
postea conuentus paria nonnulla et consimilia posse dicunt
optingere, cur non aliquando possint omnia quoque paria 5
usu uenire, ut existant per huiuscemodi stellarum con-
cursiones et similitudines Socratae simul et Antisthenae et
Platones multi genere, forma, ingenio, moribus, uita omni
et morte pari? quod nequaquam' inquit 'prorsus fieri potest.
Non igitur hac causa probe uti queunt aduersum hominum 30.1
impares ortus, interitus pares.' Illud autem condonare se 31.1
his dicebat, quod non id quoque requireret, si uitae mortis-
que hominum rerumque humanarum omnium tempus et
ratio et causa in caelo et apud stellas foret, quid de muscis
aut uermiculis aut echinis, multis aliis minutissimis terra 5
marique animantibus dicerent? an istaec quoque isdem,
quibus homines, legibus nascerentur isdemque itidem ex-
stinguerentur? ut aut ranunculis quoque et culicibus nas-
cendi fata sint de caelestium siderum motibus adtributa
aut, si id non putarent, nulla ratio uideretur, cur ea siderum 10
uis in hominibus ualeret, deficeret in ceteris.
  Haec nos sicca et incondita et propemodum ieiuna ora- 32.1
tione adtingimus. Set Fauorinus, ut hominis ingenium fuit
utque est Graecae facundiae copia simul et uenustas, latius
ea et amoenius et splendidius et profluentius exsequebatur
atque identidem commonebat, ut caueremus, ne qua nobis 5
isti sycophantae ad faciendam fidem inreperent, quod uide-
rentur quaedam interdum uera effutire aut spargere. 'Non 33.1
enim comprehensa' inquit 'neque definita neque percepta
dicunt, sed lubrica atque ambagiosa coniectatione nitentes
inter falsa atque uera pedetemptim quasi per tenebras
ingredientes eunt et aut multa temptando incidunt repente 5
inprudentes in ueritatem aut ipsorum, qui eos consulunt,
multa credulitate ducente perueniunt callide ad ea, quae
uera sunt, et idcirco uidentur in praeteritis rebus quam in
futuris ueritatem facilius imitari. Ista tamen omnia, quae
aut temere aut astute uera dicunt, prae ceteris,' inquit 10
'quae mentiuntur, pars ea non sit millesima.'
  Praeter haec autem, quae dicentem Fauorinum audi- 34.1
uimus, multa etiam memini poetarum ueterum testimonia,
quibus huiuscemodi ambages fallaciosae confutantur. Ex
quibus est Pacuuianum illud:
    nam si, quae euentura sunt, prouideant, aequiperent Ioui, 5
item Accianum illud:
    'nil' inquit 'credo auguribus, qui aures uerbis diuitant
    alienas, suas ut auro locupletent domus.'
  Idem Fauorinus deterrere uolens ac depellere adulescentes 35.1
a genethliacis istis et quibusdam aliis id genus, qui prodigi-
osis artibus futura omnia dicturos pollicentur, nullo pacto
adeundos eos esse consulendosque huiuscemodi argumentis
concludebat: 'Aut aduersa' inquit 'euentura dicunt aut 36.1
prospera. Si dicunt prospera et fallunt, miser fies frustra
exspectando; si aduersa dicunt et mentiuntur, miser fies
frustra timendo; sin uera respondent eaque sunt non pro-
spera, iam inde ex animo miser fies, antequam e fato fias; si 5
felicia promittunt eaque euentura sunt, tum plane duo erunt
incommoda: et exspectatio te spei suspensum fatigabit, et
futurum gaudii fructum spes tibi iam praeflorauerit. Nullo
igitur pacto utendum est istiusmodi hominibus res futuras
praesagientibus.' 10